Gå til innhold

Språk 2-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en toåring som jeg tror henger litt bak. Han kunne ikke gå før 16 mnd og språket er enda ikke kommet. Han sier mamma og pappa, men det er helt tilfeldig hvem av oss foreldrene han sier det til. Han sier gakk (and), sko, fot, tå ganske klart, og ellers bav (vann), bammam (ballong og banan). Han sier ingen flere ord, hermer ikke etter oss når vi sier ting og er fullstendig uinteressert når vi sier «kan du si ...». Han kan heller ikke si sitt eget navn, selv om det er to stavelser og flere vokaler. Alle barna i avdelingen i barnehagen, både eldre og yngre, kan si navnet.

Er dette normalt? Helsestasjonen er stengt her, og det er umulig å nå gjennom på telefon. Helsesøster har vi ikke hørt fra siden en kort telefon ved 18 mnd. Jeg prøver å ikke sammenligne barnet mitt med andre, men blir jo litt bekymret likevel. 

Har lest litt om autisme, men vil ikke sette diagnoser så tidlig om det ikke er nødvendig. Men barnet går fortsatt på tærne, dog ikke like mye på tåspissene som jeg har sett på autisme-videoer. Barnet kan også vinke med hendene når han blir veldig gira f.eks. under en morsom barnefilm med sang.

Barnehagen har ikke tatt opp noe av dette, men sier at barnet er veldig sosial, populær blant de andre barna og tar mye kontakt til lek og kos med både de voksne og med de andre barna. 

Anonymkode: 473df...753

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp med fastlegen. Spør om utredning. Dersom det er noe så er det viktig at det tas tak i tidlig. Dersom det ikke er noe så vet du det med sikkert etter utredningen :)

Husk at autisme er ulikt fra person til person, de samme symptomene er ikke like fremtredne hos alle. Men tågåing, og stimming (vifting med armer og evt. bein) er røde varselsflagg.

Anonymkode: 62ef7...ef1

• Liker 2
Skrevet

Har dere vært hos fysioterapeut for å sjekke tågåingen?

Vår toåring (lærte å gå ved 15,5 mnd) gikk og svært mye på tærne og vi fikk time hos fysioterapeut på helsestasjonen for sjekk. Var to ganger med ca to måneders mellomrom og skal tilbake for ny kontroll om et år.

Tågåing kan skyldes stramme sener/muskler i bena - dette sjekket fysioterapeuten. Hos oss var det ingen åpenbar grunn til tågåing.

Fikk råd om å bruke sko som gikk over ankelen. Legge til rette for lek på huk. Ta ned ting som barnet strekker seg etter. Og observere i hvilke situasjoner barnet gikk på tå. 

Det har blitt gradvis mindre tågåing hos oss.

Når det gjelder språk er det svært store forskjeller i den alderen. Vår to åring snakker i setninger på opptil 7 ord, sier R m.v. På avdelingen i barnhagen er det både de som snakker mer og noen som er som din. Er også flere av de som er ett år eldre som snakker uforståelig.

Forstår han hva dere sier? Er hørselen sjekket? Min kusines datter snakket dårlig i tre års alderen. Det viste seg at hun hadde problemer med ørene og språket bedret seg når hun fikk satt inn dren..

Anonymkode: b54f2...f44

• Liker 1
Skrevet

Vi har vært hos fysio med tågangen og han sa det ikke var noe galt. Barnet går mye vanlig også, men særlig når han blir gira eller skal gå fort er det opp på tå.

Hva slags situasjoner skulle dere se etter? 

Hørselen er ikke sjekket ut over den sjekken på nyfødtavdelingen. Hvordan gjør man det? Kontakter fastlegen?

Han forstår mye av det vi sier. Gjør beskjeder i flere ledd, og skjønner mange ord f.eks. i bøker. Men noen ganger virker det som barnet bare ikke gidder å høre etter. Vi har bare tenkt at han er to, og har skjønt at han ikke MÅ høre på oss, men kan det være på grunn hørselen?

Skrevet

Hvor gammel? Altså nærmere 1 år eller 3 år? 

Å gå ved 16 mnd er helt innenfor normalen. Språk varierer også veldig i toårsalderen og det viktigste er språkforståelsen. Barnehagen pleier å reagere dersom de mener språkutvikling er treg. 

Anonymkode: 116eb...a1d

• Liker 2
Skrevet

Min toåring snakker mer enn din og hermer etter ord hjemme, men snakker lite i barnehagen. Vi vet at toåringen vår henger bak i forhold til de i barnehagen/venner sine barn, språket gjør at hen faller litt utenfor i lek, men er med i "ikke-språklige situasjoner". Når hen begynte i barnehagen hadde hen nettopp bikket to år og vi tok opp bekymringen, og barnehagen skulle prøve å jobbe med språket. Etter snart 4 måneder i barnehagen har det blitt bedre her hjemme, men ikke i barnehagen og barnets primærkontakt har kontaktet ppt for å råd og tips til å løsne på språket til barnet. 

Kanskje du kan lufte din bekymring til bhg ts og de kan kontakte ppt? Evt at du kontakter de selv? 

Anonymkode: 3bb2d...482

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har vært hos fysio med tågangen og han sa det ikke var noe galt. Barnet går mye vanlig også, men særlig når han blir gira eller skal gå fort er det opp på tå.

Hva slags situasjoner skulle dere se etter? 

Hørselen er ikke sjekket ut over den sjekken på nyfødtavdelingen. Hvordan gjør man det? Kontakter fastlegen?

Han forstår mye av det vi sier. Gjør beskjeder i flere ledd, og skjønner mange ord f.eks. i bøker. Men noen ganger virker det som barnet bare ikke gidder å høre etter. Vi har bare tenkt at han er to, og har skjønt at han ikke MÅ høre på oss, men kan det være på grunn hørselen?

Det gikk på hvilken sinnsstemning barnet gikk på tå i. F.eks. når han kjedet seg, var oppglødd og tøyset, løp på tå. Hos oss var det ikke noe mønster. Gikk vekselsvis flatt og på tå i alle situasjoner.

Dersom du sliter med å oppnå kontakt med helsesøster kan du nok gå via fastlegen for hørselssjekk.

Anonymkode: b54f2...f44

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner igjen mye av det du skriver her, sånn var min sønn også helt inntil nylig. Han er også sosial og "populær" i barnehagen, men var lenge totalt uinteressert i å prøve ut ord, herme, osv.

Vi byttet barnehage nylig pga. flytting, og da har det løsnet noe voldsomt. I løpet av en eller to måneder snakket han i setninger med 4 ord. Det kan være tilfeldig, men av og til lurer jeg på om han får mer språklig stimuli i den nye barnehagen 🤔 I den gamle var de få toåringer, og de fleste av dem snakket et annet språk enn norsk hjemme, så de var litt senere ute og snakket lite. De voksne fulgte nok heller ikke opp i like stor grad. Åssen er dette i barnehagen deres? 

Hørte forresten på en episode av podcasten Foreldrerådet, hvor de hadde en ekspert på språkutvikling på besøk. Hun sa noe sånt som at hvis du som forelder ikke forstår toåringen din, kan det være verdt å sjekke hørselen deres. Og hvis andre mennesker ikke forstår barnets språk når barnet blir 3-4, bør det også sjekkes ut. Høres ikke ut som det er noe å bekymre seg for enda, men kan jo sjekke hørselen i tilfelle? 

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer ikke at språket ikke er kommet, eksemplene du kommer med er innafor for en toåring. Å gå ved 16 måneder er også helt innenfor normalen. To år og hvor mange måneder er barnet?

• Liker 2
Skrevet

Har en toåring som prater som en foss, men på avdelingen er det like vanlig at barna ikke sier så mye. 

Jeg tror normalen er nokså bred. Utelukk nedsatt hørsel og les masse bøker for barnet. Så kommer språket når det kommer.

Anonymkode: 7de5b...67e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en toåring som prater som en foss, men på avdelingen er det like vanlig at barna ikke sier så mye. 

Jeg tror normalen er nokså bred. Utelukk nedsatt hørsel og les masse bøker for barnet. Så kommer språket når det kommer.

Min gikk heller ikke ordentlig før ved 16 mnd

Skrevet

Vår gutt sa ikke flere ord da han var nøyaktig 2 år. Det er først nå som han er 2,5 år at det har begynt å løsne. Han har først nå begynt å herme etter ord som vi sier og han sier ofte flere nye ord per dag. Han har også begynt å sette sammen setninger bestående av 2-3 ord. Men han har dårlig uttale og klarer ikke å si sitt eget navn.

Barnehagen vår har hele tiden poengtert at språkforståelsen er det viktigste i den alderen og at det verbale språket gjerne løsner på et tidspunkt. 

Anonymkode: 4f664...d7f

• Liker 1
Skrevet

Nøyaktig hvor gammel er toåringen?

Anonymkode: f298a...4e3

• Liker 2
Skrevet

Ha du sjekket synet? 

Anonymkode: 7d610...4d0

Skrevet

Vil anbefale deg å først få time hos fastlegen for å be om henvisning til å sjekke syn og hørsel hos spesialisthelsetjenesten. Ikke oppsøk type optiker eller helsestasjon. Få avklart om barnet sliter med noen av disse tingene eller ikke hos fagfolk med rett utstyr og kompetanse.

Ha dialog med barnehagen og uttrykk din bekymring. Du kan be om at bhg kontakter PPT for en drøfting og/eller observasjon. 

Bruk mye lesing, sang og gjentakelser hjemme for å stimulere språket.

Barn er forskjellige, og det trenger ikke være noe. Vente-å-se mentalitet er derimot ikke heldig slik at du bør ta magefølelsen på alvor.

Lykke til. Hilsen spesialpedagog

Anonymkode: 8a2cd...14f

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle meldingene. Det er litt for mange meldinger til å svare en og en, så jeg tar det felles her.

Barnet er to år og en måned. Vi synger og leser mye sammen, hver eneste dag. Han er veldig glad i bøker og sang, og forskjellige en og regler. Han synger også barnesanger selv, og vi hører at det f.eks. er bæ, bæ lille lam han synger fordi han sier ja, ja riktig sted i melodien, ellers er det ingen ord. 

I barnehagen har de flere flerspråklige barn, og jeg vet at de bl.a. hører på engelske barnesanger på grunn av det. 

Jeg skal ta kontakt med fastlegen over helgen for å høre om det er mulig å få sjekket hørselen. Det hadde vært litt godt å få avklart om det er noe så enkelt, og da er det jo best å få hjelp raskest mulig. Det kan ikke være noe godt å høre dårlig. 

Jeg tror synet er godt. Han plukker opp små sandkorn på gulvet og kan se biler eller familiemedlemmer langt unna. Vi har i hvert fall aldri tenkt over at det er noe galt med synet. 

Skrevet

Jeg synes det høres helt normalt ut jeg. Hvertfall sånn min og hennes bhg venner var ved 2 år og 1 mnd. Men det har utviklet seg veldig fort derfra. På 6 mnd har det blomstret. 

Anonymkode: df1d3...de3

• Liker 2
Skrevet

Du sier synet er godt for han kan plukke sandkorn. Det kan svaksynte gjøre også, fordi de fokuserer på sandkornene. 
Jeg mener ikke å si at gutten din er svaksynt 😊
Barn som har nedsatt syn kompenserer ofte, slik at vi ikke forstår at de har nedsatt syn. 

Anonymkode: 7d610...4d0

• Liker 1
Skrevet

Vil likevel anbefale deg å få sjekket synet også selv om du ikke tenker det kan handle om det. Var i samme situasjon selv, barn med dårlig språk. Det kom frem at barnet var svært svaksynt, og språket kom gradvis på plass etter hun fikk briller. Vi hadde aldri blitt å tenkt at det kunne være problemet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vil likevel anbefale deg å få sjekket synet også selv om du ikke tenker det kan handle om det. Var i samme situasjon selv, barn med dårlig språk. Det kom frem at barnet var svært svaksynt, og språket kom gradvis på plass etter hun fikk briller. Vi hadde aldri blitt å tenkt at det kunne være problemet. 

Men det er ingenting som tyder på svakt syn. Han ser små detaljer på tv langt unna, eller når vi er ute i skogen. Det kan jo tenkes at han overkompenserer, men det virker tvert imot ut for oss og andre som han har svært godt syn. Kan naturligvis også sjekke det ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...