Lillyann Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 Klarer dere holde amittevernsreglene i juleselskapet? Jeg syns det skulle vært egene regler for hver plass, er jo ganske tullete et et sted som har hatt 0 smitte veldig lenge skal være nødt til å forholde seg til 1 meter og kun 2 dager... Vi har ikke hatt smitte her på 1 mnd likevel skal jeg måtte holde 1 meter til mine gjester som bor i samme kommune.
trønder Skrevet 5. desember 2020 #2 Skrevet 5. desember 2020 1 hour ago, Lillyann said: Vi har ikke hatt smitte her på 1 mnd likevel skal jeg måtte holde 1 meter til mine gjester som bor i samme kommune. Men i jula kommer folk til å reise land og strand rundt. Har du kontroll på hvem dine gjester har hatt kontakt med de siste par dagene før selskapet ditt? For alt du vet har de hatt besøk av en søster fra Bergen eller fått datteren som studerer i Oslo hjem til jul... 7
Lillyann Skrevet 5. desember 2020 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2020 trønder skrev (12 timer siden): Men i jula kommer folk til å reise land og strand rundt. Har du kontroll på hvem dine gjester har hatt kontakt med de siste par dagene før selskapet ditt? For alt du vet har de hatt besøk av en søster fra Bergen eller fått datteren som studerer i Oslo hjem til jul... Ja det har jeg det er familie, det er bare oss i familien ingen av oss er å farter rundt. 1
Gjest Gagaen Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 Skal ikke ha problem med å overholde noe som helst. Vi blir bare max fire stk og alle de har jeg full kontroll på. Huset er stort og vi kan ha god avstand og jeg akter ikke ta en eneste risiko i jula.
Rosa Sitron Skrevet 5. desember 2020 #5 Skrevet 5. desember 2020 Syns reglene var veldig snille jeg. Så for meg strengere. 1 meter mellom kohorter skal gå fint 8
KvinneguidenBruker Skrevet 5. desember 2020 #6 Skrevet 5. desember 2020 Lillyann skrev (14 timer siden): Klarer dere holde amittevernsreglene i juleselskapet? Jeg syns det skulle vært egene regler for hver plass, er jo ganske tullete et et sted som har hatt 0 smitte veldig lenge skal være nødt til å forholde seg til 1 meter og kun 2 dager... Vi har ikke hatt smitte her på 1 mnd likevel skal jeg måtte holde 1 meter til mine gjester som bor i samme kommune. Du vet ikke om det er smittede inn din stue. Hold avstand. 3
KvinneguidenBruker Skrevet 5. desember 2020 #7 Skrevet 5. desember 2020 Lillyann skrev (14 timer siden): Klarer dere holde amittevernsreglene i juleselskapet? Jeg syns det skulle vært egene regler for hver plass, er jo ganske tullete et et sted som har hatt 0 smitte veldig lenge skal være nødt til å forholde seg til 1 meter og kun 2 dager... Vi har ikke hatt smitte her på 1 mnd likevel skal jeg måtte holde 1 meter til mine gjester som bor i samme kommune. Og noen av oss skulle ønske at alle oppførte seg som om de selv og andre var smittet. For du vet aldri hvor smitten er. Ikke påvist smitte er ikke det samme som 0 smitte rundt deg. 5
Lillyann Skrevet 5. desember 2020 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2020 KvinneguidenBruker skrev (1 time siden): Du vet ikke om det er smittede inn din stue. Hold avstand. Hvor stor er sjansen for det når vi ikke har hatt noe smitte her på 1 mnd? 0,001%
Drizzt Skrevet 5. desember 2020 #9 Skrevet 5. desember 2020 (endret) Lillyann skrev (På 5.12.2020 den 0.08): Klarer dere holde amittevernsreglene i juleselskapet? Jeg syns det skulle vært egene regler for hver plass, er jo ganske tullete et et sted som har hatt 0 smitte veldig lenge skal være nødt til å forholde seg til 1 meter og kun 2 dager... Vi har ikke hatt smitte her på 1 mnd likevel skal jeg måtte holde 1 meter til mine gjester som bor i samme kommune. Vi endte med å ha 5 separate juleselskaper hvor vi inviterer 1 kohort om gangen. Dvs 1 husstand. Stua er stor nok til å holde tilstrekkelig med avstand og vi kommer til å ha 2 bord - vår familie på 1 bord og gjestene på 1 bord. Maten blir også delt i 2, så hvert bord kan forsyne seg fra hvert sitt sidebord med egne bestikk og alt. Jeg kommer til å vaske og sprite alt på forhånd, gjestene får bruke eget bad/do, mens vi bruker det andre. Vi kommer ikke til å gå rundt juletreet, osv og kommer ikke til å åpne gaver da. Alle gaver blir i karantene 2 uker i boden før vi tar på dem og åpner dem. Ingen med symptomer kommer. Hvis noen av oss her i huset har symptomer, avlyser vi. Heller utsette feiringen til senere enn å bidra til at noen blir syk. Jeg har kjøpt 3 pakker pinnekjøtt, så vi er godt forberedt til utsatte feiringer også :))) Det viktigste er å tilbringe tid sammen og å spise pinnekjøtt, julekaker og annen god mat. Endret 6. desember 2020 av Drizzt 3
frøkengrapefrukt Skrevet 5. desember 2020 #10 Skrevet 5. desember 2020 Drizzt skrev (7 minutter siden): Vi endte med å ha 5 separate juleselskaper hvor vi inviterer 1 kohort om gangen. Dvs 1 husstand. Stua er stort nok til å holde tilstrekkelig med avstand og vi kommer til å ha 2 bord - vår familie på 1 bord og gjestene på 1 bord. Maten blir også delt i 2, så hvert bord kan forsyne seg fra hvert sitt sidebord med egne bestikk og alt. Jeg kommer til å vaske og sprite alt på forhånd, gjestene får bruke eget bad/do, mens vi bruker det andre. Vi kommer ikke til å gå rundt juletreet, osv og kommer ikke til å åpne gaver da. Alle gaver blir i karantene 2 uker i boden før vi tar på dem og åpner dem. Ingen med symptomer kommer. Hvis noen av oss her i huset har symptomer, avlyser vi. Heller utsette feiringen til senere enn å bidra til at noen blir syk. Jeg har kjøpt 3 pakker pinnekjøtt, så vi er godt forberedt til utsatte feiringer også :))) Det viktigste er å tilbringe tid sammen og å spise pinnekjøtt, julekaker og annen god mat. Wow! Julegavene må lengre i karantene enn smittede mennesker 😅 12
KvinneguidenBruker Skrevet 6. desember 2020 #11 Skrevet 6. desember 2020 Lillyann skrev (14 timer siden): Hvor stor er sjansen for det når vi ikke har hatt noe smitte her på 1 mnd? 0,001% Flott å bo i et område som ikke er preget av mye registrert smitte og karantene. Det er heldig for deg og de rundt deg. Det har kanskje ikke vært noe registrert smitte. Det er ikke det samme som at det ikke er smittebærere i din kommune. Ikke alle viser sykdomstegn og jeg antar at kommunegrensene ikke er stengt. Liten risiko er fortsatt risiko. Og hadde jeg kommet som middagsgjest hos deg uten at du tok smittevern på alvor ville det vært siste gang jeg var gjest inn din bolig. 3
Gjest RoNo Skrevet 6. desember 2020 #12 Skrevet 6. desember 2020 Vi har trolig ikke noe smitte i området utover de som allerede sitter i smitte/innreisekarantene, så her føles det veldig trygt. Uansett vi følger retningslinjene og har inntrykk av at andre gjør det samme. Vi kommer til å feire julaften sammen med våre nærmeste (mindre enn 10). Vi vurderer å droppe nyttårsfeiring (vår favorittdag) siden når alkoholen kommer inn forsvinner vettet :). Andre julefester har vi ikke planlagt, men kanskje vi møter et par stykker til julemiddag på restaurant. Kanskje vi møter en familie til julebakst. Dette kommer an på smittetrykk. Vi kommer uansett ikke til å ha to fester med 10 stykker, og i allefall ikke over . Reglene nå er litt "frihet under ansvar". Det hadde vært skikkelig trassig om vi ikke greide å ta ansvar da.
Drizzt Skrevet 6. desember 2020 #13 Skrevet 6. desember 2020 frøkengrapefrukt skrev (20 timer siden): Wow! Julegavene må lengre i karantene enn smittede mennesker 😅 Jeg og mine ville også vært 14 dager i karantene hvis vi blir smittet, så det er samme regler for oss som for gavene 😄 2
13579 Skrevet 7. desember 2020 #14 Skrevet 7. desember 2020 KvinneguidenBruker skrev (På 6.12.2020 den 7.12): Flott å bo i et område som ikke er preget av mye registrert smitte og karantene. Det er heldig for deg og de rundt deg. Det har kanskje ikke vært noe registrert smitte. Det er ikke det samme som at det ikke er smittebærere i din kommune. Ikke alle viser sykdomstegn og jeg antar at kommunegrensene ikke er stengt. Liten risiko er fortsatt risiko. Og hadde jeg kommet som middagsgjest hos deg uten at du tok smittevern på alvor ville det vært siste gang jeg var gjest inn din bolig. Risikoen vil bli mer likt fordelt når folk reiser hjem til jul. En må derfor ha like regler for alle. Reglene bør imidlertid strammes vesentlig inn, jfr et svært høyt antall innlagte i dag. Optimalt burde en hver festlighet og et hvert samkvem i forbindelse med jula forbys. 1
Anbefalte innlegg