Gå til innhold

tror dere på undere?

Gjest jente 26

Anbefalte innlegg

Gjest jente 26

Kan det skje et mirakel eller under?

Jeg tror på Gud, selv om jeg ikke er av de mest ihugga.

Men er vokst opp i et kristen hjem, vanket i menigheten frem til konfirmasjonsalder.

Går i kirken sånn innimellom. men er sikkert ikke nok...

Det siste året har jeg lidd av tavngshandlinger, og har en del arr på kroppen som jeg gjerne vil ha vekk.

vil bli som før, men ingenting hjelper.

Håper at noen der oppe hører meg, og gir meg hjelp.

Men er det noen form for kvote?

Sikkert veldig dumt spørsmål...men jeg tøyser ikke.

Fortjener jeg ikke å bli frisk?

Noen kristne her som vet?

Erfaringer?

I`d pray to God if there was Heaven, but Heaven feel so far away from here.

And it all boils down to the same old thing, just a yin and a yang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dum Perignon

De fleste tror vel på undere i en eller annen form (selv om det etter hvert er et utvannet og misbrukt ord, akkurat som tragedie, sjokk, katastrofe etc). Spørsmålet er om vi tillegger underne en religiøs dimensjon eller ikke.

Jeg unner deg absolutt å bli frisk, men jeg tror ikke at det eventuelt skjer ved et Guds under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jesper

Hvis du leser i bibelen står det i luk kap 7, vers 7-11

Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. For den som ber, han får, og den som leter han finner, og den som banker på, blir det lukket opp for.

Eller er det noen av dere som vil gi sin sønn en sten når han ber om brød, eller gi ham en orm når han ber om en fisk.

Når selv dere som er onde, vet å gi barna gode gaver, hvor mye mer skal ikke da den Far dere har i himmelen, gi gode gaver til dem som ber ham.

Noen ganger er det ikke så lett å se ting klart, kanskje er det ikke de synlige arrene du vil fjerne, men det som ligger bak.

Jeg skal be for deg i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen. Jeg er buddhist og tror det er mulig å redusere lidelse, både fysisk og psykisk, gjennom å tenke og handle annerledes. Vi har også en helbredelsesmantra som vi kan resitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tror vel på undere i en eller annen form (selv om det etter hvert er et utvannet og misbrukt ord, akkurat som tragedie, sjokk, katastrofe etc). Spørsmålet er om vi tillegger underne en religiøs dimensjon eller ikke.

Jeg unner deg absolutt å bli frisk, men jeg tror ikke at det eventuelt skjer ved et Guds under.

Enig med DP jeg - og ja undere skjer overalt - bare se på fødselen av et barn. Noe så fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mye vi ikke forstår... og det finnes mer mellom himmel og jord.. Men jeg tror ikke på noen gud ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78

Jeg er riktignok ikke kristen, men er med i en hinduistisk retning, og mirakler/undere skjer! Ingen tvil om det. Mener nå jeg da. Håper virkelig du blir frisk snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er vokst opp i et kristen hjem, vanket i menigheten frem til konfirmasjonsalder.

Det siste året har jeg lidd av tavngshandlinger, og har en del arr på kroppen som jeg gjerne vil ha vekk.

Erfaringer?

Jeg er kristen og vet at under skjer over hele verden. Har selv opplevd under og mirakel med Gud.

Jeg har også lurt mangen ganger på hvorfor ikke alle mennesker blir helbredet osv.

Jeg fikk åpenbart fra Gud at det er fordi vi mennesker ville blitt for utakknemlige og at vi ville tatt Gud for gitt, noe han ikke liker. Gud liker et takknemlig hjerte.

Vist du tror på at gud gir mennesker nådegaver, vil du nok heller ikke ha problemer med å forstå det jeg har skrevet. Hvem som skal bli helbredet og frisk må bli opptil Gud. Men vet også at det er flere ting som spiller en rolle her også.

En av dem må være at du ber og tror på det du ber om.

Du spør om det er en form for kvote, så er svaret nei. Gud har ingen begrensninger når det gjelder hans kjærlighet til oss, og vet at vi ikke kan klare å forstå alt med Gud heller.

Vi må bare overlate alt til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på hvordan man ser på undere, mener jeg. De vanligste ting kan fort bli undere dersom de blir åpenbart under rett situasjon.

en mulighet til å "bli kvitt" arr er noe som kalles "scarification". På denne måten lager man flere arr, men i et mønster som gjør at det hele ser "penere" ut på sin måte. Evnt. har man mulighet til å ta en tattoo som dekker over det. Og der kan man velge utrolig mye. Kanskje disse mulighetene er små undere, kommer selvsagt ann på mønster og bilde? Det er utrolig hvordan de minste ting og muligheter kan bli gjort om til mirakler og undere, om det så er Gud som står for dem på en måte, eller om det er menneskene selv som lager dem. Dette er opptil enhver å tro på. Uansett lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på slike undre, som man hører om til tider om fks at en er lam i beina å ikke kan gå,så blir han frelst å reiser seg og går,eller slike arr du snakker om som plutselig liksom skal forsvinne....det er jo rett å slett ikke mulig, og om det var det, hvorfor skjer d da med så utrolig få mennesker?? hva utgjør et godt fra en ikke godt menneske?? å hvorfor skal det holde og bare tro for fks og komme til himmelen??? er jo helt absurd....jeg vil gjerne tro på Gud, men om han fins så gjør han det sannelig vanskelig for meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og forresten...selvfølgelig fortjener du å bli frisk!!?? men tenk hvor utroooolig mange mennesker som lider i denne verden, er du noe bedre menneske enn alle de som sulter,blir syke av en eller annen grunn, kommer i ulykke og får arr for resten av livet..osv...? jeg kritiserer absolutt ikke altså! er ikke sånn ment selvom det kanskje ser sånn ut, jeg er bare nyskjerrig på hvordan du tenker...! :)

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjennom store deler av vår historie har undere blitt forstått som noe som skjer "contra naturam", altså som noe som skjer på tvers av naturlover og det vi kan forklare. Slik har vi fått en motsetning mellom undere /mirakler og vitenskap. Jeg tror det er viktig å huske på at både forskningsresultater og vitenskapsteori (våre forutsetninger for å si hva som er viten og ikke) endrer seg med tiden. Det som var et under for 200 år siden kan vi ha en forklaring på i dag, og det som framstår som et under for noen i en bestemt sammenheng kan forklares av andre i andre sammenhenger.

Til spørsmålet: Ja, jeg tror på undere i den forstand at det skjer ting vi ikke har en forklaring på per i dag. Kanskje kan det forklares om 100 år, kanskje ikke. Men hva som skjer og hvorfor er jeg ikke så opptatt av. Jeg tror vi skal forholde oss nøkternt til det vi måtte være så heldige å oppleve som undere eller mirakler, og takke Gud eller gode makter for det gode vi opplever uansett. Tror det er farlig å gjøre slikt til en prøve på tro og et spørsmål om fortjeneste eller ikke. Jeg vil altså ikke hausse opp slike ting, og ønsker å forholde meg ydmykt til både vitenskap og tro på dette feltet.

Til trådstarter: Ingen fortjener noe mer eller mindre å bli friske enn andre.Et godt liv skal være alle unt. Du har arr og sår fra vonde ting du har opplevd før i livet, og ønsker disse utslettet. det skjønner jeg godt, men og til er det ikke mulig. Ja, det er lov å håpe på et under, men helbredelse kan også være å få kraft til å leve med det som har vært, ikke utslette det. Troen på en Gud som godtar deg uansett kan være en start på en slik helbredelse.

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på undere og jeg vet Gud hjelper. Han har hjulpet meg mange ganger og mye mer enn jeg "fortjener". MEN jeg har ikke fått det jeg har bedt om og jeg har ikke fått det akkurat når jeg ville. Jeg har fått andre løsninger på det som har oppstått som er bedre enn løsningene jeg ba om. Ofte har det tatt en stund før løsningene har kommet, men de har alltid kommet og jeg har alltid fått hjelp til å klare å vente - ofte gjennom mennesker som plutselig har dukket opp og tilbydd meg hjelp.

Å bli som før er en uoppnåelig ting å be om - uansett om du får orden på det som plager deg så blir ikke ting som før fordi man stadig er i utvikling, man lærer mens man går og du vil ha med deg flere erfaringer.

Men han hører på deg - men det hender du må lytte og være åpen for å høre og se svarene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er vanskelig å gi noe klart svar på om jeg tror på at det kan skje under.

Det påstås nå det da, men jeg har til gode å oppleve det og inntil jeg har opplevd et under, stiller jeg meg tvilende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjære du som ønsker deg et under!

Jeg tror nok på undere, men det er ikke alltid at vi er kloke nok til å gjenkjenne dem! Dine arr og merker - kanskje ditt under ville være å lære å leve med dem, lære å leve med sykdommen som du har hatt, og akseptere deg selv slik du er nå? Å akseptere seg selv, muligens det vanskeligste som finnes? Kanskje Gud kan være til hjelp der, og ville ikke det være et under?

Jeg har opplevd et under; jeg ble frisk nok til å se hva som var skadelig for meg, og fikk evnen til å gi og motta kjærlighet tilbake... Arrene og skadene er der jo, men jeg er i hvert fall frisk i sinnet... Og har styrke til å bære merkene mine, både de som er på innsiden og de som er på utsiden... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Erfaringer?

Jeg tror absolutt på undere, og jeg skal fortelle deg om ett av flere undere jeg selv har opplevd:

På E 18 var jeg og min kone på vei fra Tønsberg til Oslo. I 80 km/t. var vi i ferd med å passere en vei som kom inn fra høyre, da en eldre mann i en personbil kjørte rett ut i veien foran oss. Jeg hadde ingen mulighet for å unngå å treffe bilen, men i håp om å treffe bilen bakenfor sjøføren, vrenger jeg rattet hardt over mot høyre. Men på et mirakuløst vis, så traff jeg ikke bilen, den bare forsvant, (tilsynelatende med lynets hastighet)

Men vi var jo nå i full fart på vei ut av kjørebanen i en fart av 80 km/t, jeg hadde ikke rukket å trå på bremsen. Jeg så jordet foran oss hvor vi omtrent kom til å lande, og det så heldigvis ganske flatt ut der.

Men så skjer det noe forunderlig: Bilen blir i all hast skjøvet opp igjen på E 18 før den havner på jordet, og vi fortsetter som om ingenting har hendt.

Jeg trengte heller ikke å stoppe for en eventuell etterreaksjon.

Og jeg kikket i speilet for å se etter en bil som hadde ligget i passe avstand bak oss, og den lå fortsatt i samme avstand. Og vår hastighet var fortsatt 80 km/t.

To ting er verdt å merke seg ved denne hendelsen:

Det var første gang i mitt lange liv at jeg hadde bedt Gud om beskyttelse forut for en biltur, og min svigermor ble minnet om å be for oss akkurat ved dette tidspunktet.

Så undere skjer, og som sagt så var dette bare ett av flere som har hendt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hvis det er en vitenskapelig forklaring på alt, hvordan forklarer man da at en fot vokser ut 15 cm, og at en blind plutselig får synet tilbake osv.? Dette er ikke bare noe som skjedde i Bibelen, det er noe som skjer i dag også!

Til trådstarter:

Mange ganger gjør vi feile valg i livet, jeg for eksempel har feilet mange ganger. Man kan ikke be Gud om å gjøre det man har gjor ugjort. Han kan ikke fjerne hendelser fra våre liv, han kan hjelpe oss med å leve med det og tilgi oss selv og andre. Mange har sår inni seg fra fortiden, de kan ikke fjernes, men de kan heles. Det er ingen som fortjener guds hjelp mer enn andre, men den gir seg utslag ulikt fra person til person. Som en annen sa her inne, kan det underet du får, slett ikke være det underet du leter etter, men et annet. Gud ser lengre enn oss og vet derfor bedre enn oss hva vi trenger. Du føler at du trenger å bli kvitt de utvendige arrene dine, Gud føler kanskje at du trenger hjelp med de innvendige??

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...