AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 Jeg har en jobb hvor jeg gjør mye forskjellig. Blant annet så har jeg mye kundemøter om produktet vi selger. Firmaet vårt fikk en forespørsel om at vi skal holde et foredrag på en større konferanse. Sjefen har delegert oppgaven til meg. Det hadde vært greit nok, men kundene er ikke norske og jeg må derfor snakke engelsk foran 200mennesker. Jeg føler meg stødig nok i engelsk til å snakke på tomannshånd med kundene våre, men å snakke engelsk foran så mange.... det knyter seg i magen min. Jeg gjør mye jeg syntes er vanskelig, tøft og utfordrende, men her sier det stopp for meg. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle kommet meg igjennom det. Jeg sa til sjefen at jeg var ukomfortabel med dette men hun mener at jeg burde klare dette uten problemer. For meg er dette for mye. Jeg er rett og slett redd. Kan jeg nekte? Er jeg en dårlig ansatt hvis jeg setter ned foten? Anonymkode: 51070...557
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 Jeg hadde nektet. Jeg har erfaring fra en helt annen bransje, men hos oss blir vi oppfordret til å si nei hvis vi får tildelt oppgaver vi synes er for ubehagelige. Anonymkode: df0a5...9f6 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #3 Skrevet 5. desember 2020 Ikke vær en feiging, si NEI! Lær deg å si nei, det er kjempeviktig. Igjen, å si nei er det viktigste du kan lære deg i livet. Både privat og på jobben. Si nei!! Anonymkode: 5823a...ff5 5
Cata Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 Her bør du si nei. Jeg er i prinsippet for at man innimellom skal strekke seg utenfor komfortsonen, men her er risikoen for stor hvis du har rett og blir stående og stotre og stamme foran så mange kunder på en gang. Det er noe sjefen din også burde tenke på. På den annen side så har tydeligvis sjefen din tro på deg så det bør du ta som et kompliment. Når det er sagt så er det å snakke foran store forsamlinger mindre skummelt enn man skulle tro så lenge man er godt forberedt. Jeg hadde en slik sperre i mange år selv, helt til jeg kom i en situasjon der det ikke var til å unngå. Siden har jeg elsket det. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #5 Skrevet 5. desember 2020 Jeg hadde snakket med sjefen igjen og sagt du var veldig glad hun ser du kan dette, men at du er i tvil. Du kan høre om du kan få noe hjelp, presentasjonskurs. Gjerne ha med deg en til, som kan hjelpe til med å svare på spørsmål etterpå. Går det an å dele det opp i flere, men mindre grupper? Pga Covid så kan jo det være innafor å si det. Om du kjenner du blir HELT lammet, så vær ærlig til sjefen om det. Du skal ikke ende som nervevrak pga det. Jeg hadde nok kjent for å sagt nei selv. Anonymkode: 96217...9b7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #6 Skrevet 5. desember 2020 Cata skrev (4 timer siden): Her bør du si nei. Jeg er i prinsippet for at man innimellom skal strekke seg utenfor komfortsonen, men her er risikoen for stor hvis du har rett og blir stående og stotre og stamme foran så mange kunder på en gang. Det er noe sjefen din også burde tenke på. På den annen side så har tydeligvis sjefen din tro på deg så det bør du ta som et kompliment. Når det er sagt så er det å snakke foran store forsamlinger mindre skummelt enn man skulle tro så lenge man er godt forberedt. Jeg hadde en slik sperre i mange år selv, helt til jeg kom i en situasjon der det ikke var til å unngå. Siden har jeg elsket det. Det er egentlig ikke forsamlingen som er problemet. Hadde jeg snakket norsk, hadde jeg gjort det. Det er å snakke engelsk foran så mange mennesker jeg rett og slett ikke fikser. Jeg føler meg ikke god nok engelsk til det rett og slett og er redd jeg ikke får fram et ord. Anonymkode: 51070...557
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #7 Skrevet 5. desember 2020 Cata skrev (4 timer siden): Her bør du si nei. Jeg er i prinsippet for at man innimellom skal strekke seg utenfor komfortsonen, men her er risikoen for stor hvis du har rett og blir stående og stotre og stamme foran så mange kunder på en gang. Det er noe sjefen din også burde tenke på. På den annen side så har tydeligvis sjefen din tro på deg så det bør du ta som et kompliment. Når det er sagt så er det å snakke foran store forsamlinger mindre skummelt enn man skulle tro så lenge man er godt forberedt. Jeg hadde en slik sperre i mange år selv, helt til jeg kom i en situasjon der det ikke var til å unngå. Siden har jeg elsket det. Sjefen har tro på meg fordi hun har sett meg holde foredrag før og jeg har ingen problemer med mange mennesker. Jeg har aldri gjort dette på engelsk. Det er det hun ikke forstår. Det er stor forskjell mellom å snakke norsk og å snakke noe som ikke er morsmålet sitt Som jeg i utgangspunktet føler meg ukomfortabel med. Anonymkode: 51070...557
Cata Skrevet 5. desember 2020 #8 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er egentlig ikke forsamlingen som er problemet. Hadde jeg snakket norsk, hadde jeg gjort det. Det er å snakke engelsk foran så mange mennesker jeg rett og slett ikke fikser. Jeg føler meg ikke god nok engelsk til det rett og slett og er redd jeg ikke får fram et ord. Anonymkode: 51070...557 Min erfaring er at det er faktisk enklere på engelsk. Da kan jeg bare snakke, mens jeg på norsk må slite med dialekten min og ender med å snakke noe som er verken fugl eller fisk siden jeg føler jeg må normalisere språket litt. Dessuten er det lettere å holde seg litt formell på engelsk og det er enklere å holde tempoet nede.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #9 Skrevet 5. desember 2020 Din sjef gir deg tillit til å holde foredrag for 200 mennesker og du vurderer å takke nei fordi du må litt ut av komforsonen din? Jeg tenker sjefen gir deg en gylden mulighet til å utvikle deg selv, opphøyd i tiende potens. Sier du nei til denne muligheten vil muligens sjefen tenke at han eller hun ikke skal gi deg så mange flere sjanser i fremtiden. Takk ja, forbered deg som om det var eksamen så går det helt fint. Du vil score høyt, stige i gradene, ansvar, bedre lønn.. Hvis du takker ja. Anonymkode: fb9d1...f8e 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #10 Skrevet 5. desember 2020 Det spørs vel om dette er noe som ligger innenfor dine arbeidsoppgaver eller ikke, og dersom kontrakten ikke sier noe, hva som er sedvane i bransjen. Har andre kolleger gjort tilsvarende oppgaver? Får andre kolleger delegert oppgaver av samme omfang og også på engelsk? Hvis du er den eneste som er singlet ut til dette, og de andre aldri har fått slike oppgaver delegert til seg, så syntes jeg ikke det er urimelig å si nei, med mindre det står i kontrakten din at du skal ha slike oppgaver. Om dette derimot er mer vanlig hos dere (At en kollega med samme ansvarsområde som deg har hatt tilsvarende oppgaver) så er du nok nødt til å si ja. Hvis ikke kan det bli oppfattet som ordrenekt, noe som i ytterste konsekvens kan være oppsigelsesgrunn. Anonymkode: f923e...618
little fairy Skrevet 6. desember 2020 #11 Skrevet 6. desember 2020 Hadde tatt det opp. Sagt jeg ikke ønsker og forklart hvorfor. Og fortalt at jeg ønsker at nye og kanskje litt annerledes oppgaver bør tas opp med meg før jeg blir tildelt. Da kan man avklare evt forventninger eller få mulighet til å stille spørsmål og finne løsninger. Og man får sjans å si hva man tenker før man bare blir tildelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå