Example Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-undersokelse-slik-pavirkes-nordmenn/73135850 Ikke direkte uventet dette, men ganske skremmende er det jo. Sitat 42 prosent av de spurte under 25 år oppgir at covid-19 har påvirket dem i noen grad, mens 17 prosent oppgir at det har påvirket dem i stor grad. Andre funn er at kjønn (kvinner), hvor du bor (storbyer) og utdanningsnivå (lavt), gjør at man blir enda mer påvirket. Ikke spesielt overraskende at det er de over 65 som er minst påvirket, selv om tallene er ganske høye også der. Myndighetene må virkelig balansere mellom ulike konsekvenser. Smittevern, økonomi og folkehelse. Kostnadene på sikt vil fort bli enorme. Og tiltak må stoppe opp med en gang det er mulig å få til. Det hjelper vel heller ikke på saken at vi sannsynligvis har minst en hel vinter og vår med strenge tiltak i vente. 7
Gjest Lirah Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 At vår psykiske helse blir preget av dette er fullstendig naturlig, tenker jeg. Jeg håper bare at normale følelser som frykt og sorg ikke blir kategorisert som psykiske lidelser, og at man blir betegnet som psykisk syk fordi man føler seg nedstemt i en dårlig tid.
Gjest Sam3 Skrevet 4. desember 2020 #3 Skrevet 4. desember 2020 1 hour ago, Example said: https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-undersokelse-slik-pavirkes-nordmenn/73135850 Ikke direkte uventet dette, men ganske skremmende er det jo. Andre funn er at kjønn (kvinner), hvor du bor (storbyer) og utdanningsnivå (lavt), gjør at man blir enda mer påvirket. Ikke spesielt overraskende at det er de over 65 som er minst påvirket, selv om tallene er ganske høye også der. Myndighetene må virkelig balansere mellom ulike konsekvenser. Smittevern, økonomi og folkehelse. Kostnadene på sikt vil fort bli enorme. Og tiltak må stoppe opp med en gang det er mulig å få til. Det hjelper vel heller ikke på saken at vi sannsynligvis har minst en hel vinter og vår med strenge tiltak i vente. «Overraskende» ? De over 65 er egentlig gruppen isamfunbet som meste bor alene og er mest kjent med ensomhet fra før.
infectedsopp Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 Virker som psykisk helse har 0 betydning i denne pandemien. Jeg er derimot enig med deg om at noe må gjøres 7
Example Skrevet 5. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2020 Sam3 skrev (8 timer siden): «Overraskende» ? De over 65 er egentlig gruppen isamfunbet som meste bor alene og er mest kjent med ensomhet fra før. Mange av de over 65 har nok ikke merket så veldig mye til tiltak. De aller eldste på sykehjem har nok det, men en mange eldre har nok ikke opplevd at tiltakene har blitt spisset inn mot dem som gruppe. De har ikke mistet jobben, de færreste er på byen, og mange av deres møtepunkter er fremdeles åpne, som kafeer og kjøpesentre. Så er jo ikke eldre noen homogen gruppe, og mange har nok merket en stor svekkelse i sosiale aktiviteter. Det er bare færre av dem som merker noe enn de andre. 4
Imsdalen Skrevet 5. desember 2020 #6 Skrevet 5. desember 2020 Hvis man er så mentalt skjøre at man ikke tåler dette er det uansett bare et tidsspørsmål før det kommer en annen krise som vipper folk over kanten. 9
ItchyBitchySpider Skrevet 5. desember 2020 #7 Skrevet 5. desember 2020 Imsdalen skrev (1 time siden): Hvis man er så mentalt skjøre at man ikke tåler dette er det uansett bare et tidsspørsmål før det kommer en annen krise som vipper folk over kanten. Ifølge regjeringen har vi nå de strengeste tiltak i fredstid. Siste krig endte i 1945, altså for 75 år siden. Mener du at alle må til enhver tid være forberedt på en krise som skjer hvert 100. År? 2
omno_guest Skrevet 5. desember 2020 #8 Skrevet 5. desember 2020 Det er litt medienes skyld som sprer på med frykt nyheter... 3
youcancallmejune Skrevet 5. desember 2020 #9 Skrevet 5. desember 2020 Jeg tror det bare vil bli enda mer deprimerende, trist og ensomt både for unge og eldre hvis vi gir faen i tiltak og slipper smitten løs. 8
omno_guest Skrevet 5. desember 2020 #10 Skrevet 5. desember 2020 14 hours ago, Lirah said: At vår psykiske helse blir preget av dette er fullstendig naturlig, tenker jeg. Jeg håper bare at normale følelser som frykt og sorg ikke blir kategorisert som psykiske lidelser, og at man blir betegnet som psykisk syk fordi man føler seg nedstemt i en dårlig tid. Frykt kan føre til angst, som deretter igjen gir mer press på psykisk helsevern. Men dette bryr ikke myndighetene seg om,, de er bare opptatt av å beholde maktposisjoner sin. 3
Robert Koch Skrevet 5. desember 2020 #11 Skrevet 5. desember 2020 30 minutter siden, omno_guest said: Frykt kan føre til angst, som deretter igjen gir mer press på psykisk helsevern. Men dette bryr ikke myndighetene seg om,, de er bare opptatt av å beholde maktposisjoner sin. Myndighetene er opptatt av å ikke få ukontrollert smittespredning, som i sin tur vil føre til at angstpasienter ikke har noe tilbud i det hele tatt. Psykiatrien er i drift, den er ikke stengt ned. Dette handler ikke om makt, men om å sikre deg og alle andre en kontinuert livskvalitet i et trygt samfunn med velferdsgoder. Jeg er så jævlig lei av konspirasjonsteorier. Forhold deg til vikreligheten! 7
Capt. Obvious Skrevet 5. desember 2020 #12 Skrevet 5. desember 2020 Robert Koch skrev (30 minutter siden): Myndighetene er opptatt av å ikke få ukontrollert smittespredning, som i sin tur vil føre til at angstpasienter ikke har noe tilbud i det hele tatt. Psykiatrien er i drift, den er ikke stengt ned. Dette handler ikke om makt, men om å sikre deg og alle andre en kontinuert livskvalitet i et trygt samfunn med velferdsgoder. Jeg er så jævlig lei av konspirasjonsteorier. Forhold deg til vikreligheten! Og jeg er jævlig lei av naivitet. Joda, regjeringen gjør nok sitt, men å tro at det man gjør nå er helt frikoblet fra politikk er temmelig naivt. Neste år er det valgår, og det vet nok de fleste politikere på stortinget og i regjeringen. Å gjøre grep som ikke bare dreier seg om smittevern men også politikk er viktigere nå, enn tidligere før et valg. 3
Robert Koch Skrevet 5. desember 2020 #13 Skrevet 5. desember 2020 Just now, Capt. Obvious said: Og jeg er jævlig lei av naivitet. Joda, regjeringen gjør nok sitt, men å tro at det man gjør nå er helt frikoblet fra politikk er temmelig naivt. Neste år er det valgår, og det vet nok de fleste politikere på stortinget og i regjeringen. Å gjøre grep som ikke bare dreier seg om smittevern men også politikk er viktigere nå, enn tidligere før et valg. Fy faen, nå får du gi deg. Om noe, så har regjeringen gjort seg upopulær gjennom å gjøre helt nødvendige grep. Det har ikke noe med naivitet å gjøre. Ytterligere kommentar burde ikke være nødvendig. 4
Capt. Obvious Skrevet 5. desember 2020 #14 Skrevet 5. desember 2020 Robert Koch skrev (Akkurat nå): Fy faen, nå får du gi deg. Om noe, så har regjeringen gjort seg upopulær gjennom å gjøre helt nødvendige grep. Det har ikke noe med naivitet å gjøre. Ytterligere kommentar burde ikke være nødvendig. Naiviteten lenge leve sier nå jeg bare. Upopulær blant noen, men den borgerlige regjeringen har faktisk unngått mye regjeringsslitasje. Hadde de hatt noe mildere tiltak, som jo er det bla. FHI la opp til (regjeringen har i flere tilfeller lagt seg på en noe strengere linje enn FHI anbefalingene) så ville de nok ha blitt beskyld for å "ikke gjøre noe". 3
Psilocybe Skrevet 5. desember 2020 #15 Skrevet 5. desember 2020 (endret) Det er ikke mange år siden influensa tok 1800 liv på en sesong. 3000 pasienter var innlagt på sykehus samtidig, og bortimot 8000 i løpet av hele sesongen. Det var aldri noe ramaskrik av den grunn, og ingen trusler om nedstengning av samfunnet. Heller ingen som sa "du dreper kanskje oldemoren min hvis du går på butikken uten munnbind". Nå har vi stengt treningssentre, breddeidrett og fritidstilbud for hundretusener av barn og unge. Naturligvis har dette en negativ effekt både på den fysiske og psykiske helsa deres. Det blir mye stillesitting og isolasjon på ungdommer som ellers ville vært aktive og sosiale. Rusmisbruk øker også. Mange videregåendeklasser har også hjemmeskole i stedet for å få den undervisningen de har krav på. Og hvorfor stenger vi ned og ødelegger fremtiden til barn og unge? Jo, fordi 300 mennesker har dødd med covid. 300 mennesker med en snittalder høyere enn gjennomsnittlig forventet levealder. Og de fleste av disse hadde flere bakenforliggende lidelser. Og mens vi fortsetter med restriksjoner som ødelegger folkehelsa og fører hundretusener ut i arbeidsledighet, får begravelsesbyråene økonomisk støtte for å komme seg gjennom krisen. Hvorfor i alle dager må begravelsesbyråene ha økonomisk støtte når vi er midt oppe i en dødelig pandemi? Endret 5. desember 2020 av Psilocybe 7
Example Skrevet 5. desember 2020 Forfatter #16 Skrevet 5. desember 2020 Robert Koch skrev (2 timer siden): Myndighetene er opptatt av å ikke få ukontrollert smittespredning, som i sin tur vil føre til at angstpasienter ikke har noe tilbud i det hele tatt. Psykiatrien er i drift, den er ikke stengt ned. Dette handler ikke om makt, men om å sikre deg og alle andre en kontinuert livskvalitet i et trygt samfunn med velferdsgoder. Jeg er så jævlig lei av konspirasjonsteorier. Forhold deg til vikreligheten! Det er vel nettopp det som har skjedd noen steder. Man har brukt helsesykepleiere for ungdom til å drive med smittevernsarbeid. I tillegg til dette ble tilbudet dårligere på mange steder for de som gikk i psykiatrisk behandling i vår. Det må gå an å ha flere tanker i hodet samtidig. Økonomisk vil også helsevesenet i Norge rammes på sikt dersom vi kommer i et for stort uføre. Her må man hele tiden gjøre avveininger. Psykisk helse har blitt nedprioritert. Så får vi se om det lønner seg på sikt. 3
Anonymus1986 Skrevet 5. desember 2020 #17 Skrevet 5. desember 2020 (endret) 11 minutter siden, Example said: Det er vel nettopp det som har skjedd noen steder. Man har brukt helsesykepleiere for ungdom til å drive med smittevernsarbeid. I tillegg til dette ble tilbudet dårligere på mange steder for de som gikk i psykiatrisk behandling i vår. Det må gå an å ha flere tanker i hodet samtidig. Økonomisk vil også helsevesenet i Norge rammes på sikt dersom vi kommer i et for stort uføre. Her må man hele tiden gjøre avveininger. Psykisk helse har blitt nedprioritert. Så får vi se om det lønner seg på sikt. Det har det, i flere år. Mer økonomisk støtte og sterkere bemanning må inn i det psykiske hjelpesystemet, og å bevilge førstnevnte på landsbasis er politikernes ansvar. Endret 5. desember 2020 av Anonymus1986 1
Fungerende Skrevet 5. desember 2020 #18 Skrevet 5. desember 2020 youcancallmejune skrev (3 timer siden): Jeg tror det bare vil bli enda mer deprimerende, trist og ensomt både for unge og eldre hvis vi gir faen i tiltak og slipper smitten løs. Det er utrolig fordummende at hver eneste diskusjon om tiltak ender opp med en diskusjon om vi skal ha tiltak eller ikke. Kan man ikke heller diskutere selve tiltakene? Bortsatt fra en svært marginal gruppe tror jeg alle er enige i at vi skal holde smitten nede. I Oslo er mer eller mindre alt av kultur-, underholdnings- og fritidsaktiviteter innendørs stengt. Samtidig holdes massasjeinstitutt, neglesalonger og frisører åpne. Dette er steder der det mest grunnleggende av alle smittevernstiltak - avstand - overhodet ikke overholdes. Dette er et politisk valg som ikke er begrunnet i smittevern. Trådstarter skriver at myndighetene må balansere smittevern, økonomi og folkehelse. Jeg er helt enig, men synes det er vanskelig å se noen eksempler på at folkehelse har blitt prioritert. Tvert imot er tilbud som fremmer folkehelse det første som blir stengt ned. Jeg mener Oslo bør gjenåpne mest mulig fritidsaktiviteter for unge, samt svømmehaller og treningssentre. Dette er bra for fysisk og psykisk helse og har trolig veldig liten effekt på smitten. Hvis det er nødvendig for å holde smitten nede får de heller stenge massasjeinstitutt, neglesalonger og frisører. Det bør også umiddelbart settes igang med målrettet testing i miljøene med mye smitte slik FHI har anbefalt. 5
Callisto83 Skrevet 5. desember 2020 #19 Skrevet 5. desember 2020 Sliter ikke nordmenn ganske mye psykisk om det er en pandemi eller ikke? I år ville det blitt ille uansett føler jeg. Vi var jo på vei til å bli veldig navlebeskuende når Ari Behn tok selvmord, og alle kjendisene + mediene plutselig skulle snakke om psykisk helse. Så kom korona så havnet det litt i bakgrunnen. Ellers synes jeg ikke man skal bruke denne statistikken til å rakke ned på tiltak. Nå er vi dessverre i en pandemi, og da kan man ikke leve livet som det var 2018. 1
youcancallmejune Skrevet 6. desember 2020 #20 Skrevet 6. desember 2020 Fungerende skrev (18 timer siden): Det er utrolig fordummende at hver eneste diskusjon om tiltak ender opp med en diskusjon om vi skal ha tiltak eller ikke. Kan man ikke heller diskutere selve tiltakene? Bortsatt fra en svært marginal gruppe tror jeg alle er enige i at vi skal holde smitten nede. I Oslo er mer eller mindre alt av kultur-, underholdnings- og fritidsaktiviteter innendørs stengt. Samtidig holdes massasjeinstitutt, neglesalonger og frisører åpne. Dette er steder der det mest grunnleggende av alle smittevernstiltak - avstand - overhodet ikke overholdes. Dette er et politisk valg som ikke er begrunnet i smittevern. Trådstarter skriver at myndighetene må balansere smittevern, økonomi og folkehelse. Jeg er helt enig, men synes det er vanskelig å se noen eksempler på at folkehelse har blitt prioritert. Tvert imot er tilbud som fremmer folkehelse det første som blir stengt ned. Jeg mener Oslo bør gjenåpne mest mulig fritidsaktiviteter for unge, samt svømmehaller og treningssentre. Dette er bra for fysisk og psykisk helse og har trolig veldig liten effekt på smitten. Hvis det er nødvendig for å holde smitten nede får de heller stenge massasjeinstitutt, neglesalonger og frisører. Det bør også umiddelbart settes igang med målrettet testing i miljøene med mye smitte slik FHI har anbefalt. Folkehelse er mer enn bare trivsel. Begrepet rommer fysisk og psykisk helse, økonomiske forhold og annet, og da er for eksempel de økonomiske tiltakene for bedrifter og studenter prioritering av folkehelse. Hensynet til særskilt sårbare grupper er årsaken til at mange kommuner holder tilbud til barn, unge og psykisk syke åpne. Dette er også folkehelse. Selv om treningssentrene og svømmehallene fortsatt er stengt har altså barn og de yngste unge mange åpne tilbud. Neglesalongene og de andre du nevner kan lettere gjennomføre smitteverntiltak og kan derfor holde åpent. Avstand er ganske riktig vanskelig å holde, men munnbind, god håndhygiene, egenmeldingsskjema for symptomer og reisevirksomhet, lavt antall kunder og ikke minst avstand mellom hver stol eller benk gjør det ganske trygt likevel. Man kan ikke godt sette munnbind på pesende mennesker på treningsstudio, og da holder det ikke med en meter eller to mellom apparatene. Jeg ser på det som at hvis folk bare kunne godtatt strenge tiltak i stedet for å stritte imot hadde vi hatt en helt annen situasjon nå. Jo mer diskusjon omkring tiltak, jo mer smitte, jo lengre tid vil dette ta. Det er et mirakel at vi ikke har fått eksplosjonsartet spredning her som i Sverige, sånn som nordmenn trasser og skal bestemme selv.
Anbefalte innlegg