AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 Heisann, Jeg har kjøpt leilighet i et mellomstort sameie. I prospektet står det at felleskostnadene skal dekke "kommunale avgifter". Likevel har jeg mottatt en faktura fra kommunen som gjelder eiendomsskatt, vann/avløp og renovasjon. Jeg ringte til forretningsfører, hun sa at eiendomsskatt må hver enkelt betale. Men hun ble usikker på dette med vann og renovasjon, hvertfall siden det i prospektet står at kommunale avgifter skal dekkes via felleskostnadene. Hun skulle sjekke med utbygger og kommunen. Men er det noen som har erfaring? Dama på boligbyggelaget sa at det er en fordel med egen regning på vann, da vil jeg kun betale for eget forbruk. Og hun poengterte jo at felleskostnadene vil være høyere hvis alt kommunalt skal dekkes, og at de evt kan settes lavere hvis det viser seg å ikke være inkludert. Anonymkode: 0430a...680
Gjest Villfisker Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 Nei, de kommer i tillegg med eiendomsskatt to ganger i året. Skatt avhenger av størrelse på leiligheten.
Gjest Villfisker Skrevet 4. desember 2020 #3 Skrevet 4. desember 2020 Tror det er mars og september forresten.
wahaj Skrevet 4. desember 2020 #4 Skrevet 4. desember 2020 Her er eiendomsskatt, kommunale avgifter, vann, tv og internett inkludert. Vi har bodd her i over ett år nå, og har ikke fått andre regninger enn fellesutgifter iallefall.
Rosa Sitron Skrevet 4. desember 2020 #5 Skrevet 4. desember 2020 1 minutt siden, Villfisker said: Nei, de kommer i tillegg med eiendomsskatt to ganger i året. Skatt avhenger av størrelse på leiligheten. Da jeg bodde et sted med eiendomskatt var det 4 ganger i året.
Gjest Villfisker Skrevet 4. desember 2020 #6 Skrevet 4. desember 2020 Rosa Sitron skrev (1 minutt siden): Da jeg bodde et sted med eiendomskatt var det 4 ganger i året. hmmm... Merkelig ordning. Var dette andel eller selveier?
Gjest Føsleguri Skrevet 4. desember 2020 #7 Skrevet 4. desember 2020 Her er ikke kommunale avgifter inkludert. Eiendomsskatt avhenger av størrelsen på leiligheten, det gjør forsåvidt fellesutgiftene også, men det er naturlig at kommunen fakturerer hjemmelshaver. Jeg har vannmåler slik at jeg betaler for forbruket.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #8 Skrevet 4. desember 2020 Hun på boligbyggelaget sa at i borettslag er alt inkludert, både vann, eiendomsskatt og renovasjon. Det er kanskje en av de største ulikhetene mellom borettslag og sameie sette da? Ts Anonymkode: 0430a...680 1
Gjest Føsleguri Skrevet 4. desember 2020 #9 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun på boligbyggelaget sa at i borettslag er alt inkludert, både vann, eiendomsskatt og renovasjon. Det er kanskje en av de største ulikhetene mellom borettslag og sameie sette da? Ts Anonymkode: 0430a...680 I et borettslag eier du egentlig en andel/borett, mens borettslaget eier selve eiendommen. Derfor er det naturlig at kommunen sender eiendomsskatten til borettslaget fordi de har hjemmelen på eiendommen. Når det gjelder vann og renovasjon er det litt ulikt fra sameie til sameie. Jeg kjenner andre her i kommunen som bor i sameie, men som har renovasjon og vann inkl. i felleskostnader.
Rosa Sitron Skrevet 4. desember 2020 #10 Skrevet 4. desember 2020 (endret) 59 minutter siden, Villfisker said: hmmm... Merkelig ordning. Var dette andel eller selveier? Opplevd det uavhengig av boligtype. Ser at det fortsatt er 4 fakturaer i året. Endret 4. desember 2020 av Rosa Sitron
Gjest Føsleguri Skrevet 4. desember 2020 #11 Skrevet 4. desember 2020 Rosa Sitron skrev (2 minutter siden): Opplevd det uavhengig av boligtype. Ser at det fortsatt er 4 fakturaer i året. Det er vel kommunen som har bestemt at de fakturerer kvartalsvis i stedet for hvert halvår. Da gjelder det uavhengig av type eiendom.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #12 Skrevet 4. desember 2020 Vi bor i leilighet i sameie i Oslo og alt av kommunale avgifter er inkludert i fellesutgiftene her hos oss iallfall. Eiendomsskatt er utenom, dette er jo forskjellig per person og leilighet og går til eier av leiligheten, som er meg siden det er selveier. Ville kontaktet styret i sameiet og spurt. Du kan også se regnskapet til sameiet. Anonymkode: 47ea4...015 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #13 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi bor i leilighet i sameie i Oslo og alt av kommunale avgifter er inkludert i fellesutgiftene her hos oss iallfall. Eiendomsskatt er utenom, dette er jo forskjellig per person og leilighet og går til eier av leiligheten, som er meg siden det er selveier. Ville kontaktet styret i sameiet og spurt. Du kan også se regnskapet til sameiet. Anonymkode: 47ea4...015 Eiendomsskatt begynner jeg å skjønne at er en egen sak, som går på person. Men stusser på vann og renovasjon. Dette er et helt nytt sameie, så det foreligger ikke regnskap enda. Flytta inn for to uker siden 😊 Ts Anonymkode: 0430a...680
Rosa Sitron Skrevet 4. desember 2020 #14 Skrevet 4. desember 2020 13 minutter siden, Føsleguri said: Det er vel kommunen som har bestemt at de fakturerer kvartalsvis i stedet for hvert halvår. Da gjelder det uavhengig av type eiendom. Det jeg tenker og, syns det var rart å si at det var halvårlig når kommunene gjør ting så ulikt.
Gjest Føsleguri Skrevet 4. desember 2020 #15 Skrevet 4. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Eiendomsskatt begynner jeg å skjønne at er en egen sak, som går på person. Men stusser på vann og renovasjon. Dette er et helt nytt sameie, så det foreligger ikke regnskap enda. Flytta inn for to uker siden 😊 Ts Anonymkode: 0430a...680 Eiendomsskatt går på eiendom, ikke på person. Hvis det er vannmåler er det jo naturlig at hver leilighet betaler for sitt forbruk. Endret 4. desember 2020 av Føsleguri
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #16 Skrevet 5. desember 2020 Føsleguri skrev (8 timer siden): Det er vel kommunen som har bestemt at de fakturerer kvartalsvis i stedet for hvert halvår. Da gjelder det uavhengig av type eiendom. I Tromsø betaler vi eiendomsskatt hver måned. Anonymkode: a5495...7db 1
Gjest Blondie65 Skrevet 5. desember 2020 #17 Skrevet 5. desember 2020 Jeg tror du har lest prospektet feil. I et sameie vil renovasjonsavgift, eiendomsskatt, vann- og avløp og andre kommunale avgifter som kan knyttes direkte til den enkelte boenhet bli fakturert den enkelte. Men de samme avgiftene som gjelder fellesareal vil faktureres til sameiet og fordeles i felleskostnadene. Er dette din første bolig?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #18 Skrevet 5. desember 2020 Blondie65 skrev (3 timer siden): Jeg tror du har lest prospektet feil. I et sameie vil renovasjonsavgift, eiendomsskatt, vann- og avløp og andre kommunale avgifter som kan knyttes direkte til den enkelte boenhet bli fakturert den enkelte. Men de samme avgiftene som gjelder fellesareal vil faktureres til sameiet og fordeles i felleskostnadene. Er dette din første bolig? Nei, jeg har bodd i enebolig, og derifra er jeg så klart vandt til at regninger for eiendomsskatt, renovasjon og vann kom direkte til meg. Trodde nok at det å flytte til sameiet skulle bli mer "all inclusive". Når det gjelder prospektet, så sitter jeg og ser på det nå. Og det står at fellesutgifter skal dekke "kommunale avgifter". Der står også at fellesutgifter skal dekke forsikring, forretningsførsel etc. Men jeg lurer på hva utbygger har ment her. Anonymkode: 0430a...680
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #19 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg har bodd i enebolig, og derifra er jeg så klart vandt til at regninger for eiendomsskatt, renovasjon og vann kom direkte til meg. Trodde nok at det å flytte til sameiet skulle bli mer "all inclusive". Når det gjelder prospektet, så sitter jeg og ser på det nå. Og det står at fellesutgifter skal dekke "kommunale avgifter". Der står også at fellesutgifter skal dekke forsikring, forretningsførsel etc. Men jeg lurer på hva utbygger har ment her. Anonymkode: 0430a...680 Glemte å signere med TS😊 Anonymkode: 0430a...680
Gjest Blondie65 Skrevet 5. desember 2020 #20 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg har bodd i enebolig, og derifra er jeg så klart vandt til at regninger for eiendomsskatt, renovasjon og vann kom direkte til meg. Trodde nok at det å flytte til sameiet skulle bli mer "all inclusive". Når det gjelder prospektet, så sitter jeg og ser på det nå. Og det står at fellesutgifter skal dekke "kommunale avgifter". Der står også at fellesutgifter skal dekke forsikring, forretningsførsel etc. Men jeg lurer på hva utbygger har ment her. Anonymkode: 0430a...680 Da får du spørre dem om dette. Jeg har også kjøpt ny bolig og her er det jeg som dekker disse avgiftene og så kommer komm.avgifter og eiendomsskatt for felles eid areal i tillegg. Husk at du må ha innbo forsikring for ting INNE i din bolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå