Gå til innhold

Hvordan unngå julekarantene så barna kan møte far og familie? Barn i skole i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barn går i barnehage og skole i Oslo. Smittetrykket er stort, og karantene har det alt vært to ganger i høst....

Jeg er skilt, og har barna mest. Om det blir karantene på et av barna i min tid før jul blir det ikke noe jul med andre enn meg og barna. Ingen besteforeldre, tanter, onkler eller søskenbarn. Ikke noe far, for dagene han er tilgjengelig blir karantenedager.

Jeg hører andre planlegger å ta ferie, avspasering eller sykt barn dager i uken fra den 14. og at de tenker å holde barna hjemme så de får feire jul uten karantene.

Jeg vurderer nå å gjøre en kombo av det samme, for jeg klarer bare ikke å se for meg en jul i karantene for barna mine. De gleder seg til å møte alle, og jeg forstår ikke hvorfor ikke skolen og barnehagen kan legges litt opp så den kan ta hensyn til dette før jul...

Jeg kan kontrollere oss selv, men hvem vet hva lærerne gjør? De andre elevene og barna? Foreldrene deres? Sikreste er å kontrollere det man kan...

Hva gjør dere for å unngå «julekarantene» pga utbrudd på skolen eller i barnehagen?

Anonymkode: b2e9a...72b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper på at det blir hjemmeskole fom 11.des. 

Anonymkode: 1cc4d...26f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper på at det blir hjemmeskole fom 11.des. 

Anonymkode: 1cc4d...26f

Jeg også. Men det virker ikke som skolen lytter på det øret... og barnehagene burde bare stenges for de fleste den f.o.m den 14.

Blir litt lettere enn at vi må lure det til....

ts.

• Liker 2
Skrevet

Barnehagebarnet kan da bare ta ferie? Skjønner ikke problemet?

Når det gjelder skolebarnet så mener jeg det riktige er å holde ut til 18. des. Sjansen for karantene er vitterlig ikke sååå stor.

Anonymkode: d42bc...739

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Barnehagebarnet kan da bare ta ferie? Skjønner ikke problemet?

Når det gjelder skolebarnet så mener jeg det riktige er å holde ut til 18. des. Sjansen for karantene er vitterlig ikke sååå stor.

Mange er med flere nå enn før, og mange sier nå rett ut at de tester seg ikke pga for forkjølelse «fordi de vil ikke ha karantene» og «det er sikkert ikke noe».

Har ikke tenkt å få oppleve å få karantene 18.-28. desember. Så er vel testkapasitet og svar noe man må vente på pga ferie og røde dager, så vips er man på feil side av nyttår og ferien er over før karanten er over...

Hjelper ikke å minste hjemme når eldste er på skolen og setter oss alle i karantene...

ts

• Liker 3
Skrevet

Mange er med flere nå enn før, og mange sier nå rett ut at de tester seg ikke pga for forkjølelse «fordi de vil ikke ha karantene» og «det er sikkert ikke noe».

Har ikke tenkt å få oppleve å få karantene 18.-28. desember. Så er vel testkapasitet og svar noe man må vente på pga ferie og røde dager, så vips er man på feil side av nyttår og ferien er over før karanten er over...

Hjelper ikke å minste hjemme når eldste er på skolen og setter oss alle i karantene...

ts

Eh... jo. Har du minsten hjemme vil du i alle fall halvere sjansen for karantene.

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eh... jo. Har du minsten hjemme vil du i alle fall halvere sjansen for karantene.

Ja, føles verdt det å ta ei uke fri for å så likevel havne i karantene 🙈

ts.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, føles verdt det å ta ei uke fri for å så likevel havne i karantene 🙈

ts.

Det er en sjanse å ta. Hva om du lar begge barna ha fri da? Tenkte du da at dere skulle isolere dere fram til julaften? Eller skulle barna få treffe venner? Hvis barna likevel fikk treffe venner, ville sjansen uansett være til stede for å havne i karantene.

• Liker 6
Skrevet

Dere settes ikke alle i karantene hvis skolebarnetvharvdet. Vi bor i Odlo, to barn i skolen ig på fritidsaktiviteter ennå (eldste er 12), og har unngått karantene helt. Faren er ikke større de fem dagene enn resten av høsten. Men du bestemmer selv, har de snev av «noe» skal de jo være hjemme så bare be skolebarnet kjenne ekstra godt etter i halsen. Hvis du kan da, har du hjemmekontor som kan kombineres med barn hjemme? Men du bør ikke ta sykt barn-dager, det er for dårlig gjort. Ferie/avspasering er jo greit. Men det blir kjedelig for barna da, en slags karantene det óg.

Anonymkode: 36f4f...b6a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere settes ikke alle i karantene hvis skolebarnetvharvdet. Vi bor i Odlo, to barn i skolen ig på fritidsaktiviteter ennå (eldste er 12), og har unngått karantene helt. Faren er ikke større de fem dagene enn resten av høsten. Men du bestemmer selv, har de snev av «noe» skal de jo være hjemme så bare be skolebarnet kjenne ekstra godt etter i halsen. Hvis du kan da, har du hjemmekontor som kan kombineres med barn hjemme? Men du bør ikke ta sykt barn-dager, det er for dårlig gjort. Ferie/avspasering er jo greit. Men det blir kjedelig for barna da, en slags karantene det óg.

Barnet til TS kan neppe være alene i jula (i karantene) mens resten av familien besøker slekt 🙂

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er en sjanse å ta. Hva om du lar begge barna ha fri da? Tenkte du da at dere skulle isolere dere fram til julaften? Eller skulle barna få treffe venner? Hvis barna likevel fikk treffe venner, ville sjansen uansett være til stede for å havne i karantene.

Skolen bryr seg knapt om smittevern, og det har vært mange utbrudd på skolen og naboskolen nå i høst. Lærerne bryr jo seg ikke og gir ikke ordentlig informasjon eller følger opp smittevernet noe. Ungen sier de vasker hendene innimellom, det er det liksom...

Føler meg tryggere på at jeg kan kontrollere dette selv bedre enn lærere som har en hel klasse og som ikke bryr seg noe særlig om hvem som er tett på hvem og hvem som er syk eller har symptomer.

Karantene før test kan man ende i om man blir forkjølet også, så det er ikke bare Covid..

ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Barnet til TS kan neppe være alene i jula (i karantene) mens resten av familien besøker slekt 🙂

Nettopp, men folk har tungt for det.

Går vel opp for dem når ungen drar med seg forkjølelse hjem den 18., test får man først den 23, eller etter jul pga redusert bemanning i jula, og vipps det var den jula!

ts.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nettopp, men folk har tungt for det.

Går vel opp for dem når ungen drar med seg forkjølelse hjem den 18., test får man først den 23, eller etter jul pga redusert bemanning i jula, og vipps det var den jula!

ts.

Man får test samme dag eller dagen etter, og svar dagen etter det. Det har vi fått i hvertfall (Oslo). Du kan jo bare bestille en test til rundt den 10. for skolebarnet? Vondt som fy, men ikke bare gøy med å ikke se venner fom 11.desember til 4.januar etter dette året. Eller hold barna hjemme, si skolebarnet er forkjøla og ta ut ferie eller avspaser. Men ikke ta «sykt barn», det er en form for svindel. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man får test samme dag eller dagen etter, og svar dagen etter det. Det har vi fått i hvertfall (Oslo). Du kan jo bare bestille en test til rundt den 10. for skolebarnet? Vondt som fy, men ikke bare gøy med å ikke se venner fom 11.desember til 4.januar etter dette året. Eller hold barna hjemme, si skolebarnet er forkjøla og ta ut ferie eller avspaser. Men ikke ta «sykt barn», det er en form for svindel. 

Du tror virkelig det blir lett å få test og raskt svar i tiden mellom 22-27.desember....?

Kan være jeg tar en kombo. Har ikke nok dager til å få det til å gå opp på noen annen måte.

Det overrasker meg at ingen her på forumet tenker i samme baner? For blant foreldrene på skolen så er «karantene i jula» den store snakkisen.

ts.

• Liker 1
Skrevet

Vi tar ut vårt skolebarn den 11. Hun blir forkjølet helgen 12-13 stakkar :sukk:

Anonymkode: 93002...3e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skolen bryr seg knapt om smittevern, og det har vært mange utbrudd på skolen og naboskolen nå i høst. Lærerne bryr jo seg ikke og gir ikke ordentlig informasjon eller følger opp smittevernet noe. Ungen sier de vasker hendene innimellom, det er det liksom...

Føler meg tryggere på at jeg kan kontrollere dette selv bedre enn lærere som har en hel klasse og som ikke bryr seg noe særlig om hvem som er tett på hvem og hvem som er syk eller har symptomer.

Karantene før test kan man ende i om man blir forkjølet også, så det er ikke bare Covid..

ts.

Skolen har ansvar for dette - men du har vel selv også litt ansvar for å oppdra ungene dine og be de om å vaske seg uansett om læreren står og forteller at man skal gjøre det eller ikke ?  I tillegg til å prøve å holde avstand.

• Liker 6
Skrevet

Vi tar ut vårt skolebarn den 11. Hun blir forkjølet helgen 12-13 stakkar :sukk:

Anonymkode: 93002...3e7

Huff da 😉

ts.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg også. Men det virker ikke som skolen lytter på det øret... og barnehagene burde bare stenges for de fleste den f.o.m den 14.

ts.

Er lærer i osloskolen og vi har fått beskjed om at det blir hjemmeskole for vår skole fra 14. desember. Dere får etterlyse informasjon. Utdanningsforbundet har lagt stort press på kommunen.

Anonymkode: bd240...165

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ts.

Stenge så endel kan feire som vanlig? 

Det er i overkant. Du kan jo fint ta ut ferie selv?

Vi feirer slik du beskriver uansett karantene, og kjenner andre som gjør det samme i år.

Vi skal være nisse for hverandre :P 

Er jo bare til å fake en liten forkjølelse og ta ut egen ferie. 

Anonymkode: f957d...449

Skrevet
punkyB skrev (1 minutt siden):

Skolen har ansvar for dette - men du har vel selv også litt ansvar for å oppdra ungene dine og be de om å vaske seg uansett om læreren står og forteller at man skal gjøre det eller ikke ?  I tillegg til å prøve å holde avstand.

Når det er null avstand i timer og friminutt og læreren nekter å ta ansvar for avstand og å ta tid på alles håndvask hjelper det lite om mitt barn vasker seg.... er jo fri flyt med lærerens velsignelse. 

ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...