AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 (Presseklubben på tv2 i dag) Hun forteller om en opplevelse ang celleprøve. Hun fremlegger det som at hun har hatt kreft. (CIN 1-3 er celle endringer som KAN lede til kreft. Ofte får man celleendringer pga en kjønnssykdom. Celleendringer oppstår ved infeksjon.) Hun sier også at hun måtte bruke bleie etter konisering. Dette er heller ikke vanlig. Dette er en liten rutine operasjon, og hun legger det frem som veldig stor greie. Hun sier også at hun håper på at ved at hun deler sin historie, at det kan føre til at flere tar celleprøven. Og det er fint det. Bortsett fra at hun får folk til å tro at CIN 1-3 er kreft og man må gjennom en operasjon som trenger bleie? Ikke heller hjelper det at hun sitter der under sin dyre merke hatt og mener penger ikke har så mye å si... Historien hennes er ifra i år, og de fleste vet at mange slike prosedyrer og timer ble avlyst av helsevesenet og sykehuset pga korona (pga presset på helsevesenet) og det er da mange som ikke har fått operasjoner de trenger eller er på lange ventelister. Men det er jo ikke noe problem for Norges rikeste arving som bare drar på privat sykehuset! 🙃 Hilsen ei som har hatt CIN 2 med konisering i fjor, og fikk TYDELIG beskjed fra lege at CIN 1-3 betyr bare celleendringer og IKKE kreft. Anonymkode: c50e7...89b 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 CIN er forkortelse for "carcinoma in situ." Det betyr at det er neoplastiske forandringer som enda ikke har invadert omkringliggende vev - men har potensiale til å gjøre det. Definisjonen på kreft er strengt tatt neoplastiske celler som invaderer omkringliggende vev, så dette er ikke bare unøyaktig, men rett og slett feil. CIN betegner precancerøse forandringer. Det er et forstadium, men det er ikke kreft. Anonymkode: 81876...e81 3
Mezzosoprena Skrevet 5. desember 2020 #3 Skrevet 5. desember 2020 Nå har jeg sett innslaget utelukkende fordi du skrev et innlegg om det - og du tar da virkelig feil. Hun legger det ikke fram som at hun har eller har hatt kreft, derimot presiserer hun faktisk at dette er siste stadiet FØR kreft, og vektlegger betydningen av at kvinner skal sjekke seg jevnlig for å forhindre kreft. Da irriterer det meg mer at hun sier "cellefordeling" hele tiden... ...og hva i all verden har prisen på hatten hennes å gjøre for saken?!?! 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #4 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 timer siden): (...) Ikke heller hjelper det at hun sitter der under sin dyre merke hatt og mener penger ikke har så mye å si... Historien hennes er ifra i år, og de fleste vet at mange slike prosedyrer og timer ble avlyst av helsevesenet og sykehuset pga korona (pga presset på helsevesenet) og det er da mange som ikke har fått operasjoner de trenger eller er på lange ventelister. Men det er jo ikke noe problem for Norges rikeste arving (...) Anonymkode: c50e7...89b Enten misforstår du med vilje eller så tolker du fritt fra ditt eget hode. Er det så vanskelig å skjønne at når man får en beskjed om at man kanskje har kreft, så er ikke penger fokuset, og selv om man har all verdens penger så er det innen garanti for å overleve. Når det gjelder døden, så kan man ikke kjøpe seg fri - penger har da ingenting å si. Er det så vanskelig å skjønne at det var det hun mente? Jeg er selv operert for CIN-3 og legen sa «nå har vi fjernet alle kreftceller» etter operasjonen (som ble utført under lokalbedøvelse). Senere sa fastlegen til meg at de «heldigvis ikke fant kreftceller i livmoren». Ikke så rart at «kvinnen i gata» bruker ordet kreftceller, når man opplever at fagpersoner og gjør det. Anonymkode: 1aa2a...11f 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 Teatrica skrev (På 5.12.2020 den 13.54): Nå har jeg sett innslaget utelukkende fordi du skrev et innlegg om det - og du tar da virkelig feil. Hun legger det ikke fram som at hun har eller har hatt kreft, derimot presiserer hun faktisk at dette er siste stadiet FØR kreft, og vektlegger betydningen av at kvinner skal sjekke seg jevnlig for å forhindre kreft. Da irriterer det meg mer at hun sier "cellefordeling" hele tiden... ...og hva i all verden har prisen på hatten hennes å gjøre for saken?!?! Jeg syntes det blir for hysteri å kalle det stadie før kreft. Et sår på armen som får infeksjon, der er det også celleforandringer. Fordi huden fornyer seg, celler er i endring. Man kan ikke kalle ALLE celleforandringer for «forstadie til kreft». Har man klamydia så vil det også si celleforandringer, men vi kaller ikke klamydia for forstadie til kreft, gjør vi? hatten hennes er relevant da hun sitter å sier at penger ikke har så mye å si helserelatert. Penger har MYE å si. Det handler om du kan booke deg en time hos privat lege i morgen, eller må vente på en offentlig time hos sykehuset om 6 mnd. Anonymkode: c50e7...89b
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 14.12): Enten misforstår du med vilje eller så tolker du fritt fra ditt eget hode. Er det så vanskelig å skjønne at når man får en beskjed om at man kanskje har kreft, så er ikke penger fokuset, og selv om man har all verdens penger så er det innen garanti for å overleve. Når det gjelder døden, så kan man ikke kjøpe seg fri - penger har da ingenting å si. Er det så vanskelig å skjønne at det var det hun mente? Jeg er selv operert for CIN-3 og legen sa «nå har vi fjernet alle kreftceller» etter operasjonen (som ble utført under lokalbedøvelse). Senere sa fastlegen til meg at de «heldigvis ikke fant kreftceller i livmoren». Ikke så rart at «kvinnen i gata» bruker ordet kreftceller, når man opplever at fagpersoner og gjør det. Anonymkode: 1aa2a...11f Man får IKKE beskjed av leger at man kan ha kreft om man får bevist celleendringer. Da har du isåfall hatt en DÅRLIG lege!! Man skal ikke lage hysteri eller tanker om kreft, før man er sikker. så du mener din lege gjorde riktig i å få deg til å tro du kunne hatt kreft, når du ikke hadde det?? Hvordan kan du forsvare det? Syntes det er en skam mot alle de som faktisk har/hatt kreft. Uansett hvor mye penger man har, så vold et påvirke behandlingen man får, enten om det er på privat klinikk, og til og med i Norge eller ikke. Mange medisiner er for eksempel ikke godkjent i Norge, og blir dermed ikke dekket. Da er det BARE de rike som kan i det hele tatt få prøve andre behandlinger, mens de fattigere i Norge får bare beskjed om smerte lindrende medisiner. Hvordan kan du mene penger ikke har noe å si i forhold til behandling? Anonymkode: c50e7...89b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå