Gå til innhold

Som barnehageansatt. Hvor lenge kan man holde på med å motivere og støtte et barn med å gjøre noe han/hun nekter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis ungen virkelig nekter. Hvor lenge er det meningen at man skal prøve å motivere og pushe før man gir opp eller faktisk er nødt til å tvinge? Avhengig av problemstillingen. 

Anonymkode: 2486d...9c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs vel på hva.. vår sønn er ikke så glad i å male og tegne, og de som jobber der sier at han får velge selv, han gjør det av og til, men ikke noe tvang. 

Hvis det handler om felles aktiviteter som å gå tur eller samlingsstund eller lignende så ville jeg tenkt det er mer naturlig å motivere mer og prøve å få de med. Men med individuelle aktiviteter ikke like viktig? 

Anonymkode: 585e7...3ff

Skrevet

Det kommer an på hva som skal gjøres. En formingsaktivitet er mindre viktig å få barnet med på enn en planlagt fellestur. Å rydde opp etter lek kan være mindre viktig enn å rydde opp etter en konflikt. Å bytte en genser som er blitt litt våt etter vannsøl er mindre viktig enn å bytte en bukse som er blitt våt av tisseuhell. Osv...

Hvorvidt man pusher og hvor mye, er som regel en der-og-da-avgjørelse, en helhetsvurdering  i hurt og sturt.

Anonymkode: 01fdd...398

• Liker 1
Skrevet

Har ungen en diagnose?

Anonymkode: ce0e2...ed5

Skrevet

lurer på det samme, jobber i barnehage jeg også. barn som nekter og komme inn når vi skal gå inn f.eks og som gjemmer seg, vanskelig.

Anonymkode: 9420d...602

• Liker 1
Skrevet

Spørs om det gjelder noe for å øke barnets selvfølelse, selvstendighet, selvtillit. Ting barn skal klare selv med tiden og slikt. Da gir man aldri opp, men på møter så kan man snakke om nye strategier.  

Mitt barn nektet å male i et helt år før han syns det begynt å å bli gøy. Så de ga ikke opp på det. Vet ikke hvorfor det var sånn i barnehagen, for hjemme kunne vi male støtt og stadig. 

Anonymkode: c8860...211

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...