AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 Er det noen som har meldt noen på arbeidsplassen for avvik? Hvordan gikk det? Jeg er så fristet til å melde inn avvik, men er redd for konsekvensen av det. Redd for at det skal bli dårlig miljø for meg på jobb. Det er en som jobber svart på arbeidsplassen etter arbeidstid. Han gir gratis behandling til vennene + kjærestene deres, så får han goder hos dem på fritiden. Utstyret vårt på jobb + behandling er veldig dyrt, så det er mye penger tapt for bedriften. Dette provoserer meg veldig at han driver på sånn. I tillegg har vi sagt ifra til vår nærmeste sjef, men han bryr seg ikke siden de er venner. Dette har foregått over tid. Ganske sikker på øverste sjef ikke hadde akseptert dette på noen måter. Gå videre med det eller passe mine egne saker? Anonymkode: 6b30a...782 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 Mange ganger. Men jobber på sykehjem så dreier seg mer om at pasienter ikke har fått tilstrekkelig helsehjelp og da blåser jeg en lang marsj i om noen blir sur på meg. Personen får nok ikke beskjed om at det er jeg som har meldt det, men noen har sikkert en anelse. Du kan ikke melde anonymt da? Anonymkode: aafe2...2fc 9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #3 Skrevet 4. desember 2020 Kan du varsle anonymt? Dette er jo ikke ok! Anonymkode: 6ce9d...8db 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #4 Skrevet 4. desember 2020 Nærmeste leder er varslet. Pass dine egne saker utover det, dette går jo tross alt ikke ut over deg, eller egentlig noen andre heller, bortsett fra lommeboka til eiere. Anonymkode: 8de8f...aa0 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #5 Skrevet 4. desember 2020 Passe dine egne saker. Dette skader da ikke deg. Og sjefen vet det, så da er det ikke opp til deg bare fordi du irriterer deg. Unn kollegaene de godene, han jobber tross alt for dem Anonymkode: ea336...cac 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #6 Skrevet 4. desember 2020 Jeg må blant annet stå dagen etterpå på morgenen og vaske opp utstyret han har brukt når jeg kommer på jobb, så jo jeg vil si at det går utover meg. Anonymkode: 6b30a...782 4
Pillarguri Skrevet 4. desember 2020 #7 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Passe dine egne saker. Dette skader da ikke deg. Og sjefen vet det, så da er det ikke opp til deg bare fordi du irriterer deg. Unn kollegaene de godene, han jobber tross alt for dem Anonymkode: ea336...cac Ville du gitt dette svaret hvis du var eier av denne bedriften og det gikk ut over bedriftens økonomi ? 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #8 Skrevet 4. desember 2020 Melder avvik hele tiden 🙂 helt normalt. Jeg ville gjort det i dette tilfellet. Anonymkode: 97069...5be 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #9 Skrevet 4. desember 2020 Jeg melder avvik stort sett daglig. Man melder jo ikke "på noen," man melder fra om en hendelse - et avvik. At hendelsen forårsakes av noen er underordnet. Og ja, selvfølgelig hadde jeg meldt fra om noe slikt du beskriver. Jeg melder avvik på vesentlig mindre ting enn dette. Det handler om å bli bedre. Anonymkode: c0560...c34 6
Kelsier Skrevet 4. desember 2020 #10 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nærmeste leder er varslet. Pass dine egne saker utover det, dette går jo tross alt ikke ut over deg, eller egentlig noen andre heller, bortsett fra lommeboka til eiere. Anonymkode: 8de8f...aa0 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Passe dine egne saker. Dette skader da ikke deg. Og sjefen vet det, så da er det ikke opp til deg bare fordi du irriterer deg. Unn kollegaene de godene, han jobber tross alt for dem Anonymkode: ea336...cac Dette er jo helt bak mål. Jeg er glad jeg ikke har ansatte som dere. Varsling er viktig for virksomheten, og dersom nærmeste leder ikke tar det på alvor, så melder du enten til leders leder eller via en tilgjengelig varslingskanal. Alle virksomheter med mer enn fem ansatte er pålagt å ha rutiner for varsling, så dere bør ha disse og der skal du kunne lese deg opp på hvordan varsling skjer i din virksomhet og mulighetene for anonymitet. For øvrig er det absolutt i virksomhetens interesse å få avdekket dette, når virksomhetens lokaler og produkter benyttes. Se for eksempel denne saken som kan ha litt til felles med din situasjon: https://www.nrk.no/norge/volvat-ansatt-lurte-kunder-og-kolleger-_-helsetilsynet-gransker-na-saken-1.15153415 9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #11 Skrevet 4. desember 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg må blant annet stå dagen etterpå på morgenen og vaske opp utstyret han har brukt når jeg kommer på jobb, så jo jeg vil si at det går utover meg. Anonymkode: 6b30a...782 Du må med andre jobbe når du kommer på jobb? Jøss, ja, det var jo kjipe greier. Anonymkode: 8de8f...aa0
Gjest Føsleguri Skrevet 4. desember 2020 #12 Skrevet 4. desember 2020 Er det tillitsvalgt eller verneombud på arbeidsplassen? I så fall ta det opp med dem. Hvis det ikke finnes eller det ikke hjelper ville jeg sendt anonymt varsel.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #13 Skrevet 4. desember 2020 Har varslet og gjør det aldri igjen. Det blir ikke gøy å være deg på jobb etterpå. Vil du likevel varsle vil jeg anbefale å gjøre det anonymt. Anonymkode: be088...2e8 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #14 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Du må med andre jobbe når du kommer på jobb? Jøss, ja, det var jo kjipe greier. Anonymkode: 8de8f...aa0 Eh...... om man feks jobber som tannhelsesekretær har du ganske mye annet å gjøre før første pasient enn å rydde gammelt skittent og uforsvarlig uhygieniske ting. Jeg har opplevd mye av det TS nevner. Tannleger som jobber svart i fylkets tannlegelokale, utstyr, materiale og annet blir brukt. Sekretæren som tror det er nok materiale/ rent og sterilt utstyr til neste dags pasient, også er det bruka..! Og tannlege(r) vasker/desinfiserer/steriliserer gjerne aaaaaaldri. Så størkna blodmateriale og gris ligg på benker og overflater. Dette er så viktig å poengtere at ikke er greit! Anonymkode: e8da0...020 10
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #15 Skrevet 4. desember 2020 Jeg sendte avvik på en kollega jeg jobbet tett med. Hun tok røntgen flere ganger mens jeg fremdeles var i rommet. Fordi hun ikke likte meg. Nå utredes jeg faktisk for kreft.. Glad jeg sendte avvik på dette og henne. Da måtte arbeidsplass ta tak i dette. Ble masse kjedelige møter og styr. Men personen forsvant fra jobben raskt. Følte det var heksejakt på henne. Så ikke seg selv og den generelle oppførselen hun hadde hatt med alle, både kollegaer og kunder, over tid. Anonymkode: e8da0...020 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #16 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nærmeste leder er varslet. Pass dine egne saker utover det, dette går jo tross alt ikke ut over deg, eller egentlig noen andre heller, bortsett fra lommeboka til eiere. Anonymkode: 8de8f...aa0 Det går utover oss som betaler skatt også og finansierer hjelpemidlene denne arbeidsplassen har. Send avvik!!! Anonymkode: a7eb6...b72 8
Knirke Skrevet 5. desember 2020 #17 Skrevet 5. desember 2020 Siden nærmeste leder er varslet og han er venner med vedkommende hadde jeg holdt meg langt unna. Vet ikke hva slags type bedrift dette er, men det er ganske vanlig at folk jobber svart på tatoveringsstudioer, frisørsalonger etc. på samme måte som håndverkere også gjerne jobber litt "på siden" for venner og bekjente i bytte mot tjenester. Så lenge det foregår i det små og personen ikke tjener store penger på det er det ikke noe Arbeidstilsynet bryr seg med. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #18 Skrevet 5. desember 2020 Avvik skal skrives. Det er et ledd i forbedringsarbeidet Anonymkode: 8b07c...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #19 Skrevet 5. desember 2020 Her hadde jeg styrt unna. Du har jo sagt fra, men når man har kompisforhold i jobben blir ting håpløst. Beste tips: aldri få deg venner på jobb. Gjør jobben din, ta imot lønnen. Ferdig. Jeg har selv erfaring med å varsle: finn deg heller en annen jobb om du kan. Når du har fått den, ikke bli privat/få deg venner på jobben. Ut døra når arbeidsdagen er over. Arbeidslivet er utrolig skitten, du kan bli fryst ut for den minste ting. Selv om du opptrer korrekt og rettferdig, men på det fleste arbeidsplasser er det blitt en klikk/gjeng. Livsfarlig!!!! Anonymkode: cfc77...70a 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #20 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er det noen som har meldt noen på arbeidsplassen for avvik? Hvordan gikk det? Jeg er så fristet til å melde inn avvik, men er redd for konsekvensen av det. Redd for at det skal bli dårlig miljø for meg på jobb. Det er en som jobber svart på arbeidsplassen etter arbeidstid. Han gir gratis behandling til vennene + kjærestene deres, så får han goder hos dem på fritiden. Utstyret vårt på jobb + behandling er veldig dyrt, så det er mye penger tapt for bedriften. Dette provoserer meg veldig at han driver på sånn. I tillegg har vi sagt ifra til vår nærmeste sjef, men han bryr seg ikke siden de er venner. Dette har foregått over tid. Ganske sikker på øverste sjef ikke hadde akseptert dette på noen måter. Gå videre med det eller passe mine egne saker? Anonymkode: 6b30a...782 Jepp! Avvik og avvik , meldt inn dårlig leder... også dårlig arbeidsmiljø. ingen konsekvenser Anonymkode: b2a09...8f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå