Gå til innhold

I stuss over barnehagen sin vurdering av mitt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på tre år, født uke 34 og prematur men det er aldri noe som jeg har merket meg med. Barnet kan alfabetet, telle til 20, er utadvent og veldig sosial. Riktignok liten av vekst men det er jeg og barnefar og.  Jeg hadde nesten glemt at det var født for tidlig. Barnet går på avdeling med 4 andre treåringer, resten er 1 og 2 år og det kommer inn flere babyer i løpet av kommende år.

For å få ansatte- kabalen til å gå opp med antall barn, skal mitt barn sine fire jevnaldrende venner (flere født etter mitt barn og altså noen mnd yngre) over på storebarn fra nyttår. Mitt barn får ikke være med sine venner over til storebarn, og bhg begrunner det med prematuriteten. Rent konkret sier de at barnet mitt bruker lang tid på påkledning, blir sliten når de går tur, og alltid går sist i gruppen. De sier at barnet er "forsiktig", noe jeg aldri har lagt merke til selv, da det er svært sosialt og trygg på alle det møter. Eksempelvis var barnehagestart helt uproblematisk siden barnet mitt er utadvendt og er veldig flink til å søke opp og leke med andre barn.

Jeg er sjokkert over at mitt barn plutselig er preget av prematuriteten, etter at dette ALDRI har vært tatt opp, verken i foreldresamtaler eller ellers, men kun nå i forbindelse med en plutselig omkalfatring av barnegruppen. Jeg har tenkt at barnet blir slitent på tur fordi det er småspist, og har behov for små påfyll av mat på veien, men det er ikke lov i denne barnehagen. 

Jeg føler at mitt barn sin prematuritet blir brukt som et påskudd for forskjellsbehandling og at det egentlig kun handler om barnehagens behov for å fylle storebarnavdelingen med flere barn. Jeg synes dette er så dårlig håndtert - jeg har ikke fått et møte med ped leder angående dette. Vi vurderer å bytte barnehage, da det er ledig plass i en barnehage som ligger mer praktisk til for oss og som forhåpentlig har mer stabilitet i sine barnegrupper.

Jeg vil gjerne vite hva andre tenker om dette. Gjerne dere som jobber i barnehage. Hvordan blir hverdagen til en oppegående treåring i en barnegruppe hvor alle er 1-2 år yngre? Og hva synes dere om å bruke mitt barns prematuritet på denne måten?

Anonymkode: 652cb...9f7

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville iallfall ikke tatt barnet ut av barnehagen. Barnet kan fortsatt leke med vennene i utetiden selv om de er på ulike avdelinger 

Anonymkode: 2a28b...1de

• Liker 4
Skrevet

Slik jeg forstår deg så har ikke barnet vert preget av å ha vert prematur. Han er også såpass «lite» prematur at han event burde ha tatt igjen de andre rundt et års alder. (Slik jeg har lært det)

synes dette var endelig måte av bhg å løse det på. Har selv jobbet i bhg, og har hatt vondt av de barna som har «hengt igjen» på småbarns.. 

be om et møte med bhg, krev begrunnelse og spør hvem som er igjen han faktisk leker med. 
ellers så høres den andre bhg veldig fristende ut, så be gjerne om å komme på besøk der og!

Anonymkode: 7916e...37e

• Liker 17
Skrevet

Kan bare svare som mor, men jeg ville som deg ønsket at barnet mitt fikk være med de jevnaldrende, og ha noen å strekke seg litt etter snarere enn noen som ikke har språk osv. Vil tro barnet ditt er nærmere de jevnaldrende enn ettåringene i utvikling. Og om barnet ditt senere skal gå sammen med de jevnaldrende, er det fint for barnet å få fortsette å henge med dem allerede nå. Det virker som om de vil ha barnet i en yngre gruppe fordi det ikke henger med i påkledning, tur osv., men som mor tenker jeg at da må de heller bare gi dette barnet tid, og akseptere at det er variasjon i gruppen. Jeg har for øvrig en på 3 år som opptrer som en død fisk når det er påkledning på gang, barnehagen jobber heldigvis med å motivere ham snarere enn å flytte ham ned. 

• Liker 19
Skrevet

Jeg anbefaler deg å bli henvist spesialisthelsetjenesten for å få en ordentlig vurdering. 

Anonymkode: 0469c...6bf

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har et barn på tre år, født uke 34 og prematur men det er aldri noe som jeg har merket meg med. Barnet kan alfabetet, telle til 20, er utadvent og veldig sosial. Riktignok liten av vekst men det er jeg og barnefar og.  Jeg hadde nesten glemt at det var født for tidlig. Barnet går på avdeling med 4 andre treåringer, resten er 1 og 2 år og det kommer inn flere babyer i løpet av kommende år.

For å få ansatte- kabalen til å gå opp med antall barn, skal mitt barn sine fire jevnaldrende venner (flere født etter mitt barn og altså noen mnd yngre) over på storebarn fra nyttår. Mitt barn får ikke være med sine venner over til storebarn, og bhg begrunner det med prematuriteten. Rent konkret sier de at barnet mitt bruker lang tid på påkledning, blir sliten når de går tur, og alltid går sist i gruppen. De sier at barnet er "forsiktig", noe jeg aldri har lagt merke til selv, da det er svært sosialt og trygg på alle det møter. Eksempelvis var barnehagestart helt uproblematisk siden barnet mitt er utadvendt og er veldig flink til å søke opp og leke med andre barn.

Jeg er sjokkert over at mitt barn plutselig er preget av prematuriteten, etter at dette ALDRI har vært tatt opp, verken i foreldresamtaler eller ellers, men kun nå i forbindelse med en plutselig omkalfatring av barnegruppen. Jeg har tenkt at barnet blir slitent på tur fordi det er småspist, og har behov for små påfyll av mat på veien, men det er ikke lov i denne barnehagen. 

Jeg føler at mitt barn sin prematuritet blir brukt som et påskudd for forskjellsbehandling og at det egentlig kun handler om barnehagens behov for å fylle storebarnavdelingen med flere barn. Jeg synes dette er så dårlig håndtert - jeg har ikke fått et møte med ped leder angående dette. Vi vurderer å bytte barnehage, da det er ledig plass i en barnehage som ligger mer praktisk til for oss og som forhåpentlig har mer stabilitet i sine barnegrupper.

Jeg vil gjerne vite hva andre tenker om dette. Gjerne dere som jobber i barnehage. Hvordan blir hverdagen til en oppegående treåring i en barnegruppe hvor alle er 1-2 år yngre? Og hva synes dere om å bruke mitt barns prematuritet på denne måten?

For meg ser det ut som om barnet ditt ikke er trygg nok i barnehagen til å være seg selv, om det de sier stemmer. Hva sier helsestasjonen?

Jobber selv på en avdeling der et barn er veldig mye lengre fremme enn de andre. Er også noe eldre og fysisk større enn de andre. Merker at lek enten blir for røft for de mindre eller for kjedelig for det barnet. Har møtt det barnets foreldre privat, de gledet seg stort til å få barnet opp på større avdeling. Da vil barnet deres få riktige utfordringer og ikke holdes igjen, som de føler det. 

Ellers ser jeg at det barnet fikk god trening i empati og omsorg for de mindre. 

Anonymkode: aba81...b6a

• Liker 4
Skrevet

Ville likt at mitt barn hadde kontakt med jevnaldrende, og ville satt det som «krav» til barnehagen, men er det så ille å være igjen noen måneder på avdelingen (regner med det bare er for en slik periode)? Jobber ikke i bhg, men har jobbet med krav til barnehager og vet det er krav om dobbelt bemanning for de små barna, så barnet vil få mer hjelp av voksne til bla påkledning der.

Anonymkode: 6d4bc...979

• Liker 4
Skrevet

Nå dr det forskjell på barnehagen og hjemme da, barnet dit kan være annerledes i barnehagen 

Anonymkode: 9656b...d1b

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville likt at mitt barn hadde kontakt med jevnaldrende, og ville satt det som «krav» til barnehagen, men er det så ille å være igjen noen måneder på avdelingen (regner med det bare er for en slik periode)? Jobber ikke i bhg, men har jobbet med krav til barnehager og vet det er krav om dobbelt bemanning for de små barna, så barnet vil få mer hjelp av voksne til bla påkledning der.

Anonymkode: 6d4bc...979

Det er tale om å holde barnet mitt igjen på småbarn fram til høsten, når alle treåringene egentlig skulle flyttes over. Men på grunn av ikke nok antall barn på storbarnavdelingen, måtte plutselig de største barna, minus mitt barn, flyttes over til storebarn allerede på nyåret. Så det er jo et halvt år. 

Barnet mitt omtaler de som flytter over som sine venner, det er de og ikke småbarna, som det snakker om når vi er hjemme.

Det der med treg påkledning, gjelder ikke det stort sett alle treåringer 😬

Hilsen ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå dr det forskjell på barnehagen og hjemme da, barnet dit kan være annerledes i barnehagen 

Anonymkode: 9656b...d1b

Men da burde de vel tatt det opp på foreldresamtalen? Hilsen ts

• Liker 7
Skrevet

Syns det er bedre om barnet ditt får gå med jevnaldrende venner som den er trygg på enn flere nye, små barn. Så får de heller sette inn en assistent eller lignende ved behov. Gå sakte på tur? Javel, så får man gå sakte da. Ta hensyn. Kler seg ikke så raskt som de andre? Så fokuser på det hjemne og i barnehagen en stund da. 

Men om barnehagen har bestemt seg så får det jo ikke gå med venner uansett. Da er det like greit å bytte barnehage for å få nye venner på lik alder. 

• Liker 11
Skrevet

Det er tale om å holde barnet mitt igjen på småbarn fram til høsten, når alle treåringene egentlig skulle flyttes over. Men på grunn av ikke nok antall barn på storbarnavdelingen, måtte plutselig de største barna, minus mitt barn, flyttes over til storebarn allerede på nyåret. Så det er jo et halvt år. 

Barnet mitt omtaler de som flytter over som sine venner, det er de og ikke småbarna, som det snakker om når vi er hjemme.

Det der med treg påkledning, gjelder ikke det stort sett alle treåringer 😬

Hilsen ts

Har en på 2.5 år som ennå ikke viser særlig interesse for å kle på seg selv. 

• Liker 4
Skrevet

Syns det er bedre om barnet ditt får gå med jevnaldrende venner som den er trygg på enn flere nye, små barn. Så får de heller sette inn en assistent eller lignende ved behov. Gå sakte på tur? Javel, så får man gå sakte da. Ta hensyn. Kler seg ikke så raskt som de andre? Så fokuser på det hjemne og i barnehagen en stund da. 

Men om barnehagen har bestemt seg så får det jo ikke gå med venner uansett. Da er det like greit å bytte barnehage for å få nye venner på lik alder. 

"Så får de sette inn assistent ved behov"? Er du morsom? Vi får ikke vikar når halve personalgruppa er syk engang 

Anonymkode: 83860...c8c

• Liker 30
Skrevet

Som mor til ett prematurt barn selv (riktig nok litt mer enn ditt), som nå er langt opp i skolealder, så ser jeg at selv om vi kjenner barnet som modent, omgjengelig og aktiv, så har ikke barnet vært det i barnehagen (og senere på skolen). Barnet er en helt annet i alle settinger vi ikke er til stede, det er kun når vi er i nærheten at det har vært trygt nok til og være seg selv. 

Med den erfaringen vi har i sekken nå, så ville jeg forsøkt og fått ppt på banen, og fått dem til og observere i barnehagen, og komme med sin mening. Det vil gjøre dere tryggere på om dette er noe barnehagen sier fordi det er enklest for dem, eller om det faktisk er noe i det. Hvis barnehagen har rett tenker jeg at barnet har alt og tjene på og være igjen på småbarnsavdelingen en stund til.

Vi har, selv med ppt og bup inne i bildet i mange år, nå ett barn som er så usikkert (rett og slett fordi det i mange år har vært presset inn i en situasjon det ikke har vært trygg nok på (Skolesituasjon, klasserom ++)) ett barn som ikke klarer og gå på skolen en gang.

Det er langt ifra sikkert at det er eller vil være noe problem for ditt barn, men jeg ville i alle fall fått ppt til og undersøke litt, så dere kan forebygge hvis det er noen risiko der!

Anonymkode: d580f...998

• Liker 32
Skrevet

Det er jo helt normalt at man flytter barn som det passer barnehagen. Men når på året er din og de andre 3åringene født?

Anonymkode: 47d3a...1c7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"Så får de sette inn assistent ved behov"? Er du morsom? Vi får ikke vikar når halve personalgruppa er syk engang 

Anonymkode: 83860...c8c

Ved behov så er det gjerne via ppt, det gikk med min bror. Så jo, ved behov så får man det. 

Skrevet

Det hadde jeg ikke funnet meg i, nei, og jeg synes som deg at det er veldig rart at det plutselig har blitt et tema at barnet er født litt prematurt. Å flytte fire av fem på samme alder og som er venner, og la bare én være igjen sammen med mye mindre barn synes jeg er hårreisende. 

• Liker 22
Skrevet

Hvis barnehagen skal flytte opp et visst antall barn til stor barn fordi de må, så er det vel helt naturlig at de flytter de mest modne? Det er jo logisk at de ikke velger det barnet som de vurderer vil ha mest vansker, for å la et av barna med bedre forutsetninger bli igjen på småbarn? 

Anonymkode: 3ab31...e9e

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo helt normalt at man flytter barn som det passer barnehagen. Men når på året er din og de andre 3åringene født?

Anonymkode: 47d3a...1c7

Det har nettopp vært bursdager på rekke og rad, mitt barn er av fødselsdato eldre enn et av de som flyttes over. Men ikke hvis man regner med termindato.

Ja det er jo normalt at de flytter barn som det passer barnehagen - men det er ugreit å begrunne det med prematuritet, som jeg aldri har hørt om er noe problem før nå. En her skriver jo at det er grunn til å kontakte ppt og få utredning. Og jeg skjønner ikke at bhg ikke håndterer dette uten å gi meg mer begrunnelse av prematuritet enn at barnet går sakte på tur!

• Liker 3
Skrevet

Min sønn er 2,5 år og jeg er veldig glad han blir behold på småbarnsavdeling. Storbarn er svært travel og få voksne. Kan være også at de liker barne ditt godt og vil beholde det lengre? Chill 

Anonymkode: cab04...aef

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...