Gå til innhold

Hvordan få badet til å virke større gjennom valg av fliser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

4kvm bad skal pusses opp. Nå er jeg kommet til valg av fliser. Jeg er i utgangspunktet veldig glad i greigefargene og store 60x60 fliser, men er det noen som har lure tips til valg av fliser (farge og størrelse) for å få badet til å se større ut? 

Vi kommer til å ha en 60cm vask med oppbevaring under, speilskap over med spotter på taket, badekar og vegghengt toalett. 

Anonymkode: 3109e...fbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi pusset opp et mindre bad fikk vi råd om å velge større fliser enn 10X10 cm, men ikke større enn 50X50.  Siden vi har god takhøyde ble vi anbefalt rektangulære fliser på veggene.  Da blir høyden visuelt lavere, men man får følelsen av mer volum.  Gulvet ble vi rådet til å legge diagonalt fra døren i f.eks. 45 grader.  

Tak og golv bør være lyse og helst i samme farge.  Kalde veggfarger som bleke, duse nyanser av grått, blått eller grønt forstørrer.  Varme farger gjør det motsatte.  

Har dere vindu, bør man bruke ganske blank maling på karmene.  Dette reflekterer lyset.  Det samme gjør speil.  Derfor er det smart å plassere speil slik at det reflekterer lyset fra vindu.   Gulvspeil er lurt dersom dere ikke har vindu.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med @Zienna og vil bare legge til at et stort speil som dekker hele vaskebenken vil gjøre mye for romfølelsen. 

Mitt gamle bad var knapt 4 m2. I begynnelsen hadde jeg et 70x50 cm speil over vasken. Etterhvert byttet jeg det ut med ett som var 120x100 cm. Rommet virket med engang mye større. 

Speilskap er pent å se på, men ikke så smart hvis man ikke ønsker å konstant pusse flatene. 

Anonymkode: e0dfa...bb1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...