AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 Når drakk dere alkohol for første gang etter fødsel? Har en skikkelig god rødvin i skapet og rødvin har virkelig vært det jeg har savnet mest i svangerskapet, etter salamien 😅 vet at det er anbefalt å vente til 6 uker etter fødsel, men er det noen som har dristet seg til et lite glass før denne tid? Tenker altså ett glass. Ikke en hel flaske. Ikke bli påvirket, bare for å få smaken av den deilige vinen som står og venter på meg. Anonymkode: a6381...33b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 Jeg drakk et lite glass god rødvin julaften, 11 dager etter fødsel. Det smakte helt nyyyydelig, og jeg ville gjort det samme igjen og igjen🤤 Anonymkode: d979d...b6c 4
Huset Skrevet 4. desember 2020 #3 Skrevet 4. desember 2020 Personlig ville jeg fulgt rådene og ventet til etter 6 uker, selv om jeg egentlig ikke har tro på at et lite glass er krise. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #4 Skrevet 4. desember 2020 4 mnd etter fødsel smakte jeg på en cider. Mistet fullstendig lysten på alkohol. Anonymkode: 01eac...a14
Skogkløver Skrevet 4. desember 2020 #5 Skrevet 4. desember 2020 Så lenge jeg ammer tenker jeg at det er helt greit å vente til de anbefalte 6 ukene etter termin/fødsel. Vinen er like god når jeg endelig får drukket den Kjøper heller inn god alkoholfri cider til julaften 🎊👏 2
Rem Skrevet 4. desember 2020 #6 Skrevet 4. desember 2020 Jeg mista melka etter at jeg drakk et par bokser cider. Var vel 4 uker etter fødsel, delammet bare.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #7 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg drakk et lite glass god rødvin julaften, 11 dager etter fødsel. Det smakte helt nyyyydelig, og jeg ville gjort det samme igjen og igjen🤤 Anonymkode: d979d...b6c Ammet du? Jeg fullammer. Ts Anonymkode: a6381...33b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #8 Skrevet 4. desember 2020 Fikk en flaske vin rett etter jeg ble gravid, før noen visste det, denne skulle ifølge giver være en veldig god vin. Ventet og gledet meg til å smake den i nesten 9 mnd, skulle kose meg med den når jeg kom hjem fra sykehuset ( ammet ikke) det var den værste vinen jeg noensinne hadde smakt 😂. ( det var ikke bare meg, mannen smakte også, så den gikk i vasken). Ellers var jeg på julefest 2 mnd etter fødsel, tok et par øl. Anonymkode: 17d9a...d62 1
Harepucifer Skrevet 4. desember 2020 #9 Skrevet 4. desember 2020 Anbefaler episoden av Folkeopplysningen på NRK om det er pga amming du vurderer å vente (kort fortalt: ingen forskning som viser at det er problematisk, med mindre man blir så beruset at man blir en dårligere omsorgsperson). 8
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #10 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ammet du? Jeg fullammer. Ts Anonymkode: a6381...33b Ja, derav «lite glass» Anonymkode: d979d...b6c 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #11 Skrevet 4. desember 2020 Jeg drakk 1/2 glass rødvin 5 dager etter fødsel, for å løsne utdrivningsrefleksen som hadde låst seg aldeles (etter råd fra en jordmor jeg kjenner privat) 😄 Det funket fint, men obsobs - man tåler ikke en dritt etter et svangerskap.. Jeg ble merkbart beruset av bare et halvt glass. Ikke full, men kjente selv at jeg var beruset. Mannen tok den natta 😛 Anonymkode: 82944...d7e 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #12 Skrevet 4. desember 2020 Harepucifer skrev (2 timer siden): Anbefaler episoden av Folkeopplysningen på NRK om det er pga amming du vurderer å vente (kort fortalt: ingen forskning som viser at det er problematisk, med mindre man blir så beruset at man blir en dårligere omsorgsperson). Dette. At man skal vente med å drikke et glass vin til 6 uker etter er bare moralisering. Det har ingen rot i forskning. Anonymkode: 9deaf...a9d 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #13 Skrevet 6. desember 2020 Er det ikke også fordi leveren til babyen ikke er ferdig utviklet at man venter minst 6 uker? Da de ikke ikke klarer å bryte ned små mengder alkohol en gang. Jeg tok selv noen få og små nipper med vin i romjulen etter amming, men klarte ikke nyte det da jeg var usikker på om baby ville ta flaske med pumpet mm, så det ble mer styr enn gøy. Da var baby 4 uker. Ventet noen uker til med alkohol etter det.. Når baby er minst 6 uker så skal vel leveren fungere normalt og da går det fint med et glass vin eller en øl av og til selv om man ammer.. Dette får som sagt hver og én mor bestemme selv, men forskning mener i hvert fall at du ikke trenger ha dårlig samvittighet for denne lille mengden. Noe annet er hva andre mødre gir deg.. Du får se folkeopplysningsprogrammet og på ammehjelpen.no og gjøre deg opp en mening. Jeg drakk ikke mye alkohol, og sjeldent når jeg ammet (ga heller flaske de gangene). Er nok mer avslappet med amming og en liten menge alkohol når nummer to kommer. Anonymkode: 26ed1...7e5 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #14 Skrevet 6. desember 2020 https://sykepleien.no/meninger/innspill/2016/01/morsmelk-er-alkoholfritt Les. Når så lite alkohol faktisk kommer i morsmelk er det regnet som alkoholfritt. Det har overhode ikke noe å si for amming eller fare for leveren til baby om en drikker ett glass vin Anonymkode: e2a7a...1a1 2
MFO Skrevet 6. desember 2020 #15 Skrevet 6. desember 2020 Rem skrev (På 4.12.2020 den 20.31): Jeg mista melka etter at jeg drakk et par bokser cider. Var vel 4 uker etter fødsel, delammet bare. Jeg håper virkelig ikke du går rundt og tror dette.. 3
Rem Skrevet 6. desember 2020 #16 Skrevet 6. desember 2020 MFO skrev (1 time siden): Jeg håper virkelig ikke du går rundt og tror dette.. Jeg håper naturligvis at dette ikke er hovedgrunnen til at melka ble borte. Har hatt dårlig samvittighet for det siden... tørr ikke drikke dråpen nå når jeg skal prøve å amme igjen.
MFO Skrevet 6. desember 2020 #17 Skrevet 6. desember 2020 Rem skrev (4 timer siden): Jeg håper naturligvis at dette ikke er hovedgrunnen til at melka ble borte. Har hatt dårlig samvittighet for det siden... tørr ikke drikke dråpen nå når jeg skal prøve å amme igjen. Det er fysisk umulig..
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #18 Skrevet 6. desember 2020 5 uker, og det var det beste glass vin noensinne:) jeg delammer (ikke nok melk), så ga bare flaske. Anonymkode: f761f...944
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #19 Skrevet 6. desember 2020 Jeg ventet 6 uker sist, og venter 6 uker denne gangen. Hadde baby sovet flere timer i strekk så kunne jeg kanskje dristet meg til et lite glass rett etter en amming, men følte jeg ammet konstant (gikk 1,5-2 timer imellom). Så da venter jeg de 6 ukene som er anbefalt, og så koser jeg meg heller med 2 glass 😉 (jeg ble ikke spesielt fort beruset sist, tviler på at jeg blir det denne gangen). Anonymkode: a54a4...102
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå