Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg skal på julelunsj (ala julebord) med den nye jobben min veldig snart, noe jeg gruer meg utrolig mye til!

Jeg sliter en del med sosial angst, og synes det er utrolig tungt å være med kolleger i lunsj og andre sosiale ting. 

Har bare jobbet der et par uker, men jeg klarer ikke prate noe særlig med de andre.

Det er voksne folk jeg jobber sammen med, og jeg forstår at de kanskje ikke ser ting på samme måte som jeg.

For eksempel føler jeg at ingen prøver å inkludere meg eller «dra meg med» i samtaler. 

Jeg forstår at det er forventet at man skal kunne inkludere seg selv, de vet jo ikke hva som foregår i hodet mitt. Jeg er redd for at de tror jeg er uinteressert i dem, og ikke ønsker å bli kjent...

Det er tøft, for jeg VIL jo så gjerne bli kjent og prate om alt og ingenting. Problemet er at jeg har så mange sperrer at jeg får ikke ut et eneste ord..

På julelunsjen nå  skal det serveres alkohol, og med et par glass innabords vet jeg at jeg kan bli mer pratsom. Nå har jeg ikke drukket på nærmere to år, så jeg vet ikke helt hvor gira jeg egentlig er på å drikke sammen med folk jeg ikke klarer å føre en samtale med ellers.

Men jeg har jo såå lyst til å bli kjent med disse fantastiske kollegene, de virker helt sinnsykt god! 

Nå kan jeg nevne at med den forrige jobben min gikk ikke julebordene bra, det endte med at jeg forlot etter maten - HELT nedenfor fordi jeg følte at ingen egentlig brydde seg om at jeg var der. Ingen tok initiativ til å prate med meg og inkludere meg. Skal sies at det var mest «ungdommer»/studenter der, jeg er nå ferdig utdannet og jobber sammen med stort sett litt eldre mennesker. Jeg er i midten av 20-åra, og gikk hele studieløpet nettbasert på grunn av min angst..

Jeg har fått psykologtime i januar, da jeg er så lei av at dette skal redusere min livskvalitet. Det er jo enda en stund til, så jeg kunne gjerne trengt noen gode ord fra noen som kanskje kan kjenne seg igjen..

Endret av maronn30
Anonym
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slitt med sosial angst i mange år, men er blitt mye bedre etter behandling. Det eneste som fungerer er å eksponere seg for angsten. Begynn i det små, øv deg på å stille noen  spørsmål, si meningen din under en lunsj, småprat litt i pausene. Legg listen lavt til å begynne med, du behøver ikke bli en veldig sosial person eller den som snakker mest, men si noe der det føles naturlig. Det vil utløse angst i begynnelsen, men etterhvert så vil det føles mer og mer naturlig og angsten avtar betraktelig. Ikke bli lei deg for at ingen «drar deg i gang» og sånn sett inkluderer deg, de fleste mennesker har nok med seg selv og tenker ikke på at de skal ha ansvar for å inkludere andre. Det betyr ikke at de ikke liker deg! Jo mer du unngår sosiale ting, jo verre blir det, så eksponering er nøkkelen til bedring. 

Anonymkode: 9ae02...2e5

• Liker 3
Skrevet

Huff. Føler med deg. Mitt første møte med ordinær jobb, (hadde først selvstendig usosialt arbeid med dyr,) var mer sosial angst enn jeg trodde jeg hadde i meg. Og det var trist for gjengen der var egentlig veldig trivelig og ville inkludere meg. Det er ille å grue for lunsj og alle sosiale settinger, og å se alle andre koser seg. Skulle ønske jeg kunne kose meg med sånt. 

Anonymkode: 9b994...23c

Skrevet

Vet hvordan du har det. Jeg sliter også, men jobber med så mange ulike mennesker i ulike aldre, så det har gått veldig fint. Vet at man sier man skal eksponere seg for ting man er redd for, men enkelte ting styrer jeg unna. Er man helt ny, er det greit å komme litt inn i det på jobb før man skal dele en lunsj. Men hvis du drar, går det som regel bedre enn man tror!😊

Anonymkode: bfb35...6f1

Skrevet
2 hours ago, maronn30 said:

Nå kan jeg nevne at med den forrige jobben min gikk ikke julebordene bra, det endte med at jeg forlot etter maten - HELT nedenfor fordi jeg følte at ingen egentlig brydde seg om at jeg var der.

Jeg tror ikke du skal ha noen forventinger rundt det du nevner her, det kan fort være at siden du er såpass ny så vil det være sånn at det tilsynelatende er ingen som bryr seg om du er der eller ikke. De gjør nok egentlig det, men de har kjent hverandre lenger enn deg, og særlig i disse relativt isolerte tider så kan det hende de har mer enn nok med å møtes og prate seg i mellom.

Dermed kan det fort bli sånn at det er du som må ta initativ til å snakke, og ta plass, noe som er utfordrende. Hadde det vært meg, så hadde jeg tatt det glasset eller kanskje to - det gjør så det løsner litt, samtidig som det ikke er nok til å bli i nærheten av full.

Det her kan være en kjempeflott mulighet til å bli litt bedre kjent, men jeg forstår godt det kan være vanskelig. Selv var jeg for syk (får såpass med angst at jeg blir fysisk syk, kvalm og det som verre er) til mitt første julebord på jobben, da etter å ha jobbet der i nesten et halvt år.
I ettertid plaget jeg meg selv mye med at det hadde blitt sånn, jeg angret på at jeg stresset meg opp så mye. Er jo så lett å vri litt på virkeligheten når man ser tilbake på den måten, men der og da klarte jeg det bare ikke. 

Håper du kan få det til! Og ikke ta det som et nederlag om det blir som på forrige jobben, du er såpass ny at det er fint bare å være der, de andre vil registrere det, og i fremtiden så vil det bli mye bedre.

Anonymkode: c6d3f...fbe

Skrevet

Jeg har det likt. Jeg gruvde meg skikkelig til det første julebordet da jeg startet i ny jobb. Endte med at jeg dro rett etter maten. Den gangen drakk jeg ikke. På neste julebord drakk jeg litt, og da klarte jeg å slappe av mer og snakket med kollegene mine. Jeg følte at det brøyt isen, hvis du skjønner, for etter det julebordet følte jeg at jeg kjente de bedre og klarte å snakke med de i senere anledninger også. 

alkohol er kanskje ikke beste løsningen, men det hjelper deg litt på veien. 

Anonymkode: c6aa1...d73

Skrevet

Jeg tror folk legger mye mindre merke til at du kanskje er litt stille, enn det du selv tror. Så jeg ville rådet deg til å egentlig bare prøve å kose deg, uansett om du deltar masse i samtalen eller ikke. Vet det er lettere sagt enn gjort, men flytt fokus mer dit enn hvordan du tror du fremstår. Hvis du klarer å slappe mer av, vil det nok også bli lettere å få innpass i samtalene. :)

Anonymkode: f06a6...152

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...