Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en baby som er 4 måneder nå, og jeg stusser litt i at hun til tider har dårlig blikkontakt. Jeg begynte å tenke over det litt før hun ble 3 mnd. Det som er så rart er at jeg mange ganger i løpet av dagen føler at jeg har kjempegod kontakt med henne, spesielt på stellebordet der hun ser lenge på meg, smiler, flirer hvis jeg kiler henne osv. Likevel er det av og til det er helt umulig og få øyekontakt, hun snur seg bare bort og vil ikke se på meg. Hun er veldig nysgjerrig og ser på ting som skjer rundt, følger med oss når vi går rundt i huset. Er også interessert i leker, og følger godt gjenstander med blikket. Kjenner også på at andre babyer på hennes alder er mer "sosiale". Min baby smiler ikke så ofte til andre voksne, og er ikke så interessert i å se på andre babyer. Ofte føles det ut som at hun ikke legger merke til at vi er rundt henne. Men dette varierer som sagt, noen ganger er hun veldig med, andre ganger er hun litt" borte" liksom. Hun er liksom ikke så nysgjerrig i nye ansikter heller, ser bare kjapt på dem og så ser hun heller ut i rommet og på andre ting. Det er heller ikke en selvfølge at hun ser på meg og smiler når jeg henter henne inn etter en dupp i vogna, det skjer av og til, men av og til kan hun bare se rett opp eller forbi meg. Spesielt vanskelig med kontakt når hun ligger på magen av en eller annen grunn. Vil heller ikke se på meg noe særlig når jeg gir henne grøt (nettopp startet). Noen som har lignende erfaring?? Blir bekymret og går rundt med klump i magen for at det er noe galt med henne. Helsesøster syntes også at det var litt vanskelig å få kontakt da vi var på 3 mndskontroll, så vi skal dit igjen nå på 4mndskontroll. Vil likevel bare høre om noen har opplevd det samme og om det evt kan gå seg til. Kjenner jeg trenger noen postive historier, men man jo samtidig være forberedt på hvis det skulle være noe... Hvor sosiale skal liksom babyene være på dette stadiet?? Vet jo at de kan være svært forskjellige men. Hun er ellers født 1 uke før termin, ingen komplikasjoner. Gråter ikke så mye, bare når hun er veldig trøtt, sulten osv. Lager en del lyd, pludrer hver dag. Men kan også være stille i lengre perioder. Litt mindre enn gjennomsnittet, har ikke full kontroll på nakken i oppreist stilling enda, men blitt ganske sterk. Huff, ikke noe gøy å gå rundt og være bekymret=( merker at jeg hele dagen går og sjekker om hun ser på meg. Frustrerende å måtte jobbe så veldig for kontakten, og ikke få så mye respons tilbake. Om du ikke har personlig erfaring, men kan noe om dette så svar gjerne!

Anonymkode: eb2ff...bdc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du bekymret, så står du på ditt og får henvisning til en spesialist. Det var noe veldig merkelig med øynene til barnet mitt også, oppdaget dette var 6 ukers alder. Fikk henvisning til øyeavdelingen på Ullevål. Etter noen runder der viste det seg å være noe helt ufarlig, men de var heller ikke sikre med en gang. Det er mye bedre å få en sjekk for mye enn en for lite/for sent. 

Anonymkode: cd2ce...523

Skrevet

Jeg var en del bekymret over dette da eldstemann var baby. Det var lite blikkontakt og det virket som at han var interessert i alt annet enn å se på mennesker. Han er i dag en helt normal gutt på 2,5 år.

Lillesøster på 3 måneder har derimot veldig god blikkontakt og smiler masse. Så det er forskjell på disse babyene. Men selv om lillesøster har god blikkontakt kan det være vanskelig å få kontakt når hun ligger på magen og jeg ligger foran henne. Hun har heller ikke smilt eller hatt blikkontakt med helsesøster når jeg har vært til kontroll. Og det er ikke alltid hun er interessert i å se på meg heller.

Jeg syns det høres normalt ut det du beskriver - ut fra mine egne erfaringer. Så er det sånn at både barn og babyer er forskjellige og utvikler seg forskjellig. Noen kan gå når de er 10 mnd mens andre går ikke før de er nærmere 1,5 år. En jente i klassen til toåringen min snakker nesten flytende mens min gutt for det meste snakker i setninger på kun to eller tre ord. Så det er bare å stålsette seg for ulikheter mellom barn, og det beste er nok å ikke sammenligne for mye.

Anonymkode: bffca...13d

• Liker 2
Skrevet

Så lenge du har god kontakt flere ganger om dagen så hadde jeg ikke bekymret meg så mye.
Min brukte lang tid på å få god øyekontakt. Jeg følte han bare så over/ved siden av meg og stresset veldig med dette. Nå er han 6 mnd og vi har god kontakt, men han kan fortsatt «unngå» å se på meg, spesielt når han ligger på magen for da er han som regel opptatt med noe annet.

Babyen din er fortsatt liten. At hun snur seg bort kan bety at hun er sliten og trenger en pause. Synes hun høres helt normal ut jeg. 

Anonymkode: ec5c7...cb3

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så lenge du har god kontakt flere ganger om dagen så hadde jeg ikke bekymret meg så mye.
Min brukte lang tid på å få god øyekontakt. Jeg følte han bare så over/ved siden av meg og stresset veldig med dette. Nå er han 6 mnd og vi har god kontakt, men han kan fortsatt «unngå» å se på meg, spesielt når han ligger på magen for da er han som regel opptatt med noe annet.

Babyen din er fortsatt liten. At hun snur seg bort kan bety at hun er sliten og trenger en pause. Synes hun høres helt normal ut jeg. 

Anonymkode: ec5c7...cb3

Tusen takk for svar! Godt å høre. Blir spennende å se hvordan det går videre, krysser fingrene:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var en del bekymret over dette da eldstemann var baby. Det var lite blikkontakt og det virket som at han var interessert i alt annet enn å se på mennesker. Han er i dag en helt normal gutt på 2,5 år.

Lillesøster på 3 måneder har derimot veldig god blikkontakt og smiler masse. Så det er forskjell på disse babyene. Men selv om lillesøster har god blikkontakt kan det være vanskelig å få kontakt når hun ligger på magen og jeg ligger foran henne. Hun har heller ikke smilt eller hatt blikkontakt med helsesøster når jeg har vært til kontroll. Og det er ikke alltid hun er interessert i å se på meg heller.

Jeg syns det høres normalt ut det du beskriver - ut fra mine egne erfaringer. Så er det sånn at både barn og babyer er forskjellige og utvikler seg forskjellig. Noen kan gå når de er 10 mnd mens andre går ikke før de er nærmere 1,5 år. En jente i klassen til toåringen min snakker nesten flytende mens min gutt for det meste snakker i setninger på kun to eller tre ord. Så det er bare å stålsette seg for ulikheter mellom barn, og det beste er nok å ikke sammenligne for mye.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare!! Beroligende å høre at det kan gå seg til!:) husker du når det begynte å bli bedre blikkontakt og bedre kontakt generelt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du bekymret, så står du på ditt og får henvisning til en spesialist. Det var noe veldig merkelig med øynene til barnet mitt også, oppdaget dette var 6 ukers alder. Fikk henvisning til øyeavdelingen på Ullevål. Etter noen runder der viste det seg å være noe helt ufarlig, men de var heller ikke sikre med en gang. Det er mye bedre å få en sjekk for mye enn en for lite/for sent. 

Anonymkode: cd2ce...523

Føler ikke at det er noe feil med øynene, de gangene vi har god kontakt så ser jo han meg tydeligvis veldig godt, så er rart om synet kan variere slik? Hvordan var det for dere? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler ikke at det er noe feil med øynene, de gangene vi har god kontakt så ser jo hun meg tydeligvis veldig godt, så er rart om synet kan variere slik? Hvordan var det for dere? 

Skrevet

Høres akkurat ut som min jente var. Hun er nå en helt vanlig 7 åring. Hun slet en stynd med språket men så løsnet det:) 

Skrevet

Så flott=) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare!! Beroligende å høre at det kan gå seg til!:) husker du når det begynte å bli bedre blikkontakt og bedre kontakt generelt? 

Jeg husker ikke helt. Jeg var jo redd den dårlige blikkontakten kunne være et tegn på autisme, men etter hvert var det ingen tegn på at noe var galt. Han begynte å gjøre gester som å vinke ha det. Han begynte å peke på ting og henvendte seg til oss for blikkontakt for å vise oss ting. Han har aldri blitt god på å gi mye blikkontakt og jeg ser det er andre barn på hans alder som gir mer kontakt. Så det er nok bare slik han er. Han gir forventet blikkontakt, men det er ikke sånn at han kan sitte på fanget og se meg inn i øynene i lang tid når vi prater. 

Jeg tenker det er altfor tidlig å bekymre seg for babyen din. Og hun gir deg jo faktisk blikkontakt og smiler. Hvis hun ikke hadde gjort det i det hele tatt ville jeg kanskje vært bekymret. 

Skrevet

Jeg slet også med øyekontakt med min gutt da han var rundt den alderen. Ganske likt som du beskriver. Det vedvarte og da han var 2,5 år og fortsatt ikke sa et eneste ord så ble vi henvist til utredning. Han fikk diagnosen barneautisme rett før han ble tre år. Nå er han fire og har fortsatt ikke språk, men han er verdens blideste og morsomste gutt. Autisme er ikke verdens undergang, det betyr bare at ting blir litt annerledes, men absolutt ikke verre eller dårlig. 

Anonymkode: ac3c0...720

Skrevet
leetha skrev (På 4.12.2020 den 22.35):

Høres akkurat ut som min jente var. Hun er nå en helt vanlig 7 åring. Hun slet en stynd med språket men så løsnet det:) 

Så bra:) Når følte du at det gikk seg til med blikkontakten, smiling osv? Ble hun gradvis mer sosial etter hvert som hun ble eldre? 

Skrevet

Autisme kanskje........?

Anonymkode: 3062c...2bc

• Liker 2
Gjest Middelmådig
Skrevet

Det er helt normalt at hun ikke gir øyekontakt hele tiden. Det kan tenkes at dersom du er veldig opptatt av dette, så har du for høye forventninger til henne. Kanskje presser du litt mye, forsøker mange ganger når babyen din tydelig viser deg at hun trenger en pause fra øyekontakten. Følg heller barnet ditt sine signaler i stedet for å gi etter for ditt eget behov for å ha øyekontakt med henne så mye. 

Det er kraftig stimuli for så små barn å være i samspill med masse øyekontakt. De trenger mange og hyppige pauser. Særlig om det er mye annet stimuli i rommet, som lyder fra tv, musikk, noen som prater, sterkt lys, blir tatt på osv osv. 

Skrevet
Middelmådig skrev (11 minutter siden):

Det er helt normalt at hun ikke gir øyekontakt hele tiden. Det kan tenkes at dersom du er veldig opptatt av dette, så har du for høye forventninger til henne. Kanskje presser du litt mye, forsøker mange ganger når babyen din tydelig viser deg at hun trenger en pause fra øyekontakten. Følg heller barnet ditt sine signaler i stedet for å gi etter for ditt eget behov for å ha øyekontakt med henne så mye. 

Det er kraftig stimuli for så små barn å være i samspill med masse øyekontakt. De trenger mange og hyppige pauser. Særlig om det er mye annet stimuli i rommet, som lyder fra tv, musikk, noen som prater, sterkt lys, blir tatt på osv osv. 

:5: Dette!

Skrevet

Noen ganger blir babyen sliten og har fått nok, da ser de gjerne bort ☺️ 

Anonymkode: a8506...c0a

• Liker 2
Skrevet

Babyer er veldig glade i å se på mammaene sine, men de elsker også å utforske verden rundt! De er små forskere som bruker mye tid og krefter på å forstå hvordan ting henger sammen. Helt fra de er nyfødte. Så jeg ville ikke vært bekymret så lenge du får god kontakt på stellebordet og litt innimellom. Helsesøster kan jo se litt på det neste gang dere møtes som du nevner. Men det kan jo være mange grunner til at de ikke fikk så god kontakg sist gang. Kanskje babyen din var litt trøtt. 

Jeg prøver å være veldig til stede med babyen min når jeg ammer og så steller, og så lar jeg han få litt fred for seg til å leke og utforske. Tar han opp igjen når han søker kontakt igjen - det varierer veldig hvor lang tid det tar.  Men med førstemann var jeg litt mer sånn som tenkte at jeg måtte underholde babyen min og ha kontakt så mye som mulig ellers fikk vi dårlig tilknytning :s det er heldigvis ikke sånn det fungerer. Kanskje babyen din trenger litt pusterom? Prøv å observere før du søker kontakt - kanskje du holder på å avbryte noe? 

• Liker 3
Skrevet
Cezanne skrev (21 timer siden):

Babyer er veldig glade i å se på mammaene sine, men de elsker også å utforske verden rundt! De er små forskere som bruker mye tid og krefter på å forstå hvordan ting henger sammen. Helt fra de er nyfødte. Så jeg ville ikke vært bekymret så lenge du får god kontakt på stellebordet og litt innimellom. Helsesøster kan jo se litt på det neste gang dere møtes som du nevner. Men det kan jo være mange grunner til at de ikke fikk så god kontakg sist gang. Kanskje babyen din var litt trøtt. 

Jeg prøver å være veldig til stede med babyen min når jeg ammer og så steller, og så lar jeg han få litt fred for seg til å leke og utforske. Tar han opp igjen når han søker kontakt igjen - det varierer veldig hvor lang tid det tar.  Men med førstemann var jeg litt mer sånn som tenkte at jeg måtte underholde babyen min og ha kontakt så mye som mulig ellers fikk vi dårlig tilknytning :s det er heldigvis ikke sånn det fungerer. Kanskje babyen din trenger litt pusterom? Prøv å observere før du søker kontakt - kanskje du holder på å avbryte noe? 

Veldig sant det du sier! Takk!! 

Skrevet
Middelmådig skrev (21 timer siden):

Veldig godt poeng! Jeg skal roe meg ned og la henne ta de pausene hun trenger. Takk!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...