SoWhat? Skrevet 5. desember 2020 #21 Skrevet 5. desember 2020 (endret) Kokeshi skrev (52 minutter siden): Jeg synes du er både smålig og frekk som blir misfornøyd med gavens sum. Venninnen din kom og hadde med seg følge, hva med å heller prøve å være litt positiv og fokusere på at det var hyggelig å ha venninnen din der? Det som var smålig her er at to voksne med ok økonomii gir 500 kr i gave. Det blir så likegyldig. De ( brudeparet ) lot jo en ubedt gjest bli med. Det syns jeg var raust gjort. Og da bør man jo gi litt mer enn 500 kr. 250 kr på hver liksom. I et bryllup hvor en av gjestene i utgangspunktet ikke var bedt en gang. Smålig. Veldig smålig. Endret 5. desember 2020 av SoWhat? 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #22 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor det egentlig? Tror du alle er klar over kuvertpris? Syns du gjestene skal bidra til å betale for en bryllupsfest? En gave gir man fordi man har lyst, fordi det er en hyggelig anledning. Det er ikke noe som økonomisk skal dekke opp for den gigantiske festen brudeparet ønsket. Da har man hodet litt feil sted. Å be om å ta med følge må man forvente å kunne få nei til, men å klage over gaven er å synke lavt. Anonymkode: 5086e...ff3 Jeg vil tro de fleste vil klare å tenke seg til at det er forskjell i kuvertpris utifra lokasjon, jo. Og nei, jeg synes ikke gjestene skal bidra til å betale for en bryllupsfest per se, men de skal heller ikke bidra med store ekstrakostnader i form av å be om å ha med følge (invitert følge er selvsagt noe annet). Dersom vi snakker om en ekstrakostnad på 1000-1500kr for brudeparet fordi venninna skal ha med seg en venn (altså??) så synes jeg det er høflig å kompensere for dette med en noe finere gave. La oss si 800-1000kr slik TS pleier å gi. Brudeparet går fortsatt i minus dersom vi teller kroner og ører fordi "det ikke er noe som økonomisk skal dekke opp den gigantiske festen brudeparet ønsker". Anonymkode: d78f3...bbe 3
SoWhat? Skrevet 5. desember 2020 #23 Skrevet 5. desember 2020 Jeg har lyst til å si litt mer om dette her. Ja, en skal være takknemlig for de gavene en får. Men altså. Vi har litt plikter som gjester også. At venninnen fikk med en ekstra ubedt gjest betyr mye det. Og da har en plikt som gjester og hoste opp mer enn en betaler på et gatekjøkken. Ærlig talt. 250 kr er hva mange bruker på en fredags, eller, lørdagskveld. Seriøst. Så får du med en ekstra gjest i et bryllup og "ofrer ikke mer? Det er jo ikke ok i det hele tatt. Vi har et minimum av plikter som både vertskap og gjester altså. 4
Kokeshi Skrevet 5. desember 2020 #24 Skrevet 5. desember 2020 SoWhat? skrev (1 time siden): Det som var smålig her er at to voksne med ok økonomii gir 500 kr i gave. Det blir så likegyldig. De ( brudeparet ) lot jo en ubedt gjest bli med. Det syns jeg var raust gjort. Og da bør man jo gi litt mer enn 500 kr. 250 kr på hver liksom. I et bryllup hvor en av gjestene i utgangspunktet ikke var bedt en gang. Smålig. Veldig smålig. Jeg er uenig. Det bør ikke være prisen på gaven som teller. Og dette er en venninne, ikke nær familie. Hyggelig at en ekstra gjest fikk bli med, og ja, det er en ekstra kostnad for brudeparet, men jeg hadde heller gledet meg over at venninnen min kom, fremfor å bli misfornøyd med summen på gaven fordi hun hadde med seg en venn. Folk er forskjellige. 5
SoWhat? Skrevet 5. desember 2020 #25 Skrevet 5. desember 2020 Kokeshi skrev (1 minutt siden): Jeg er uenig. Det bør ikke være prisen på gaven som teller. Og dette er en venninne, ikke nær familie. Hyggelig at en ekstra gjest fikk bli med, og ja, det er en ekstra kostnad for brudeparet, men jeg hadde heller gledet meg over at venninnen min kom, fremfor å bli misfornøyd med summen på gaven fordi hun hadde med seg en venn. Folk er forskjellige. Det er ikke prisen på gaven. Det er hva venninnen er verdt liksom. 250 kr kr voksen person er både sårende og fornærmende i et bryllup. Og når tilmed den ene ikke var bedt... Du unnskylder likegladehet etter mitt syn.. 1
Kokeshi Skrevet 5. desember 2020 #26 Skrevet 5. desember 2020 SoWhat? skrev (Akkurat nå): Det er ikke prisen på gaven. Det er hva venninnen er verdt liksom. 250 kr kr voksen person er både sårende og fornærmende i et bryllup. Og når tilmed den ene ikke var bedt... Du unnskylder likegladehet etter mitt syn.. Dette synes jeg er en merkelig holdning, så da får vi være uenige i det. 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #27 Skrevet 5. desember 2020 SoWhat? skrev (4 minutter siden): Det er ikke prisen på gaven. Det er hva venninnen er verdt liksom. 250 kr kr voksen person er både sårende og fornærmende i et bryllup. Og når tilmed den ene ikke var bedt... Du unnskylder likegladehet etter mitt syn.. De kunne valgt å si nei til en ekstra pers, og hvorfor har gaver noe å si i det hele tatt? DU (Ts) inviterer til stor fest, og så forventer man gave? Folk tar med gave for å være høflig/hyggelig eller fordi de ønsker å gi. Ikke gift deg hvis du ikke har råd, eller senk forventningene dine. Vær glad for det man har, 500 er kanskje ikke mye for to voksne personer, men har man råd til å gifte seg skal man ikke klage. Det finnes så mye viktigere ting der ute å bry seg om. Anonymkode: d2455...8a3 4
SoWhat? Skrevet 5. desember 2020 #28 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De kunne valgt å si nei til en ekstra pers, og hvorfor har gaver noe å si i det hele tatt? DU (Ts) inviterer til stor fest, og så forventer man gave? Folk tar med gave for å være høflig/hyggelig eller fordi de ønsker å gi. Ikke gift deg hvis du ikke har råd, eller senk forventningene dine. Vær glad for det man har, 500 er kanskje ikke mye for to voksne personer, men har man råd til å gifte seg skal man ikke klage. Det finnes så mye viktigere ting der ute å bry seg om. Anonymkode: d2455...8a3 Gaver har noe å si om man vet om skikk og bruk 🙂 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #29 Skrevet 5. desember 2020 SoWhat? skrev (6 minutter siden): Gaver har noe å si om man vet om skikk og bruk 🙂 Ok, men det er tanken som teller. Anonymkode: d2455...8a3
SoWhat? Skrevet 5. desember 2020 #30 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok, men det er tanken som teller. Anonymkode: d2455...8a3 Akkurat. Det er det jeg mener. Tanken.... 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #31 Skrevet 5. desember 2020 SoWhat? skrev (14 minutter siden): Akkurat. Det er det jeg mener. Tanken.... Jeg ser hvor du kommer fra, og kan være til dels enig, men syns det er ufint å være utakknemlig for det man får også. Anonymkode: d2455...8a3
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 5. desember 2020 #32 Skrevet 5. desember 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er 250kr hver. Og det er ikke mye når man selv ber om å få med følge,og det er bryllup ikke bursdag. Anonymkode: 3d56c...4be Jeg synes ts burde informere oss om denne gjesten og følge må betale nevneverdig for reisen til bryllupet, eller om de bor i nærheten. Det har en del å si. Uansett virker ts litt smålig.
SoWhat? Skrevet 5. desember 2020 #33 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ser hvor du kommer fra, og kan være til dels enig, men syns det er ufint å være utakknemlig for det man får også. Anonymkode: d2455...8a3 Normalt syns jeg det også. Men når man er likeglad med å gi, som jeg oppfatter venninnen og gjest er, så blir det noe helt annet. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #34 Skrevet 5. desember 2020 SoWhat? skrev (32 minutter siden): Normalt syns jeg det også. Men når man er likeglad med å gi, som jeg oppfatter venninnen og gjest er, så blir det noe helt annet. Den kan jeg se. Anonymkode: d2455...8a3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #35 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vanlig skikk er å gi ca det samme brudeparet bruker på gjesten. Men det skjer ikke så ofte da ved hotellbryllup o.l brukes fort 3-4000 per par. Men 500 i gave? Det kunne jeg gitt som kaffegjest, aldri ellers. Anonymkode: 56165...eae i mitt bryllup (som er det eneste jeg har erfaring med) fikk vi 1000 kr fra par og 500 fra single . Anonymkode: 0d75c...4d1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #36 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har en venninne som står meg nær, vi har vert venninner i mange år. Da jeg giftet meg nylig spurte hun om å få med seg en venn ( jeg vet hvem han er). Etter å ha diskutert med mannen min ble vi enige om at det var ok. Jeg har alltid gitt 800-1000kr i gave til venninner. Vi fikk 500kr av henne og følge til sammen, er det smålig av meg å synest det var lite, spesielt når de har spurt selv om å få ha med følge på den måten? Ingen av de to har økonomiske problemer. Anonymkode: af486...460 500kr er innafor fra en venninne, men ikke for en «god venninne med god råd». Og jeg vil kanskje tro at dette følget ikke har vært med på gaven. Jeg ga selv 1000kr til min beste venninne (jeg var singel og alene). Men har gitt 500kr til andre venninner som ikke er mer enn en venninne. Men vær glad du fikk gave. I akkurat det bryllupet jeg var i kom noen uten gave 😳 ja faktisk helt uten gave og ikke noe i etterkant heller. God middag, kaker, fri bar... Anonymkode: e87f8...95e
anonym 4545 Skrevet 5. desember 2020 #37 Skrevet 5. desember 2020 Nei du er ikke smålig. Mange folk er veldig gjerrige når det gjelder gaver. Kr 500,- fra 2 personer i 2020 er helt uhørt. Selv på 80-tallet hadde det ikke vært spesielt generøst. Kr 250,- tilsvarer knapt 2 baguetter med drikke, eller f eks 3 snusbokser. 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #38 Skrevet 5. desember 2020 SoWhat? skrev (1 time siden): Gaver har noe å si om man vet om skikk og bruk 🙂 To the point! Skikk og bruk burde tas fram igjen. Det er så mange som ikke forstår seg på gi og ta. De skal bare ha og ha. Anonymkode: 2fc99...b2a
AnAngel Skrevet 5. desember 2020 #39 Skrevet 5. desember 2020 Jeg vet ikke, men kan det være at følget ikke var med på gaven? Kanskje han/de ikke tenkte på den måten? Mange som ikke tenker at 500 kr kan være mye/greit for en enslig person. Ville ikke hengt meg opp i det.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #40 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): To the point! Skikk og bruk burde tas fram igjen. Det er så mange som ikke forstår seg på gi og ta. De skal bare ha og ha. Anonymkode: 2fc99...b2a Det er hyggelig å bli invitert, på plass med en gave også. Men folk må ofte reise til brullypet, som koster, + mat og drikke på selve turen. Det koster faktisk å være med i et brullyp også.. Det KAN koste, blir vel mer rett å si. Så kan du tenke deg (litt langdratt) å måtte ta fly, for å betale for mat og drikke for selve reisen, på toppen av det hele forventes det altså ikke mindre en 1000 kr for gave. Det blir fort noen tusen i utgifter. Anonymkode: d2455...8a3 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå