Gå til innhold

Gave fra venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som står meg nær, vi har vert venninner i mange år. Da jeg giftet meg nylig spurte hun om å få med seg en venn ( jeg vet hvem han er). Etter å ha diskutert med mannen min ble vi enige om at det var ok. 
Jeg har alltid gitt 800-1000kr i gave til venninner. Vi fikk 500kr av henne og følge til sammen, er det smålig av meg å synest det var lite, spesielt når de har spurt selv om å få ha med følge på den måten? 

Ingen av de to har økonomiske problemer. 

Anonymkode: af486...460

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes 500 er innenfor til venninner, jeg😊 

Anonymkode: d4825...ea6

• Liker 38
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes 500 er innenfor til venninner, jeg😊 

Anonymkode: d4825...ea6

Selv når det er sammen med kavaler som hun spurte om å få ta med selv?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en venninne som står meg nær, vi har vert venninner i mange år. Da jeg giftet meg nylig spurte hun om å få med seg en venn ( jeg vet hvem han er). Etter å ha diskutert med mannen min ble vi enige om at det var ok. 
Jeg har alltid gitt 800-1000kr i gave til venninner. Vi fikk 500kr av henne og følge til sammen, er det smålig av meg å synest det var lite, spesielt når de har spurt selv om å få ha med følge på den måten? 

Ingen av de to har økonomiske problemer. 

Wow... Ja det synes jeg er smålig av deg - hva du har lagt deg på av pris på gaver til venninner betyr ikke at disse venninnene må legge seg på samme beløp. 

Og hvordan har følget noe med dette å gjøre? Man betaler da vel ikke for seg med gave når man skal i bryllup?

• Liker 31
Skrevet
Teatrica skrev (6 minutter siden):

Wow... Ja det synes jeg er smålig av deg - hva du har lagt deg på av pris på gaver til venninner betyr ikke at disse venninnene må legge seg på samme beløp. 

Og hvordan har følget noe med dette å gjøre? Man betaler da vel ikke for seg med gave når man skal i bryllup?

Jo, litt? 

Jeg synes det var litt lite av henne. Du betaler mat og drikke for dem. Da er det vel vanlig med rundt 800 - 1000 i gave. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Jeg synes det er litt frekt å spørre om å få ta med seg noen som ikke er invitert, og selv om jeg i prinsippet ikke mener at gaven trenger å tilsvare kuvertprisen, synes jeg de kunne kompensert denne freidigheten ved å være litt rausere. 

Endret av Ullvott
  • Liker 23
Skrevet
Sjøbanan skrev (9 minutter siden):

Jo, litt? 

Jeg synes det var litt lite av henne. Du betaler mat og drikke for dem. Da er det vel vanlig med rundt 800 - 1000 i gave. 

Man skal ikke betale for seg akkurat. Du velger selv hvor mange du vil invitere, så om du ber flere enn hva du har råd til og forventer å få tilbake for dette i gaver så tenker jeg at man burde justere forventningene sine. 

Anonymkode: 0a5e3...a8c

• Liker 12
Skrevet

Jeg syntes du er ekstrem frekk.

Anonymkode: 1e266...234

• Liker 11
Skrevet

Vanlig skikk er å gi ca det samme brudeparet bruker på gjesten. Men det skjer ikke så ofte da ved hotellbryllup o.l brukes fort 3-4000 per par. Men 500 i gave? Det kunne jeg gitt som kaffegjest, aldri ellers. 

Anonymkode: 56165...eae

• Liker 3
Skrevet
Sjøbanan skrev (15 minutter siden):

Jo, litt? 

Det er ikke slik at man skal forvente å få tilbake verdien man legger i bryllupet i gaver fra venner og familie. Venner og familie bestemmer ikke størrelsen på feiringen, og gaver er noe man velger helt selv hvor mye man vil gi. 

At de ikke har økonomiske problemer har ikke noe med saken å gjøre heller :)

500 kr er absolutt ikke smålig, det er det du som er TS (ikke du jeg siterte).

• Liker 12
Skrevet

Jeg syns 500 ikke var mye når man er to voksne, og dere var greie og lot han bli med. Litt rart syns jeg om de har ok økonomi.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Feiret du bryllup for å få gaver av gjestene?

Skrevet

Det er 250kr hver. Og det er ikke mye når man selv ber om å få med følge,og det er bryllup ikke bursdag. 

Anonymkode: 3d56c...4be

• Liker 7
Skrevet

Men hva skal du gjøre med det egentlig?

Anonymkode: 660bd...d4a

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er smålig å fokusere på gavens sum, og tillate seg å bli skuffet.

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes du er både smålig og frekk som blir misfornøyd med gavens sum. Venninnen din kom og hadde med seg følge, hva med å heller prøve å være litt positiv og fokusere på at det var hyggelig å ha venninnen din der?

• Liker 3
Skrevet

For min del handler det litt om kuvertpris, snakker vi grendehus med trøndersodd og hjemmelaget vin, eller hotell/finere selskapslokaler med eget kjøkkenpersonale? Er det sistnevnte så synes jeg det er svinfrekt å be om å få med følge, og pinlig å dukke opp med en 500-lapp i hvit konvolutt.

Anonymkode: d78f3...bbe

• Liker 4
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Ja

Anonymkode: 8fa10...7c5

Skrevet

Ja, dette synes jeg er smålig av deg. Gaver matcher ikke kuvertprisen. 

Anonymkode: 9586a...9d8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For min del handler det litt om kuvertpris, snakker vi grendehus med trøndersodd og hjemmelaget vin, eller hotell/finere selskapslokaler med eget kjøkkenpersonale? Er det sistnevnte så synes jeg det er svinfrekt å be om å få med følge, og pinlig å dukke opp med en 500-lapp i hvit konvolutt.

Anonymkode: d78f3...bbe

Hvorfor det egentlig? Tror du alle er klar over kuvertpris? Syns du gjestene skal bidra til å betale for en bryllupsfest? 

En gave gir man fordi man har lyst, fordi det er en hyggelig anledning. Det er ikke noe som økonomisk skal dekke opp for den gigantiske festen brudeparet ønsket. Da har man hodet litt feil sted.

Å be om å ta med følge må man forvente å kunne få nei til, men å klage over gaven er å synke lavt. 

Anonymkode: 5086e...ff3

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...