Gå til innhold

Stemmer du mdg?

Stemmer du på mdg?   

73 stemmer

1. 1. Stemmer du på mdg

• Nei
      59
    • Ja
      8
    • Vurderer å stemme de
      6

Anbefalte innlegg

Gjest Villfisker
Skrevet
Aliquis skrev (6 timer siden):

Når man først går i den retningen kan man jo ta den helt ut og kjøre IQ tester på folk?

Det hadde nok blitt vanskelig å gjennomføre. Blir veldig udemokratisk igjen også, men sikkert noen der ute som ikke burde ha stemt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Villfisker said:

Det hadde nok blitt vanskelig å gjennomføre. Blir veldig udemokratisk igjen også, men sikkert noen der ute som ikke burde ha stemt.

Mer udemokratisk enn å ta fra de unge stemmeretten?

Skrevet
Aliquis skrev (1 minutt siden):

Det blir jo det, evnen til å løse IQ-tester sier lite om evnen til å gjøre politiske valg. Det gjør imidlertid livserfaring, selv om det finnes unntak også der.

Gjest Villfisker
Skrevet
Aliquis skrev (2 minutter siden):

Ja. Det syns jeg. 

Skrevet

I teorien kunne jeg stemt på et miljøparti - det er en viktig sak som opptar meg. Men det er andre ting som også er viktig, og å stemme på et ensaksparti som ikke har noen klar blokktilhørighet eller toner flagg i samarbeidsspørsmål er uaktuelt. I Oslo for noen år siden lå de jo an til å kunne havne i vippeposisjon og og være avgjørende for om det ble rødt eller blått byråd, og ville ikke si noe på forhånd om hvilken side de ville samarbeide med - de ville heller selge seg til høystbydende. Jeg kunne aldri stemt på et parti med så uklar ideologi og verdier.

Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
Daria skrev (2 minutter siden):

I teorien kunne jeg stemt på et miljøparti - det er en viktig sak som opptar meg. Men det er andre ting som også er viktig, og å stemme på et ensaksparti som ikke har noen klar blokktilhørighet eller toner flagg i samarbeidsspørsmål er uaktuelt. I Oslo for noen år siden lå de jo an til å kunne havne i vippeposisjon og og være avgjørende for om det ble rødt eller blått byråd, og ville ikke si noe på forhånd om hvilken side de ville samarbeide med - de ville heller selge seg til høystbydende. Jeg kunne aldri stemt på et parti med så uklar ideologi og verdier.

Enig i det. De er alt for ensporet til at jeg kan ta dem seriøst.

Endret av Villfisker
Skrevet
1 minutt siden, Villfisker said:

Ja. Det syns jeg. 

Hva med en øvre aldersgrense? Er det noe du kunne stilt deg bak også?

Skrevet
Daria skrev (5 minutter siden):

De toner ikke flagg, men det er jo ingen tvil om hvor de står likevel.

Gjest Villfisker
Skrevet
Aliquis skrev (5 minutter siden):

Hva med en øvre aldersgrense? Er det noe du kunne stilt deg bak også?

Nei, men syns det er litt rart med langtids demente som stemmer. Hvis det forekommer da. Vet ikke.

Skrevet
Just now, Villfisker said:

Nei, men syns det er litt rart med langtids demente som stemmer. Hvis det forekommer da. Vet ikke.

Hva er logikken der? Hva gjør eldre bedre i stand til å stemme enn yngre?

Skrevet
Aliquis skrev (3 minutter siden):

Dette besvarte Villfisker i et tidligere innlegg. Nå ser man dessverre at oppgraderingen har fjernet nummereringen av innlegg.

Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
Aliquis skrev (17 minutter siden):

Voksne har en livserfaring unge som vokser opp foran skjerm mangler. Hjernen er som sagt mer utviklet.

Mange unge stemmer også som foreldrene sine, eller under påvirkning fra annet/andre. Dessverre.

Endret av Villfisker
Skrevet
Føsleguri skrev (16 timer siden):

Kommer aldri til skje.

MDG har ikke forstått at det bor folk utenfor Ring 3. 

Dette. Stemte ikke på de da jeg bodde i Oslo og kommer ikke til å stemme på dem i fremtiden.

Skrevet
13 minutter siden, Villfisker said:

Voksne har en livserfaring unge som vokser opp foran skjerm mangler.

Jo eldre man er, jo mer livserfaring har man ja. Hvorfor skal det være relevant så lenge man er voksen nok til å gjøre et informert valg? Om man bare skulle sett på livserfaring, så kunne man jo argumentert for at bare pensjonister burde få stemme. Hvorfor skal man ikke ta hensyn til de som faktisk vil bli mest påvirket av dagens handlinger, ettersom det er de som må leve med handlingene lengst? 

6 minutter siden, Villfisker said:

Hjernen er som sagt mer utviklet, og man er mindre opptatt av hva foreldre mener.

Hjernen begynner jo å brytes ned med årene også, så hvorfor gjelder ikke det samme for eldre? Hvorfor skal vi ikke ha en øvre aldersgrense for dem?

18 minutter siden, Villfisker said:

Mange unge stemmer også som foreldrene sine, eller under påvirkning fra annet/andre. Dessverre.

Det gjør man uansett når man begynner å stemme. Man blir påvirket av miljøet man vokser opp i. Det forsvinner ikke ved en viss alder. Unge er også bedre enn eldre til å kjenne igjen misinformasjon. 

Virker mest som om du er imot at unge skal kunne stemme fordi du ikke er enig med dem. 

Gjest Villfisker
Skrevet
Aliquis skrev (1 minutt siden):

Jo eldre man er, jo mer livserfaring har man ja. Hvorfor skal det være relevant så lenge man er voksen nok til å gjøre et informert valg? Om man bare skulle sett på livserfaring, så kunne man jo argumentert for at bare pensjonister burde få stemme. Hvorfor skal man ikke ta hensyn til de som faktisk vil bli mest påvirket av dagens handlinger, ettersom det er de som må leve med handlingene lengst? 

Hjernen begynner jo å brytes ned med årene også, så hvorfor gjelder ikke det samme for eldre? Hvorfor skal vi ikke ha en øvre aldersgrense for dem?

Det gjør man uansett når man begynner å stemme. Man blir påvirket av miljøet man vokser opp i. Det forsvinner ikke ved en viss alder. Unge er også bedre enn eldre til å kjenne igjen misinformasjon. 

Virker mest som om du er imot at unge skal kunne stemme fordi du ikke er enig med dem. 

I slutten av tenårene mangler man mye relevant livserfaring ja. Det står jeg ved.

Klart hjernen sløves med årene. Det er en uunngåelig prosess, men den svekkes ikke så mye at man ikke kan ta stilling til hva som skjer i samfunnet. Det er kun ved sykdom og kognitiv svikt.

Nei, jeg er ikke imot at folk skal få stemme, bare fordi jeg er uenig med dem. Det ville jo vært utrolig udemokratisk tankegang. Jeg sier bare at veldig mange som nettopp har fått stemmerett, ikke er i stand til å ta et sånt valg selv.

De aller færreste i den alderen forstår hvordan samfunnet henger sammen.

Skrevet
2 minutter siden, Villfisker said:

I slutten av tenårene mangler man mye relevant livserfaring ja. Det står jeg ved.

Klart hjernen sløves med årene. Det er en uunngåelig prosess, men den svekkes ikke så mye at man ikke kan ta stilling til hva som skjer i samfunnet. Det er kun ved sykdom og kognitiv svikt.

Hvordan vurderer du når man er kapabel til å ta stilling til hva som skjer i samfunnet, og burde få stemme? Har du noe forskning du støtter deg på? 

Gjest Villfisker
Skrevet
Guile skrev (14 minutter siden):

Denne er fin. 

🤣

Nei drit i hvor vi får penger fra, og alle som mister jobben. Det viktigste for mdg er jo miljøet.

Gjest Villfisker
Skrevet
Aliquis skrev (2 minutter siden):

Hvordan vurderer du når man er kapabel til å ta stilling til hva som skjer i samfunnet, og burde få stemme? Har du noe forskning du støtter deg på? 

Det er selvfølgelig individuelt, men fra hva vi ser, vet vi at aldersgrensen ikke bør senkes, slik noen har foreslått.

Jeg mener at for å kunne avgi en gjennomtenkt stemme, bør man også ha opplevd litt mer av samfunnet. Derfor trekker jeg fram livserfaring.

Det er veldig vanskelig å sette en alder, men siden man regnes myndig fra 18 års alder, er det vanskelig å gjøre noe med det.

Tror ikke det er så mye relevant forskning på akkurat dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...