Gå til innhold

Sønn blir kalt for homo av kompisen sim

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutta er 12 år, hver dag så blir sønnen min kalt for homo av kompisen sin. Denne kompisen er av typen som som er de bråkete gutta. Sønnen min begynner å gråte mange ganger når han kommer inn etter lek ute. Men han vil ikke at vi skal snakke med med hverken gutten eller foreldrene for da kommer det til å straffe seg. Han er av de man kan kalle alfahanner på skolen.... Så problemet er jo hva gjør man da? Vil jo ikke han skal bli kalt sladrehank osv

Anonymkode: 05459...16e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er mobbing. Skjer det på skolen eller på fritiden, eller begge steder?

• Liker 9
Gjest Hesten88
Skrevet

Men herregud. Man står da ikke fint og fredelig på sidelinjen og aksepterer at noen kaller sin 12 år gamle sønn for homo???!😅

Snakk med guttungen din og be han stå opp for seg selv, være like kynisk og frekk tilbake.

Snakk med læreren, vær litt hissig og tydlig og si at dette aksepterer du ikke, gjør ikke skolen noe med det, så går du til fylkesmannen og klager. De kan fint ta dette med ordbruk og atferd opp i plenum i en klasse og din sønn er neppe alene om å motta ukvemsord fra denne andre rølpungen.

Mobbing skal aldri aksepteres.
Mobberen blir også et bedre menneske av at andre griper inn, da det ofte er et rop om hjelp for en eller annen grunn, som ikke nødvendigvis er åpenbar ved første øyekast. 

Skrevet

Ta hardt tak i had bølla. De jekker seg ned noen hakk da. 

Anonymkode: 41190...3c8

• Liker 5
Skrevet

Dette skjer på fritiden. De er naboer og  har lekt mye sammen fra de er små. Jeg spør jo om råd for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Denne gutten er av typen det er mye bråk med på skolen og hm prøver å være kul og tøffer seg. Sønnen min nekter meg å snakke med foreldrene. Kan jeg si det direkte til ham selv feks? TS

Skrevet

Jeg ville foreslått følgende:

1) Forklar sønnen din at homo ikke er et skjellsord.

2) Prat med foreldrene til gutten. 

Også er det vel greit å vurdere om de egentlig er kompiser, eller henger sammen av gammel vane?

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette skjer på fritiden. De er naboer og  har lekt mye sammen fra de er små. Jeg spør jo om råd for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Denne gutten er av typen det er mye bråk med på skolen og hm prøver å være kul og tøffer seg. Sønnen min nekter meg å snakke med foreldrene. Kan jeg si det direkte til ham selv feks? TS

Er du vitne til episodene, eller kommer sønnen din hjem og forteller det etterpå? Ville satt mobberen på plass om jeg var vitne, i alle fall. Jeg ville også kontaktet skolen om barnet ditt samtykker til det.

Gjest Hesten88
Skrevet

Og en ting til; han er ikke en kompis av sønnen din denne bølla.

Det er helt lov å lære ungene sine å sette sunne grenser og å lære dem hva som er akseptabel atferd fra sine medmennesker. Han skal ikke vokse opp og tro at å bli behandlet dårlig av andre er noe han skal godta.

Det kommer til å skade han over tid. Viktig at du gjør det tydlig for han at det er lov å ditche «venner» som oppfører seg dårlig mot han. Han kommer til å tjene på det i lengden og bli en trygg og rolig voksen av å få den holdningen allerede som barn. 

Det finnes ingen vaksine eller kur mot onde mennesker. 

Skrevet
Uatskillelig skrev (3 minutter siden):

Er du vitne til episodene, eller kommer sønnen din hjem og forteller det etterpå? Ville satt mobberen på plass om jeg var vitne, i alle fall. Jeg ville også kontaktet skolen om barnet ditt samtykker til det.

Han kom hjem og fortalte det, dw hadde vært ute.... Han begynte å gråte når han kom inn. Og sa at han alltid kaller han for homo. TS

• Liker 1
Skrevet

Dette er helt vanlig machoprat fra guttunger, gikk selv på en skole med litt hardt miljø, og det ble folk av alle sammen. Jeg kalte ofte klassekompiser for både homo, neger, idiot, osv. men det var jo bare kødding og hierarki alt sammen. Straks noen innfant seg, var det å spille fotball og slå dødball igjen. :)  Gutter tester hverandre litt i den alderen, og da er det litt tøft å snakke litt røft og nedsettende en periode. Dette går seg til. Vi må ikke stakkarsliggjøre barna våre, hvis man griner over å bli kalt for homo blir voksenlivet tøft. 

Anonymkode: 0be5d...086

• Liker 6
Skrevet

Ta en prat med gutten. Spør om han vet hva det betyr? Og hvorfor bruker han det som et skjellsord? 

Kunne forlatt samtalen ved å si at de største homofobene er ofte en som selv er homofil. 

Anonymkode: d5846...6fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er helt vanlig machoprat fra guttunger, gikk selv på en skole med litt hardt miljø, og det ble folk av alle sammen. Jeg kalte ofte klassekompiser for både homo, neger, idiot, osv. men det var jo bare kødding og hierarki alt sammen. Straks noen innfant seg, var det å spille fotball og slå dødball igjen. :) Gutter tester hverandre litt i den alderen, og da er det litt tøft å snakke litt røft og nedsettende en periode. Dette går seg til. Vi må ikke stakkarsliggjøre barna våre, hvis man griner over å bli kalt for homo blir voksenlivet tøft. 

Homo er jo ikke et nedsettende ord. Men å bli kalt idiot er jo definitivt det. 

• Liker 4
Skrevet

I dag når en 12 åring faktisk bruker homo som er skjellsord så er det noe galt med han. Barn som vokser opp i dag er noe helt annet enn hva det var når vi vokste opp på slutten av 90-tallet da var "jævla homo" noe som guttene alltid slengte til hverandre men det er ikke slik det er i dag. I dag er ikke dette normal "macho" oppførsel. De guttene som gjør dette sliter med mer enn bare kjeften, om det er holdninger hjemmefra eller om det stikker dypere varierer men dette ville jeg tatt videre. 

Hadde sagt til guttungen at det er viktig at vi tar dette videre for det skal ikke være slik at man bruker en legning som et skjellsord. Tenk på alle som ikke har kommet ut av skaper som kanskje for med seg dette.

Er relativt sannsynlig at han sliter med egen legning siden han har dette behovet for å stemple andre.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er helt vanlig machoprat fra guttunger, gikk selv på en skole med litt hardt miljø, og det ble folk av alle sammen. Jeg kalte ofte klassekompiser for både homo, neger, idiot, osv. men det var jo bare kødding og hierarki alt sammen. Straks noen innfant seg, var det å spille fotball og slå dødball igjen. :) Gutter tester hverandre litt i den alderen, og da er det litt tøft å snakke litt røft og nedsettende en periode. Dette går seg til. Vi må ikke stakkarsliggjøre barna våre, hvis man griner over å bli kalt for homo blir voksenlivet tøft. 

Wtf? Synes du selv at dette er ok?

• Liker 12
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn snakker de som ser seg selv på toppen av hierarkiet. "Helt vanlig, bare kødding".

Anonymkode: d73de...1be

• Liker 9
Skrevet

Min opplevde det samme , det gikk over etterhvert 

Anonymkode: 202c2...2ce

Skrevet

Eneste måten å løse dette på er å be sønnen din smelle til "kompisen" rett i ansiktet når han sier det. Dialogmøter og annet svada funker ikke. Han må befeste sin posisjon som en sterk og gjør han ikke det vil han gradvis bli et mobbeoffer. Det er jungelens lov som gjelder i skolegården desverre. Fysisk makt stopper det.

Anonymkode: 40462...7fa

• Liker 2
Skrevet
Uatskillelig skrev (4 minutter siden):

Wtf? Synes du selv at dette er ok?

Helt ok at noen 12-åringer slenger litt med kjeften, dette gjorde vi ofte da jeg var på den alderen. Dette var riktig nok på slutten av nittitallet, i dag har feminismen blitt for sterk i Norge og vi må alle gå på eggeskall for å ikke såre andre. :) 

Jeg synes ikke voksne volk skal bruke disse ordene, men 12-åringer kødder og tester hverandre. :) Det er litt kult med tøffe ord i denne alderen, det husker jeg jo selv også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eneste måten å løse dette på er å be sønnen din smelle til "kompisen" rett i ansiktet når han sier det. Dialogmøter og annet svada funker ikke. Han må befeste sin posisjon som en sterk og gjør han ikke det vil han gradvis bli et mobbeoffer. Det er jungelens lov som gjelder i skolegården desverre. Fysisk makt stopper det.

Er enig med denne kommentaren.

Men av erfaring vet jeg at barna som er "offer" tør ikke å motsi seg. 

Da bruker man en tredje person ,pappa ,kompis til pappa ,onkel eller noen som tar tak i han som "mobber" og skremmer shit ut av han. 

En kan gå den lovlige veien og ,snakke med foreldre ,med skolen osv men det tar tid og ofte kommer ikke noe godt ut av.

Anonymkode: bd2eb...5bd

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er enig med denne kommentaren.

Men av erfaring vet jeg at barna som er "offer" tør ikke å motsi seg. 

Da bruker man en tredje person ,pappa ,kompis til pappa ,onkel eller noen som tar tak i han som "mobber" og skremmer shit ut av han. 

En kan gå den lovlige veien og ,snakke med foreldre ,med skolen osv men det tar tid og ofte kommer ikke noe godt ut av.

Anonymkode: bd2eb...5bd

Det er jo egentlig helt feil å be sønnen slå til mobberen, men det kan forhindre mange problemer i fremtiden ved at han setter en grense på den måten.

Det absolutt beste er hvis han gjør det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...