Gå til innhold

Tungt å leve med tourettes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 29 år gammel mann med tourettes.

For dem som ikke vet hva tourettes er. Det er en sykdom som gjør at man lager ufrivillige tics. 
Det finnes 2 forskjellige tics, det er verbale tics og motoriske tics.

verbale tics er lyder og ting som kommer ut fra munnen, og motoriske er kroppslige bevegelser.

Jeg har hatt mange tics gjennom livet, og den meste normale for meg er rykninger og hosting, kremting og plystring.

Noen ganger kan jeg få et tic anfall.  Det betyr at jeg kan få mange tics på engang, og tics som jeg ikke klarer og stoppe uansett hvor hardt jeg prøver, må bare la det gå sin gang.


Hoste tics er en ganske kjent tics for tourettes. Men det er en veldig slitsomt tic. Jeg hoster fra da jeg våkner om morgenen til jeg legger meg. Er jeg heldig så stopper ticsene et par minutter før dem starter igjen. 

Det er utroligt slitsomt for meg,  for jeg hoster så mye at jeg nesten spyr. Jeg får brekkninger konstant.

Å leve med tourettes er ufattelig tungt. 

en liten sammenligning vil være som et nyse anfall. Du nyser og nyser men klarer ikke og stoppe. Sånn er det for meg hele dagen.

Jeg sliter med å være ute fordi jeg føler at folk konstant stirrer på meg, og trur at jeg har covid fordi jeg ikke klarer og stoppe hostingen. At folk trekker seg unna deg konstant.

Det er ikke lett.

Jeg er uføre, men jeg er heldig som har fått en 100% jobb gjennom et program fra nav. Jeg er sjåfør. Det hjelper litt på og distrahere ticsene mine, som igjen gjør meg litt mere lettet siden jeg kan slappe av.

Jeg vet ikke hvor jeg vil henne med denne posten, men følte bare for og skrive dette. 

Det finnes ingen medesiner mot tourettes. Og det har bare blitt gjort en operasjon i verden mot tourettes, som stimulerer hjernen fra og gjøre ting.


Om det er flere med tourettes her så si ifra, hadde vært koselig og snakke med noen i samme situasjon som meg.


Stor klem

Anonymkode: 69e41...ab1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Skjønner at det er veldig vanskelig for deg. Håper du klarer å finne en måte å få opp selvtilliten din på, tørre å være ute og gjøre de tingene du vil gjøre. Kanskje ekstra vanskelig nå i denne tida med corona og hostingen, men. Det er rom for deg også her i dette livet, og i dette samfunnet. Ikke skjems av ticsene dine, de er en del av deg :) du har mye å by på, utenom ticsene! Og om noen lurer på hvorfor du gjør de tingene du gjør, kan du jo kanskje fortelle litt om det, mange mennesker er dessverre ganske lite kjent med tourettes... Håper du finner styrken i deg selv, fordi det fortjener du! Du har ikke valgt denne sykdommen. ❤️ Kanskje fins det noen mennesker med toruettes i nærheten av deg som kan inspirere deg litt?

Har ikke tourettes selv, sliter med en annen nevrologisk sykdom som noen ganger gjør utslag i form av fysiske endringer i kroppen. Vet at mange er veldig nysgjerrige når man er litt "annerledes" og undrer.... men ikke kvi deg for å gjøre normale ting, gå på butikken, gå på kino, ta kollektivtransport, dra på konserter. Denne verden er ikke bare for folk uten tics og tourettes, den er for deg også! 

Anonymkode: ca60b...8f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har min sympati. Jeg vet ikke så mye om tourettes annet enn fra dokumentarer,  men kan levende forestille meg hvordan det vil være. Jeg får selv dumme reaksjoner av andre årsaker. Istedenfor å gråte når jeg blir engstelig så blir jeg sint, klovn og skjemmer meg helt ut. Jo mer engstelig jo verre. (Og jo fler som ser) Og jeg er mye engstelig. 

Anonymkode: 6d4a0...cb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det høres slitsomt ut. Jeg har ikke tourettes men har en fetter som har det. Sender deg en klem:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Gjest AdeleneMay

Jeg har Tourettes og kan kjenne meg igjen i det du skriver. Det er tøft og veldig vanskelig for de som ikke har TS, å forstå hvordan det føles. Det finnes noen grupper på facebook blant annet, der du kan snakke med andre som har TS. Klem fra meg ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...