Jajajane Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 Handler kun en gang i uka, men i dag måtte jeg innom å handle en pk paracet, da jeg har mye smerter i en hånd. Butikken er stappfull, folk overalt. Jeg hadde på munnbind, men hadde ikke sjangs å holde 1 m der inne. I køen holdt folk avstand, men ikke ellers. Er dette egentlig greit? Hvem er ansvaret for slike ting? Burde vært max antall inn osv. Blir nok verre i løpet av de neste ukene. Jeg kommer iallefall ikke til å handle på dagtid noe mer fremover. Helt sykt hvor mye folk det er!
MorTil2 Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 Det er dette som skjer, når man gir folk en unnskyldning (les: bruk munnbind når 1 meter ikke er mulig) til ikke å overholde avstand. Mitt inntrykk er at det skjedde en radikal endring i folks bevissthet omkring å holde avstand, da Bergen og Oslo kommune, og til dels FHI, gikk ut og anbefalte munnbind som smittevernstiltak. Problemet er at folk flest ikke leser den lille skriften: munnbind erstatter ikke andre tiltak, og avstand er fortsatt et av de absolutt viktigste. For å svare på spørsmålet ditt - det er den enkeltes ansvar å bruke sunn fornuft. Er det for mange folk, og man har mulighet til å handel senere, så gjør det. De butikkansatte i dagligvarebutikkene har det travelt nok, og særlig nå frem mot jul, om de ikke i tillegg til å gjøre jobben sin, også skal bedrive barnehagepedagogikk overfor kundene. 1
Kittykat Skrevet 4. desember 2020 #3 Skrevet 4. desember 2020 Det er nok den enkeltes ansvar å bruke fornuft og vente med å gå inn i butikken hvis det er masse folk. Her vi bor, så er det lapper på en del butikker på kjøpesenteret som forteller hvor mange kunder som kan være i butikken samtidig. Av og til så er det en ansatt, en såkalt "vakt", som står utenfor butikken og har kontroll på hvor mange som er i butikken (en kunde er ferdig og går ut av butikken, nestemann i køen får lov til å gå inn). Vi bor i Bergen. Når jeg er på kjøpesenteret, så bruker jeg munnbind, holder avstand og venter på tur hvis f eks det er maks antall personer inne på apoteket. Men det er ikke alle som er like flinke.... 2
Example Skrevet 4. desember 2020 #4 Skrevet 4. desember 2020 Må si jeg er mer irritert på at butikkene på død og liv måtte kjøre på med Black Friday/Black Week-tilbud forrige uke. Gidder konsekvent ikke gå å handle på slike dager uansett, men har jobbet nok år i butikk til å skjønne at mange mister både folkeskikk og forstand om man kan spare en tier. Skulle ønske det norske folk heller ville ønsket vedvarende litt lavere priser enn å betale overpris et helt år, slik at noen skal snappe opp en billig jakke eller Playstation på Black Friday. 5
Maleficenta Skrevet 4. desember 2020 #5 Skrevet 4. desember 2020 Example skrev (8 minutter siden): Må si jeg er mer irritert på at butikkene på død og liv måtte kjøre på med Black Friday/Black Week-tilbud forrige uke. Gidder konsekvent ikke gå å handle på slike dager uansett, men har jobbet nok år i butikk til å skjønne at mange mister både folkeskikk og forstand om man kan spare en tier. Skulle ønske det norske folk heller ville ønsket vedvarende litt lavere priser enn å betale overpris et helt år, slik at noen skal snappe opp en billig jakke eller Playstation på Black Friday. Ja utrolig unødvendig.
Gjest pangolina Skrevet 5. desember 2020 #6 Skrevet 5. desember 2020 Jajajane skrev (På 4.12.2020 den 15.49): Handler kun en gang i uka, men i dag måtte jeg innom å handle en pk paracet, da jeg har mye smerter i en hånd. Butikken er stappfull, folk overalt. Jeg hadde på munnbind, men hadde ikke sjangs å holde 1 m der inne. I køen holdt folk avstand, men ikke ellers. Er dette egentlig greit? Hvem er ansvaret for slike ting? Burde vært max antall inn osv. Blir nok verre i løpet av de neste ukene. Jeg kommer iallefall ikke til å handle på dagtid noe mer fremover. Helt sykt hvor mye folk det er! Jeg tror de har litt ulik praksis. Jeg sendte en klage på dette til en av dagligvare-kjedene for en tid tilbake. De var ganske ansvarsfraskrivende og sa at dersom det var for mange i butikk skulle en av de ansatte fungere som "butikkvakt". Noe som tydelig ikke fungerte som det skulle. Men jeg vet og at den oppgaven har lagt hos vektere der det har vært av betydning at de inntil nylig: streiket. Jeg tror det enklester å bare si fra til den bestemte butikken at du opplever det ubehagelig å handle der pga trengsel/smittefare. Det er mest sannsynlig et problem også for deres ansatte der løsning er formålstjenelig for begge parter.
Heihola Skrevet 5. desember 2020 #7 Skrevet 5. desember 2020 Syns faktisk at alle og enhver bør si noe. Har vært innom dagligvarebutikkene et par ganger den siste uken for forskjellige ærender, og selv om at jeg bor i en by med relativt lave smittetall per nå, er det fortsatt sjukt å se at folk ikke tar ansvar. Folk drar seg opp etter hverandre, går inn ved kassene og utgangene, og følger generelt sett ingen 1 eller 2 meters avstand. Håpløst!! Så jeg har bestemt meg å bare brøle ut til de som måtte komme for nærme, og be dem rygge. Det må være svært irriterende for butikkansatte å skulle minne kunder på dette 50 ganger om dagen, så om vi alle borgerne i dette landet og handlere, kan gjøre det samme, lærer kanskje noen av disse hensynsløse vesenene litt? 1
MorTil2 Skrevet 6. desember 2020 #8 Skrevet 6. desember 2020 De aller fleste som handler dagligvarer jevnlig, vet når det er størst trykk. Rema har laget dette som en statistikk i appen sin, og oppfordrer kundene til å handle på andre tider. Da blir det ganske meningsløst å kritisere de andre kundene eller de butikkansatte pga mye folk, om man selv, av helt fri vilje, velger å gå og handle på den mest travle tiden. 3
Gjest 123 eller noe Skrevet 6. desember 2020 #9 Skrevet 6. desember 2020 "Kundevert når det er umulig å holde 2 m avstand" er en vits. Akkurat som disse max antall kundene handler på forskjellige plasser på alle butikkens kvardratmeter hele tiden. Nei, de fleste går til smør/melk eller mel, trafikkork med brødmaskinen, frukt, ca samtidig, og samles gjerne for en prat med kjentfolk og sperrer hele veien. Uansett hvor stor butikken er. Må avlyse besøk av min mamma gang på gang, for nte gang nå fordi det har vært for mange folk og jeg blir stressa for å smitte henne.
Anbefalte innlegg