AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 Jeg og samboer har bodd sammen i litt over et år nå. Vi har lyst til å kjøpe oss bolig sammen så fort som mulig etter studiene, som vi blir ferdige med til sommeren begge to. Etter det er planen å etter hvert få barn osv. Den viktigste juletradisjonen for meg er å feire jula sammen med besteforeldrene mine og resten av storfamilien med onkler, tanter og søskenbarn, noe jeg har gjort hver eneste jul hele livet. Synes det er forferdelig å tenke på at vi etter hvert sikkert må begynne å feire jula hos min familie og hans familie annethvert år. Ikke et stygt ord om hans familie for det er absolutt fine folk med liknende tradisjoner som oss, bare at de kun er kjernefamilien og en bestemor som feirer sammen, noe jeg synes virker stusselig fordi jeg er vant med mange folk på julaften. Det som kanskje er den viktigste grunnen min, er at det er utrolig viktig for meg å feire julen sammen med besteforeldrene mine, for man kan jo ikke vite hvor mange år de har igjen, selv om de fortsatt er spreke og raske. Jeg ser for meg at samboer ønsker å begynne å feire jul sammen så raskt som mulig, men jeg vil aller helst vente til vi får barn, og da kun fordi jeg må. Kjenner jeg blir trist av tanken på å ikke feire med min egen familie. Hva mener dere om saken? Det er innafor å vente med å feire sammen til vi får barn, sant? Anonymkode: 5b3e5...a5c 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 Det er bare å vente det. Vi bodde sammen i 5 år før vi feiret sammen. Anonymkode: 336d1...589 20
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. desember 2020 #3 Skrevet 4. desember 2020 Vent så lenge du vil, men det er alltid en stor fordel å snakke om sånt.
Amatariel Skrevet 4. desember 2020 #4 Skrevet 4. desember 2020 Helt innafor å vente til dere får barn ja. Jeg kjenner et par som hadde bodd sammen i 10 år før de fikk barn sammen, og feiret hver for seg frem til de faktisk fikk et barn. Men syns det var litt spesielt må jeg si... altså, partneren er jo den nærmeste personen du har, så rart å tilbringe 364 dager sammen med ham, men ikke en så spesiell dag som julaften. Men de første årene som samboere vil jeg si det ikke er så rart å feire hver for seg. Men jeg kan uansett love deg at overgangen er ganske tøff, også når man har fått barn. Egentlig enda mer da, for alle besteforeldre/oldeforelde vil jo gjerne være med barnebarnet. Så kan jo være greit å ta det først som sist... Og husk at det ER flere dager i julen. Om dere ikke bor flere landsdeler fra hverandre så kan man jo være hos hverandres familier på forskjellige juledager. Å åpne julegaver hos svigers klarer man et år, spesielt når man vet at neste år er det hos din familie. 10
LillEve Skrevet 4. desember 2020 #5 Skrevet 4. desember 2020 Vi kommer nok til å vente til vi får barn. Kjøpte sammen for flere år siden og har bodd sammen i enda flere år. Men bor så langt unna begges foreldre at det er fint å få jula med "egne". Ingen av oss syns det frister å droppe jul med foreldre for jul med svigers akkurat. Det er innafor å vente så lenge dere vil! 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #6 Skrevet 4. desember 2020 Vi hadde det likt, med storfamilie og tradisjoner på begge sider. Men jeg kjente ganske umiddelbart at det viktigste for meg var å være med han. Så fra andre året sammen feiret vi sammen, annenhver gang hos hver familie. Nå er dette 19 år siden, og besteforeldrene er borte, og nå er det vi som inviterer eldre foreldre. Jeg tenker ikke over julene jeg ikke fikk, men julene vi fikk med dem sammen, der mannen i dag fortsatt husker og mimrer om mine besteforeldre og gode stunder, og motsatt. Det å vite at han ble så godt kjent med dem betyr mye. Og ikke minst at vi lærte hverandres jul å kjenne, slik at når det etterhvert ble vår tur til å arrangere klarte vi å kombinere tradisjonene, fordi vi selv hadde vært med på dem over mange år. Anonymkode: 69e43...c7f 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #7 Skrevet 4. desember 2020 Til man får barn. Kjenner gifte par som fremdeles feirer med hver sine forteller. Vi er i 30-årene Anonymkode: 11b67...377 3
solmåneogstjerner Skrevet 4. desember 2020 #8 Skrevet 4. desember 2020 Det må jo dere finne ut av sammen. Har ikke så mye å si hva vi andre mener, hvis mannen er uenig. Men du, det blir jo ikke jul med hele den gjengen i år? 2
Daria Skrevet 4. desember 2020 #9 Skrevet 4. desember 2020 Alt er innafor så lenge dere er enige om det - det er det som teller. Men for egen del synes jeg det er litt merkelig når man bor sammen, vil dele livet og skape en familie sammen, at det å feire høytider med den andres familie (på et tidspunkt blir de jo din familie også) er noe man ytterst motvilje går med på bare fordi man føler at man må. 8
Gjest Føsleguri Skrevet 4. desember 2020 #10 Skrevet 4. desember 2020 Det er innafor så lenge dere ønsker det. Det er det som betyr noe, hva andre mener betyr ingenting.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #11 Skrevet 4. desember 2020 Vi feiret separat med våre respektive familier til vi fikk barn. Da var vi 29 år og hadde vært sammen i 7 år. Hadde vi ikke fått barn hadde vi nok fortsatt å feire jul separat. Vi er jo sammen hver dag ellers i året, så det hadde nok gått helt fint. Anonymkode: fa71e...661 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #12 Skrevet 4. desember 2020 Hvorfor tenker du at dere skal reise annethvert år til foreldrene deres når dere får barn? Bør man ikke da starte egne tradisjoner? Anonymkode: fc2f5...c23 9
Gjest O.G. Skrevet 4. desember 2020 #13 Skrevet 4. desember 2020 Enn om du begynner å feire jul med ham når dere kjøper hus sammen?
Arkana Skrevet 4. desember 2020 #14 Skrevet 4. desember 2020 Det er innafor så lenge dere selv vil. Når det er sagt, å bli et par er jo å bli en del av hverandres familier med alt det medfører. Jeg skjønner at du vil tilbringe tid med dine besteforeldre (og det vil nok han også), men det kan faktisk skje alle mulig andre dager enn akkurat julaften. Julefeiringen er garantert hyggelig selv om den ikke tilbringes på nøyaktig samme måte og med nøyaktig de samme menneskene du har vært vant til hittil. 7
cleangal Skrevet 4. desember 2020 #15 Skrevet 4. desember 2020 Vi har feiret sammen siden før vi flyttet sammen. I år er faktisk første gang på over 20 år at vi ikke skal feire sammen, da en av oss jobber kveld/natt på julaften. Vi har ikke barn. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #16 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvorfor tenker du at dere skal reise annethvert år til foreldrene deres når dere får barn? Bør man ikke da starte egne tradisjoner? Anonymkode: fc2f5...c23 Nei, som sagt er jeg vokst opp med å feire julaften sammen med hele storfamilien. Synes det virker stusselig å for eksempel feire bare meg og samboer og et barn når den tid kommer, for eksempel. Vi kommer jo til å ha alle de andre dagene i året sammen uansett, men når hele storfamilien samles blir det plutselig mye mer høytidelig og stas. Jeg er der at jeg egentlig ikke har lyst til å feire jul kun med kjernefamilien min i år pga covid, da kan jeg faktisk like godt bare hoppe over denne jula. Det høres sikkert sært ut, men så viktig er det for meg 😅 Sånn generelt sagt så er dette selvsagt noe jeg og samboer skal prate om når det blir mer aktuelt, men hovedgrunnen til at jeg spør her er bare for å få høre om jeg er urimelig og trassig som ønsker å vente lengst mulig med å begynne å feire sammen. Anonymkode: 5b3e5...a5c 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #17 Skrevet 4. desember 2020 Min søster har vært gift i 16 år og har barn på 14, 12 og 7. De feiret én julaften sammen da eldstemann var fem år, men aldri igjen. Svogeren min feirer med sin familie, der de leser Bibelen og har en rolig stund for kontemplasjon og alt er veldig stivt og høytidelig. Mens søsteren min feirer jul med oss, på hedensk vis som svigerfamilien hennes sier, selv om vi også er kristne, men alt er mer avslappet hos oss, og vi kjefter ikke når barna er spente og gleder seg til å åpne pakker og ikke klarer å sitte stille. Barna velger selv hvor de skal feire jul, men de velger alltid å feire med oss. Anonymkode: bcd93...ffd 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #18 Skrevet 5. desember 2020 For meg så ble samboer og meg en familie når vi flyttet sammen og det hadde vært rart og trist å feire uten ham. Alle må gjøre som de vil, men for meg er det et tegn på å bli voksen at man løsriver seg fra barndommens rutiner og stifter ny familie, det trenger ikke inkludere barn. Anonymkode: a7aed...5fe 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #19 Skrevet 5. desember 2020 Jeg har vært sammen med samboeren min i over 8 år og vi feirer fortsatt jul hver for oss. Vi er 25 år nå. For meg handler det om de samme tingene som du nevner. Julen betyr veldig mye for meg, og jeg ønsker å feire med min egen familie. Det tenker jeg å fortsette med. Den dagen vi eventuelt får barn vil vi selvfølgelig feire sammen😊 Jeg har fire søsken og alle de feirer på samme måte som meg. Anonymkode: 59b84...817
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #20 Skrevet 5. desember 2020 Vi har feiret sammen siden vi ble sammen. Mest hos min familie eller bare oss to pga familiesituasjonen til samboer. Nå har ingen av oss stor familie vi pleier å feire med så vi trives best med oss hjemme. Når vi får barn kommer vi til å invitere familie til oss. Skal nevnes at vi er rundt til alle i familien i løpet av juledagene (23-28.) Anonymkode: ee5f7...a6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå