Gå til innhold

Hud som ser veldig tørr ut med foundation - feil hudpleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer en liten novelle, håper noen orker å lese, eller i i det minste skumme gjennom 🙈

Huden min er så tullete om dagen, vet ikke om det er fordi jeg bruker feil produkter til min hud, om det er en kombinasjon mellom produktene som ikke funker sammen? Om jeg bruker feil foundation? Synes det er så fint med glødende og fin hud med sminke, det er ansiktssminke jeg bruker mest penger og tid på. Foundation, concealer, solpudder, rouge.

Men problemet er jo at huden flasser når jeg legger på foundationen, liksom foundationen legger seg ikke fint og jevnt over. Smelter ikke inn liksom, den bare peeler av. Samme med concealer under øyene, ser helt fælt ut. Jeg har litt mørke ringer der, men bare jeg påfører litt concealer så ser det kjempetørt ut.
Jeg bruker ikke for mye foundation og concealer, det er jeg nøye på fordi det nytter ikke å bare kline på mer og mer. Uten hudsminke ser ikke huden såå tørr ut, men er blitt ganske tørr i nesesvingene, i gropen mellom underleppen og haken, huden mellom nesen og overleppa er kjempetørr og flasser, under øynene... Så pannen, kinnen og resten av haken er ikke tørr - men med foundation ser det ikke ut.

Her er rutinen min på morgenen:

Renser med rensegelé fra Clinique for kombinert tørr hud

Toner fra Lush til sensitiv hud

Epiduo salve (bruker jeg den på kvelden så bleker den puttetrekket)

Øyekrem fra Ole henriksen, den banana eye cream

Ansiktskrem fra Ole henriksen, C-rush brightening gel creme

På kvelden bruker renser jeg, har på toner fra lush, Truth serum fra Ole henriksen og så den samme ansiktskremen.

Tar 8-hour cream fra Elizabeth Arden på huden over overleppen fordi den blir så veldig tørr.

Foundationen jeg bruker er Double wear fra Estee lauder, men bare på haken fordi jeg har en del arr fra akne og den dekker så bra selv med liten mengde. Resten av ansiktet bruker jeg Clarins skin illusion da den skal være litt lettere og mer fuktgivende, men den heller legger seg ikke så fint 🙈

Produktene fra Ole Henriksen kjøpte jeg forrige uke, synes det prikker litt, men jeg har lest at vitamin c kan gjøre det så jeg vet ikke om det bare er normal reaksjon. Jeg er straks 29 år og tenkte jeg skulle begynne med litt vitamin c produkter som en form for anti-aging, har hørt at det kunne være en god start 😛 

Huden min er kombinert - sliter med aknehud på haken og kjeven, derav Epiduo-salven, og så får jeg litt blank hud i T-sonen, bortsett fra nesen som fort blir tørr. Får stram hud i hele ansiktet før jeg får på krem, så jeg trenger definitivt fuktighet. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre med øyepartiet, for man skal jo ikke påføre krem på huden rundt øyet men det er jo akkurat der jeg skulle hatt fuktighet 😭

Håper noen kan hjelpe meg ❤️

Anonymkode: 32918...459

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dette er et nytt problem, så ligger feilen mest sannsynlig i rutinen din. Jeg bruker cleanser og toner annenhver kveld. Mer enn det og jeg føler jeg fjerner hudens egen beskyttelse og jeg blir mer sensitiv i huden. 

Ville egentlig bare gått til en hudspesialist og fått tretinoin for anti age og et opplegg fra dem. Da får du noe som funker. Huden min ser helt fantastisk ut etter et par mnd med det. 

Anonymkode: fb8e8...3e4

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her kommer en liten novelle, håper noen orker å lese, eller i i det minste skumme gjennom 🙈

Huden min er så tullete om dagen, vet ikke om det er fordi jeg bruker feil produkter til min hud, om det er en kombinasjon mellom produktene som ikke funker sammen? Om jeg bruker feil foundation? Synes det er så fint med glødende og fin hud med sminke, det er ansiktssminke jeg bruker mest penger og tid på. Foundation, concealer, solpudder, rouge.

Men problemet er jo at huden flasser når jeg legger på foundationen, liksom foundationen legger seg ikke fint og jevnt over. Smelter ikke inn liksom, den bare peeler av. Samme med concealer under øyene, ser helt fælt ut. Jeg har litt mørke ringer der, men bare jeg påfører litt concealer så ser det kjempetørt ut.
Jeg bruker ikke for mye foundation og concealer, det er jeg nøye på fordi det nytter ikke å bare kline på mer og mer. Uten hudsminke ser ikke huden såå tørr ut, men er blitt ganske tørr i nesesvingene, i gropen mellom underleppen og haken, huden mellom nesen og overleppa er kjempetørr og flasser, under øynene... Så pannen, kinnen og resten av haken er ikke tørr - men med foundation ser det ikke ut.

Her er rutinen min på morgenen:

Renser med rensegelé fra Clinique for kombinert tørr hud

Toner fra Lush til sensitiv hud

Epiduo salve (bruker jeg den på kvelden så bleker den puttetrekket)

Øyekrem fra Ole henriksen, den banana eye cream

Ansiktskrem fra Ole henriksen, C-rush brightening gel creme

På kvelden bruker renser jeg, har på toner fra lush, Truth serum fra Ole henriksen og så den samme ansiktskremen.

Tar 8-hour cream fra Elizabeth Arden på huden over overleppen fordi den blir så veldig tørr.

Foundationen jeg bruker er Double wear fra Estee lauder, men bare på haken fordi jeg har en del arr fra akne og den dekker så bra selv med liten mengde. Resten av ansiktet bruker jeg Clarins skin illusion da den skal være litt lettere og mer fuktgivende, men den heller legger seg ikke så fint 🙈

Produktene fra Ole Henriksen kjøpte jeg forrige uke, synes det prikker litt, men jeg har lest at vitamin c kan gjøre det så jeg vet ikke om det bare er normal reaksjon. Jeg er straks 29 år og tenkte jeg skulle begynne med litt vitamin c produkter som en form for anti-aging, har hørt at det kunne være en god start 😛 

Huden min er kombinert - sliter med aknehud på haken og kjeven, derav Epiduo-salven, og så får jeg litt blank hud i T-sonen, bortsett fra nesen som fort blir tørr. Får stram hud i hele ansiktet før jeg får på krem, så jeg trenger definitivt fuktighet. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre med øyepartiet, for man skal jo ikke påføre krem på huden rundt øyet men det er jo akkurat der jeg skulle hatt fuktighet 😭

Håper noen kan hjelpe meg ❤️

Huden din høres ut som om den er skikkelig dehydrert, dvs at den mangler fukt. Det høres også ut som om den er sensitiv, noe aknehud ofte er.

Begynte flassingen samtidig med at du begynte på EpiDuo? Har du fulgt anvisningen for bruk og vennet huden gradvis til produktet? 

Når det gjelder de Ole Henriksen-produktene, så er de ikke egnet for sensitiv hud, så det kan være du reagerer på dem. Det er dessuten for mye med C-vitamin både morgen og kveld, og C-vitamin bør ikke brukes sammen med EpiDuo, det kan også tørke ut huden og gi irritasjon.

Eight.Hour Cream er i prinsippet vaselin, så den tilfører egentlig ikke fukt til huden. Det er nemlig forskjell på fukt og fett - huden trenger begge, men dehydrert hud har andre behov enn tørr hud.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke kan bruke krem rundt øynene - du sier jo at du bruker øyekremen fra Ole Henriksen?

Medisinske salver er forøvrig sjelden bra som underlag for sminke, så du må kanskje vurdere å bruke et gammelt putevar mens du er på kur.

Endret av Roci
  • Liker 1
Skrevet
Roci skrev (2 timer siden):

Huden din høres ut som om den er skikkelig dehydrert, dvs at den mangler fukt. Det høres også ut som om den er sensitiv, noe aknehud ofte er.

Begynte flassingen samtidig med at du begynte på EpiDuo? Har du fulgt anvisningen for bruk og vennet huden gradvis til produktet? 

Når det gjelder de Ole Henriksen-produktene, så er de ikke egnet for sensitiv hud, så det kan være du reagerer på dem. Det er dessuten for mye med C-vitamin både morgen og kveld, og C-vitamin bør ikke brukes sammen med EpiDuo, det kan også tørke ut huden og gi irritasjon.

Eight.Hour Cream er i prinsippet vaselin, så den tilfører egentlig ikke fukt til huden. Det er nemlig forskjell på fukt og fett - huden trenger begge, men dehydrert hud har andre behov enn tørr hud.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke kan bruke krem rundt øynene - du sier jo at du bruker øyekremen fra Ole Henriksen?

Medisinske salver er forøvrig sjelden bra som underlag for sminke, så du må kanskje vurdere å bruke et gammelt putevar mens du er på kur.

Tusen takk for utfyllende svar! 😀 Nei jeg fikk aldri noe flassende hud av Epiduo, jeg begynte som anbefalt - først 2-3 ganger i uken, og nå bruker jeg den hver dag. Jeg har gått på den i snart ett år nå. Ingen rødhet eller irritasjon eller noe sånn. Kanskje jeg heller skal ta den på kvelden ja, det er gjerne ikke det beste grunnlaget under sminken 😬 Hva med om jeg tar Epiduo på kvelden da, en ren fuktighetsgivende nattkrem, og så heller c-vitamin produktene på dagen? 

Det med øyekremen - «alle» sier at øyekrem ikke skal brukes på huden rett rundt øyene fordi huden der er så tynn og kan gi irritasjon. Man skal heller legge den på området utenfor. Men det hjelper jo ikke siden huden er enda tørr, eller sminken får det i alle fall til å se veldig tørt ut. 

Skrevet

Øyekrem er ikke nødvendig

Jeg anbefaler CeraVe for fukt ( alle produktene jeg har prøvd er over snittet gode )

og The ordinary

Anbefaler Dr Dray på Youtube, du får skikkelig råd og veilledning  der.

Anonymkode: 58d72...7ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Øyekrem er ikke nødvendig

Jeg anbefaler CeraVe for fukt ( alle produktene jeg har prøvd er over snittet gode )

og The ordinary

Anbefaler Dr Dray på Youtube, du får skikkelig råd og veilledning  der.

Jeg bare vet ikke hva jeg skal gjøre med den tørre huden rundt øynene, ser helt fælt ut med smink på! Det synes så godt, så jeg vet ikke om jeg trenger mer fukt, eller om der er sminken (eller påføringen) som er feil. 🙉

Hvilke fra The ordinary vil du anbefale for fuktighet? 😊 De er jo veldig rimelige i pris og, det er jo et stort pluss 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bare vet ikke hva jeg skal gjøre med den tørre huden rundt øynene, ser helt fælt ut med smink på! Det synes så godt, så jeg vet ikke om jeg trenger mer fukt, eller om der er sminken (eller påføringen) som er feil. 🙉

Hvilke fra The ordinary vil du anbefale for fuktighet? 😊 De er jo veldig rimelige i pris og, det er jo et stort pluss 😅

CeraVe Moissturisning Lotion, ta på mens du kommer ut av dusjen ( ikke tørk huden først )beste fuktgivende krem ever, jeg merker stor forskjell etter at jeg begynte med CeraVe og the ordinary, trenger ikke annet og har forstått hvor overpriset&hypet produkter kan være, mye lureri der money talks.

Skrevet

TS, du kan prøve med EpiDuo + en god fuktighetskrem om natten. CeraVe er et godt og rimelig alternativ. Du kan fint bruke denne rund øynene, men bruk en liten mengde - tilsvsrende det røde på fyrstikker - og "klapp" kremen forsiktig inn med fingertuppene. Det eneste du bør være forsiktig med er at du ikke får krem inn i øynene og at du ikke drar eller strekker i huden.

The Ordinary har mange bra produkter, men etter min erfaring er ikke fukt det de er best på, de har f.eks. bare èn fuktighetskrem, og så har de et hyaluronsyreserum. 

Ellers tenker jeg at siden huden din er i ubalanse, er det ikke tiden for å innføre en masse nye produkter i rutinen din. Det eneste jeg vil foreslå, i tillegg til mer fukt, er faktisk eksfoliering med melkesyre (Lactic Acid) og prøve den et par ganger i uka, det kan hende den kan hjelpe på flassingen. Hvis du velger en såkalt leave-on eksfoliering som f.eks. dem fra TO, må du vente en halvtime før du påfører EpiDuo eller C-vitaminkremen.

Hvis huden ikke blir særlig bedre etter et par uker, ville jeg forsøkt å bytte til CeraVe også på dagtid. Selv om C-vitamin har mange fordeler for huden, er det ikke alle former for C-vitamin som passer for alle, og så kommer det jo an på sammensetningen av produktet.

Et lite PS når det gjelder den toneren fra Lush - den inneholder både eteriske oljer og parfyme, som ikke er veldig egnet for sensitiv hud.

Skrevet

Høres ut som at du har veldig lik hud som meg! Jeg sliter også med akne på haken (bruker også Epiduo), fet t-sone, men også tørr hud. 

Du har jo fått råd fra de andre her ang. hudpleie, men kan også anbefale Eborian BB cream i stedet for vanlig foundation! Den gir meg fukt og glød i motsetning til andre foundations som bare fremhever linjer og tørr hud hos meg. Du får kjøpt den i liten tube også hvis du vil teste :) 

Anonymkode: 131e5...044

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Jeg ser flere «feil» her til gretten/ubalansert hud - du bruker produkter til fet hud.

Det ene er gelkrem, det andre er double wear. Lush må du kutte, egentlig toner generelt. Med mindre du vil ha aha/bhatoner etterhvert.

The Ordinary har lite å gi på fuktsiden, hyualuronen deres gir meg faktisk utbrudd. 

Cerave sin feteste gir meg litt utbrudd i ansiktet, men kan absolutt anbefale dem (jeg må ha feiteste). De bruker dessverre endel tilstoppede ingredienser, men verdt forsøket. Selv foretrekker jeg å heller blande inn jojobaolje med nøytral krem (eks cerave) som passer mange hudtyper.

Jeg bruker Clinique all about eyes rich - eneste som er fet nok. Kiehls avocado er grei på dag. Disse er i kategorien fetere, lite holder lenge. 

Huden din er sur og ubalansert nå, har vært der selv.

Det verste jeg gjorde var å bruke produkter for kombinert hud, og flytende foundation/pudder.

Kan du klare deg uten sminke i hele ansiktet en periode - bare punkt»dempe» urenheter? Eller lite dekk via mineralpudder (Jane iredale er best synes jeg). 

Det beste nå er lite sminke, og mye fukt - og jo, øyekrem.

Epiduo gjør ikke saken bedre, så bruk kum der du MÅ. Får du ikle hjelp av aha/bha i mildere former?

Usikker på hvorfor noen anbefaler vitamin C nå? 🤔

Endret av Fnuggolina
Skrevet
Fnuggolina skrev (7 minutter siden):

Jeg ser flere «feil» her til gretten/ubalansert hud - du bruker produkter til fet hud.

Det ene er gelkrem, det andre er double wear. Lush må du kutte, egentlig toner generelt. Med mindre du vil ha aha/bhatoner etterhvert.

The Ordinary har lite å gi på fuktsiden, hyualuronen deres gir meg faktisk utbrudd. 

Cerave sin feteste gir meg litt utbrudd i ansiktet, men kan absolutt anbefale dem (jeg må ha feiteste). De bruker dessverre endel tilstoppede ingredienser, men verdt forsøket. Selv foretrekker jeg å heller blande inn jojobaolje med nøytral krem (eks cerave) som passer mange hudtyper.

Jeg bruker Clinique all about eyes rich - eneste som er fet nok. Kiehls avocado er grei på dag. Disse er i kategorien fetere, lite holder lenge. 

Huden din er sur og ubalansert nå, har vært der selv.

Det verste jeg gjorde var å bruke produkter for kombinert hud, og flytende foundation/pudder.

Kan du klare deg uten sminke i hele ansiktet en periode - bare punkt»dempe» urenheter? Eller lite dekk via mineralpudder (Jane iredale er best synes jeg). 

Det beste nå er lite sminke, og mye fukt - og jo, øyekrem.

Epiduo gjør ikke saken bedre, så bruk kum der du MÅ. Får du ikle hjelp av aha/bha i mildere former?

Usikker på hvorfor noen anbefaler vitamin C nå? 🤔

Kanskje det er derfor jeg får små utbrudd, klumper, er ikke TS, men kan du anbefale noe annet enn cerave som er rimelig og ikke gir utbrudd?

Anonymkode: f697e...cc3

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje det er derfor jeg får små utbrudd, klumper, er ikke TS, men kan du anbefale noe annet enn cerave som er rimelig og ikke gir utbrudd?

Anonymkode: f697e...cc3

Det eneste som ikke gav meg irritasjon, tørrhet og mer urenheter var jojobaolje.

Selges på Lyko, brukt det i åresvis både alene og sammen med annet.

Veldig mild rens, mindre sminke og øyekrem/jojobaolje roer ned.

Jeg tåler Origins overnight mask - den kommer til halv pris på Kicks lille julaften. Den innimellom (jeg blander en liten dæsj av den med olje hver dag jeg, da - du kan jo teste innimellom på natt som «kur». 

Det som redda huden min aller mest var nok mild peeling, nok fukt/fett og faktisk noe fra asiatisk hudpleie (Cosrx hyualuron). 

Kjøp en billig silikonpeeler (Lyko og Kicks har), dropp foundation og ha enkelt regime i noen måneder. 

Om du får endel komedomer og ikke plages av dyp akne osv er aha/bha svaret i kombo med dette andre. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet

Ser at du har fått mange gode tips til hudpleie😊 et lite tips kan være å prøve å drikke mere vann, da det kan være en årsak til at huden er dehydrert. Du kan også prøve å vente en liten stund med å sminke deg etter at du har påført hudpleien. Da får hudpleien tid til å trekke inn i huden, og du unngår at sminken blander seg med hudpleien slik at den ikke legger seg fint. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...