Gå til innhold

Barnehage valg av hel eller deltidsplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå nærmer det seg tiden for å søke barnehageplass. Jeg lurer på noen ting siden jeg er førstegangs, og håper noen kan ta seg tid til å svare. Jeg er litt i tvil ang hvor mange prosent vi skal gå for. 

Barnet mitt vil være 2 år når han begynner i barnehagen, om det er relevant. 

Jeg skjønner at det er bedre å velge 100% plass og evt gå ned i prosent enn motsatt. Men, jeg har lyst å spørre dere som har valgt en mindre prosent om et par ting

- Hvor mange prosent har dere valgt? 

- Hvordan har dere fordelt den tiden, over hvor mange hele/halve dager? 

- Føler dere at barnet "går glipp av" ting/opplevelser i bhg eller at barnet "faller litt utenfor" med tanke på det sosiale? 

- Eventuelt andre fordeler, ulemper dere har erfart? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte 80 % det første året. Dvs. 4 dager i uka. Vi har gått fra å levere kl 10 og hente kl 14, til å levere kl 08 og hente kl 15. Hun har gått fra å sove en time til å sove to, derfor lenger dager. Fra januar skal hun gå 100% og jeg leverer ca. 08 og henter 15. 

Anonymkode: 34402...a96

Skrevet

Hadde 60 % første halvår og så 80 %. Ved 60 % var det tre lange dager (7.40-16.15) da vi ikke hadde andre muligheter grunnet jobb. 

Nå ved 80 % (fire dager) har vi større fleksibilitet jobbmessig og leverer 7.30/8 og henter 14/15. Kommer til å fortsette med 80 % så lenge jobbsituasjonen tillater det.

Anonymkode: b96bd...dfd

Skrevet

Vi har 80% plass, hatt det til begge våre over flere år. Fire dager.

Men, tror det de færreste steder er mulig å velge hele/halve dager som du spør om. De fleste barnehager «fyller» opp de reduserte plassene, slik at de får plass til flest mulig barn - og flere steder er det derfor heller ikke mulig å helt bestemme fridag selv: dette ville jeg spurt om i forkant dersom det er viktig for dere. Les evt barnehagenes vedtekter, det burde stå detaljer om det der. 

Anonymkode: bde23...6eb

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Jeg skal huske å spørre om det anonym rett over her skriver, skal få besøkt de aktuelle barnehagene før søknadsfristen! 

Dere føler ikke at barnet faller utenfor sosialt med færre dager? 

Og dere som har gått fra 60/80% til 100%, var det greit å få til? 

Jeg vurderer deltid pga min jobb, har sesong jobb så har anledning til det og så er det jo også den økonomiske siden av det. 

Skrevet
Avalon skrev (7 timer siden):

- Hvor mange prosent har dere valgt? 

- Hvordan har dere fordelt den tiden, over hvor mange hele/halve dager? 

- Føler dere at barnet "går glipp av" ting/opplevelser i bhg eller at barnet "faller litt utenfor" med tanke på det sosiale? 

- Eventuelt andre fordeler, ulemper dere har erfart? 

Prosent:  Jenta mi begynte i bhg som toåring og eg (åleinemor) valde 80% plass. Greitt med ein fridag for veka. Hadde 80% andre året, og har gått opp til 100% i år, tredje året. Merkar at ho er sliten nokre dagar og ønsker ein pause frå bhg, men dei fleste dagar går det fint.

Her i kommunen kan vi velje mellom 100, 80 og 60%. 

Fordeling av tid: Eg jobbar deltid og jenta var i barnehagen i kjernetida det første året. Det var meir enn nok! År 2 begynte ho å trives i bhg, og eg lot ho få lengre dagar. (Godt mulig at eg må ta på meg noko av skylda for at første året ikkje var så stas. Overgangen til bhg ville kankje ha gått bedre dersom eg hadde køyrt på med lengre dagar, og kutta fridagen. Vanskelig å vite)

Dei fleste barnehagar vil nok sikkert at du har barnet i bhg heile kjernetida. F.eks ønska eg å ta ho med heim før soving dei første vekene (mykje gråting), men det fekk eg ikkje "lov" til av bhg. Må ha med alle kjernetid-aktivitetane, dvs samling, tur/leik, lunsj, og frukt ) 

Går barnet glipp av ting: Kort svar: Ja!! For oss gjekk det fint første året. Merka det andre året at mange kjekke aktivitetar var lagt til fridagen.  F. eks så var fôring av dyra (naturbarnehage) selvfølgelig satt opp den dagen ho hadde fri (eg forventar ikkje at bhg tar omsyn til at ho hadde fri altså, men det var jo litt uflaks 🙂 ). Ho gikk glipp av pepperkakebaking før jul, varmmat-dagen, bli-med-dansen (!) Og eg måtte overtale bhg til å la ho bli med på ski-og akedagen, mot at eg betalte for ein dag ekstra. 

Andre ting: OBS: Det er ikkje sikkert du får velje fridag sjølv. (Her fekk vi ønsket oppfylt). Og når du først har bestemt deg, er det ikkje sikkert at bhg lar deg bytte dag. Litt kjipt dersom det viser seg at du har valt turdagen (eller i mitt tilfelle: varmmat-dagen) som fridag.  Spør barnehagen 🙂

Anonymkode: 703f6...d5f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går barnet glipp av ting: Kort svar: Ja!!

Ser at eg har tatt med litt for mykje info i forhold til det du spør etter; Tviler på at du er interessert i å høyre alt av erfaringar om alle åra i bhg 😊 Det er nok å planleggje eitt år av gangen. Og første året gjekk det veldig fint å ta fri ein dag i veka. Merka i hvert fall ikkje noko på at jenta mi gjekk glipp av ting. Men heilt sikker kan eg jo ikkje vere. Ho snakka ikkje så mykje om bhg første året. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere har økonomi til å betale for en heltidsplass så er jo det best. Så kan dere selv velge fridager etter ønske og behov. Ungen MÅ jo ikke bruke plassen 100%.

Anonymkode: dc8a9...ad8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 22.56):

Ser at eg har tatt med litt for mykje info i forhold til det du spør etter; Tviler på at du er interessert i å høyre alt av erfaringar om alle åra i bhg 😊 Det er nok å planleggje eitt år av gangen. Og første året gjekk det veldig fint å ta fri ein dag i veka. Merka i hvert fall ikkje noko på at jenta mi gjekk glipp av ting. Men heilt sikker kan eg jo ikkje vere. Ho snakka ikkje så mykje om bhg første året. 

Det var ikke for mye info, jeg er helt grønn på bhg 😆 Veldig fint å høre andres erfaringer! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 22.58):

Hvis dere har økonomi til å betale for en heltidsplass så er jo det best. Så kan dere selv velge fridager etter ønske og behov. Ungen MÅ jo ikke bruke plassen 100%.

Anonymkode: dc8a9...ad8

Det er helt sant, skal besøke de aktuelle bhg før søknadsfristen og høre med dem også. 

Skrevet

Min erfaring er at du bare må innstille deg på 100% først. Da vår gikk i barnehage fikk vi beskjed om at hvis 50% skulle innfris, så var det avhengig av at en annen familie også gjorde det samme slik at det kunne gå opp i opp. Det ble ikke innfridd i vårt tilfelle. Søk gjerne, men innstill deg på at det blir 100%.

Anonymkode: e82d1...595

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...