Pipaluk Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 Hvem er menneskene som får komme først i køen? Jeg regner med at eldre utviklingshemmede, cystisk fibrose, hjertesvikt topper lista over rask vaksinering. Hvilke andre sykdommer prioriteres?
Mezzosoprena Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 Pipaluk skrev (Akkurat nå): Hvem er menneskene som får komme først i køen? Jeg regner med at eldre utviklingshemmede, cystisk fibrose, hjertesvikt topper lista over rask vaksinering. Hvilke andre sykdommer prioriteres? Eldre utviklingshemmede????
Pipaluk Skrevet 4. desember 2020 Forfatter #3 Skrevet 4. desember 2020 Teatrica skrev (1 minutt siden): Eldre utviklingshemmede???? Skulle vært et komma mellom.
Mezzosoprena Skrevet 4. desember 2020 #4 Skrevet 4. desember 2020 Pipaluk skrev (Akkurat nå): Skulle vært et komma mellom. Ok - da er spørsmålet: Utviklingshemmede??
Pipaluk Skrevet 4. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 4. desember 2020 fant noe her. Burde googlet før jeg skrev innlegg https://forskning.no/sykdommer-virus/hvem-er-egentlig-i-risikogruppen-for-korona/1659901
Mezzosoprena Skrevet 4. desember 2020 #6 Skrevet 4. desember 2020 Pipaluk skrev (Akkurat nå): fant noe her. Burde googlet før jeg skrev innlegg https://forskning.no/sykdommer-virus/hvem-er-egentlig-i-risikogruppen-for-korona/1659901 Alder 65-79 år Alder 50-64 år og én av følgende kroniske sykdommer: hjerte- og karsykdommer (med unntak av høyt blodtrykk) hjerneslag fedme (kroppsmasseindeks (KMI) ≥ 35 kg/m2 diabetes kronisk nyresykdom og nyresvikt kronisk lungesykdom (annet enn velregulert astma) kronisk leversykdom immundempende behandling, for eksempel ved autoimmune sykdommer demens
Pipaluk Skrevet 4. desember 2020 Forfatter #7 Skrevet 4. desember 2020 (endret) Teatrica skrev (7 minutter siden): Ok - da er spørsmålet: Utviklingshemmede?? Ja. De kan ha masse tilleggsproblemer. Dessuten kan de ha vansker med å forholde seg til smittevern og en meters regelen Flere vil ha store problemer med å bruke maske utendørs Endret 4. desember 2020 av Pipaluk
Mezzosoprena Skrevet 4. desember 2020 #8 Skrevet 4. desember 2020 Pipaluk skrev (26 minutter siden): Ja. De kan ha masse tilleggsproblemer. Dessuten kan de ha vansker med å forholde seg til smittevern og en meters regelen Flere vil ha store problemer med å bruke maske utendørs Det gjør ikke automatisk at de er en risikogruppe, dvs. de blir ikke sykere eller dør oftere om de blir smittet. Det er jo mange som ikke forholdet seg til smittevern og enmetersregelen - men "dum" er ikke en risikogruppe.
Robert Koch Skrevet 4. desember 2020 #9 Skrevet 4. desember 2020 12 minutter siden, Teatrica said: Det gjør ikke automatisk at de er en risikogruppe, dvs. de blir ikke sykere eller dør oftere om de blir smittet. Det er jo mange som ikke forholdet seg til smittevern og enmetersregelen - men "dum" er ikke en risikogruppe. F. eks. personer med Downs syndrom er ekstra utsatt fordi defekter på kromosom 21 gir problemer med reguleringen av immunforsvaret, som både gir forstyrrelser i immunrespons, lavere infeksjonsterskel og dysregulering mellom immunceller, bl. a. Dette gir både økt risiko for smitte og for alvorlig sykdomsforløp. 2
Pipaluk Skrevet 4. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 4. desember 2020 Teatrica skrev (12 minutter siden): Det gjør ikke automatisk at de er en risikogruppe, dvs. de blir ikke sykere eller dør oftere om de blir smittet. Det er jo mange som ikke forholdet seg til smittevern og enmetersregelen - men "dum" er ikke en risikogruppe. Nei men de kan smitte andre. På boliger er det ofte problem med at ansatte ikke kan holde en meters avstand. Så hvorfor ikke vaksinere autisten hvis han flyr mye rundt. Kan bli vanskelig med smittesporing i etterkant. Tenker på fe stedene og brukerne jeg har hatt med tidligere og hvor sårbare de er for slike endringer
Mezzosoprena Skrevet 4. desember 2020 #11 Skrevet 4. desember 2020 Robert Koch skrev (2 timer siden): F. eks. personer med Downs syndrom er ekstra utsatt fordi defekter på kromosom 21 gir problemer med reguleringen av immunforsvaret, som både gir forstyrrelser i immunrespons, lavere infeksjonsterskel og dysregulering mellom immunceller, bl. a. Dette gir både økt risiko for smitte og for alvorlig sykdomsforløp. Joda, det har du rett i, og da har de jo en immunsykdom/tilstand som gjør at de faller inn i risikogruppene. Det jeg mente er at ikke alle utviklingshemmede nødvendigvis tilhører denne gruppen. 1
Anbefalte innlegg