Gå til innhold

Bivirkninger av Mirena hormonspiral?

Fremhevede innlegg

Skrevet

legen påstår den innholder så små doser hormoner at det ikke skal være noen stor fare for psykiske bivirkninger, men jeg mener likevel å merke at jeg er blitt mer "flat" i humøret, slapp, veldig sint og oppfarende -og har mista lysten ganske mye... Andre?

Anonymkode: ee5f5...d22

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg har skjønt kan det oppstå bivirkninger, men de vil ofte være forbigående og gå over etter ca. tre måneder. Er det lenge siden du satte den inn? 

Anonymkode: 3ef76...77f

Skrevet

Har brukt det i 20 år og aldri merke noe. Men så har jeg alltid hatt et ganske "flatt" humør med lite svingninger.

Anonymkode: e1b4b...3af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så vidt jeg har skjønt kan det oppstå bivirkninger, men de vil ofte være forbigående og gå over etter ca. tre måneder. Er det lenge siden du satte den inn? 

har hatt den i 7 mnd nå. Fikk den som et forsøk på å regulere crazy blødninger, men den har ikke virket på det heller, så vurderer å fjerne den pga totalen med blødningene og de andre effektene den ser ut til å ha på meg. Var litt skeptisk til å prøve da jeg tildigere har regaert veldig negativt på p-piller osv, men legen sa at den ikke inneholder østrogen- som er den man pleier å bli litt "sprø" av, samt lav hormondose.. men jeg vet ikke ass. Familien reagerer også på at jeg har blitt så sint og krass 😕

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

har hatt den i 7 mnd nå. Fikk den som et forsøk på å regulere crazy blødninger, men den har ikke virket på det heller, så vurderer å fjerne den pga totalen med blødningene og de andre effektene den ser ut til å ha på meg. Var litt skeptisk til å prøve da jeg tildigere har regaert veldig negativt på p-piller osv, men legen sa at den ikke inneholder østrogen- som er den man pleier å bli litt "sprø" av, samt lav hormondose.. men jeg vet ikke ass. Familien reagerer også på at jeg har blitt så sint og krass 😕

Det er ganske tydelig at det kan forekomme bivirkninger som du føler på, i pakningsvedlegget:

Vanlige (forekommer hos 1 til 10 av 100 brukere):
Nedstemthet/depresjon
Nedsatt sexlyst

Jeg ville snakket med legen på nytt, evt. en gynekolog som har mer erfaring med prevensjonsmidler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 15.34):

Det er ganske tydelig at det kan forekomme bivirkninger som du føler på, i pakningsvedlegget:

Vanlige (forekommer hos 1 til 10 av 100 brukere):
Nedstemthet/depresjon
Nedsatt sexlyst

Jeg ville snakket med legen på nytt, evt. en gynekolog som har mer erfaring med prevensjonsmidler.

ja, har egt bestemt meg for å droppe denne spiralen.. hjelper jo ikke mot de helsikes blødningene heller. Tvert i mot, denne syklusen varte kun 3 uker så braket det løs igjen ;( 

Skrevet

Sliter med akkurat det samme som deg. Men slik blir jeg med all prevensjon med hormoner. Jeg har så store blødninger hver måned at jeg må ha spiral. Pest eller kolera. Hatt den i 6 mnd. 

Anonymkode: b036a...cc6

Skrevet

Hos meg tok det vel et år før blødningene roet seg. Nå er jeg veldig fornøyd.

Anonymkode: 6f742...586

Skrevet

Tok ett år før det roet seg med blødninger her og. Hadde håpet på fullstendig stopp av mensen, men den kommer fortsatt, bare i mindre doser.

av bivirkninger, så har jeg kun merket at jeg har fått mer kroppshår etter at jeg starter med spiral. Har alltid hatt mye, men nå tar det helt av. Kan selvfølgelig være andre ting som gjør det, men mistenker spiralen

Anonymkode: 42b54...16d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 22.13):

Tok ett år før det roet seg med blødninger her og. Hadde håpet på fullstendig stopp av mensen, men den kommer fortsatt, bare i mindre doser.

av bivirkninger, så har jeg kun merket at jeg har fått mer kroppshår etter at jeg starter med spiral. Har alltid hatt mye, men nå tar det helt av. Kan selvfølgelig være andre ting som gjør det, men mistenker spiralen

Anonymkode: 42b54...16d

jeg har ikke merket så mye på kroppshår men litt mer dun i ansiktet 😕 jeg orker ikke vente på at mensen skal forsvinne... vil gjøre noe med slimhinna i stedet ..

Skrevet

Legen sa det samme til meg. "Den virker kun lokalt." Rart at legene ikke har forstått at kroppen henger sammen!

Jeg prøvde i noen måneder, men tok den ut igjen og steriliserte meg i stedet, for jeg tåler ingen hormonprevensjon, og var uansett ferdig med barn.

Jeg fikk ekstremt ømme pupper, såpass at det gjorde vondt å dusje fordi vannet "falt så hardt" i min pinglete dusj. Og jeg klødde sinnsykt på puppene og litt nedover magen. Legen mente at det umulig kunne ha en sammenheng, men jeg har aldri hatt noe lignende før og det gikk over når jeg tok den ut. Ikke med en gang, men gradvis. Så legen kan si hva hun vil, jeg putter ikke den dritten i kroppen igjen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk mer slimete konsistens på det våte under sex, og er alltid litt våt nedentil selv om ikke er kåt. Er dette vanlig? Har nesten aldr mensenblødning, det er greit!

Anonymkode: a54c1...fa5

Skrevet

Har hatt den i snart 10 mnd men den skal ut på tirsdag. Jeg er blitt ganske avflatet humørmessig, litt nedstemt. Noe som overhode ikke er meg som person: Også null sexlyst. Har uregelmessige småblødninger, litt mensmurringer her og der. Jeg tror det er spiralen, så gleder meg til å fjerne den. Håper og tror det vil hjelpe.

Anonymkode: 14631...25b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har hatt den i snart 10 mnd men den skal ut på tirsdag. Jeg er blitt ganske avflatet humørmessig, litt nedstemt. Noe som overhode ikke er meg som person: Også null sexlyst. Har uregelmessige småblødninger, litt mensmurringer her og der. Jeg tror det er spiralen, så gleder meg til å fjerne den. Håper og tror det vil hjelpe.

Samme her.. avflatet, litt nedstemt og sint! Og lite lyst, som er ganske uvant for meg og frust for mannen. Håper det blir bedre når du tar den ut! Mine tråder er så korte at de ligger litt oppi livmorhalsen så jeg gruer meg for å fjerne den siden har hørt at det kan være veldig vondt da, da.. håper å få til et inngrepp på slimhinna og ta den ut samtidig i bedøvelse... 

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg som svarte tidligere her. Tok den ut 15 desember, ikke vondt i det hele tatt. Merket humøret steg dag for dag og føler meg mye mer som meg selv, fantastisk forandring ❤️

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...