Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert og hva hadde du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er ferdig for dagen og har endelig pakket sammen " hjemmekontoret". Klokken nærmer seg 17 en fredag, og du ser frem til middag med familien som du har sagt du skal lage, for en gang skyld. Du har lovet datteren din å kjøpe adventskalender og setter deg bak rattet med et smil om fjeset, det er helg! . I butikken kl 18 kommer det melding på facebook av en stresset kollega som nærmest beordrer deg til å hjelpe til med noe. Selv er du flink til å si nei, nettopp for å ha en balansert hverdag. Du tjener i tillegg mye mindre enn denne kollegaen. Kollegaen påtar seg mye og har mer ansvar ,har tatt flere fridager den siste tiden, og samtidig vil han gjøre alle til lags. Du får også vite at flere fra teamet sitter nedlesset i arbeid og må jobbe overtid i meldingen. Det er et ansvar alle har som team å rekke frister, og du vet oppgaven må gjøres. Dette er et gjentakende fenomen at ting bare dukker opp i tolvte time og når det passer han.

Du har snakket med leder om det, men leder gjør ikke noe med det, men spiller ballen tilbake for at Teamet skal komme til enighet om arbeidsfordeling.

Hva gjør du?

Anonymkode: 223d8...400

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette eller lignende forekom mer enn svært sjelden ville jeg sagt nei, det får vente. Hvis det allikevel var slik at jeg ikke kunne sagt nei ville jeg forsøkt å legge det til et annet tidspunkt, om så senere fredags kveld.

Skrevet

SMS "Jeg er ikke hjemme nå, har tatt helgen og sitter og har drukket flere glass vin hos en venninne som bor langt unna".

Anonymkode: 00774...f13

• Liker 4
Skrevet

Hadde det vært et engangstilfelle hadde jeg hjulpet, men ikke på de premissene der. Da hadde jeg tatt helg med god samvittighet. 

Anonymkode: d0fd4...248

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde hjulpet senere i helga. Morgen formiddag eller noe. Fredagskvelden er hellig! 

Anonymkode: 06d5a...8a4

• Liker 2
Skrevet

Har du definert arbeidstid?

Da skal du jo holde deg til den tiden.

Du er er jo litt dum som gjør deg tilgjengelig etter arbeidstiden da, facebook på butikken?? Fjern den appen fra tlf øyeblikkelig.

Ledere som skal yte ekstra, de har jo mer lønn og ansvar.

Personlig jobber jeg ikke overtid.

Anonymkode: 2740d...b3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du har snakket med leder om det, men leder gjør ikke noe med det, men spiller ballen tilbake for at Teamet skal komme til enighet om arbeidsfordeling.

Anonymkode: 223d8...400

Er her du må starte, ta tak i dette du.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er her du må starte, ta tak i dette du.

Nei. Leder har et ansvar og leder skal gjøre det lederen er ansatt til å gjøre, nemlig å lede. Er man ikke leder, får man si fra seg den jobben.

TS: jeg hadde skrevet: "Beklager. Jeg har gått fra jobb og har ikke mulighet". Kollegaen din kan ikke beordre deg. Skal noen beordre får sjefen gjøre det. Det er ikke ditt problem at denne kollegaen tar på seg for mye. 

Deretter vil jeg kalt inn til et møte med teamet og så ville jeg sagt det i klare ordelag: det er greit vi må bidra i et team, men det er ikke greit at ting kommer helt plutselig når det passer enkelte best. Så får denne kollegaen bare bli sur.  Han gjør det jo fordi han får holde på.

• Liker 3
Skrevet

Det er vel måten ting blir gjort på her, som er problematisk. Din kollega kan ikke forlange at du snur på hælen. Om du ikke alt har gjort det, må du innkalle til et møte med teamet, og ta dette opp direkte med dem slik at dere finner en god løsning.

Skrevet

Har denne kollegaen noe mer "makt" enn dere andre på teamet? Hvis ikke hadde jeg latt meldingen stå ubesvart til mandag morgen. Dere bør også ta en prat i teamet om dette er måten å gjøre ting på. At en tar seg fri ila uka, for så å kalle inn alle til å gjøre jobben for seg? Fordel ansvar i klartekst. 

Anonymkode: 04e4b...319

Skrevet
SPOCA skrev (19 timer siden):

Nei. Leder har et ansvar og leder skal gjøre det lederen er ansatt til å gjøre, nemlig å lede. Er man ikke leder, får man si fra seg den jobben.

TS: jeg hadde skrevet: "Beklager. Jeg har gått fra jobb og har ikke mulighet". Kollegaen din kan ikke beordre deg. Skal noen beordre får sjefen gjøre det. Det er ikke ditt problem at denne kollegaen tar på seg for mye. 

Deretter vil jeg kalt inn til et møte med teamet og så ville jeg sagt det i klare ordelag: det er greit vi må bidra i et team, men det er ikke greit at ting kommer helt plutselig når det passer enkelte best. Så får denne kollegaen bare bli sur.  Han gjør det jo fordi han får holde på.

Enig i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...