AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 Hei! Jeg tar fag som privatist. Har hatt 2 muntlige privatisteksamener sist semester, og fikk 5. På vgs klarte jeg heller aldri å få mer enn 5... F.eks skal jeg har religion eksamen om noen uker. Det er jo grenser på hvor reflekterende eller utdypende man kan snakke om, når man helst skal forholde seg til læreplanmål og lærebøkene og ikke informasjon fra nettet. Har noen tips? Anonymkode: 2c11e...d5f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 Drøft og bruk egne eksempler som er relevante. Du må finne balansen mellom lærebok og selvstendig arbeid Mitt tips er å skrive ned basiskunnskaper, også finne eksempler til temaet for hvert kapittel Anonymkode: 0e7e9...9c2 1
Pappi Skrevet 4. desember 2020 #3 Skrevet 4. desember 2020 I drøftende fag er det som regel vanskelig å få karakter 6, spesielt i en eksamenssituasjon.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #4 Skrevet 4. desember 2020 Jeg tok mange fag som privatist for et par år siden. Av muntlige eksamener fikk jeg 6 på engelsk og naturfag (muntlig praktisk). Cluet er å kunne alt som står i boka, i tillegg til en liten tilleggsopplysning som viser forståelse. For å få en 6 så skal man kunne pensum + litt til. Anonymkode: d6611...1e5 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #5 Skrevet 4. desember 2020 Det er jo ikke noe problem å bruke andre kilder enn lærebøkene. Fikk 6 i samfunnsfag (for mange år siden), og hovedgrunnen var at jeg kunne vise at jeg trakk læreplanen inn i hverdagen og ikke lot meg begrense av læreboken. Hadde jeg skulle hatt eksamen i religion nå i høst ville jeg feks satt meg inn i karikaturstriden, valget i USA (hvor de konservative kristne er en stor del av maktbasen), og fulgt med i media etter andre religiøse tema. Anonymkode: c0bcd...956 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #6 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er jo grenser på hvor reflekterende eller utdypende man kan snakke om, når man helst skal forholde seg til læreplanmål og lærebøkene og ikke informasjon fra nettet. Har noen tips? Anonymkode: 2c11e...d5f Du skal forholde deg til læreplan. Ei lærebok er en ok fortolkning av læreplanen, men det er ikke noe krav om at du leser noen lærebok. (Men det kan være lurt for å ha et utgangspunkt). Forskjellen mellom 5 og 6 går ofte på evnen til drøfting og til å se sammenhenger- det å anvende kunnskapen. Du må gjerne lese på nett, det som er viktig er hvilke kilder du bruker. Og da spesielt i et fag som religion da det er lett å bli "forledet" av useriøse nettartikler. Jeg anbefaler deg å starte med ndla, der er det drøftingsoppgaver du kan øve deg på som en start. Anonymkode: 269d5...a53 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #7 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 13.44): Jeg tok mange fag som privatist for et par år siden. Av muntlige eksamener fikk jeg 6 på engelsk og naturfag (muntlig praktisk). Cluet er å kunne alt som står i boka, i tillegg til en liten tilleggsopplysning som viser forståelse. For å få en 6 så skal man kunne pensum + litt til. Anonymkode: d6611...1e5 Kunne alt som står i boka eller alt læreren har fokusert på i forelesningene? Anonymkode: 10266...5d6
Mhmjadda Skrevet 22. januar 2022 #8 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kunne alt som står i boka eller alt læreren har fokusert på i forelesningene? Anonymkode: 10266...5d6 Ikke den du spør, men jeg ville forholdt meg til læringsmålene/læreplanen. Bruk bøker og forelesninger, følg med i media, søk ekstra informasjon og knytt det sammen slik at du kan drøfte og reflektere. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #9 Skrevet 22. januar 2022 Mhmjadda skrev (Akkurat nå): Ikke den du spør, men jeg ville forholdt meg til læringsmålene/læreplanen. Bruk bøker og forelesninger, følg med i media, søk ekstra informasjon og knytt det sammen slik at du kan drøfte og reflektere. Tusen takk! Håper virkelig at de ikke spør «Hva står det på side 35 i den grønne boka dere har i pensum?» eller noe sånt 😁 Anonymkode: 10266...5d6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #10 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tusen takk! Håper virkelig at de ikke spør «Hva står det på side 35 i den grønne boka dere har i pensum?» eller noe sånt 😁 Anonymkode: 10266...5d6 Det gjør de nok ikke De kan jo ikke vite hvilken lærebok du har brukt, eller om du har brukt noen i det hele tatt Anonymkode: c0bcd...956
Chagall Skrevet 22. januar 2022 #11 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 20.25): Det er jo ikke noe problem å bruke andre kilder enn lærebøkene. Fikk 6 i samfunnsfag (for mange år siden), og hovedgrunnen var at jeg kunne vise at jeg trakk læreplanen inn i hverdagen og ikke lot meg begrense av læreboken. Hadde jeg skulle hatt eksamen i religion nå i høst ville jeg feks satt meg inn i karikaturstriden, valget i USA (hvor de konservative kristne er en stor del av maktbasen), og fulgt med i media etter andre religiøse tema. Anonymkode: c0bcd...956 Ja. Den er bra. Kristne velgere har fått mye makt fordi de bor i noen få vippestater. Dette påvirker politikken på nasjonalt nivå. Derav trumps valg av konservative mike pence som vp. Noe slikt vil heve en karakter. Litt som i Norge der alle politikerne skryter av islam og innvandrere som står på (tross mye lavere arbeidsdeltakelse enn nordmenn). De er en viktig svinggruppe som man må fri til.
Gud Skrevet 22. januar 2022 #12 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det gjør de nok ikke De kan jo ikke vite hvilken lærebok du har brukt, eller om du har brukt noen i det hele tatt Anonymkode: c0bcd...956 Som privatist bør du sende inn leseliste, slik at eksaminator og sensor veit dette.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #13 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det gjør de nok ikke De kan jo ikke vite hvilken lærebok du har brukt, eller om du har brukt noen i det hele tatt Anonymkode: c0bcd...956 Men de forventer vel at jeg har lest alle pensumbøkene Anonymkode: 10266...5d6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #14 Skrevet 22. januar 2022 Pappi skrev (På 4.12.2020 den 13.32): I drøftende fag er det som regel vanskelig å få karakter 6, spesielt i en eksamenssituasjon. Jeg erfarer at slike fag er betydelig enklere, da man kan snakke seg ut av situasjonen uten å ha lest, men basert på kunnskap i livet eller ting man har hørt… Verre med fysikk når man oppriktig ikke vet hvordan man skal løse en oppgave. Anonymkode: 387fb...f59
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #15 Skrevet 22. januar 2022 Jeg har ingen muntlige eksamenskarakterer på papiret (norsk ble avlyst det året jeg skulle gått opp, og jeg kom aldri opp i noe annet muntlig), men jeg har 6er i alle fag med unntak av 3 stk. For å få 6er fikk vi beskjed om at man måtte kunne pensum meget godt, samt at man måtte kunne drøfte og vise temaet såpass godt at det ble tydelig at man forstår pensum, og ikke bare gjengir det. Man kan fint forklare til punkt og prikke hva som skjedde under en krig for eksempel, men det hjelper ikke til toppen dersom man ikke kan reflektere og drøfte rundt hvorfor det skjedde, og konsekvensene av det. Anonymkode: a71bb...f52
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #16 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg erfarer at slike fag er betydelig enklere, da man kan snakke seg ut av situasjonen uten å ha lest, men basert på kunnskap i livet eller ting man har hørt… Verre med fysikk når man oppriktig ikke vet hvordan man skal løse en oppgave. Anonymkode: 387fb...f59 Snakke seg ut 🤣🤣 Anonymkode: 10266...5d6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #17 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Snakke seg ut 🤣🤣 Anonymkode: 10266...5d6 På en måte ja 😅 Ikke gå av temaet, altså, men mente at man i slike fag gjerne ikke må ha lest for å kunne svare godt på et spørsmål. Anonymkode: 387fb...f59
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #18 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men de forventer vel at jeg har lest alle pensumbøkene Anonymkode: 10266...5d6 Med mindre noe har endret seg så er det vel ikke definert hvilke bøker som er "pensum" for privatister. I prinsippet kan du bruke akkurat de læreverkene du vil, eller ingen i det hele tatt. Det er læringsmål som definerer hva du skal kunne, og i utgangspunktet ikke hva som står i et gitt læreverk. Anonymkode: c0bcd...956
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #19 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Med mindre noe har endret seg så er det vel ikke definert hvilke bøker som er "pensum" for privatister. I prinsippet kan du bruke akkurat de læreverkene du vil, eller ingen i det hele tatt. Det er læringsmål som definerer hva du skal kunne, og i utgangspunktet ikke hva som står i et gitt læreverk. Anonymkode: c0bcd...956 Jeg er ikke privatist 🙂 helt vanlig student Anonymkode: 10266...5d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå