Gå til innhold

Våken 2 timer annenhver natt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ønsker å høre om noen har noen erfaring som har fungert for oppvåkning på natt.

Har en gutt på 15 mnd som sover på eget rom, sovner som regel raskt for kvelden rundt 18.30/19.00, normalt er morgen ca 6.30. Går i barnehage og stortrives der, sover at fra 30 min til 1 1/2 time der. 

Den siste 1 1/2 mnd har han begynt å våkne mye på natt. Har siden vi sluttet med nattamming 8 mnd stort sett sovet igjennom natten, men selvfølgelig perioder med oppvåkninger, men som regel roet seg fort. Men nå den siste tiden våkner han ca annenhver natt rundt 2/3-tiden og er lys våken og er våken NØYAKTIG 2 timer hver gang. Uansett hvilken strategi vi prøver på: sitte ved siden av sengen å stryke å holde på, ta opp å få sitte på fanget, samsoving, pupp. Uansett hva vi gjør, så går det nesten på minuttet 2 timer hver gang. Han er forholdsvis rolig, men vil ikke ligge ned i sengen, men blir han lagt i sengen vår så ligger han nokså rolig i perioder, men kan også begynne å styre og klappe (!!!) og le og tar uansett 2 timer.

Er dette en tidlig  18-month sleep regression? Har egentlig aldri merket noe til dette tidligere og han har heller ikke vist noe tydelig ubehag når han har fått tenner. Nå har det som sagt var i ca 1 1/2 mnd og selv om jeg og far tar ennenhver natt, så er det slitsomt.

Noen med lignende erfaringer som gjorde noe som hjalp? Som mye annet er det vel bare å ta tiden til hjelp, men syns dette har pågått veldig lenge nå, så er interessert i å høre andres erfaringer. Hvor lang tid tok det før det gikk over?

Anonymkode: 23a7b...e61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke uttale meg om dette da min sønn på 18 mnd våkner hver 2. time hele natten (og sover max 1 time på dagtid) og det har han omtrent gjort siden han var nyfødt+ våken pga kolikk. 

Hadde jeg hatt et barn som sov såpass bra, hadde jeg heist flagget og vært overlykkelig, men jeg skjønner jo at dette er nytt for dere når dere ikke har noe annet å sammenligne med. 

Anonymkode: add90...908

Skrevet

Prøv å begrense dagsoving noe? F.eks maks én time og ikke etter kl.13? Det har iallfall vært løsningen når mine har begynt å tulle med søvn på natta.

Anonymkode: 074c2...074

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan ikke uttale meg om dette da min sønn på 18 mnd våkner hver 2. time hele natten (og sover max 1 time på dagtid) og det har han omtrent gjort siden han var nyfødt+ våken pga kolikk. 

Hadde jeg hatt et barn som sov såpass bra, hadde jeg heist flagget og vært overlykkelig, men jeg skjønner jo at dette er nytt for dere når dere ikke har noe annet å sammenligne med. 

Anonymkode: add90...908

Ja, jeg vet at mange har det mye verre! Så er ikke ment som et klageinnlegg, men ønsket andre med erfaring med det samme.

Høres veldig tøft ut og du har min fulle sympati ❤️

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prøv å begrense dagsoving noe? F.eks maks én time og ikke etter kl.13? Det har iallfall vært løsningen når mine har begynt å tulle med søvn på natta.

Anonymkode: 074c2...074

Ja, har jo tenkt tanken. Han har aldri vært den som har sovet mye på dagtid, så syns det var så fint når han endelig begynte å sove opp mot 1 1/2 time som han gjør noen ganger nå. Har prøvd å notere meg litt den siste uken for å se om det kan ha noen sammenheng, men greier ikke helt å se den. Hvis han bare sover 30 min eller 1 1/2 time så er det helt bingo om han sover hele natten eller har disse 2-timersfestene sine. Men får kanskje se om det er noe man skal gjøre der ja. Takk for innspill :) 

TS

Skrevet

Vi har nøyaktig samme problem. Vår er 19 mnd og det har holdt på i noen mnd allerede. skulle ønske jeg hadde en god løsning til deg.. det eneste som har fungert litt her er å legge seg sammen med barnet når det blir lys våkent, da kan hun finne på å sovne igjen. Vi lager en dårlig vane der, jeg vet. Men vi er desperate.

Anonymkode: d426b...de7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...