AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 Jeg har jobbet kjempehardt med min eksamen ett år. Skrevet fordypningsoppgave i norsk, og laget muntlig presentasjon. Jeg kan mye, både historie og i forhold til analyse (skrevet masse) . Jeg leste 7 bøker i ulike tidsperioder og la inn MASSE innsats.. Jeg fikk 2. Men jeg ble sistemann inn og satt fire timer å ventet til seint på kveld for å ta eksamen. Jeg var rett og slett kjempesliten, og presentasjonen ble kanskje litt usammenhengende. Noen som kan svare på hva som forventes på norskeksamen muntlig? Hvordan burde presentasjonen legges opp, hva burde den handle om? Jeg har bare boka å følge, og det gjorde jeg til punkt og prikke. Men det var ikke sånn sensor ville ha gjort det. Anonymkode: e1fb1...424
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 Hva som helst? 🙄 Det var ikke noe god følelse.. Anonymkode: e1fb1...424
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #3 Skrevet 4. desember 2020 Jeg vet ikke..... men man må huske på målestasjon læreplanen og kompetansemålene, det er den eksamen tar utgangspunkt i- ikke lærerboka..... Hva slags oppgave trakk du? Tema? Har du hatt undervisning i faget? Anonymkode: ac5f4...177 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #4 Skrevet 4. desember 2020 Må føye til at jeg selv har tatt noen eksamener som privatist, men ikke i norskfaget. Jeg klarte å få 4 og 5 ( naturfag og samfunnsfag ) Enda presentasjonen min var elendig. Anonymkode: ac5f4...177
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #5 Skrevet 4. desember 2020 Du fikk da vel begrunnelse for karakteren? Hva sa de etterpå? Kan du ha blandet veldig mye? Presentasjonen i seg selv skal ikke telle så mye. Anonymkode: 9bc4c...fd3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #6 Skrevet 4. desember 2020 Og presentasjonen må jo være relatert til kompetansemålet man trekker som oppgave. Anonymkode: ac5f4...177
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #7 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke..... men man må huske på målestasjon læreplanen og kompetansemålene, det er den eksamen tar utgangspunkt i- ikke lærerboka..... Hva slags oppgave trakk du? Tema? Har du hatt undervisning i faget? Anonymkode: ac5f4...177 Hiver meg på dette rådet. Husk at det er læreplanmål og kompetansemål som er førende - ikke det som står i boka. Ellers vil jeg anbefale å øve på å snakke om norskfaglige tema med venner og bekjente i forkant av en muntlig eksamen. Slik internaliserer man de ofte høytsvevende uttrykkene man støter på i kultur- og litteraturhistorie, noe som vil være en klar fordel når man møter til en muntlig eksamen. Anonymkode: 58733...50c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #8 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må føye til at jeg selv har tatt noen eksamener som privatist, men ikke i norskfaget. Jeg klarte å få 4 og 5 ( naturfag og samfunnsfag ) Enda presentasjonen min var elendig. Anonymkode: ac5f4...177 Jeg også. Derfor ble dette fryktelig rart. Anonymkode: e1fb1...424
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #9 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg også. Derfor ble dette fryktelig rart. Anonymkode: e1fb1...424 Men da vil jeg kanskje anta at du ikke kunne særlig mye om temaet du trakk ut. Hadde du noe analyse? Analyserte du feil? Feil svar? Anonymkode: ac5f4...177
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #10 Skrevet 4. desember 2020 Jeg fikk makt.. Skulle koble dette til tidsepoken og samene.. Det er jo ikke så vanskelig. Anonymkode: e1fb1...424
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #11 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet ikke..... men man må huske på målestasjon læreplanen og kompetansemålene, det er den eksamen tar utgangspunkt i- ikke lærerboka..... Hva slags oppgave trakk du? Tema? Har du hatt undervisning i faget? Anonymkode: ac5f4...177 Jeg har jo ikke noe valg. Jeg må forholde meg til læreboka.. Det er det eneste jeg har å lære fra. Men jeg har selvfølgelig lest læreplanen. Jeg syns 2 var drøyt bare. Anonymkode: e1fb1...424
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #12 Skrevet 4. desember 2020 Hva ble karakteren begrunnet med? Man får jo alltid en begrunnelse når man får karakteren sin.... Anonymkode: ac5f4...177 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #13 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har jo ikke noe valg. Jeg må forholde meg til læreboka.. Det er det eneste jeg har å lære fra. Men jeg har selvfølgelig lest læreplanen. Jeg syns 2 var drøyt bare. Anonymkode: e1fb1...424 Klart du må bruke boka for å lære. Men du må øve utifra kompetansemålene når du skal forberede deg til eksamen. Det er sånn du svarer på spørsmålet. Å bare gå utifra boken gjør fort at presentasjonen kan bli for overflatisk og generell, og for lite dybde og ordentlig forståelse av temaet Anonymkode: 2deb2...395 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #14 Skrevet 4. desember 2020 Bedømmelsen: At jeg hadde kunnskap. Men de var ikke fornøyd med presentasjonen, den burde vært annerledes. Jeg burde betale en lærer, desverre har jeg ikke økonomi til det. Anonymkode: e1fb1...424
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #15 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bedømmelsen: At jeg hadde kunnskap. Men de var ikke fornøyd med presentasjonen, den burde vært annerledes. Jeg burde betale en lærer, desverre har jeg ikke økonomi til det. Anonymkode: e1fb1...424 Så kjedelig:( Man finner feks mye bra på YouTube som er helt gratis. Anonymkode: ac5f4...177
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #16 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så kjedelig:( Man finner feks mye bra på YouTube som er helt gratis. Anonymkode: ac5f4...177 Har du konkrete forslag? Jeg har funnet en del for språkminoriteter men jeg så ikke på det som relevant🙃 Det er ganske tydelig for meg nå at jeg vurderte gjennomføring av muntlig eksamen helt feil🤣 Anonymkode: e1fb1...424
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #17 Skrevet 4. desember 2020 Hvilken bok brukte du? Hadde du sett på alle kompetansemålene? Anonymkode: 9bc4c...fd3
Ananas. Skrevet 4. desember 2020 #18 Skrevet 4. desember 2020 Men hvordan gikk selve samtalen? Presentasjonen har jo svært lite å si.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #19 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilken bok brukte du? Hadde du sett på alle kompetansemålene? Anonymkode: 9bc4c...fd3 Ja Jeg hadde påbygg. Jeg leste flere bøker. Signatur og Norsk påbygg. (og som nevnt, leste jeg /så jeg 7 romaner som jeg fordypet meg i fra ulike tidsepoker. (noen av de var blandingslitterstur) Jeg føler jeg like gjerne kan gi opp med den karakteren. Samtalen ga resultater, jeg fikk beskjed om at presentasjonen var feil. De sa jeg hadde kunnskap, derfor skjønner jeg ikke karakteren. Anonymkode: e1fb1...424
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #20 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja Jeg hadde påbygg. Jeg leste flere bøker. Signatur og Norsk påbygg. (og som nevnt, leste jeg /så jeg 7 romaner som jeg fordypet meg i fra ulike tidsepoker. (noen av de var blandingslitterstur) Jeg føler jeg like gjerne kan gi opp med den karakteren. Samtalen ga resultater, jeg fikk beskjed om at presentasjonen var feil. De sa jeg hadde kunnskap, derfor skjønner jeg ikke karakteren. Anonymkode: e1fb1...424 Å ha kunnskap er ikke nok på det nivået; du må vise refleksjon, bruke fagbegrep presist, vise at du har retoriske ferdigheter, uttrykke deg nyansert, analysere grundig. Anonymkode: 9bc4c...fd3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå