Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet kjempehardt med min eksamen ett år. Skrevet fordypningsoppgave i norsk, og laget muntlig presentasjon. Jeg kan mye, både historie og i forhold til analyse (skrevet masse) . Jeg leste 7 bøker i ulike tidsperioder og la inn MASSE innsats.. Jeg fikk 2.

Men jeg ble sistemann inn og satt fire timer å ventet til seint på kveld for å ta eksamen. Jeg var rett og slett kjempesliten, og presentasjonen ble kanskje litt usammenhengende. 

Noen som kan svare på hva som forventes på norskeksamen muntlig?

Hvordan burde presentasjonen legges opp, hva burde den handle om? 

Jeg har bare boka å følge, og det gjorde jeg til punkt og prikke. Men det var ikke sånn sensor ville ha gjort det. 

Anonymkode: e1fb1...424

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som helst? 🙄 Det var ikke noe god følelse.. 

Anonymkode: e1fb1...424

Skrevet

Jeg vet ikke..... men man må huske på målestasjon læreplanen og kompetansemålene, det er den eksamen tar utgangspunkt i- ikke  lærerboka..... Hva slags oppgave trakk du? Tema? Har du hatt undervisning i faget? 

Anonymkode: ac5f4...177

  • Liker 1
Skrevet

Må føye til at jeg selv har tatt noen eksamener som privatist, men ikke i norskfaget. Jeg klarte å få 4 og 5 ( naturfag og samfunnsfag ) Enda presentasjonen min var elendig.

Anonymkode: ac5f4...177

Skrevet

Du fikk da vel begrunnelse for karakteren? Hva sa de etterpå?  Kan du ha blandet veldig mye? Presentasjonen i seg selv skal ikke telle så mye.

Anonymkode: 9bc4c...fd3

Skrevet

Og presentasjonen må jo være relatert til kompetansemålet man trekker som oppgave.

Anonymkode: ac5f4...177

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke..... men man må huske på målestasjon læreplanen og kompetansemålene, det er den eksamen tar utgangspunkt i- ikke  lærerboka..... Hva slags oppgave trakk du? Tema? Har du hatt undervisning i faget? 

Anonymkode: ac5f4...177

Hiver meg på dette rådet. Husk at det er læreplanmål og kompetansemål som er førende - ikke det som står i boka.

Ellers vil jeg anbefale å øve på å snakke om norskfaglige tema med venner og bekjente i forkant av en muntlig eksamen. Slik internaliserer man de ofte høytsvevende uttrykkene man støter på i kultur- og litteraturhistorie, noe som vil være en klar fordel når man møter til en muntlig eksamen.

Anonymkode: 58733...50c

Skrevet

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må føye til at jeg selv har tatt noen eksamener som privatist, men ikke i norskfaget. Jeg klarte å få 4 og 5 ( naturfag og samfunnsfag ) Enda presentasjonen min var elendig.

Anonymkode: ac5f4...177

Jeg også. Derfor ble dette fryktelig rart. 

Anonymkode: e1fb1...424

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Jeg også. Derfor ble dette fryktelig rart. 

Anonymkode: e1fb1...424

Men da vil jeg kanskje anta at du ikke kunne særlig mye om temaet du trakk ut. Hadde du noe analyse? Analyserte du feil? Feil svar? 

Anonymkode: ac5f4...177

Skrevet

Jeg fikk makt.. Skulle koble dette til tidsepoken og samene.. Det er jo ikke så vanskelig. 

Anonymkode: e1fb1...424

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke..... men man må huske på målestasjon læreplanen og kompetansemålene, det er den eksamen tar utgangspunkt i- ikke  lærerboka..... Hva slags oppgave trakk du? Tema? Har du hatt undervisning i faget? 

Anonymkode: ac5f4...177

Jeg har jo ikke noe valg. Jeg må forholde meg til læreboka.. Det er det eneste jeg har å lære fra. Men jeg har selvfølgelig lest læreplanen. Jeg syns 2 var drøyt bare. 

Anonymkode: e1fb1...424

Skrevet

Hva ble karakteren begrunnet med? Man får jo alltid en begrunnelse når man får karakteren sin....

Anonymkode: ac5f4...177

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jo ikke noe valg. Jeg må forholde meg til læreboka.. Det er det eneste jeg har å lære fra. Men jeg har selvfølgelig lest læreplanen. Jeg syns 2 var drøyt bare. 

Anonymkode: e1fb1...424

Klart du må bruke boka for å lære. Men du må øve utifra kompetansemålene når du skal forberede deg til eksamen. Det er sånn du svarer på spørsmålet. Å bare gå utifra boken gjør fort at presentasjonen kan bli for overflatisk og generell, og for lite dybde og ordentlig forståelse av temaet

Anonymkode: 2deb2...395

  • Liker 1
Skrevet

Bedømmelsen: At jeg hadde kunnskap. Men de var ikke fornøyd med presentasjonen, den burde vært annerledes. Jeg burde betale en lærer, desverre har jeg ikke økonomi til det. 

Anonymkode: e1fb1...424

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bedømmelsen: At jeg hadde kunnskap. Men de var ikke fornøyd med presentasjonen, den burde vært annerledes. Jeg burde betale en lærer, desverre har jeg ikke økonomi til det. 

Anonymkode: e1fb1...424

Så kjedelig:( Man finner feks mye bra på YouTube som er helt gratis.  

Anonymkode: ac5f4...177

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så kjedelig:( Man finner feks mye bra på YouTube som er helt gratis.  

Anonymkode: ac5f4...177

Har du konkrete forslag? Jeg har funnet en del for språkminoriteter men jeg så ikke på det som relevant🙃

Det er ganske tydelig for meg nå at jeg vurderte gjennomføring av  muntlig eksamen helt feil🤣

Anonymkode: e1fb1...424

Skrevet

Hvilken bok brukte du? 

Hadde du sett på alle kompetansemålene?

Anonymkode: 9bc4c...fd3

Skrevet

Men hvordan gikk selve samtalen? Presentasjonen har jo svært lite å si. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken bok brukte du? 

Hadde du sett på alle kompetansemålene?

Anonymkode: 9bc4c...fd3

Ja :) Jeg hadde påbygg. Jeg leste flere bøker. Signatur og Norsk påbygg. (og som nevnt, leste jeg /så jeg 7 romaner  som jeg fordypet meg i fra ulike tidsepoker. (noen av de var blandingslitterstur)

Jeg føler jeg like gjerne kan gi opp med den karakteren. Samtalen ga resultater, jeg fikk beskjed om at presentasjonen var feil. De sa jeg hadde kunnskap, derfor skjønner jeg ikke karakteren. 

Anonymkode: e1fb1...424

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja :) Jeg hadde påbygg. Jeg leste flere bøker. Signatur og Norsk påbygg. (og som nevnt, leste jeg /så jeg 7 romaner  som jeg fordypet meg i fra ulike tidsepoker. (noen av de var blandingslitterstur)

Jeg føler jeg like gjerne kan gi opp med den karakteren. Samtalen ga resultater, jeg fikk beskjed om at presentasjonen var feil. De sa jeg hadde kunnskap, derfor skjønner jeg ikke karakteren. 

Anonymkode: e1fb1...424

Å ha kunnskap er ikke nok på det nivået; du må vise refleksjon, bruke fagbegrep presist, vise at du har retoriske ferdigheter, uttrykke deg nyansert, analysere grundig. 

Anonymkode: 9bc4c...fd3

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...