Gå til innhold

Spiser dere økologisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente tidlig 20-årene og student, og ønsker å spise mer "rent"/økologisk. Jeg er samboer med en med egen leilighet, så har litt bedre økonomi enn mange andre studenter, men har ikke ubegrenset penger til matbudsjett...

Jeg har spist økologiske egg i et par år nå (det handler vel så mye om dyrevelferden til hønsa), og velger ofte økologiske hakkede tomater osv siden det knapt er forskjell i pris. Men tenkte at jeg bør starte å kjøpe økologisk av vanlige grønnsaker og frukt også... For i løpet av bare 1 år og et helt liv utgjør det sikkert en stor forskjell?

Inntil nå så har jeg vasket "u-økologiske" grønnsaker i stor balje med bakepulver (eller salt), for leste at dette fjerner en del av sprøytemidlene.

Har hørt om den listen "Dirty dozen", men vet ikke om det er likt med sprøytemidler i Norge som i utlandet? Hva er de aller viktigste tingene å kjøpe økologisk? Og kjøper dere mye økologisk, eller bryr dere ikke om det? 

Anonymkode: 647ab...ecb

Skrevet

Jeg må nok si at jeg ikke bryr meg om det, siden "økologisk" er ikke en faktor jeg bruker i det hele tatt, når jeg bestemmer meg for hva jeg skal kjøpe. 

Anonymkode: 92602...0ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg må nok si at jeg ikke bryr meg om det, siden "økologisk" er ikke en faktor jeg bruker i det hele tatt, når jeg bestemmer meg for hva jeg skal kjøpe. 

Anonymkode: 92602...0ef

Det er jo mye færre sprøytemidler i økologisk mat, og det kan jo ikke være bra for helsen å få i seg mange sånne kjemikalier hver eneste dag... Det kommer jo an på hvor mye frukt og grønt man spiser, men jeg spiser f.eks ganske mye hver dag..

• Liker 4
Skrevet

Hei! 
jeg velger stort sett økologisk. 
Bor på landet og har ikke tilgang til så mye da lokalbutikken er en joker. Men storhandler når jeg er i byen. 

men det skal sies. Jeg velger heller lokalt en økologisk. Naboen kjøper jeg potet og kål av, og egg av en annen nabo. Jeg vil også heller kjøpe vilt kjøtt (vi jakter også selv) en økologisk på butikken. 😊

ting jeg ikke spiser med mindre det er økologisk er: 

banan 

eple 

sitrus 

Brød (bare økologisk surdeig) 

av grønnsaker tenker jeg at sånn som avokado med tykt skall umulig kan være like farlig som for eksempel druer. 
Mye mulig jeg tar feil. 

Velger alltid Røros og spiser heller mindre. 
jeg prøver også og se helheten. Hvor er det økologiske produsert kontra hvor er det lokale produsert. Se på forhold. Mange små lokale bruker ikke sprøytemiddel men er ikke registrert øko pga heftig papirmølle og Økologisk fra utland har ikke like strenge krav som Norges øko 😊 

jeg har en baby. Han får KUN øko. tenker det er viktig og gi henne de beste byggesteinene for fremtiden. Så kan hun velge selv når hun blir større 

• Liker 4
Skrevet

Skulle legge til at jeg har endometriose (sterk preget) og en del andre sykdommer som ble MYE bedre etter st jeg begynte å spise økologisk. Det er HELT klart at mat uten kjemikalier og sprøytemiddel er bedre for kroppen vår 😊 de som er uenige er egentlig ikke uenige. De bryr seg bare mer om pris. Og det er forståelig for økologisk er kjempe dyrt, foreløpig 😊 Jo mer økologisk vi soiser jo billigere vil det bli 🙌🏼

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøper økologiske egg og kjøtt pga dyrevelferd. Når det gjelder økologisk frukt og grønt vet jeg ikke om det er bra for miljøet. Ikke økologisk landbruk krever mer land for samme mengde mat. Vet ikke hva som er best. Men kjøper norsk når jeg kan, spiser lite avocado og dyrker litt selv. Har ikke så mye plass der jeg bor nå, men litt salat og tomat har jeg plass til. 

Skrevet

Nei, hvorfor skulle jeg gjøre det?

Anonymkode: 906c0...719

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser det jeg får tak i og det jeg har råd til økologisk selvsagt.

Det finnes så mye misinformasjon om økologisk landbruk. Det er bedre for kroppen, det er jevnt over mer næringsstoffer i det, det brukes ikke kjemisk-syntetiske sprøytemidler, dyreholdet har strengere forskrifter. Særlig i gris- og fjørfeproduksjon er det stor forskjell på øko og konvensjonelt.

Tenk på biene, konvensjonelt landbruk sprøytes med insektgift og bier er insekter.

Og husk at alle sprøytemidlene de bruker i konvensjonell produksjon er ikke-nedbrytbare og havner i grunnvannet.

Denne rapporten er fra 1996, det er selvsagt enda mer sprøytemidler i grunnvannet nå: https://naturvernforbundet.no/getfile.php/1310374-1279804351/Dokumenter/Rapporter og faktaark/2000-1992/1996-01 Hormonforstyrrende miljøgifter rester sprøytemidler grvann europa.pdf

Anonymkode: f28d3...306

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser ført og fremst økologiske egg for dyrevelferden sin del, og litt alt ettersom pris/tilgjengelighet. Det finnes noen gode argumenter for å velge økologisk, men det finnes svært lite vitenskapelig belegg for å hevde at økologisk mat er bedre for helsa.

Skrevet

Det viktigste å kjøpe økologisk er:

Bladgrønt (vanskelig å vaske bort sprøytemiddelrester).

Alt frukt og grønt som man spiser med skall, eller som har tynt skall. Kjøper du konvensjonelt så vask det med giftfri oppvasksåpe og skyll godt. (Sonett er bra, Änglamark er ok.) Man må altså bruke såpe for å vaske bort sprøytemidlene, da de er bundet til midler som bivoks og oljer for at de skal sitte på produktene.

Druer er verstinger, men det er bedre å spise dem konvensjonelt enn å ikke spise dem i det hele tatt. Vask dem godt.

Poteter bør man også kjøpe økologisk, de sprøytes mye.

Alt med tykt skall er ok å spise konvensjonelt, som sitrusfrukter (vask før skrelling), melon, avocado, bananer.

Papaya er ok å kjøpe konvensjonell. Men velg den store papayaen, ikke den lille. Den lille er ofte fra Hawaii, og der er det meste av papaya GMO, hvilket betyr at de omkringliggende åkrene er kontaminert også.

Skrevet

Jeg velger ALDRI økologiske produkter fra dyr pga dyrevelferd. Dyr skal få ordentlig behandling når de er syke, ikke homøopatisk tull. Det fører til unødig lidelse.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Inntil nå så har jeg vasket "u-økologiske" grønnsaker i stor balje med bakepulver (eller salt), for leste at dette fjerner en del av sprøytemidlene.

Har hørt om den listen "Dirty dozen", men vet ikke om det er likt med sprøytemidler i Norge som i utlandet? Hva er de aller viktigste tingene å kjøpe økologisk? Og kjøper dere mye økologisk, eller bryr dere ikke om det? 

I forhold til Norge er bruken av sprøytemidler og antibiotikabruk meget lav.

Skrevet

Kjøper konsekvent økoligiske bananer, epler, sitron (+ andre sitrusfrukter), squash,grønne salater (spinat, ruccola osv) og egg.

Kjøper ikke økologisk kjøtt, men kjøper kortreist direkte fra gårder som er opptatt av god dyrevelferd.

• Liker 1
Skrevet

Økologisk landbruk er jo ikke bærekraftig med tanke på at 7 milliarder mennesker skal ha mat.

Anonymkode: b71d7...4c3

• Liker 1
Skrevet
Lauv skrev (27 minutter siden):

Jeg velger ALDRI økologiske produkter fra dyr pga dyrevelferd. Dyr skal få ordentlig behandling når de er syke, ikke homøopatisk tull. Det fører til unødig lidelse.

Hvis du tror at økologiske dyr lider på grunn av at homeopatisk behandling også blir brukt, vet du ekstremt lite om driften. Ikke èn økologisk gård var med i svinedokumentaren, dyr ligger ikke og lider med liggesår i økologisk landbruk. Økologisk landbruk har pålagte, årlige uanmeldte kontroller, noe konvensjonelt ikke har.

• Liker 5
Skrevet

Nei.

Anonymkode: ff4f9...cb8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du tror at økologiske dyr lider på grunn av at homeopatisk behandling også blir brukt, vet du ekstremt lite om driften. Ikke èn økologisk gård var med i svinedokumentaren, dyr ligger ikke og lider med liggesår i økologisk landbruk. Økologisk landbruk har pålagte, årlige uanmeldte kontroller, noe konvensjonelt ikke har.

Svinedokumentar? Hva har det med saken å gjøre? Økologisk dyrehold er pålagt å først behandle homøopatisk ved sykdom på dyrene. Man kunne like gjerne prøvd med healing eller sangterapi. Det fører til unødig og forlenget lidelse. 

Skrevet

Ja, så langt det lar seg gjøre. Smaker mye bedre også.

Anonymkode: e8c22...ba9

Skrevet

Jeg er også student så da er det veldig begrenset hva jeg har råd til når det kommer til mat.

Kjøtt spiser jeg ikke så det trenger jeg ikke å bekymre meg over, men når det kommer til egg så kjøper jeg fra frittgående høns, disse er også ofte økologiske.

Kolonihagen har masse ulike produkter som jeg kjøper, først og fremst fordi jeg liker produktene deres utrolig godt, så det at de også er økologiske er bare et pluss. Anbefaler forresten produktene deres veldig. Syltetøyene deres er fantastiske! 

Anonymkode: 1ca20...543

Skrevet
Lauv skrev (2 minutter siden):

Svinedokumentar? Hva har det med saken å gjøre? Økologisk dyrehold er pålagt å først behandle homøopatisk ved sykdom på dyrene. Man kunne like gjerne prøvd med healing eller sangterapi. Det fører til unødig og forlenget lidelse. 

Det blir du nødt til å dokumentere. Jeg foreslår at du lager en undercover-dokumentar om dyrevelferd i økologisk landbruk for å avdekke denne tenkte lidelsen, slik som det ble gjort med svinedokumentaren.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...