Gå til innhold

Hovne lymfeknuter i lysken, kreft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det kanskje er dumt å opprette en tråd om dette her, men legen har ikke tid til å snakke med meg før neste uke.

Jeg har grove celleforandringer og skal opereres for dette i januar. Nå har jeg funnet noe jeg tror er en hoven lymfeknute i lysken, og det gjør meg jo litt bekymret. Kan det bety at celleforandringene har utviklet seg til kreft? Hodet klarer ikke å la være og fare av sted. Det kan jo være helt tilfeldig og, og det er jo større sjanse for å legge merke til sånne knuter hvis man er obs fra før av.

Anonymkode: 6c7d7...c6d

Skrevet

Gud brutle, hva er det som får en voksen person til å stille et slikt spørsmål på et forum?

Anonymkode: 65b09...9e9

• Liker 1
Skrevet

Når du nevner celleforandringer, antar jeg at du snakker om celleprøve fra livmor? Livmorkreft og lymfekreft er to helt forskjellige ting. Les litt om anatomi, du

Anonymkode: 109f7...868

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når du nevner celleforandringer, antar jeg at du snakker om celleprøve fra livmor? Livmorkreft og lymfekreft er to helt forskjellige ting. Les litt om anatomi, du

Er du helt rar? Om hun har livmorhalskreft så vil lymfekjertler hovne opp i lysken, hun tror jo ikke at hun har lymfekreft 🙄 Du bør lese anatomi og evnt. onkologi.

—————-

HI, be om en Ø-hjelpstime mandag morgen for å få legen til å kjenne, evnt. ring sykehuset der de skal konisere deg og hør hva de sier.

Anonymkode: 1e686...509

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du helt rar? Om hun har livmorhalskreft så vil lymfekjertler hovne opp i lysken, hun tror jo ikke at hun har lymfekreft 🙄 Du bør lese anatomi og evnt. onkologi.

—————-

HI, be om en Ø-hjelpstime mandag morgen for å få legen til å kjenne, evnt. ring sykehuset der de skal konisere deg og hør hva de sier.

Hun har ikke livmorhalskreft, hun har celleforandringer

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, og det er tatt celleprøve fra livmorhals og ikke livmor som du skriver.

Hi har hovne lymfekjertler og er redd for at de grove celleforandringene har utviklet seg til kreft. Hva er det du ikke forstår?

Gjest Mysticgirl
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og dette kan føre til kreft.  Ts du må kontakte legen fort som fy. Venninna mi hadde celleforandringer og fikk kreft. Ikke for  skremme deg, men bedre å være føre var enn ettersnar.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, og det er tatt celleprøve fra livmorhals og ikke livmor som du skriver.

Hi har hovne lymfekjertler og er redd for at de grove celleforandringene har utviklet seg til kreft. Hva er det du ikke forstår?

https://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/livmorhalskreft

"Livmorhalskreft begynner som et forstadium til kreft i de øverste cellelagene. Forstadiet kan enten gå i seg selv igjen, eller utvikle seg til en kreftsykdom i løpet av cirka 10 år. Kreftsvulsten vokser etter hvert ned i skjeden eller ut i vevet ved siden av livmorhalsen, og den kan vokse inn i urinblæren eller endetarmen. Den kan også spre seg ved å sende ut kreftceller via lymfekarene til lymfeknutene innvendig i bekkenet, eller via blodet til leveren eller lungene."

HI blir utredet for celleforandringer, konisering fjerner celleforandringene som kan utvikle seg til kreft. Dette ble oppdaget tidlig og er under kontroll

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/livmorhalskreft

"Livmorhalskreft begynner som et forstadium til kreft i de øverste cellelagene. Forstadiet kan enten gå i seg selv igjen, eller utvikle seg til en kreftsykdom i løpet av cirka 10 år. Kreftsvulsten vokser etter hvert ned i skjeden eller ut i vevet ved siden av livmorhalsen, og den kan vokse inn i urinblæren eller endetarmen. Den kan også spre seg ved å sende ut kreftceller via lymfekarene til lymfeknutene innvendig i bekkenet, eller via blodet til leveren eller lungene."

HI blir utredet for celleforandringer, konisering fjerner celleforandringene som kan utvikle seg til kreft. Dette ble oppdaget tidlig og er under kontroll

Ja det vet jeg, men det gjelder ikke alle. Og i tillegg har hun funnet hoven lymfekjertel, da må det sjekkes ut før konisering i januar.

Skrevet

Det tar tid før celleforandringer utvikler seg til kreft. I tillegg skal det rekke å spre seg til nærliggende lymfeknuter. Lymfeknuter kan bli ganske store før leger anser dem som patologiske. Er den større enn 1 cm i diameter?

Man skal ta celleprøver på alvor, men dette ville jeg absolutt ikke bekymret meg for. Ettersom du åpenbart er redd, ville jeg likevel tatt en tur til fastlegen, men dette er ikke noe som haster.

Anonymkode: 6572b...3f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...