Gå til innhold

Hvor lenge lever katter når de dør av alderdom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Friske katter som ikke blir utsatt for ulykker, hvor lenge lever de?

Anonymkode: 98aaa...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Verdens eldste katt ble 38 år. Men dette er uvanlig lenge å leve for en katt.

10-15 år er det som er satt som «vanlig» levealder for en katt.

Anonymkode: 893fc...65d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår seige gubbekatt ble 18år. Tror normalen er 10-15år. 

Anonymkode: b3477...768

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utekatter har en snittalder på 4 år. Innekatter/katter i utegård lever ofte 13-20 år hvis de ikke blir syke. 

Anonymkode: d6535...ed1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 15-20 år er min erfaring. Naboens katt ble 23 år. Vår forrige ble bare 12 dessverre, hun fikk kreft. Tanta mi har en som er 18 og "still going strong". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utekatter har en snittalder på 4 år. Innekatter/katter i utegård lever ofte 13-20 år hvis de ikke blir syke. 

Anonymkode: d6535...ed1

Hvis de dør når de er 4 år dør de ikke av alderdom? Det må være regnet ut sammen med de som dør i ulykker her? Det er jo større sjans for at en katt dør i f.eks påkjørsel ute enn det er fare for skade inne? 

Anonymkode: 90dfb...3e5

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre utekatter har enten dødd av påkjørsel/rev eller av alderdom. Teller jo ikke med første typen dødsfall når man snakker om hvor gamle katter kan bli.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Crocs_

Våres ble 22 år. 😊 Etterhvert måtte vi dessverre avlive hun pga hun ble så skjør og hadde det ikke bra på slutten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må tenke gjennom hva man mener med å dø av alderdom, de fleste blir syke, når de blir eldre, både dyr og mennesker. Hos katter er alt over 10 år en bonus, etter denne alderen er det vanlig med nyresvikt, epilepsi, stoffskiftesykdom og kreft. Yngste katten min som døde av sykdom var bare 7 år, det kom brått på og var helt forferdelig, eldste var 14 år gammel, og det var mer som forventet, da han hadde vært en gammel katt i adferden i noen år allerede. 

Anonymkode: 2235c...7e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan regne med 15-16 år hvis katten ikke blir syk eller utsatt for ulykker. Vår gamle katt ble litt over 17 år.

Anonymkode: 49350...c23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verdens eldste katt ble 38 år. Men dette er uvanlig lenge å leve for en katt.

10-15 år er det som er satt som «vanlig» levealder for en katt.

Anonymkode: 893fc...65d

Dette er snittet som man leser på alle kattesider. Her er også katter som dør tidlig tatt med. Jeg lurer på hvor lenge de lever når de ikke dør tidligere av ulykker eller sykdom. TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nuith skrev (1 time siden):

Rundt 15-20 år er min erfaring. Naboens katt ble 23 år. Vår forrige ble bare 12 dessverre, hun fikk kreft. Tanta mi har en som er 18 og "still going strong". 

Det er dette jeg har inntrykk av også, virker som det ikke er noe unormalt at de blir gamle. Katten vi hadde levde ikke lenger enn 11 år tror jeg, hun fikk dårlig mat av foreldrene mine, og gikk på p-piller hele livet, så hun ble syk. En venninne hadde en katt som ble 20, samme med en jeg ga bort en kattunge til, hennes forrige katt ble 20 også. TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Katten min måtte jeg ta da han var 19 år pga demens. 

Anonymkode: 8e677...b94

Hvordan merket du at katten fikk demens?

Anonymkode: f6fb5...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 15-20 tror jeg, men håper det er mye lenger! Har tre katter, to på 16 og en på 13. Yngstemann tror fortsatt han er kattunge, klatrer og styrer på. Gamlekarene er roligere, sover mye og begynner å vise tegn på demens. Vrælmjauer helt plutselig fordi de bråvåkner og ikke kjenner seg igjen, bruker ikke alltid kassa når de må på do. Den ene har perioder hvor han bruker tennene for å uttrykke misnøye, særlig hvis han blir jaget vekk fra strikketøy eller tastatur. Den andre har mistet mesteparten av lyden i mjauingen og bruker litt lenger tid opp trappa. 

Så lenge de viser glede over livet ved å jage bikkja, oppsøke menneskekontakt, kaste seg over matskåla og kjefte på skjærer i vinduet, så skal de få fortsette pensjonistlivet. Men det blir på kattenes premisser og veterinærens anbefalinger. Så langt ser det bra ut. 

Dette er vanlig huskatt, vært innekatter hele livet og har ikke fått spesialfor eller noe fancy. Royal Canin tørrfor de første 10 årene ca og våtfor til "lørdagsgodt", nå foretrekker de tørrfor fra Whiskas og Purina one og får våtfor hver dag. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan merket du at katten fikk demens?

Anonymkode: f6fb5...ce3

Han gikk å mjauet inne konstant, markerte inne(ble ungkatt igjen), aggressiv og generelt utilpass. 

Tok han med til dyrlegen hvor de konstaterte demens. 

Anonymkode: 8e677...b94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katten som min bestemor har er 20 år gammel i år, men hun synger nok på siste verse, ja. Har blitt helt senil og skrøpelig. Bestemor er dessverre ikke er klar til å gi slipp for katten, da hun selv er veldig gammel.. 

men ja, de fleste katter vil dø av sykdommer slik som kreft eller hjerte eller nyreproblemer før de når så pass langt. 

Anonymkode: 2ca14...63c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...