Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal mest sannsynlig ta planlagt keisersnitt da mini sitter i seteleie.

Sykehuset sier at det er stor risiko for blødninger og andre problemer med et keisersnitt fordi jeg har bmi på 36.

Noen som har hatt planlagt eller hastekeisersnitt med høy bmi? Hvordan var formen, ble du eller baby syke, og var du generelt fornøyd med keisersnittet og oppfølgingen etterpå? 

Sykehuset ønsker at jeg prøver å føde vaginalt, men det vil ikke jeg. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil ikke?

Anonymkode: e0a3b...028

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde omtrent likt BMI som deg da jeg hadde et hastesnitt. Det var ikke noe krise som at det sto om livet på noen minutter, de hadde god tid på operasjonen. Jeg mistet en del blod, men det var fordi livmoren ikke ville trekke seg sammen, så den ble "brettet sammen" og sydd, fikk jeg forklart. Men dette hadde også mest sannsynlig også skjedd ved en vaginalfødsel sa jordmor til meg etterpå. Bortsett fra det så gikk det veldig fint. Jeg fikk tvillinger som da var litt permature. Den ene tvillingen hadde vann i lungene, som jo er ganske vanlig ved KS, så den måtte på nyfødtintensiven i en dag.

Jeg hadde mye smerter etterpå, som ikke er uvanlig. Men ingen problemer i etterkant. 

Anonymkode: 416c8...cc1

Skrevet

Beklager avsporing, men må bare spørre - dere som har høy BMI. Er det bmi fra før graviditet det telles ut ifra da, eller bmi’en mot slutten av graviditeten? Jeg har normal bmi til vanlig, men har allerede nå ved uke 28 bmi som tilsvarer overvektig.. 

Anonymkode: b247f...f8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Beklager avsporing, men må bare spørre - dere som har høy BMI. Er det bmi fra før graviditet det telles ut ifra da, eller bmi’en mot slutten av graviditeten? Jeg har normal bmi til vanlig, men har allerede nå ved uke 28 bmi som tilsvarer overvektig.. 

Bmi før graviditet 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du vil ikke?

Anonymkode: e0a3b...028

Jeg vil ikke ha setefødsel nei..? 

• Liker 7
Skrevet

Alt er større risiko ved tjukke pasienter. Større sjanse for blødning, blodpropp, infeksjon og at de ikke greier å sette spinalen så du må ha narkose. Som også er en større risiko ved store pasienter. Bmi over 30 gir en ASA 3 i forhold til risiko ( ASA 5 er døende pasient  ASA 1 er frisk). 

Anonymkode: a132f...4fc

• Liker 3
Skrevet
*nordby* skrev (1 time siden):

Bmi før graviditet 👍

Takk for svar :) lykke til med keisersnittet 😍

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alt er større risiko ved tjukke pasienter. Større sjanse for blødning, blodpropp, infeksjon og at de ikke greier å sette spinalen så du må ha narkose. Som også er en større risiko ved store pasienter. Bmi over 30 gir en ASA 3 i forhold til risiko ( ASA 5 er døende pasient  ASA 1 er frisk). 

Du hørtes sympatisk ut.

Anonymkode: 6cb80...ba7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du hørtes sympatisk ut.

Anonymkode: 6cb80...ba7

Men det er jo sant. Usympatisk?? Les i faglitteraturen så får du svar. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei, har du høy bmi og har hatt keisersnitt? Hvis ikke - hvorfor uttaler du deg i emnet? Les hi TYDELIG NESTE GANG. 

• Liker 2
Skrevet
*nordby* skrev (25 minutter siden):

Hei, har du høy bmi og har hatt keisersnitt? Hvis ikke - hvorfor uttaler du deg i emnet? Les hi TYDELIG NESTE GANG. 

Fordi jeg fikk BLODPROPP pga høy BMI og har lest mye om emnet etterpå. Tydelig nok nå? 

• Liker 5
Skrevet
35 minutter siden, *nordby* said:

Det er lov å svare folk hyggelig :) Du spør på ett forum og ikke leger, så da må du regne med forskjellige svar

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi jeg fikk BLODPROPP pga høy BMI og har lest mye om emnet etterpå. Tydelig nok nå? 

Det burde du ha skrevet i første svar! 

Skrevet
*nordby* skrev (40 minutter siden):

Det burde du ha skrevet i første svar! 

Å? Visste ikke at man måtte skrive sin medisinske historie her inne. Må vel være bedre å vite hva forskningen sier. På 70 tallet røyket mange gravide, de fleste ble født friske. Er det da ufarlig å røyke i graviditeten? Ergo enkelthistorier betyr ikke noe. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg la på meg mye i svangerskapet , så hadde en tilsvarende bmi som deg. 

Jeg hadde også keisersnitt. Ingen utfordringer med det,  både baby og jeg hadde det fint i ettertid. Gjorde såklart jævlig vondt med såret i starten, men det vil jeg tro alle med keisersnitt synes. 

Anonymkode: b7256...570

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg la på meg mye i svangerskapet , så hadde en tilsvarende bmi som deg. 

Jeg hadde også keisersnitt. Ingen utfordringer med det,  både baby og jeg hadde det fint i ettertid. Gjorde såklart jævlig vondt med såret i starten, men det vil jeg tro alle med keisersnitt synes. 

Tusen takk for et relevant svar. 😊 Hvor lenge brukte du smertestillende? 

Skrevet
*nordby* skrev (37 minutter siden):

Tusen takk for et relevant svar. 😊 Hvor lenge brukte du smertestillende? 

På sykehuset fikk jeg morfin tabletter i tillegg til Paracet/Ibux. Det tok jeg vel i ca tre/fire første dagene. Så tok jeg bare Paracet/Ibux når jeg kom hjem. Brukte det i noen dager. Tror egentlig ikke jeg hadde trengt det, men tenkte det var dumt å stoppe opp for tidlig... (?)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

På sykehuset fikk jeg morfin tabletter i tillegg til Paracet/Ibux. Det tok jeg vel i ca tre/fire første dagene. Så tok jeg bare Paracet/Ibux når jeg kom hjem. Brukte det i noen dager. Tror egentlig ikke jeg hadde trengt det, men tenkte det var dumt å stoppe opp for tidlig... (?)

Ja, veldig greit å ha nok smertestillende så man ikke har unødvendig vondt. Hadde du turt et nytt planlagt keisersnitt eller var det så ille at du hadde droppet flere barn? Kanskje litt vanskelig spørsmål 🙈 Synes det er skummelt, men ikke like skummelt som setefødsel og stor baby. 

Skrevet
*nordby* skrev (5 minutter siden):

Ja, veldig greit å ha nok smertestillende så man ikke har unødvendig vondt. Hadde du turt et nytt planlagt keisersnitt eller var det så ille at du hadde droppet flere barn? Kanskje litt vanskelig spørsmål 🙈 Synes det er skummelt, men ikke like skummelt som setefødsel og stor baby. 

Hei! Jeg hadde ikke like høy bmi, men har hatt tre keisersnitt. Det er ikke noe å grue seg til. Vondt de første dagene, det aller første snittet var ømt i noen uker etterpå, men de andre to var smertefrie etter en uke.  Min bmi før fødsel var også overvektig, men ikke på fedme.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...