Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dine erfaringer med HMS-arbeidet der du jobber? Synes du det er bare krav og mas?

Jeg lurer fordi jeg jobber litt med det virksomheten jeg jobber i. Mitt inntrykk er at en del synes det er til bry, tullete og hysterisk, overformynderi, detaljstyring. De sier det ikke nødvendigvis rett ut, men det virker ikke som om de tar det særlig alvorlig. For eksempel krav om bruk av personlig verneutstyr ved noen typer arbeidsoppgaver eller i noen typer arbeidsmiljø/-situasjoner. Ofte jatter ansatte med på møter og gjennomganger, men så ser man siden at de fortsetter som før. For meg som litt utenforstående er det uforståelig at de tør å f.eks sveise uten åndedrettsvern eller bruke muttertrekker uten hørselvern. Men jeg har f.eks aldri stått og sveiset en hel arbeidsdag så jeg kan jo ikke sette meg helt inn i situasjonen🤷‍♀️

Anonymkode: 5d757...3af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvilken bransje det er snakk om. Jeg jobbet offshore i noen år og der er det et veldig positivt fokus på det. Men konsekvensene der ute er jo at du faktisk kan dø hvis noen slurver med oppgavene sine. Det er såklart også tilfelle på land, men jeg har ikke opplevd samme fokus på det. 

Anonymkode: f8f2e...58a

Skrevet

Finnes det noen yrkesskadesaker som kan legges frem? Om f.eks noen som har mistet hørselen og ikke brukt verneutstyr. Noen er allergiske mot å få tredd regler nedover hodet uten en forklaring på hvorfor. (Selv om det burde være selvsagt..). Vis til hvordan forsikringen fungerer om utstyret ikke blir brukt, hva som skjer om noen blir skadet (økonomisk) osv. Noen trenger teskje, eller virkeligheten i fanget. 

Anonymkode: f75a1...fa5

Skrevet

HMS kan bli litt for mye av det gode. Jeg jobbet en gang ved et verft, hvor vi måtte ta på fullt sikringsutstyr (sele mm.), for å gå opp en stige på 2 meter og hente noe på toppen av en container. Selekrav når man skal over 1.8 meter gjorde at vi dermed brukte 20 minutter+, og skulle vel egentlig fylt ut en SJA. 

For å gjøre en jobb som ville tatt 30 sekunder, og det på en helt trygg og grei måte.

Bare et av mange eksempler på at HMS kan ta litt av. Man kommer svært langt med sunn fornuft.

Anonymkode: 0762e...835

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet for norske Shell hvor det var stort fokus på HMS. Holde seg  i rekkverket når man gikk i trapper, ta av alt av ringer før man gikk på jobb, dobbelt sett hørselsvern, alltid hjelm, rapportere alt av småulykker, nesten ulykker, potensielle ulykker osv. 

Det har skjedd dødsulykker før og de foreldrene får aldri familiemedlemmet sitt tilbake. Ei lita papirmølle for å hindre at slikt skjer igjen er på sin plass .

Hadde vi ikke hatt HMS fokus hadde vi hatt langt flere dødsulykker og alvorlige ulykker, det er det ikke tvil om. 

HMS fokuset føles tåpelig først, men man blir vant til det og tar det til slutt som en selvfølge. Det er viktig å ikke være negativ til det, negativiteten smitter over på kollegaene og plutselig får man ett surt gi faen miljø som ødelegger for alt arbeidet som er lagt ned. 

Anonymkode: 98168...4d9

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

HMS fokuset føles tåpelig først, men man blir vant til det og tar det til slutt som en selvfølge.

Ja, eller så blir det litt som meg og mine kolleger, vi lager en fin balanse selv - det har nå gått fint i snart 20 år. Når det er noen fra Shell onsite, så oppfører vi oss hakket bedre enn de andre 8-12 timene vi jobber der 😄 

Skrevet

Og INGEN fyller ut en RUH, og SJA-er blir bare for syns skyld innimellom.

Men joda, ser poenget med at HMS redder liv, og en god balansegang (ofte en mellomting mao.) fungerer veldig godt.

Skrevet

Joda. Det går jo forsåvidt bra :) helt til den dagen det ikke gjør det. 

Gikk bra hos oss i 12 år før noen døde. 
I fjor på jobben jeg er nå mista en fingrene. Da hadde vi ikke hatt ordentlige ulykker på arbeidsplassen på siden 1996. 

Begge tilfelle var noen som stod ett sted de ikke skulle, eller stakk hånda inn ett sted han ikke skulle. 
Det er når man slutter å være på vakt og minst venter det at ting skjer desverre. 
Men ja, det føles som unødvendig strengt av og til. Men det er verdt det for å komme hjem med 10 fingre og en kropp som lever og går. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

HMS fokuset føles tåpelig først, men man blir vant til det og tar det til slutt som en selvfølge. Det er viktig å ikke være negativ til det, negativiteten smitter over på kollegaene og plutselig får man ett surt gi faen miljø som ødelegger for alt arbeidet som er lagt ned. 

Veldig enig i denne. Jeg jobber også i en industri som er svært HMS fokusert og ja, en del av kravene og systemene er vanvittig irriterende. SJA, JO, oppfølgingstavler og -systemer spinner tidvis avsted i det helt absurde og innimellom ser det ut som systemene er viktigere enn sikkerheten de skal ivareta, men på den annen side så hjelper det faktisk. Jeg har sett skadestatistikken for mange år tilbake og selv om det er enkelte år med mindre tilbakeslag så kryper antall skader (og alvorlighetsgrad av dem) nedover. 

Dermed biter man i seg det som er irriterende og prøver etter beste evne å fremstå postitiv så man unngår smitteeffekten du nevner. 

Anonymkode: 237cc...b55

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Joda. Det går jo forsåvidt bra :) helt til den dagen det ikke gjør det. 

Det gjelder jo uansett, HMS hjelper selvfølgelig, poenget er vel litt at å skrive ned en SJA ikke nødvendigvis redder liv.

Og at de aller fleste som er vant med stiger klarer fint å gå opp til 1.8 meter uten sikring, like herlig som at noen kan snuble på flatmark og få brudd på hjerneskallen.

På vakt må man være uansett hva, det er jo hele grunnen til at det faktisk går bra. 

Skrevet

Poenget mitt er vel at man kommer svært langt med å være på vakt, bruke fornuften, tenke før man handler og ta vare på hverandre. Men at byråkratiet kan bli i overkant, reglene kan bli vel rigide, og det å skrive noe ned på et ark ikke nødvendigvis har noe særlig for seg.

Skrevet

Vi gjør mye farlig i arbeidet, som trykkprøving, og det er ikke HMS-håndboka som har gjort at det har gått bra i alle år. Kort oppsummert 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og at de aller fleste som er vant med stiger klarer fint å gå opp til 1.8 meter uten sikring,

Nøkkelordene her er vel "de aller fleste". Sikringen er der for å sikre alle, den dagen det som aldri har skjedd før og ikke skulle skje likevel skjer. 

Anonymkode: 237cc...b55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...