Gå til innhold

Sosialstønad og svangerskapspenger

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Rent hypotetisk: Ett par er sosialklienter, og får barn sammen. Ingen har krav på svangerskapspenger, så da får man jo dette engangsbeløpet på rundt 34.000,- Vil dette bli behandlet som inntekt av sosialkontoret, slik at man får trekk i sosialstønad? Eller går det utenom sosialstønad iom at det er ment for en del av de startutgiftene som følger med å ha barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rent hypotetisk: Ett par er sosialklienter, og får barn sammen. Ingen har krav på svangerskapspenger, så da får man jo dette engangsbeløpet på rundt 34.000,- Vil dette bli behandlet som inntekt av sosialkontoret, slik at man får trekk i sosialstønad? Eller går det utenom sosialstønad iom at det er ment for en del av de startutgiftene som følger med å ha barn?

Første som slår meg uten at det har noe med saken.HVEM I HULESTE SETTER BARN TIL VERDEN I EN SLIK SITUASJON????

Du kan regne med at en del av sosialstønad forsvinner ja etter at det har gått 6 mnd av svangesrskap.

Skrevet

Den gjesten hadde ikke videre mye kunnskap...

De vil ha rett på engangsstønaden, ja. Den kan utbetales etter uke 26 i svangerskapet. Men den utbetales ikke før den gravide søker - og kan deles i to.

Sånn jeg har forstått det, så varierer praksisen om dette er innekt eller ikke. Noen sosialkontor lar foreldrene (evt. forelderen) få hele engangsstønaden. Den trengs, uten tvil - hvert øre! Andre sosialkontor ser derimot på denne engangsstønaden som inntekt - og trekker i sosialstønad. Mener å ha lest at det i praksis blir igjen ca. 11.000,- av de i overkant 30.000,- som engangsstønaden er.

Det er nok ikke det smarteste, å få barn når man får sosialstønad. Ikke rent økonmisk sett! Men det er rett og slett aldri passende å få barn (i alle fall for de aller færreste). Og noen ganger så skjer ting uplanlagt (og kanskje uønsket uten at man tar abort for det). Man kan bli gode foreldre og oppdra gode barn selv med en trang økonomi. Jeg har bare et håp om at de foreldrene som kommer i denne situasjonen faktisk jobber seg ut av den - for å gi barnet de beste mulighetene for fremtiden (jeg har sett flere barn som har vokst opp hos kroniske "sosialklienter" - og de har ikke fått en videre bra start).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...