AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #41 Del Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 9.42): Jeg sliter med å få i meg nok protein. Spiser ikke kjøtt og sånt. Noen som har tips til hva slags mat jeg kan spise for å få i meg mer protein? Vet at bønner og linser er en ting, men hva annet? 😅 -jente 24 Anonymkode: 65348...deb Avokado, nøtter, frø, kjerner Anonymkode: bed0c...c02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #42 Del Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det beviser hvor mye du vet... Er ikke kolin essensielt, sier du? Hvordan har du tenkt å få i deg nok kolin med et vegansk kosthold? (kilde) (notat til moderatorene: disse dataene ligger ute på myndighetsside og er IKKE brudd på opphavsrett. Vær så snill og ikke overmoderer) Du må altså spise 10 store poteter, eller 250 gram hvetespirer, eller 850 gram kidneybønner for å få i deg nok kolin som voksen kvinne hvis du ikke vil spise soya (350 gram soya gir nok kolin). Eller du kan spise 3 egg, eller 300 gram biffkjøtt, eller 100 gram okselever. Men jeg sa aldri at alle disse er essensielle, jeg sa at de er veldige gunstige for vår helse. Hvis du hadde tatt deg bryet med å åpne studiene, så hadde du sett at studiene underbygger denne påstanden. Konsensus betyr ikke at noe er riktig. Det er konsensus at mettet fett er usunt, det er konsensus at rødt kjøtt er usunt, det er konsensus at planteoljer er sunne, og alle disse er feil. I Belgia risikerer man faktisk fengsel hvis man setter et barn på et vegansk kosthold fordi legene har sett seg leie på alle veganerbarna med alvorlige næringsmangler og forsinket utvikling. Anonymkode: 325d9...699 ... og kolin er heller ingen aminosyre. Sitat av meg selv: "ingen av aminosyrene du nevner er essensielle". Det er også du som spør "hvordan har du tenkt å få i deg nok kolin" samtidig som du nevner at soya har tilstrekkelig. Som om jeg skulle sagt "hvor skal du få nok kolin om du er omnivore, om du ikke spiser egg eller biffkjøtt??" Det blir et falskt premiss, da det ikke er gitt på noen måte at man som veganer unngår soya. Og hva i alle dager er argumentasjonen din for at enkeltstudier skal være verdt mer enn vitenskapelig konsensus..? Du kan ikke argumentere mot at konsensus er relevant, og samtidig prøve å underbygge egne påstander med at "denne studien sier". Det er cherry picking på høyt nivå, og vitner om utrolig dårlig forståelse for kunnskaps-hierarki når det kommer til forskning. Anonymkode: 8a922...2b9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #43 Del Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): ... og kolin er heller ingen aminosyre. Sitat av meg selv: "ingen av aminosyrene du nevner er essensielle". Det er også du som spør "hvordan har du tenkt å få i deg nok kolin" samtidig som du nevner at soya har tilstrekkelig. Som om jeg skulle sagt "hvor skal du få nok kolin om du er omnivore, om du ikke spiser egg eller biffkjøtt??" Det blir et falskt premiss, da det ikke er gitt på noen måte at man som veganer unngår soya. Og hva i alle dager er argumentasjonen din for at enkeltstudier skal være verdt mer enn vitenskapelig konsensus..? Du kan ikke argumentere mot at konsensus er relevant, og samtidig prøve å underbygge egne påstander med at "denne studien sier". Det er cherry picking på høyt nivå, og vitner om utrolig dårlig forståelse for kunnskaps-hierarki når det kommer til forskning. Anonymkode: 8a922...2b9 Skjønner. Så du hoppet bare bukk over kolin fordi den ikke passet inn i din livsløgn? Soya bør ingen mennesker spise, og i alle fall ikke flere hundre gram hver dag. Jeg vet om mange kvinner som hopper ut av syklusen når de får i seg mye mindre mengder soya. Det sier sitt om hvor skadelig det er for mennesket. Mener du seriøst at hvis mange nok bare tror det, så blir det til fakta? Konsensus trenger ikke å være bygget på vitenskap. Teorien om at mettet fett er usunt har blitt motbevist for lenge siden, men det er fortsatt konsensus at mettet fett er usunt, sannsynligvis mest på grunn av stolthet og stahet blant de gamle "ekspertene". Noen ting VET vi, andre ting TROR vi at vi vet. Særlig angående helse og ernæring er det mye ukjent. På legestudiet får man høre at "halvparten av det vi skal lære dere er feil, men vi vet dessverre ikke hvilken halvdel." Anonymkode: 325d9...699 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #44 Del Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Skjønner. Så du hoppet bare bukk over kolin fordi den ikke passet inn i din livsløgn? Soya bør ingen mennesker spise, og i alle fall ikke flere hundre gram hver dag. Jeg vet om mange kvinner som hopper ut av syklusen når de får i seg mye mindre mengder soya. Det sier sitt om hvor skadelig det er for mennesket. Mener du seriøst at hvis mange nok bare tror det, så blir det til fakta? Konsensus trenger ikke å være bygget på vitenskap. Teorien om at mettet fett er usunt har blitt motbevist for lenge siden, men det er fortsatt konsensus at mettet fett er usunt, sannsynligvis mest på grunn av stolthet og stahet blant de gamle "ekspertene". Noen ting VET vi, andre ting TROR vi at vi vet. Særlig angående helse og ernæring er det mye ukjent. På legestudiet får man høre at "halvparten av det vi skal lære dere er feil, men vi vet dessverre ikke hvilken halvdel." Anonymkode: 325d9...699 ..Det er jo du som "hopper bukk" over det relevante når du i éne øyeblikk påstår at ingen av de nevnte stoffene eksisterer i noe annet enn animalske produkter, og litt senere påpeker at det finnes i både bønner og korn. Ellers er jeg ikke så interessert i å diskutere videre med noen som ikke skjønner at VITENSKAPELIG konsensus følgelig har mer tyngde enn enkeltstudier. Det å være så bastant som du er, hvor du åpenbart mener du sitter med fasiten - på tross av at du samtidig sier mye er ukjent når det kommer til helse og ernæring- tyder på at det nærmeste du har vært forskning selv er googling og synsing. "Jeg vet om mange.." er heller ikke særlig relevant når det kommer til forskning. Anekdoter kan man finne som underbygger hva som helst, inkludert gode og dårlige erfaringer med soya eller en hvilket som helst annen matvare. Hele poenget mitt var uansett at det har så utrolig lite hensikt å aktivt oppsøke tråder hvor man er så grunnleggende uenig (på tynt grunnlag) med selve konseptet/temaet som tråden tar for seg. Så kommer ikke til å kaste mer bensin på kverulerings-bålet ditt. Anonymkode: 8a922...2b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå