AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #21 Del Skrevet 6. desember 2020 Jeg spør igjen... Hvor mye protein daglig trenger du og hva spiser du til vanlig? Anonymkode: 4fbe7...81e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #22 Del Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spør igjen... Hvor mye protein daglig trenger du og hva spiser du til vanlig? Anonymkode: 4fbe7...81e Jeg trenger ihvertfall 100 g protein om dagen. Sånn egentlig. Men jeg er jo laaaanht ifra det. Pga grunner jeg ikke går inn på her så er matveien min veldig ensformig. Går mest i brød med Avocado og majones, Brød med syltetøy, banan. Joghurt kan jeg ha. Og så for å fylle på med nok kalorier også så spiser jeg marsipan og is. I know, er ikke deg jeg burde få i meg. Men som sagt så er det grunner for at jeg spiser som jeg gjør. It is a struggle bare å få i seg nok mat i det hele tatt. Så spiser heller blanding av sunt og usunt enn å ikke spise i det hele tatt 😊 med mye jobb klarer jeg å få i meg rundt 2000 kcal. Men protein... det er jeg laaangt ifra der jeg skal være -TS Anonymkode: 65348...deb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolsen Skrevet 7. desember 2020 #23 Del Skrevet 7. desember 2020 Det er ganske enkelt, bare å begynne å spise fisk hvis du ikke liker kjøtt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #24 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 6.12.2020 den 13.49): Jeg trenger ihvertfall 100 g protein om dagen. Sånn egentlig. Men jeg er jo laaaanht ifra det. Pga grunner jeg ikke går inn på her så er matveien min veldig ensformig. Går mest i brød med Avocado og majones, Brød med syltetøy, banan. Joghurt kan jeg ha. Og så for å fylle på med nok kalorier også så spiser jeg marsipan og is. I know, er ikke deg jeg burde få i meg. Men som sagt så er det grunner for at jeg spiser som jeg gjør. It is a struggle bare å få i seg nok mat i det hele tatt. Så spiser heller blanding av sunt og usunt enn å ikke spise i det hele tatt 😊 med mye jobb klarer jeg å få i meg rundt 2000 kcal. Men protein... det er jeg laaangt ifra der jeg skal være -TS Anonymkode: 65348...deb Da er det her skoen trykker! Du inntar for lite kalorier og spiser ikke balansert/variert Anonymkode: 76c56...777 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #25 Del Skrevet 7. desember 2020 Kjøtt! Den beste proteinkilden. Anonymkode: 325d9...699 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 7. desember 2020 #26 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 6.12.2020 den 11.14): Dumt spørsmål kanskje, men fins det bønner, linser osv uten «skall» eller det skinnet på. Det er noe av grunnen til at jeg ikke spiser det 😬🙈 -TS Anonymkode: 65348...deb Du kan mose dem. Jeg synes bønnemos er ganske godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #27 Del Skrevet 7. desember 2020 Enkel måte er jo å ha feks peanøttsmør på grovbrødskive, og spise en neve nøtter eller to om dagen utenom. Feks valnøtter eller cashew. Hvis du synes det blir for tørt alene synes jeg det er helt supert å hakke opp nøtter og blande inn i yoghurt. Spiser selv vegansk, så bruker soyayoghurt hvis jeg skal ha en proteinrik type. Ellers kan du jo bruke gresk yoghurt feks. Å lage tofu scramble og ha det på rundstykke/ristet grovbrød er også kjempegodt og fullt av protein! Andre pålegg er feks disse kikert-påleggene fra Plantego. Det er i alle fall mer protein i dem enn i syltetøy. Så drysser jeg ofte chiafrø, sesamfrø, pinjekjerner eller lignende over. Havregrøt er også godt, men kanskje litt for mettende raskt for deg til å få nok kcal? Kan evt kokes på soyamelk/lettmelk. Anonymkode: 8a922...2b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. desember 2020 #28 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 6.12.2020 den 13.49): Jeg trenger ihvertfall 100 g protein om dagen Hvorfor det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolsen Skrevet 8. desember 2020 #29 Del Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kjøtt! Den beste proteinkilden. Anonymkode: 325d9...699 Helt riktig, spiser masse kjøtt og fisk og har ingen problemer med å få i meg nok protein. Trenger ikke å tenke på det engang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #30 Del Skrevet 8. desember 2020 Jolsen skrev (9 timer siden): Helt riktig, spiser masse kjøtt og fisk og har ingen problemer med å få i meg nok protein. Trenger ikke å tenke på det engang. Helt feil! Jeg er veganer og tenker heller ikke på det. Så lenge man får i seg nok kalorier og spiser variert får man i seg nok proteiner. Anonymkode: 76c56...777 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 8. desember 2020 #31 Del Skrevet 8. desember 2020 Ryddet for brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #32 Del Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 8.47): Edemame-bønner og tofu! Overlegent i protein-innhold. Ellers er vel erter også ganske bra. Anonymkode: c420a...49d Overlegent i forhold til hva? Ikke i forhold til animalske kilder i alle fall. Rent biffkjøtt er milevis foran edamame og tofu i proteinkvalitet. Planteprotein er lavere tilgjengelig for kroppen og inneholder aminosyrene i feil forhold. For mye av en, for lite av en annen, ingenting av en tredje. (kilde) Og det er flere aminosyrer som du ikke finner i planteriket, som er veldig gunstig for vår helse. Choline, carnitine, carnosine, creatine, taurine (engelske navn, men de heter noe lignende på norsk) finner du KUN i animalske produkter. Og CoQ10 finnes det lite av i planter, og det er et viktig stoff. Anonymkode: 325d9...699 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolsen Skrevet 8. desember 2020 #33 Del Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helt feil! Jeg er veganer og tenker heller ikke på det. Så lenge man får i seg nok kalorier og spiser variert får man i seg nok proteiner. Anonymkode: 76c56...777 Da ender man bare opp med å fylle på med karbo. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #34 Del Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 20.13): Poteten er undervurdert https://aktivtrening.com/sunn-livsstil/gronnsaker-som-kan-gi-deg-masse-protein Anonymkode: 76c56...777 Det er ikke mye protein i potet! Anonymkode: f54f2...084 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #35 Del Skrevet 8. desember 2020 Nøtter. Anonymkode: f54f2...084 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #36 Del Skrevet 8. desember 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Overlegent i forhold til hva? Ikke i forhold til animalske kilder i alle fall. Rent biffkjøtt er milevis foran edamame og tofu i proteinkvalitet. Planteprotein er lavere tilgjengelig for kroppen og inneholder aminosyrene i feil forhold. For mye av en, for lite av en annen, ingenting av en tredje. Anonymkode: 325d9...699 Tror ikke det er noen som bryr seg. De som spiser planter gjør det ikke for protein, de gjør det for dyra. Om man da må planlegge litt bedre enn før, så gjør det ingenting. Man må gjøre en egeninnsats for å trene bra, det betyr ikke at trening er dumt eller at man burde unngå det. På samme måte betyr ikke at man må tenke litt på skotholdet at man skal unngå plantebasert kosthold. Jeg drikker heller 2 proteinshakes hver dag, enn å spise kjøtt, om det var det som måtte til for å få nok protein. Null problem. Nå klarer jeg meg med protein i mitt kosthold, da Anonymkode: 96e13...a39 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #37 Del Skrevet 8. desember 2020 Jolsen skrev (2 timer siden): Da ender man bare opp med å fylle på med karbo. Feil! Anonymkode: 76c56...777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #38 Del Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Overlegent i forhold til hva? Ikke i forhold til animalske kilder i alle fall. Rent biffkjøtt er milevis foran edamame og tofu i proteinkvalitet. Planteprotein er lavere tilgjengelig for kroppen og inneholder aminosyrene i feil forhold. For mye av en, for lite av en annen, ingenting av en tredje. (kilde) Og det er flere aminosyrer som du ikke finner i planteriket, som er veldig gunstig for vår helse. Choline, carnitine, carnosine, creatine, taurine (engelske navn, men de heter noe lignende på norsk) finner du KUN i animalske produkter. Og CoQ10 finnes det lite av i planter, og det er et viktig stoff. Anonymkode: 325d9...699 INGEN av aminosyrene du nevner er essensielle. Det vil si at kroppen helt fint kan syntetisere dem selv fra andre aminosyrer. CoQ10 er heller ikke et essensielt næringsstoff, altså lager kroppen det selv. Bare fordi et stoff er viktig betyr ikke det at vi må spise det i den formen kroppen vår bruker det! Skjønner rett og slett ikke vitsen med å krangle i tråder hvor folk rett og slett vil ha enkle mattips ut fra et kosthold de selv har valgt. Det er ikke din jobb å krangle dem ut av det; spesielt når det er konsensus i forskningsmiljøene om at man helt fint kan leve sunt på ulike typer plantebaserte kosthold. Anonymkode: 8a922...2b9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 10. desember 2020 #39 Del Skrevet 10. desember 2020 Ryddet for brudd på opphavsrett. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #40 Del Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 22.43): INGEN av aminosyrene du nevner er essensielle. Det vil si at kroppen helt fint kan syntetisere dem selv fra andre aminosyrer. CoQ10 er heller ikke et essensielt næringsstoff, altså lager kroppen det selv. Bare fordi et stoff er viktig betyr ikke det at vi må spise det i den formen kroppen vår bruker det! Skjønner rett og slett ikke vitsen med å krangle i tråder hvor folk rett og slett vil ha enkle mattips ut fra et kosthold de selv har valgt. Det er ikke din jobb å krangle dem ut av det; spesielt når det er konsensus i forskningsmiljøene om at man helt fint kan leve sunt på ulike typer plantebaserte kosthold. Anonymkode: 8a922...2b9 Det beviser hvor mye du vet... Er ikke kolin essensielt, sier du? Hvordan har du tenkt å få i deg nok kolin med et vegansk kosthold? Sitat Table 1: Adequate Intakes (AIs) for Choline [2] Age Male Female Pregnancy Lactation Birth to 6 months 125 mg/day 125 mg/day 7–12 months 150 mg/day 150 mg/day 1–3 years 200 mg/day 200 mg/day 4–8 years 250 mg/day 250 mg/day 9–13 years 375 mg/day 375 mg/day 14–18 years 550 mg/day 400 mg/day 450 mg/day 550 mg/day 19+ years 550 mg/day 425 mg/day 450 mg/day 550 mg/day Sitat Table 2: Selected Food Sources of Choline [11] Food Milligrams (mg) per serving Percent DV* Beef liver, pan fried, 3 ounces 356 65 Egg, hard boiled, 1 large egg 147 27 Beef top round, separable lean only, braised, 3 ounces 117 21 Soybeans, roasted, ½ cup 107 19 Chicken breast, roasted, 3 ounces 72 13 Beef, ground, 93% lean meat, broiled, 3 ounces 72 13 Fish, cod, Atlantic, cooked, dry heat, 3 ounces 71 13 Potatoes, red, baked, flesh and skin, 1 large potato 57 10 Wheat germ, toasted, 1 ounce 51 9 Beans, kidney, canned, ½ cup 45 8 Quinoa, cooked, 1 cup 43 8 Milk, 1% fat, 1 cup 43 8 Yogurt, vanilla, nonfat, 1 cup 38 7 Brussels sprouts, boiled, ½ cup 32 6 Broccoli, chopped, boiled, drained, ½ cup 31 6 Mushrooms, shiitake, cooked, ½ cup pieces 27 5 Cottage cheese, nonfat, 1 cup 26 5 Fish, tuna, white, canned in water, drained in solids, 3 ounces 25 5 Peanuts, dry roasted, ¼ cup 24 4 Cauliflower, 1” pieces, boiled, drained, ½ cup 24 4 Peas, green, boiled, ½ cup 24 4 Sunflower seeds, oil roasted, ¼ cup 19 3 Rice, brown, long-grain, cooked, 1 cup 19 3 Bread, pita, whole wheat, 1 large (6½ inch diameter) 17 3 Cabbage, boiled, ½ cup 15 3 Tangerine (mandarin orange), sections, ½ cup 10 2 Beans, snap, raw, ½ cup 8 1 Kiwifruit, raw, ½ cup sliced 7 1 Carrots, raw, chopped, ½ cup 6 1 Apples, raw, with skin, quartered or chopped, ½ cup 2 0 (kilde) (notat til moderatorene: disse dataene ligger ute på myndighetsside og er IKKE brudd på opphavsrett. Vær så snill og ikke overmoderer) Du må altså spise 10 store poteter, eller 250 gram hvetespirer, eller 850 gram kidneybønner for å få i deg nok kolin som voksen kvinne hvis du ikke vil spise soya (350 gram soya gir nok kolin). Eller du kan spise 3 egg, eller 300 gram biffkjøtt, eller 100 gram okselever. Men jeg sa aldri at alle disse er essensielle, jeg sa at de er veldige gunstige for vår helse. Hvis du hadde tatt deg bryet med å åpne studiene, så hadde du sett at studiene underbygger denne påstanden. Konsensus betyr ikke at noe er riktig. Det er konsensus at mettet fett er usunt, det er konsensus at rødt kjøtt er usunt, det er konsensus at planteoljer er sunne, og alle disse er feil. I Belgia risikerer man faktisk fengsel hvis man setter et barn på et vegansk kosthold fordi legene har sett seg leie på alle veganerbarna med alvorlige næringsmangler og forsinket utvikling. Anonymkode: 325d9...699 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå