Gå til innhold

Trenger å få i meg mer protein..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få i meg nok protein. Spiser ikke kjøtt og sånt. Noen som har tips til hva slags mat jeg kan spise for å få i meg mer protein? Vet at bønner og linser er en ting, men hva annet? 😅

-jente 24 

Anonymkode: 65348...deb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Edemame-bønner og tofu! Overlegent i protein-innhold. Ellers er vel erter også ganske bra. Takk for at du gjør planeten til et bedre sted å være :) :)

Anonymkode: c420a...49d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva du mener med "og sånt", men hvis du ikke er veganer så er egg en veldig god kilde til protein :) 

Anonymkode: 0fb65...d43

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå vet jeg ikke hva du mener med "og sånt", men hvis du ikke er veganer så er egg en veldig god kilde til protein :) 

Hehe, jeg holder ikke styr på forskjellen på veganer og vegetarianer osv 🙈 men spiser ikke kjøtt. Og ikke fisk egentlig heller. Kam ha laks, men spiser det aldri. Egg KAN jeg spise, men spiser det ikke nå for tiden. Så det er utelukket for en periode nå ihvertfall 😅

-TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Edamamebønner med skall er kjempegodt som snacks :)

-Tørre linser som man lager dhal av, godt og masse protein

-Oster. Grana padana eller parmesan over pastaen, mozzarella i salaten, revet ost i fajitaen 

-Linsepasta er ❣️

Anonymkode: 597dd...bc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

-Edamamebønner med skall er kjempegodt som snacks :)

-Tørre linser som man lager dhal av, godt og masse protein

-Oster. Grana padana eller parmesan over pastaen, mozzarella i salaten, revet ost i fajitaen 

-Linsepasta er ❣️

Anonymkode: 597dd...bc7

Oppskrift på linsepasta?

Anonymkode: 5bc8e...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linser, kikerter, bønner, edamame, tofu, soya, "liksom-kjøtt". Melkeprodukter. Proteinpulver og barer. Dette er hvordan jeg får 120 gram protein hver dag.

Anonymkode: 442c6...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å ikke spise for mye "tomme" kalorier. Dvs, ris og potet har lite næring og mye kalorier. Spis de til best, ikke hver dag. Bytt ut poteten med linser, bønner, quinoa eller lignende som passer matretten.

Ellers så har seitan og soyaprodukter mye protein, men ville ikke spist det hver dag. 

Spiser du variert og bruker linser og bønner "som potet", så vil du få i deg det du trenger, med mindre du trener ekstremt mye styrke

Om du ikke vil være påpasselig med å unngå tomme kalorier, kan du alltids bare drikke en shake hver dag. Proteinpulver smaker gjerne dårlig i seg selv, men det går an lage protein shakes. Jeg er litt lat med kostholdet så jeg styrter en liten kopp vann med proteinpulver iblant. Gidder ikke lage gode shakes hele tiden. 

Noen nevnte proteinbarer, det går også an. Men gjerne unngå søtningsmiddel da mye av det kan tulle litt med magen. 

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Oppskrift på linsepasta?

Anonymkode: 5bc8e...c89

Du kan kjøpe det i butikk, vet rema 1000 bruker ha noen. 

Anonymkode: 96e13...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye protein må du få i deg daglig og hva spiser du til vanlig? Hvordan ser en typisk dag ut? 

Anonymkode: 4fbe7...81e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hehe, jeg holder ikke styr på forskjellen på veganer og vegetarianer osv 🙈 men spiser ikke kjøtt. Og ikke fisk egentlig heller. Kam ha laks, men spiser det aldri. Egg KAN jeg spise, men spiser det ikke nå for tiden. Så det er utelukket for en periode nå ihvertfall 😅

-TS 

Skjønner! Trenger ikke ha en "lapp" på det heller :) Veganer er de som ikke spiser noe fra dyr, ikke ost eller egg eller honning f.eks. Vegetarianer er stort sett ikke kjøtt, noen ikke laks og fisk heller. Varierer :)

Støtter forslagene om linser, bønner, og vil tipse om quinoa også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sliter med å få i meg nok protein. Spiser ikke kjøtt og sånt. Noen som har tips til hva slags mat jeg kan spise for å få i meg mer protein? Vet at bønner og linser er en ting, men hva annet? 😅

-jente 24 

All mat minus sukker og olje inneholder protein,så spiser du varianter og nok kalorier får du i deg nok proteiner. Jeg har vært veganer i 7 år og har aldri bekymret meg for proteiner 

Anonymkode: 76c56...777

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Skjønner! Trenger ikke ha en "lapp" på det heller :) Veganer er de som ikke spiser noe fra dyr, ikke ost eller egg eller honning f.eks. Vegetarianer er stort sett ikke kjøtt, noen ikke laks og fisk heller. Varierer :)

Støtter forslagene om linser, bønner, og vil tipse om quinoa også. 

Vegetarianer spiser ikke fisk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Vegetarianer spiser ikke fisk!

Ikke alltid like lett å holde styr på. Den mest utfordrende kostholdsretningen er definitivt veganer, de andre har mer proteiner å velge mellom.

https://www.northshore.org/healthy-you/vegan-flexitarian-vegetarian-pescatarian-and-macrobiotic-diets--whats-the-difference/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omy skrev (7 minutter siden):

Ikke alltid like lett å holde styr på. Den mest utfordrende kostholdsretningen er definitivt veganer, de andre har mer proteiner å velge mellom.

https://www.northshore.org/healthy-you/vegan-flexitarian-vegetarian-pescatarian-and-macrobiotic-diets--whats-the-difference/

Det er null problemer med proteiner som veganer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er null problemer med proteiner som veganer

Det vet jeg - jeg er selv veganer. Men det er jo ikke et helt uvanlig spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det viktigste er å ikke spise for mye "tomme" kalorier. Dvs, ris og potet har lite næring og mye kalorier. Spis de til best, ikke hver dag. Bytt ut poteten med linser, bønner, quinoa eller lignende som passer matretten.

Ellers så har seitan og soyaprodukter mye protein, men ville ikke spist det hver dag. 

Spiser du variert og bruker linser og bønner "som potet", så vil du få i deg det du trenger, med mindre du trener ekstremt mye styrke

Om du ikke vil være påpasselig med å unngå tomme kalorier, kan du alltids bare drikke en shake hver dag. Proteinpulver smaker gjerne dårlig i seg selv, men det går an lage protein shakes. Jeg er litt lat med kostholdet så jeg styrter en liten kopp vann med proteinpulver iblant. Gidder ikke lage gode shakes hele tiden. 

Noen nevnte proteinbarer, det går også an. Men gjerne unngå søtningsmiddel da mye av det kan tulle litt med magen. 

Du kan kjøpe det i butikk, vet rema 1000 bruker ha noen. 

Anonymkode: 96e13...a39

Poteten er undervurdert

https://aktivtrening.com/sunn-livsstil/gronnsaker-som-kan-gi-deg-masse-protein

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omy skrev (2 minutter siden):

Det vet jeg - jeg er selv veganer. Men det er jo ikke et helt uvanlig spørsmål.

Sant! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål kanskje, men fins det bønner, linser osv uten «skall» eller det skinnet på. Det er noe av grunnen til at jeg ikke spiser det 😬🙈

-TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...