Gå til innhold

Takker barna deres for julegavene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var barn måtte jeg og søsknene mine alltid sende takkekort eller ringe og takke de jeg og vi fikk julegaver fra. 

Nå er jeg voksen, men av de ca 10 barna jeg nå gir julegaver er det ingen som takker.  Hører ingenting fra foreldrene heller. Er dette en utdødd tradisjon?

Det ødelegger jo litt av givergleden når man aldri får et takk tilbake.

Hva gjør dine barn? 

Anonymkode: 4f309...008

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Vi takker for barna. Hvis de får dem mens vi møter giver, takker barnet selvfølgelig selv.

Skrevet

Eh. Ja. Barna mine ringer etter jul og takker for alle gavene, denne julen har dem laget mange julekort i barnehagen som vi skal sende ut. burde ikke alle foreldrene lære barna å takke ? 

• Liker 9
Skrevet

Må innrømme at vi var sløve på å få sønnen vår til å takke de som ikke var til stede før. Vi voksne takket på vegne av hele familien. Men etter at han fikk egen telefon har han sendt sms og takket selv. Gjerne med bilde av gaven i bruk hvis det passer seg sånn.

Anonymkode: b8248...499

• Liker 1
Skrevet

Aldri sendt takkekort. Men man kontakter giver og sier takk, det er en selvfølge. 

Anonymkode: 526a7...8a1

Skrevet

Sender takkemld

Skrevet

Såklart. Jeg oppdrar da unger med folkeskikk.

Anonymkode: 21625...d32

• Liker 3
Skrevet

Både vi voksne og barna våre takker for gavene. Enten ved å ringe eller sende melding, eller når vi møter familie i romjula. Jeg er også nøye på å memorere hva vi faktisk fikk i gave av folk; litt teit å takke uten å huske hva man takker for...

Anonymkode: 9234f...0b8

Skrevet (endret)

Jeg har sluttet å gi julegaver til enkelte av mine venners barn jeg gav til før pga manglende takk. Da jeg ble spurt om hvorfor det ikke kom flere gaver gjorde jeg mora oppmerksom på ungenes fadese. Hun ble totalt kermit i trynet, men sa ingenting. Det er jo sånn at ungenes manglende oppdragelse går på foreldrene. 

Endret av O.G.
Skrevet

Jeg ble lært opp til å si takk, så klart. Jeg sendte ikke takkekort, men jeg sendte en tekstmelding til de jeg hadde fått gave av som jeg ikke hadde fått sett personlig. Ringer aldri noen, hverken da eller nå, så det var mer enn godt nok. 
Lærer barna mine det samme. Møter de giver selv, takker de der og da, ellers er en tekstmelding eller en telefon bra nok :) 

Anonymkode: f3c3e...27c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg var barn måtte jeg og søsknene mine alltid sende takkekort eller ringe og takke de jeg og vi fikk julegaver fra. 

Nå er jeg voksen, men av de ca 10 barna jeg nå gir julegaver er det ingen som takker.  Hører ingenting fra foreldrene heller. Er dette en utdødd tradisjon?

Det ødelegger jo litt av givergleden når man aldri får et takk tilbake.

Hva gjør dine barn? 

Anonymkode: 4f309...008

Mine skriver/tegner takkekort, syns det er en fin tradisjon

Skrevet

Selvfølgelig! Bonusen må ringe eller sende melding, 2 åringen takker vi for , enn så lenge. Med mindre hun får noe mens personen er der, da ber jeg hun takke med en gang. Det både en selvfølge og ren folkeskikk. De som ikke lærer barna sine det bør ta et kurs i hvordan man oppfører seg :) 

Våre barn er heldigvis flinke til å takke både for gaver, mat, hjelp osv :) 

• Liker 2
Skrevet
O.G. skrev (2 minutter siden):

Jeg har sluttet å gi julegaver til enkelte av mine venners barn jeg gav til før pga manglende takk. Da jeg ble spurt om hvorfor det ikke kom flere gaver gjorde jeg mora oppmerksom på ungenes fadese. Hun ble totalt kermit i trynet, men sa ingenting. Det er jo sånn at ungenes manglende oppdragelse på foreldrene. 

Jeg har av samme grunn ikke tenkt å gi min venninnes barn noe spesielt i år. De er flere søsken og de får noe godteri i sitt navn.

Anonymkode: 14d96...423

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har av samme grunn ikke tenkt å gi min venninnes barn noe spesielt i år. De er flere søsken og de får noe godteri i sitt navn.

Anonymkode: 14d96...423

Folk må lære ungene sine å takke for gavene de får.

Skrevet

Takkekort for julegaver høres i overkant presentiøst ut for min del. Trodde det var noe som tilhørte, dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse?

Pleier å sende melding til de i min familie barns får gaver av, om vi ikke møtes i løpet av julen. Kanskje jeg ber sønnen min sende selv i år, jeg får se

Anonymkode: 89876...156

• Liker 1
Skrevet

Det å ringe eller sende kort og takke for gave er ikke en tradisjon jeg er vant til. Jeg pleier heller ikke få takkemeldinger fra andre, har ikke opplevd at mannen min har det heller (har heller ikke med seg den tradisjonen fra sin familie). Det er ingen jeg får gave fra som jeg ikke gir gave til selv. Da må jo begge takke, eller hva? Som voksen gir jeg langt flere julegaver enn det jeg får tilbake, men det har aldri falt meg inn å forvente en takk i etterkant. Det hadde vært koselig, men ikke nødvendig.

Har ikke lyst til å sitte på telefonen og tekste om gaver til slekt og venner hele julekvelden. Men vi takker de som vi treffer i romjula, og de vi feirer med der og da, eller andre vi tilfeldigvis snakker med.

Anonymkode: 6ec1d...1ed

• Liker 1
Skrevet

Det hender vi sender takkekort, men ringer helst eller sender SMS. Det er urolig viktig å lære barn om takknemlighet 

• Liker 2
Skrevet

Alltid. :) Ringer eller sender SMS alt ettersom. Er ikke alltid det blir gjort på dagen da, hvis vi skal treffe de "vi" har fått gave av i romjulen så takker vi da. 

Skrevet

Vi lar barnet sende en SMS eller så filmer vi at barnet sier takk til giveren og sender det. 

Gaver barnet åpner når giver er til stede takker selvfølgelig barnet for der og da, med klem og glede. 

Da barnet var 0-1 år tok vi voksne oss av takkingen, men etter det har barnet gjort det selv. 

Anonymkode: 850aa...ee2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det å ringe eller sende kort og takke for gave er ikke en tradisjon jeg er vant til. Jeg pleier heller ikke få takkemeldinger fra andre, har ikke opplevd at mannen min har det heller (har heller ikke med seg den tradisjonen fra sin familie). Det er ingen jeg får gave fra som jeg ikke gir gave til selv. Da må jo begge takke, eller hva? Som voksen gir jeg langt flere julegaver enn det jeg får tilbake, men det har aldri falt meg inn å forvente en takk i etterkant. Det hadde vært koselig, men ikke nødvendig.

Har ikke lyst til å sitte på telefonen og tekste om gaver til slekt og venner hele julekvelden. Men vi takker de som vi treffer i romjula, og de vi feirer med der og da, eller andre vi tilfeldigvis snakker med.

Anonymkode: 6ec1d...1ed

Whaat!? Det er noe av det rareste jeg har hørt? Det er da ikke tradisjon, det er folkeskikk å takke for gavene man får! 

Anonymkode: 7037c...29b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...