AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 Det skal ihvertfall jeg gjør etter jeg så en dokumentar om griseindustrien....får vondt i hjerte og sjel av hvordan de fleste griser har det i Norge. Visste ikke at det var så forferdelig. Anonymkode: 98502...ffd 5
Skiftenøkkel Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 Den dokumentaren vise ikke hvordan de fleste griser har det i Norge nei.. 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #3 Skrevet 4. desember 2020 Skiftenøkkel skrev (3 minutter siden): Den dokumentaren vise ikke hvordan de fleste griser har det i Norge nei.. Fortell hvordan de har det da...de lever inne hele livet,med betong rundt seg.... Anonymkode: 98502...ffd 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #4 Skrevet 4. desember 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Fortell hvordan de har det da...de lever inne hele livet,med betong rundt seg.... Anonymkode: 98502...ffd Når du nevnte dokumentaren så antok jeg at du snakket om de ekstreme hendelsene som ble vist i dokumentaren. Visste du virkelig ikke at de sto inne hele livet? Da håper jeg ikke du spiser andre ting som kylling, drikker melk og lignende heller. Anonymkode: 9c752...6a3 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #5 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fortell hvordan de har det da...de lever inne hele livet,med betong rundt seg.... Anonymkode: 98502...ffd Da har ikke du vert på mange bondegårder 😂 Jeg har kun opplevd dei går ute å koser seg 🤷🏻♀️ Og jeg har vert på MANGE gårder. Anonymkode: 75247...d8a 1
Skiftenøkkel Skrevet 4. desember 2020 #6 Skrevet 4. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Fortell hvordan de har det da...de lever inne hele livet,med betong rundt seg.... Anonymkode: 98502...ffd Det har du rett i, og kan si meg enig i at det ikke er en spesielt hyggelig tanke. Jeg trodde du siktet til vanskjøtsel og mishandling som kom fram i dokumentaren, da tenker jeg den undercover saken for omtrent et års tid siden. Det er klart at et lykkelig griseliv med stor plass og tilgang til uteområder o.l. er en fin tanke, men når alt skal effektiviseres for lavest mulig produksjonskostnad så er det urealistisk. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #7 Skrevet 4. desember 2020 Jeg er personlig veganer, så jeg kommer til å spise noe annet på julaften, men jeg har det intrykket av at de aller fleste kun kjøper kjøtt fra gårder dem vet dyrene har hatt det bra. Det er ihvertfall det folk sier til meg. 😛 Så kanskje noen har noen gode tips om hvor? Anonymkode: 708cc...a7c 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #8 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Når du nevnte dokumentaren så antok jeg at du snakket om de ekstreme hendelsene som ble vist i dokumentaren. Visste du virkelig ikke at de sto inne hele livet? Da håper jeg ikke du spiser andre ting som kylling, drikker melk og lignende heller. Anonymkode: 9c752...6a3 jo jeg visste det,men ikke at gulvene var så glatte at de gled og fikk skader,betennelser o.l. heller ikkje at bønder slo grisene og brukte strømpistol ,noe som er ulovlig. Anonymkode: 98502...ffd 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #9 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er personlig veganer, så jeg kommer til å spise noe annet på julaften, men jeg har det intrykket av at de aller fleste kun kjøper kjøtt fra gårder dem vet dyrene har hatt det bra. Det er ihvertfall det folk sier til meg. 😛 Så kanskje noen har noen gode tips om hvor? Anonymkode: 708cc...a7c ja fint om folk tipser hverandre...mitt inntrykk er at folk bare vil ha billig kjøtt....og ikke tenker dyrevelferd. Anonymkode: 98502...ffd 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #10 Skrevet 4. desember 2020 Er veldig glad for å ha fryseren full av hjortekjøtt, kortreist og sunt kjøtt. TS Anonymkode: 98502...ffd 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #11 Skrevet 4. desember 2020 Jeg gjør det med alt kjøtt. Kjøper kun kjøtt gjennom reko-ring. I tillegg sjekker jeg hvor langt det er fra gården til slakteriet. Har endt opp med å handle alt kjøtt vi spiser fra produsenter med gårdslakteri. Dermed er kjøttforbruket vårt nede på kjøtt maks en gang i uka. Anonymkode: 912e5...f37 3
Skiftenøkkel Skrevet 4. desember 2020 #12 Skrevet 4. desember 2020 Kjenner flere bønder som har julegris gående, som ser ut til å leve luksus griseliv. Men de er ikke grisebønder. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #13 Skrevet 4. desember 2020 Kjøper i alle fall ikke utenlandsk ribbe full av antibiotika. Anonymkode: 3fba4...36f 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #14 Skrevet 4. desember 2020 Vi hadde prosjekt om husdyr på skolen da jeg var 10 år gammel (for..hjelp..23 år siden). Da lærte jeg om hvor emosjonelt intelligente griser er. Vi hadde hund på den tiden som jeg elsket høyere enn noe i verden og da jeg lærte at grisene var smartere enn hunder også, var det gjort. Har ikke rørt et eneste produkt fra svin siden. På julaften blir det vegisterkaker, nøtte/julestek og veganske småpølser med alt tilbehøret selvfølgelig ❤️ Anonymkode: a9456...8ab 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #15 Skrevet 4. desember 2020 Jeg kjøper fra en lokal bonde med frittgående griser. De et stort uteområde de koser seg på og de har avtaler med flere lokale butikker om å få frukt og grønt som skal kastes slik at grisene kan få det i stedet. Jeg har vært på gården og der ser ut som grisene lever et veldig godt griseliv i motsetning til de på dokumentaren. Anonymkode: c1883...d62 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #16 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg kjøper fra en lokal bonde med frittgående griser. De et stort uteområde de koser seg på og de har avtaler med flere lokale butikker om å få frukt og grønt som skal kastes slik at grisene kan få det i stedet. Jeg har vært på gården og der ser ut som grisene lever et veldig godt griseliv i motsetning til de på dokumentaren. Anonymkode: c1883...d62 så fint å høre. Anonymkode: 98502...ffd
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #17 Skrevet 4. desember 2020 Jeg kjøper også kjøtt på Reko-ring, Bondens marked og kjøtt som er økologisk produsert. På FB-sidene til Reko-ringen presenterer den enkelte produsent driften sin, med detaljer om hvordan dyrene har det, og mange ganger video og bilder. Man treffer også bøndene selv når man kjøper kjøttet. En stor fordel for mange av bøndene i min Reko-ring er at de har eget slakteri på eller like ved gården (og er utdannet i faget) slik at dyrene slipper transport til slakteri. Det er flere produsenter av utegris i min Reko-ring. I økologisk produksjon er det også retningslinjer for dyrevelferd, og man har garanti for visse kriterier for dyreholdet og behandlingen av dyrene man kjøper. At Reko-ringer er blitt såpass populært i Norge viser at tilbud og etterspørsel ikke handler kun om lavest mulig pris. Forbrukerne kan også faktisk vri markedet i retning feks bedre dyrevelferd, mer bærekraftig produksjon og bedre kvalitet ved å velge vekk de billigste produktene som ikke overholder slike kriterier. Da blir maten dyrere, men bedre. Det går faktisk an. Anonymkode: ceb42...c1f 8
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #18 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da har ikke du vert på mange bondegårder 😂 Jeg har kun opplevd dei går ute å koser seg 🤷🏻♀️ Og jeg har vert på MANGE gårder. Anonymkode: 75247...d8a Men da må du vel ha vært på en veldig spesiell type gård, for det er ikke normalen at gris går ute. Dersom det er økologisk gris så kan det være at grisene har gått ute, men økologisk svin drives i mye mindre skala enn vanlig svineoppdrett. Det er ikke vanlig at norske svin går ute nå etter svineinfluensaen. Mattilsynet har jo selv gått ut med at dyreholdet i norsk svinehold er altfor dårlig. På toppen av dette vil det være mangel på norsk ribbe i år og blant annet ribbe fra tyske produsenter er det man finner i butikkene. Folk kommer til å gå etter pris som alltid med mindre man er spesielt interessert for norsk landbruk. Anonymkode: e4adf...721 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #19 Skrevet 4. desember 2020 Skiftenøkkel skrev (2 timer siden): Den dokumentaren vise ikke hvordan de fleste griser har det i Norge nei.. Lenge leve benektelsen Anonymkode: af141...29a 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #20 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da har ikke du vert på mange bondegårder 😂 Jeg har kun opplevd dei går ute å koser seg 🤷🏻♀️ Og jeg har vert på MANGE gårder. Anonymkode: 75247...d8a Ja for kjøttdisken er full av lykkelige griser fra bondegårder 🙄 Anonymkode: af141...29a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå