Gå til innhold

Laktosefrie matvarer - utvalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er egentlig utvalget av laktosefrie produkter nå, sånn generelt? Jeg bor i gokk og handler veldig sjeldent andre steder enn her hjemme, så jeg har ikke helt oversikt over hva som er å få tak i andre steder. Finnes det i det hele tatt flere produkter enn vi får tak i her? Føler utvalget av glutenfri mat har blitt kjempebra de siste årene, men laktosefrie produkter finner jeg egentlig bare mindre og mindre av. Tidligere spiste jeg mye av en yoghurt med blåbærsmak, men den vet jeg ble tatt ut av produksjon for noen år siden.

Vi har:
- Melk (H, lett, ekstra lett - Tine)
- Kremfløte (Tine)
- Rømme og creme fraiche (Tine og Q)
- Yoghurt naturell i giga-boks og firepakk med porsjonsbeger med smak av jordbær (Tine)

Håper virkelig utvalget faktisk er større enn dette, lol. :(

Skrevet

Utvalget varierer veldig fra butikk til butikk! Må ofte dra på flere butikker for å få tak i alt jeg skal ha😑 

Skrevet
Brimi skrev (7 minutter siden):

Utvalget varierer veldig fra butikk til butikk! Må ofte dra på flere butikker for å få tak i alt jeg skal ha😑 

Ugh, sånt er så irriterende.

Og prisene! Laktoseintoleransen min sprenger matbudsjettet vårt. Sist vi kjøpte melk betalte vi 40 kroner for en liter, uæ. 🙃

Skrevet

Matfløte fra Tine (Tine) 

Meierismør (Tine) 

Yoghurt med vanilje i stort beger (Tine) 

Gresk yoghurt (Synnøve) 

Gresk yoghurt med jordbær (Synnøve) 

Sjokolademelk (Tine) 

Biola naturell (Tine) 

Biola blåbær (Tine) 

Biola rødbete, eple og Lime (Tine) 

Cottage cheese (Tine?) 

Kremost (Tine?) 

Apetina fetaost i blokk (Arla) 

Anonymkode: 24fd9...c30

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Matfløte fra Tine (Tine) 

Meierismør (Tine) 

Gresk yoghurt (Synnøve) 

Sjokolademelk (Tine) 

Biola naturell (Tine) 

Biola blåbær (Tine) 

Cottage cheese (Tine?) 

Kremost (Tine?) 

Fri vaniljeis i boks (Diplom-is) 

Fri vaniljeis med sjokoladebiter i boks (Diplom-is) 

Fri kroneis med sjokolade (Diplom-is) 

Glemte det viktigste 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Matfløte fra Tine (Tine) 

Meierismør (Tine) 

Gresk yoghurt (Synnøve) 

Sjokolademelk (Tine) 

Biola naturell (Tine) 

Biola blåbær (Tine) 

Cottage cheese (Tine?) 

Kremost (Tine?) 

Hvor handler du?! Jeg vil også ha Biola!

Skrevet
Karve skrev (15 minutter siden):

Jeg handler lite av disse tingene, men jeg så alle tre biolavariantene på Rema 1000 for et par dager siden. Den med rødbeter etc er helt ny, så mulig det tar litt tid før den kommer i alles hyller. 

Skrevet

Kjøp heller plantebasert. Utvalget er mye større der

Anonymkode: 41df5...356

• Liker 2
Skrevet

Du kan evt kjøpe laktase på apotek. Laktase bryter ned laktose

Anonymkode: 04675...52e

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, Karve said:

Og prisene! Laktoseintoleransen min sprenger matbudsjettet vårt. Sist vi kjøpte melk betalte vi 40 kroner for en liter, uæ. 🙃

Ofte er melkefri rimeligere enn laktosefri:/

Anonymkode: df171...d55

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg handler lite av disse tingene, men jeg så alle tre biolavariantene på Rema 1000 for et par dager siden. Den med rødbeter etc er helt ny, så mulig det tar litt tid før den kommer i alles hyller. 

Den med rødbeter har vi hatt lenge.

Anonymkode: df171...d55

Skrevet

Har brukt laktosefritt i 8 år, og syns utvalget blir bedre og bedre. I starten var det melk, rømme og fløte å få tak o her jeg bor. I tillegg til tidligere nevnte kommer jeg i farta på:

Risgrøt fra både Toro og Fjordland

Tine meierismør

kroneis med jordbær og sjokolade

Vegansk pinneis 

Vaniljesaus, tror den er plantebasert?

Ser forresten at du skriver at laktosefrie produkter sprenger budsjettet. Bruker hele familien laktosefritt? Her kjøper jeg kun laktosefritt til oss to som trenger det, dersom det ikke skal brukes i mat. Feks melk til å drikke, kjøper både vanlig melk og laktosefri. Grøt, kjøper begge deler. 

Anonymkode: 0d0de...9e8

Skrevet
Karve skrev (16 timer siden):

Kiwi har prisavslag nå, 20 kroner for melka, fikk litt sjokk😂

Skrevet
Karve skrev (20 timer siden):

Hvor handler du? Handlet stort sett på kiwi eller Meny, laktosefri melk koster ca25 kroner tror jeg. Har to barn med laktoseintoleranse og ser ikke det er så stor prisforskjell. Hverken på rømme, melk eller fløte. Bruker mye havremelk, Oatly har flere produkter vi bruker, både til matlaging og dessert etc, samme med alpro . Sprenger ikke budsjettet vårt, tenker ikke på det. Må jo ha det 

Anonymkode: 6cc4b...145

Skrevet
Karve skrev (20 timer siden):

Kiwi har

Anonymkode: 6cc4b...145

Skrevet

Jeg kjøper heller laktase iblant enn å bruke f.eks 10 kr mer på rømme :) Kjøper laktosefri melk og smør, ellers kjøper vi stort sett vanlig is, vanlig fløte osv, og så tar jeg bare en laktase-pille. Skal sies at jeg har pleid å kjøpe dem utenlands til 1,5 kr pr stk, og da er det rimeligere enn de jeg kjøper på apoteket nå, men jeg syns det er verd det :) Da er jeg heller ikke avhengig av å holde meg til kun laktosefritt med tanke på smak og utvalg.

Anonymkode: 9e143...138

Skrevet

Syns utvalet har blitt ganske bra i det siste. 

Q-meieriet sine yoghurtar (i pose) er alle laktoseredusert/laktosefri. Det same med fleire av Yt-produkta til Tine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan evt kjøpe laktase på apotek. Laktase bryter ned laktose

Anonymkode: 04675...52e

Jeg har testet laktase med ujevne mellomrom fra jeg var liten, men merker dessverre ikke noe særlig effekt. 😕 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har brukt laktosefritt i 8 år, og syns utvalget blir bedre og bedre. I starten var det melk, rømme og fløte å få tak o her jeg bor. I tillegg til tidligere nevnte kommer jeg i farta på:

Risgrøt fra både Toro og Fjordland

Tine meierismør

kroneis med jordbær og sjokolade

Vegansk pinneis 

Vaniljesaus, tror den er plantebasert?

Ser forresten at du skriver at laktosefrie produkter sprenger budsjettet. Bruker hele familien laktosefritt? Her kjøper jeg kun laktosefritt til oss to som trenger det, dersom det ikke skal brukes i mat. Feks melk til å drikke, kjøper både vanlig melk og laktosefri. Grøt, kjøper begge deler. 

Anonymkode: 0d0de...9e8

Hm.. kanskje det bare er her utvalget stadig krymper.

Vi er to voksne, så det blir mye svinn om vi kjøper dobbelt opp. Det meste som spises av begge kjøpes derfor laktosefritt. Er det kun til samboer kjøpes det med laktose, selvfølgelig.

Jeg fant forresten laktosefri Philadelphia på en matbutikk et lite stykke unna i dag. 😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...