Gå til innhold

Ned i vekt av Havregrøt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det hjelper deg ikke akkurat med å gå ned i vekt. Men havregrøt er sunt og hvis du klarer å unngå for mye kaloririkt sammen med grøten (smør, sukker, nøtter, tørka frukt osv) så er det et bra og mettende alternativ med relativt lite kalorier. 

Det er det å ligge i kaloriunderskudd daglig som hjelper. Eneste positive med havregrøt er at det gjerne metter lengre og man derfor ikke går å småspiser. Men det er også viktig å lære seg hva en porsjon havregryn i vekt er. For en stor, halv skål med havregrøt utgjør en del kalorier selv om det er sunt. Også spørs det jo hva man bruker i havregrøten. Vann og lettmelk? Eller helmelk og klatt smør? Og hva har man på havregrøten? Eple og kanel? Eller smør, sukker og kanel?

• Liker 2

Er jeg den eneste som opplever nøyaktig det motsatte? Med havregrøt som frokost er jeg sulten som en ulv bare et par timer etter. Jeg har heller aldri opplevd at jeg spiser mindre fordi jeg blir raskere mett. Jeg småspiser mye mer etter en skål havregryn enn etter et par egg. 

Fiber er ikke et næringsstoff vi trenger. Det suger opp vann, og lager en gel som kan bidra til å senke tiden det tar for kroppen å absorbere stivelsen som er spaltet til sukkerarter. 

Anonymkode: cbc0e...62a

• Liker 10

Annonse

Jeg spiser en porsjon havregrøt til lunsj hver dag, og det hjelper meg å gå ned i vekt fordi jeg holder meg mett ganske lenge og slipper et enormt sukkersug når jeg er på vei hjem fra jobb. 

Jeg holder oversikt over kaloriene og bruker selvsagt ikke sukker eller annet kaloririkt tilbehør til grøten. 

Anonymkode: 734ba...0e8

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hjelper havregrøt til å gå ned i vekt ved daglig inntak?

Anonymkode: 6b484...7d3

Hva mener du egentlig? Om du bare spiser havregrøt? Om du spiser havregrøt daglig i tillegg til alt annet du spiser?

Du går ned i vekt hvis du inntar færre kalorier enn du forbruker på en dag...

Så lenge som du spiser mindre kalorier ved dette havregrøtmåltidet enn du ville gjort om du f.eks spiste brødskiver. 
Ellers har undertegnede god erfaring med å gå ned flere kilo i løpet av et år, kun ved å spise ca en brødskive mindre pr dag i arbeidsuka. Det gir ikke raske resultater, men det fungerer og gir deg ikke desperate drømmer om sjokolade og andre søte saker, eventuelt dårlig samvittighet fordi du fortsatt unner deg en sjokolade som lørdagsgodt. - Du trenger heller ikke å telle kalorier, - bare spise bittelitt mindre til ett måltid. 

Anonymkode: a993e...708

• Liker 1
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så lenge som du spiser mindre kalorier ved dette havregrøtmåltidet enn du ville gjort om du f.eks spiste brødskiver. 
Ellers har undertegnede god erfaring med å gå ned flere kilo i løpet av et år, kun ved å spise ca en brødskive mindre pr dag i arbeidsuka. Det gir ikke raske resultater, men det fungerer og gir deg ikke desperate drømmer om sjokolade og andre søte saker, eventuelt dårlig samvittighet fordi du fortsatt unner deg en sjokolade som lørdagsgodt. - Du trenger heller ikke å telle kalorier, - bare spise bittelitt mindre til ett måltid. 

...Men dette gjelder bare dersom du før du kuttet brødskiva hadde et inntak som gikk i 0 i forhold til kalorier inn mot kalorier forbrent. Og det er gjerne ikke det som er tilfelle når man innser at man langsomt har lagt på seg og innser at man bør gå ned i vekt. 

Anonymkode: c3bee...fdd

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er jeg den eneste som opplever nøyaktig det motsatte? Med havregrøt som frokost er jeg sulten som en ulv bare et par timer etter. Jeg har heller aldri opplevd at jeg spiser mindre fordi jeg blir raskere mett. Jeg småspiser mye mer etter en skål havregryn enn etter et par egg. 

Fiber er ikke et næringsstoff vi trenger. Det suger opp vann, og lager en gel som kan bidra til å senke tiden det tar for kroppen å absorbere stivelsen som er spaltet til sukkerarter. 

Du er absolutt ikke alene om det. Mettheten man får av havregrøt er veldig kortvarig. Og jeg får en hul sultfølelse etterpå.

Og helt riktig angående fiber! 👍 Fiber lager bare trøbbel for magen. Det er mye bedre å kutte ut fiber. Bare gjør det gradvis slik at du ikke får problemer på grunn av for stor forskjell i fiberinntaket. Ikke metter det mer heller. Man lurer ikke kroppen så lett. Ja, det fyller magesekken så det metter der og da, men så ser kroppen at det kommer jo ikke noe næring og så blir du sulten igjen. Det er som å pisse på seg for å holde seg varm. 

Anonymkode: c54a6...79f

• Liker 2
AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 22.22):

...Men dette gjelder bare dersom du før du kuttet brødskiva hadde et inntak som gikk i 0 i forhold til kalorier inn mot kalorier forbrent. Og det er gjerne ikke det som er tilfelle når man innser at man langsomt har lagt på seg og innser at man bør gå ned i vekt. 

Anonymkode: c3bee...fdd

Vel, jeg hadde lagt gradvis på meg over mange år, men hadde sluttet å gå opp i vekt, fordi kostholdet mitt ga meg et energinivå som var mer passende for en på litt over 70 kilo. Uansett...dersom man fortsatt går opp i vekt, er det neppe noe kjempestort problem å kutte litt av to måltider.

Jeg har et litt tullete forhold til mat og spiste en stund nesten bare havregrøt. Endte opp med alvorlig undervekt, så det er i alle fall ikke å kombinere det med vektnedgang. Anbefaler å spise andre ting også, da 🙃

Anonymkode: 1b2ed...a90

Annonse
AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 17.54):

Hm....

Fordøyelsen min hadde aldri taklet 2 egg til frokost, og aldri alene.

Den perioden jeg veide minst spiste jeg havregryn med nøtter hver bidige morgen. 

Følte iallefall det for meg var en god start på dagen. 

Spiser det gjerne før trening, da orker jeg mer. 

Anonymkode: 156ac...d5e

AnonymBruker skrev (På 6.12.2020 den 12.58):

Jeg har et litt tullete forhold til mat og spiste en stund nesten bare havregrøt. Endte opp med alvorlig undervekt, så det er i alle fall ikke å kombinere det med vektnedgang. Anbefaler å spise andre ting også, da 🙃

Da spiste du for lite kalorier. Havregrøt er ikke mirakelkur for vektnedgang

Anonymkode: 827a6...190

• Liker 1

Jeg spiste mye havregrøt da jeg trente til maraton. Nettopp fordi at det ikke ga noe langvarig metthetsfølelse ,og jeg kunne spise mye av det uten å bli stappmett slik at jeg i meg alle de ekstra kaloriene jeg trengte. Og det gir en super kardioenergi med gode næringsstoffer.

Nå når jeg er tilbake på hverdagsmosjonsnivå så spiser jeg lite havregrøt. Blir overhodet ikke mett på en "vanlig" porsjon som er 30-50 gram, da kan jeg likegodt droppe frokosten.

Anonymkode: ba5e4...e65

• Liker 1
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da spiste du for lite kalorier. Havregrøt er ikke mirakelkur for vektnedgang

Anonymkode: 827a6...190

Nei, det har jeg aldri påstått. jeg skrev bare at det er fullt mulig å gå ned i vekt og spise havregrøt samtidig, ikke at en går ned i vekt  fordi en spiser det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...