Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 18 uker på vei og har UL på Rikshospitalet. Lurer på om skal blæra mi være full eller tom under UL?

Anonymkode: 2882b...f2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tom. De ber deg gå på do like før ul.

Anonymkode: 4cf32...bb2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er 18 uker på vei og har UL på Rikshospitalet. Lurer på om skal blæra mi være full eller tom under UL?

Det har nok ikke så mye å si når du er så langt på vei. Tidligere skal den helst være tom. Skader ikke å tisse først. 

Anonymkode: f6fd6...5db

Skrevet

Det er ingen grunn til å ha full blære til OUL, det er bare ubehagelig. Eneste gangen jeg har blitt bedt om å møte med full blære var til innsett ved ivf-behandling. 

Anonymkode: 53369...d06

Skrevet

Så rart! Jeg fikk beskjed om at den skulle være full og drikke minst en liter vann før UL 😮 

Anonymkode: 75fc3...a8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så rart! Jeg fikk beskjed om at den skulle være full og drikke minst en liter vann før UL 😮 

Hvorfor det? 

Jeg fikk vite at det kunne være lurt å drikke litt saft/brus slik at fosteret våknet. Men blæren skulle helst være så tom som mulig (på tidlig ultralyd) 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor det? 

Jeg fikk vite at det kunne være lurt å drikke litt saft/brus slik at fosteret våknet. Men blæren skulle helst være så tom som mulig (på tidlig ultralyd) 

Nei, det vet jeg ikke? Jeg bare fikk brev om at nå var det tid for ultralyd ( både for uke 12 og 18 )  og at jeg måtte huske å drikke en liter vann så blæra var full. Stilte ikke spørsmål med det, bare gjorde det de sa 😅

Skrevet

Jeg har også fått beskjed å at blæren godt kan være litt full når jeg har vært på tidlig ul. De sa det da var lettere å se livmoren. Senere ut i svangerskapet har det nok mindre å si. 

Anonymkode: 1b909...71b

Skrevet

Jeg ble sent på do for å tisse rett før ultralyd i uke 14 fordi det var over en halvtime siden jeg tømte blæra sist. Fikk seff ikke til å tisse, og fikk kommentar på at blæra ikke var helt tom under ultralyden.

Rart det skal være tilfeldig (?) hvilke råd man får innad i helse norge... 

Ultralyd i uke 9 var ikke like nøye på blæra, da den var innvendig (da er det best å tisse pga trykk og ikke for å se bedre).

Ultralyd senere har det vært greit å tisse først mest pga trykk mot magen (både av ultralydapparat og for å vekke foster om det er lite bevegelse). 

Skrevet

Jeg fikk beskjed om full blære ved utvendig, tidlig ultralyd (uke 12), fordi livmora da fremdeles ligger ganske langt nede og blæra presser den opp litt. Ved tidlig innvendig ultralyd hadde det vært bedre med tom blære. Og ved OUL fikk jeg inntrykk av at det ikke spilte noen rolle, da livmora er høyt nok på det tidspunktet uansett. 

Anonymkode: 430c6...263

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å gå på do og tømme blæra midtveis i UL-timen.

Anonymkode: 6b4a8...168

Skrevet

Merkelig. Jeg ble sendt ut igjen på do fordi hun klarte ikke å se ordentlig siden blæra var full. Tror det var ordinær UL. 

Anonymkode: c7168...331

Skrevet

Jeg har ikke hørt noen ting om dette på noen av de 4 ultralydene jeg har vært på. Er i uke 32.

Ingen skriv eller personell har nevnt noen ting om blæra mi, så den har vært både full og tom.

Anonymkode: 02295...c37

Skrevet

Har alltid fått beskjed om full blære ved oul, fordi det skal være lettere å se?

Skrevet

Det har ikke noe å si.

Det kan gjøre det litt lettere å plassere et egg ved prøverør. Men også det går fint uansett. Ikke at noen i denne tråden er opptatt av det. 

Anonymkode: 599b8...65e

Skrevet

Var nettopp på UL i uke 13. Spurte om jeg burde gå på toalettet først. Fikk beskjed om at noen ganger kan det være en fordel med litt i blæra, mulig fordi den skyver livmora litt oppover. Gjennomførte hele undersøkelsen med rimelig full blære.

Anonymkode: 2f822...a1d

Skrevet

Utvendig tidlig ul = bra med full blære 

Ellers har det ikke noe å si 

Anonymkode: 502d2...36e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tom

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Her sto det i innkallingspapirene brevet mitt før jeg skulle på rutine ultralyd, at blæra skulle være tom og at det lønnet seg og gå på toalettet før ultralyd. 

Anonymkode: 775bb...63c

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor det? 

På tidlig fikk jeg beskjed om at det var lurt at blæren var full🤔 på ordinær fikk jeg beskjed om at det ikke hadde noe å si.

Anonymkode: 61b14...522

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...