AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #1 Skrevet 3. desember 2020 Jeg vet om en kvinne som misbrukte et krisesenter for å få foreldrerett. Hun er sosialarbeider og visste hvordan hun skulle gå fram. Det fikk meg til å tenke, er dette et vanlig fenomen? Finnes det flere kvinner der ute som misbruker krisesentre? Anonymkode: 245a5...d43
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #2 Skrevet 3. desember 2020 Nei, det har jeg ikke inntrykk av. Hvordan - helt presis - mener du at vedkommende fikk foreldrerett, hva du nå legger i det begrepet, ved å misbruke et krisesenter? Anonymkode: 98a94...416 36
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #3 Skrevet 3. desember 2020 Nei. Statestikken for falske anklager etc er ekstremt lav. Er langt flere som ikke drar, men burde dratt desverre Anonymkode: 50353...849 43
Silva Pluvialis Skrevet 3. desember 2020 #4 Skrevet 3. desember 2020 Det er vel heller motsatt, at mange trengende ikke søker hjelp i tide. 34
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #5 Skrevet 3. desember 2020 Fant noen linker på Google: https://www.bt.no/btmeninger/kronikk/i/eaJLa/misbruk-av-krisesentrene https://www.tv2.no/a/3064072 https://www.tv2.no/a/3066464 Det virker som det er endel som kynisk misbruker krisesentrene. Anonymkode: 245a5...d43
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #6 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, det har jeg ikke inntrykk av. Hvordan - helt presis - mener du at vedkommende fikk foreldrerett, hva du nå legger i det begrepet, ved å misbruke et krisesenter? Anonymkode: 98a94...416 Kan ikke gi mer info om den saken da den kan gjenkjennes. Du kan lese i linkene jeg la til hva som menes med å misbruke et krisesenter. Anonymkode: 245a5...d43
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #7 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan ikke gi mer info om den saken da den kan gjenkjennes. Du kan lese i linkene jeg la til hva som menes med å misbruke et krisesenter. Anonymkode: 245a5...d43 Jeg har lest linkene, men synes de er lite konkrete hva angår foreldretvistsaker (utlendingssakene er mer begripelige, selv om jeg tror de også tilhører sjeldenhetene - noe som også fremkommer av linkene). Det er jo ikke slik at krisesenteret har noe å si på beslutninger om hvor barn skal bo, hvem som skal ha daglig omsorg, samværsomfang etc. Anonymkode: 98a94...416 9
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #8 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har lest linkene, men synes de er lite konkrete hva angår foreldretvistsaker (utlendingssakene er mer begripelige, selv om jeg tror de også tilhører sjeldenhetene - noe som også fremkommer av linkene). Det er jo ikke slik at krisesenteret har noe å si på beslutninger om hvor barn skal bo, hvem som skal ha daglig omsorg, samværsomfang etc. Anonymkode: 98a94...416 Det blir problematisert i linken til BT. De snakker om det å posisjonsere seg i barnefordelingssaker. Det at f. eks. en kvinne har vært på krisesenter kan f. eks. tippe det i favør til at hun skal få omsorgen ved å antyde at mannen ikke er stabil. Anonymkode: 245a5...d43
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #9 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det blir problematisert i linken til BT. De snakker om det å posisjonsere seg i barnefordelingssaker. Det at f. eks. en kvinne har vært på krisesenter kan f. eks. tippe det i favør til at hun skal få omsorgen ved å antyde at mannen ikke er stabil. Anonymkode: 245a5...d43 Det finnes mange slike saker, ja, men krisesentrene har sjelden noe med sakene å gjøre. For kvinner som ønsker opphold i Norge, er saken en annen. Anonymkode: 0afeb...0f3 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #10 Skrevet 3. desember 2020 Alle linkene du delte er dårlige, de sier kun "alle systemer kan misbrukes". Virker som du har en liten agenda? Og de eksemplene gjelder jo stort sett "hentebruder" som ønsker å bli i norge uten mannen sin - og sorry mac, men de som henter koner fra utlandet er langt ifra uskyldige.Stakkars damer som vil hjelpe familien og komme seg fra fattigdom, som ender opp med stygge og som regel ustabilde menn som ikke får seg noe annet. Er som å kritisere helsevesen/barnevern etc - såkklart erdet et fåfall av feil pga i er mennesker - men det er veldig lite iforhold til det gode. Langt fler som BURDE dratt på krisesenter, men som unngår. Det er et større samfunnsproblem du heller burde fokuser på .. Anonymkode: 50353...849 21
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #11 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle linkene du delte er dårlige, de sier kun "alle systemer kan misbrukes". Virker som du har en liten agenda? Og de eksemplene gjelder jo stort sett "hentebruder" som ønsker å bli i norge uten mannen sin - og sorry mac, men de som henter koner fra utlandet er langt ifra uskyldige.Stakkars damer som vil hjelpe familien og komme seg fra fattigdom, som ender opp med stygge og som regel ustabilde menn som ikke får seg noe annet. Er som å kritisere helsevesen/barnevern etc - såkklart erdet et fåfall av feil pga i er mennesker - men det er veldig lite iforhold til det gode. Langt fler som BURDE dratt på krisesenter, men som unngår. Det er et større samfunnsproblem du heller burde fokuser på .. Anonymkode: 50353...849 Jeg har ikke en agenda, men synes dette var en interessant problemstilling. Vi må tørre å ta tak i samfunnsproblemer, selv om det ikke er behagelig. Anonymkode: 245a5...d43 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #12 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke en agenda, men synes dette var en interessant problemstilling. Vi må tørre å ta tak i samfunnsproblemer, selv om det ikke er behagelig. Anonymkode: 245a5...d43 Viktigere p tørra å ta tak i de store ubehagelige samfunnsproblemene, som voldtekt, vold i hjemmet etc . Rundt 70% av verdens kvinnelige befolkning blir voldtatt i livet sitt, 10% i norge (men påberegn store mørketall)- det er et viktigere og mer ubehagelig samfunnsproblem, men som mange skyr unna fordi.. Anonymkode: 50353...849 15
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #13 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Viktigere p tørra å ta tak i de store ubehagelige samfunnsproblemene, som voldtekt, vold i hjemmet etc . Rundt 70% av verdens kvinnelige befolkning blir voldtatt i livet sitt, 10% i norge (men påberegn store mørketall)- det er et viktigere og mer ubehagelig samfunnsproblem, men som mange skyr unna fordi.. Anonymkode: 50353...849 Enig i at disse problemene og er veldig viktig å ta tak i, men nå er de ikke tema i akkurat denne tråden. Anonymkode: 245a5...d43 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #14 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Langt fler som BURDE dratt på krisesenter, men som unngår. Det er et større samfunnsproblem du heller burde fokuser på .. Helt enig. Anonymkode: ab94e...385 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #15 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har ikke en agenda, men synes dette var en interessant problemstilling. Vi må tørre å ta tak i samfunnsproblemer, selv om det ikke er behagelig. Anonymkode: 245a5...d43 Enig! Mot er bedre og mer viktig enn kunnskap og riktig informasjon! La oss gå til krig mot det første og beste som faller oss inn! Legg igjen hodene hjemme! Anonymkode: 0afeb...0f3 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #16 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vet om en kvinne som misbrukte et krisesenter for å få foreldrerett. Hun er sosialarbeider og visste hvordan hun skulle gå fram. Det fikk meg til å tenke, er dette et vanlig fenomen? Finnes det flere kvinner der ute som misbruker krisesentre? Anonymkode: 245a5...d43 Har sett det selv ja, me hun vant ikke frem noe i lengden. Anonymkode: a4236...75c 1
ItchyBitchySpider Skrevet 4. desember 2020 #17 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Viktigere p tørra å ta tak i de store ubehagelige samfunnsproblemene, som voldtekt, vold i hjemmet etc . Rundt 70% av verdens kvinnelige befolkning blir voldtatt i livet sitt, 10% i norge (men påberegn store mørketall)- det er et viktigere og mer ubehagelig samfunnsproblem, men som mange skyr unna fordi.. Anonymkode: 50353...849 Og i tillegg er voldtekt straffri i Norge. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e126bg/ny-amnesty-rapport-naermest-straffrihet-for-voldtekt-i-norge 4
ItchyBitchySpider Skrevet 4. desember 2020 #18 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Alle linkene du delte er dårlige, de sier kun "alle systemer kan misbrukes". Virker som du har en liten agenda? Og de eksemplene gjelder jo stort sett "hentebruder" som ønsker å bli i norge uten mannen sin - og sorry mac, men de som henter koner fra utlandet er langt ifra uskyldige.Stakkars damer som vil hjelpe familien og komme seg fra fattigdom, som ender opp med stygge og som regel ustabilde menn som ikke får seg noe annet. Er som å kritisere helsevesen/barnevern etc - såkklart erdet et fåfall av feil pga i er mennesker - men det er veldig lite iforhold til det gode. Langt fler som BURDE dratt på krisesenter, men som unngår. Det er et større samfunnsproblem du heller burde fokuser på .. Anonymkode: 50353...849 Det er nettopp det som er. Det er et LITE problem med misbruk av krisesentre og falske anklager for vold i hjemmet, voldtekt osv. Men det er MYE STØRRE problem at kvinnene vanligvis ikke blir trodd på, og man må nesten bli drept før det skjer noe. Noen ganger blir man også drept. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qjvWm/doemt-til-21-aars-fengsel-for-dobbeltdrapet-i-kirkenes Denne dama var hos politiet noen dager før drapet og meldte om at hun var redd for sitt og sønnens liv. Politiet mente at hun var ute etter å få varig opphold i Norge, og tok henne ikke seriøst. Noen dager etter det ble hun og hennes 10 år gamle sønn drept. DET er mye større problem enn de svært få som misbruker krisesentre. 12
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #19 Skrevet 4. desember 2020 Jeg kjenner til en kvinne som jeg mener misbrukte krisesenteret. Hun var elskerinnen til en gift mann. Han skulle gjøre det slutt med kona, de kjøpte bolig sammen, men han ombestemte seg før de flyttet inn sammen. De hadde ikke felles barn. Hun følte seg lurt av ham (noe hun også ble sett utenifra), og hun oppsøkte krisesenteret for hjelp og støtte. Hun hadde all rett til å benytte seg av krisesenterets tjenester, men hun hadde ikke opplevd vold, mishandling, og hadde heller ikke behov for beskyttelse. Hun ble forlatt, og satt i en vanskelig økonomisk situasjon på grunn av bruddet. At hun behøvde hjelp og støtte i etterkant av bruddet var helt reelt, men den hjelpen hun behøvde var ikke av akutt karakter. Alt av tid og ressurser krisesenteret brukte på henne (samtaler og praktisk hjelp) i etterkant av bruddet, tok tid og ressurser fra andre som var i en mer prekær situasjon. JEG opplevde dette som misbruk av krisesenterets ressurser. Anonymkode: ef7ff...73f 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #20 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg vet om en kvinne som misbrukte et krisesenter for å få foreldrerett. Hun er sosialarbeider og visste hvordan hun skulle gå fram. Det fikk meg til å tenke, er dette et vanlig fenomen? Finnes det flere kvinner der ute som misbruker krisesentre? Anonymkode: 245a5...d43 Det tviler jeg på. Har selv vært nødt til å bruke dette tilbudet. Det hjalp meg ut av en fryktelig vanskelig situasjon og jeg vet ikke hvor jeg ville vært idag uten denne hjelpen, evig takknemlig for at det finnes! Idag har vi 50/50 barnefordeling. Oppholdet på krisesenteret hadde ingenting å si for fordelingen i ettertid. Anonymkode: 64b6f...c8a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå