Gå til innhold

Glattstrikk på rundpinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt trøbbel med å legge inn bildene også, men.. der kom de.😅

 

Anonymkode: d0184...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ser ut som du strikker frem og tilbake, og må derfor strikke annenhver omgang rett og vrang for å få glattstrikk. 

At man strikker på rundpinne betyr ikke nødvendigvis at man strikker rundt, men at man f.eks har for mange masker til å bruke vanlige rette pinner. 

Det du har strikket er altså riller, derfor ser det likt ut på begge sidene 😊 Fort gjort å gå surr i begrepene, men du strikker pent! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter bildene så strikker du fram og tilbake, og jeg ser du strikker helt fine, rette masker.

Problemet er at du strikker fram og tilbake. :) 

Du må strikke vrange masker annahver omgang, for å få den ene siden glatt.

 

Det er kun når en strikker en tube, som f.eks lue, at en kan strikke alle masker rett og få en glatt side på strikketøyet. 

Når du strikker rundt og rundt, som på ei lue, har du alltid rettsiden ut mot deg, og kan strikke alle masker rett.

Strikker du fram og tilbake (som det ser ut til du gjør) så har du annahver gang rettsiden og vrangsiden av strikketøyet mot deg. Strikker du alle masker rett da så får du riller/rillestrikk - som det du viser på bildene dine kalles.

 

Dette gjør du:

Rekk opp til første omgang etter vrangborden. Altså at du har vrangbord + en omgang strikka alle masker rett,

Snu arbeidet, og strikk alle masker vrang en omgang tilbake.

 

Da blir det et annet resultat, lover! :) 

Lettere å prøvd ut og se det i strikketøyet enn å forklare med ord. Det er egentlig veldig greit altså.

 

Anonymkode: 48ee7...3a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen til dere begge. 🙏🥰

Da skal jeg rekke opp.. og fortsette strikking.😁

 

Anonymkode: d0184...1ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tusen takk for hjelpen til dere begge. 🙏🥰

Da skal jeg rekke opp.. og fortsette strikking.😁

 

Anonymkode: d0184...1ef


Oppfølgingsspørsmål :)

Er det meningen at denne genseren (?) skal syes sammen i sidene? 

Er problemet ditt kanskje at du rett og slett ikke vet hvordan du skal begynne å strikke rundt og rundt....?

Det er svært uvanlig i Norge å strikke glattstrikka genser flatt og sy sammen delene, men vet enkelte utenlandske oppskrifter er slik. Vi strikker vanligvis bolen (stykket fra kanten nede til der ermene skal settes i) i ett stykke, som en tube/rør. Så derfor jeg lurer :) 

Anonymkode: 48ee7...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i tilfelle det egentlig er meningen at du skal strikke rundt og rundt - her er en video som viser hvordan du føyer sammen strikketøyet til en runding og begynner å strikke :)

 

https://www.garnstudio.com/video.php?id=44&page=2&lang=no


På denne måten kan du strikke alle masker rett, og slipper å sy sammen i sidene. Som er grunnen til at de fleste norske gensere strikkes slik - det er kjappere og mindre arbeid :) 

Anonymkode: 48ee7...3a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):


Oppfølgingsspørsmål :)

Er det meningen at denne genseren (?) skal syes sammen i sidene? 

Er problemet ditt kanskje at du rett og slett ikke vet hvordan du skal begynne å strikke rundt og rundt....?

Det er svært uvanlig i Norge å strikke glattstrikka genser flatt og sy sammen delene, men vet enkelte utenlandske oppskrifter er slik. Vi strikker vanligvis bolen (stykket fra kanten nede til der ermene skal settes i) i ett stykke, som en tube/rør. Så derfor jeg lurer :) 

Anonymkode: 48ee7...3a6

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=9919&cid=1#question5

Utgangspunktet er vest til denne oppskriften. Jeg har valgt et annet billigere garn, men samme pinne størrelser. Tror egentlig ikke den skal monteres sammen. 🙈

Trodde jeg strikket rundt, så har nok ikke skjønt helt hvordan. 😅🤪

Har sett på den videoen som ble lagt til om hvordan strikke rundt. Ser ut som hun har pinnen med den lange tråden på sin høyre side, mens når jeg har strikket så har jeg begynt med den på venstre. 

Anonymkode: d0184...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=9919&cid=1#question5

Utgangspunktet er vest til denne oppskriften. Jeg har valgt et annet billigere garn, men samme pinne størrelser. Tror egentlig ikke den skal monteres sammen. 🙈

Trodde jeg strikket rundt, så har nok ikke skjønt helt hvordan. 😅🤪

Har sett på den videoen som ble lagt til om hvordan strikke rundt. Ser ut som hun har pinnen med den lange tråden på sin høyre side, mens når jeg har strikket så har jeg begynt med den på venstre. 

Anonymkode: d0184...1ef


Så fin vest :) Den skal strikkes rundt ja, opp til ermhulene.

Om det ikke formet seg en tube/rør, så har du nok ikke strikket rundt :) det ser jeg på bildene dine.

Pinnen med tråden du strikker skal være på din høyre side ja. 

Du skal strikke fra den siste masken du la opp, og inn  i den første masken du la opp, på motsatt pinne. Da føyer du sammen maskene du har lagt opp, til en sirkel.

Så når du starter på første runde rundt, så begynner du på en spiral rundt og rundt. 


Obs - pass på:

Sjekk at det ikke er snurr på strikketøyet før du begynner å strikke rundt. Om det har blitt tvinn et sted, vil du også få vridd strikketøy - og det lar seg ikke fikse uten å rekke opp. Bare sjekk at oppleggsksnten vender ned hele veien rundt, uten at det har snurra/tvinna seg noen steder

Anonymkode: 48ee7...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte inn på den lokale strikkebutikken  og hun hjalp meg med å ta opp masker og viste meg litt. 

Veldig kjekt å ha fått hjelp her inne først. 😊

Anonymkode: d0184...1ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 14.20):


Så fin vest :) Den skal strikkes rundt ja, opp til ermhulene.

Om det ikke formet seg en tube/rør, så har du nok ikke strikket rundt :) det ser jeg på bildene dine.

Pinnen med tråden du strikker skal være på din høyre side ja. 

Du skal strikke fra den siste masken du la opp, og inn  i den første masken du la opp, på motsatt pinne. Da føyer du sammen maskene du har lagt opp, til en sirkel.

Så når du starter på første runde rundt, så begynner du på en spiral rundt og rundt. 


Obs - pass på:

Sjekk at det ikke er snurr på strikketøyet før du begynner å strikke rundt. Om det har blitt tvinn et sted, vil du også få vridd strikketøy - og det lar seg ikke fikse uten å rekke opp. Bare sjekk at oppleggsksnten vender ned hele veien rundt, uten at det har snurra/tvinna seg noen steder

Anonymkode: 48ee7...3a6

Jeg strikker den siste og den første masken som en, så blir det "påkoblet" ?

Takk😊

Anonymkode: d0184...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...