Gå til innhold

Regulering av husleie - konsumprisindeks - hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom i dag hjem til et brev fra utleieselskapet om at de øker leien min fra 1.1.2021 med 5,11%. Leien min har ikke blitt regulert den tiden jeg har bodd her. Kontrakten ble inngått i slutten av mai 2018, flyttet inn 1. juni 2018 (egentlig litt før det, men det var fremleie). Utleieren er ikke akkurat en drømmeutleier så selv om jeg vet at de kan gjøre dette etter loven, så er det jo kjipt. 

Har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med:

• Utleier viser til at utgangspunktet for første regulering er konsumprisindeksen som forelå ved kontraktinngåelsen. Kontrakten min er altså fra mai 2018, likevel baserer de økningen på endringen i konsumprisindeks fra 15. april 2018 t.o.m. 10. oktober 2020. Når jeg bruker SSB sin kalkulator, ssb.no/husleiekalkulator, og plotter inn mai 2018 (som faktisk var kontraktinngåelsen) sier SSB at økningen er på 5%, og ikke 5,11%. Forskjellen er ørliten, på 5 kroner i måneden (i min disfavør), men hva er rett her?
  • Utleier viser til at endring må skje med én måneds skriftlig varsel, og det er vel helt riktig. Men hva betyr det? Neste forfallstidspunkt for husleien min er 1. januar 2021, og jeg mottok varselet i dag, 3. desember. Er det avgjørende her når huseier sendte varselet eller når jeg mottok det? Er det noen sjanse for at jeg kan kreve at de ikke øker det før fra 1. februar 2021?

Takk på forhånd!

Anonymkode: 1e4e7...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SSBs kalkulator er rett og reguleringen kan ikke overstige denne. Husleieøkningen må varsles skriftlig til minst 30 dager før endringen trer i kraft så hvis varselet kom i dag trer det i kraft 1. februar.

Anonymkode: 6bfcd...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

De 5 kronene hadde jeg ikke laget krig av.

Men reguleringstidspunktet er fra den dagen kontrakten din startet med mindre husvert har skrevet ettertrykkelig i kontrakten at reguleringstidspunktet er fra den dagen kontrakten har blitt underskrevet.

Konsumprisindeksen trodde jeg gikk i hele måneder?

Forøvrig er det vanlig å runde av til nærmeste hel tall - så her burde det vært 5 % og risikoen for sen varsling har her husvert så hvis varselet er datert 3. desember så er han for sent ute. Har du derimot slurvet med åpne post eller lese mail og det er datert 30. november så er varselet sendt i tide. Hvis det er datert 3. desember skal varselet selvsagt gjelde fra 1.2.2021.

Her er lovhjemmelen:

Sitat

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blondie65 said:

De 5 kronene hadde jeg ikke laget krig av.

Men reguleringstidspunktet er fra den dagen kontrakten din startet med mindre husvert har skrevet ettertrykkelig i kontrakten at reguleringstidspunktet er fra den dagen kontrakten har blitt underskrevet.

Konsumprisindeksen trodde jeg gikk i hele måneder?

Forøvrig er det vanlig å runde av til nærmeste hel tall - så her burde det vært 5 % og risikoen for sen varsling har her husvert så hvis varselet er datert 3. desember så er han for sent ute. Har du derimot slurvet med åpne post eller lese mail og det er datert 30. november så er varselet sendt i tide. Hvis det er datert 3. desember skal varselet selvsagt gjelde fra 1.2.2021.

Hei, takk for svar! Det står faktisk i kontrakten min at utgangspunktet for den første reguleringen er "den komsumprisindeks som forelå ved kontraktinngåelsen". Vet godt at 5 kroner ikke er noe å krangle over, men dette er et svært utleieselskap som virkelig burde få det til. Hvorfor de har basert det t.o.m. 10. oktober 2020 vet jeg ikke - trodde det kom tall hver eneste måned. Men når jeg bruker kalkulatoren fra SSB står det at de nyeste tallene er fra oktober 2020. Men men, får bare la den delen av det fare. 

Brevet jeg har fått er faktisk ikke datert. Det er ikke noe frimerke. Har vært hjemme hver dag og sjekket postkassen hver dag. Brevet dukket opp der i går, 3. desember. 

Anonymkode: 1e4e7...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...