Gå til innhold

Kan jeg få prøve letrozol eller annen medisin selv om det ikke er 100% sikkert at jeg har eggløsning hver måned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Ja som overskriften sier så lurer jeg på om noen vet om Jeg kan be om å prøve de medisinene uten at de eller legen har gitt meg diagnosen PCOS? 

Jeg var på fertilitetsklinikken Medicus tidligere i år og tok ultralyd og sjekk av limor, eggledere osv. Og da hadde jeg mye eggposer, og jeg har uregelmessig mens, men er normalvektig. Har heller ikke mye/unormalt hårvekst på kroppen.

Jeg fikk beskjed om å ta eggløsningstester for å sjekke at jeg får eggløsning, men den viser bare forhøyet verdi av LH hormonet, så jeg er jo ikke 100% sikker på om jeg har hatt eggløsning. Har ikke merket så mye til eggløsningsslim de siste månedene, bare noen ganger for lenge siden. 

Jeg tenker å bestille time hos fertilietsklinikken i slutten av desember/begynnelsen av januar. Det er kanskje best å gå der når eggløsning nærmer seg??

Anonymkode: 6e170...621

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her, glemte å skrive at de på klinikken sa at hvis jeg prøvde med eggløsningstester og de viste at jeg ikke hadde eggløsning, så kunne jeg komme tilbake og få hormonkur for å bli gravid.. men jeg er jo ikke sikker på om jeg har hatt eggløsling. OG meg og samboer hsr prøvd leeenge nå

Skrevet (endret)

Jeg gikk til fertilitetssenteret for noen måneder siden for privat utredning. Testene viser at alt er normalt, men vi nærmer oss prøvere i 1 år (mistet i apri). Jeg får positive eggløsningstester hver måned. Ultralyd viser mange eggposer.

Denne måneden har jeg tatt Letrozol, Ovitrelle og Crinone for å optimalisere sjansene. Er 7 dpo i dag så blir spennende neste uke :)

Endret av Dame1989
Skrevet

Jeg vet flere her som har fått medisin selvom de har EL, og min gynekolog sa at jeg også kunne få, da jeg selv sa at jeg trodde jeg ikke hadde EL hver mnd. Jeg tror letrozol o.l. blir sett på som en veldig lite inngripende sak, som det er lett å få, men mulig det er stor forskjell på behandlerne. 

Får du en tydelig peak i LH testene, eller er de bare sterke over lang tid?

Har du prøvd å tempe? Det er en god måte for å finne ut hva som foregår i syklusen.

Anonymkode: a6e36...b7f

Skrevet

Synes det er rart at de vil du skal bekrefte med LH-tester, er vel mer sikkert å ta blodprøve etter antatt eggløsning for å sjekke om progesteronnivået stemmer med eggløsning. 

Mange som får letrozol selv om de løsner egg på egenhånd, er kanskje for å få bedre kvalitet  :)

Anonymkode: a8733...915

• Liker 1
Skrevet
Dame1989 skrev (8 timer siden):

Jeg gikk til fertilitetssenteret for noen måneder siden for privat utredning. Testene viser at alt er normalt, men vi nærmer oss prøvere i 1 år (mistet i apri). Jeg får positive eggløsningstester hver måned. Ultralyd viser mange eggposer.

Denne måneden har jeg tatt Letrozol, Ovitrelle og Crinone for å optimalisere sjansene. Er 7 dpo i dag så blir spennende neste uke :)

Åå spennende ja for dere ☺️☺️ Håper jeg også blir gravid snart, og at tablettene kan hjelpe meg om jeg får det🙏🏼 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes det er rart at de vil du skal bekrefte med LH-tester, er vel mer sikkert å ta blodprøve etter antatt eggløsning for å sjekke om progesteronnivået stemmer med eggløsning. 

Mange som får letrozol selv om de løsner egg på egenhånd, er kanskje for å få bedre kvalitet  :)

Anonymkode: a8733...915

Åja😊 da håper jeg at det er noe jeg kan få hos klinikken😊

Ts 

Skrevet

Jeg fikk letrozol selv om jeg sannsynligvis har el hver måned. Ble gravid etter 3 og 6 runder.  Mistet første gang, er i uke 37 med siste. :)

Anonymkode: 20772...2a2

Skrevet

Er det noen her som har fått r-FSH istedenfor Letrozol?

Vi har prøvd i halvannet år, vært gravid en gang men mistet. Tilsynelatende ingenting galt med noen av oss og EL hver mnd (positive tester). Jeg skal få Ovitrelle denne syklusen, var for sent ute til å få hormonstimulering i follikkelfasen, men tenker å be om det neste syklus og prøve det + Ovitrelle noen ganger før vi evt går videre til IVF. Har lest en del forskningsartikler (for eksempel denne: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5641441/), som tyder på at r-FSH-injeksjoner er mer effektivt enn f.eks. Letrozol. Noen med erfaring?

Anonymkode: c9341...aae

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. Ja som overskriften sier så lurer jeg på om noen vet om Jeg kan be om å prøve de medisinene uten at de eller legen har gitt meg diagnosen PCOS? 

Det kan du. Mange som har egen EL får letrozol, fordi det er en enkelt og billig behandling. Men det er mest effektiv hvis man ikke har EL, eller har EL bare av og til. 
Enig at det kan være vanskelig å finne EL med tester... Mer sikkert med blodprøve ca en uke før forventet mens, men det er lett å bomme med tidspunktet hvis du har uregelmessige sykluser. Samme med ultralyd.

Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg brukt LH tester en måned, og kanskje bedt fastlegen til å ta blodprøve (progesteron) ca en uke etter en maks positiv test (eller ca en uke før forventet mens). Jeg fikk dette på mitt legekontor, ihvertfal... Men det kan gi deg oversikt over bare EN måned. Hvis dere har prøvd lenge, ville jeg bestillt en ny time hos fertilitetsklinikken uansett. Synes at det er lurt å ha en time tidlig, på syklusdag 2-3. Da kan du eventuelt begynne med letrozol eller noe annet samme måned :) Letrozol tas fra dag 3 eller dag 4. 

Anonymkode: 5d540...4de

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noen her som har fått r-FSH istedenfor Letrozol?

Vi har prøvd i halvannet år, vært gravid en gang men mistet. Tilsynelatende ingenting galt med noen av oss og EL hver mnd (positive tester). Jeg skal få Ovitrelle denne syklusen, var for sent ute til å få hormonstimulering i follikkelfasen, men tenker å be om det neste syklus og prøve det + Ovitrelle noen ganger før vi evt går videre til IVF. Har lest en del forskningsartikler (for eksempel denne: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5641441/), som tyder på at r-FSH-injeksjoner er mer effektivt enn f.eks. Letrozol. Noen med erfaring?

Jeg har lest en del om dette også... FSH injeksoner gir større risiko for flerlinger, derfor de fleste norske klinikker begynner med letrozol.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har lest en del om dette også... FSH injeksoner gir større risiko for flerlinger, derfor de fleste norske klinikker begynner med letrozol.

Aha. 

Gjorde et kjapt søk, og ifølge denne studien: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15521875/ kan lav dose FSH redusere sjansen for flerlinger, uten å gå ut over andelen graviditeter. Jeg er heller ikke redd for tvillinger, men trillinger er sikkert lurt å unngå!

Skrevet

Vi gikk også til Medicus for en fertilitetssjekk. Fikk samme resultat som deg, mange eggposer og uregelmessig mens. Er også normalvektig og har ikke mer hårvekst enn normalt. Jeg fikk lov til å starte rett på behandling, dobbel dose Letrozol og Ovitrelle. Så synes du skal bestille deg ny time hos dem og høre med de på nytt.

Mitt inntrykk av dem var at de lot meg selv bestemme om vi ville prøve litt til uten hjelp eller starte med hormonene. Jeg var veldig bestemt og ba om å få startet så fort som mulig og det gikk fint. Spurte også om de kunne skylle egglederne, noe de gjorde. Jeg ble gravid etter en behandling. Masse lykke til, håper du kommer raskt i gang med hormonene du også.

Anonymkode: 0c249...11f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det kan du. Mange som har egen EL får letrozol, fordi det er en enkelt og billig behandling. Men det er mest effektiv hvis man ikke har EL, eller har EL bare av og til. 
Enig at det kan være vanskelig å finne EL med tester... Mer sikkert med blodprøve ca en uke før forventet mens, men det er lett å bomme med tidspunktet hvis du har uregelmessige sykluser. Samme med ultralyd.

Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg brukt LH tester en måned, og kanskje bedt fastlegen til å ta blodprøve (progesteron) ca en uke etter en maks positiv test (eller ca en uke før forventet mens). Jeg fikk dette på mitt legekontor, ihvertfal... Men det kan gi deg oversikt over bare EN måned. Hvis dere har prøvd lenge, ville jeg bestillt en ny time hos fertilitetsklinikken uansett. Synes at det er lurt å ha en time tidlig, på syklusdag 2-3. Da kan du eventuelt begynne med letrozol eller noe annet samme måned :) Letrozol tas fra dag 3 eller dag 4. 

Åja! Syklusdag 1 er vel første mensdag? Regner med at de ikke trenger å ta en gynekologisk sjekk en gang til siden de gjorde det sist jeg var der, så da gjør det vel ingenting at jeg har mensen når jeg kommer der🤔 hvis jeg kan få prøve de tablettene så er det greit hvis jeg kan starte opp med en gang ja, så da får jeg bestille time tidlig

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi gikk også til Medicus for en fertilitetssjekk. Fikk samme resultat som deg, mange eggposer og uregelmessig mens. Er også normalvektig og har ikke mer hårvekst enn normalt. Jeg fikk lov til å starte rett på behandling, dobbel dose Letrozol og Ovitrelle. Så synes du skal bestille deg ny time hos dem og høre med de på nytt.

Mitt inntrykk av dem var at de lot meg selv bestemme om vi ville prøve litt til uten hjelp eller starte med hormonene. Jeg var veldig bestemt og ba om å få startet så fort som mulig og det gikk fint. Spurte også om de kunne skylle egglederne, noe de gjorde. Jeg ble gravid etter en behandling. Masse lykke til, håper du kommer raskt i gang med hormonene du også.

Anonymkode: 0c249...11f

Tusentakk! , og fint å høre at noen har vært i samme situasjon som meg/oss og fått hjelp☺️😅 begynner nesten å miste håpet, har lyst å dra til klinikken så fort som mulig, og om bare noen tabletter klarer å hjelpe meg med å bli gravid hadde jeg blitt så sykt glad og takknemlig😊 Så bra at det funket så raskt for dere! 

De skyllet også mine eggledere sist jeg var på Medicus for å sjekke at de var som de skulle. Så vil de nok anbefale denne gangen også at samboeren min tar en sædprøve og leverer inn, men vi bor langt borte fra klinikken så i første omgang ønsker vi å prøve med behandling for bare meg, men om det ikke skulle gå, så får han ta en skikkelig sædprøve etter vi har prøvd det flere runder. (Han har allerede tatt en hjemmetest som viste gode sædceller/at det var mange gode svømmere)

Ts

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Åja! Syklusdag 1 er vel første mensdag? Regner med at de ikke trenger å ta en gynekologisk sjekk en gang til siden de gjorde det sist jeg var der, så da gjør det vel ingenting at jeg har mensen når jeg kommer der🤔 hvis jeg kan få prøve de tablettene så er det greit hvis jeg kan starte opp med en gang ja, så da får jeg bestille time tidlig

Ts

Det var jeg som skrevde, var ikke meningen å være anonym :) Ja, cd 1 er første mensdag! Hvis dere bor langt borte fra klinikken, kan du ringe først. Kanskje kan legen gi deg resept på tablettene uten å ha en "ekte" timen, siden du tok en grundig udersøkelse allerede... Jeg hadde en telefonkonsultasjon med min gynekolog fra Medicus ihvertfall :) De tar sikkert en individuell vurdering, men det er bare en tanke.

Skrevet
Eugenniee skrev (19 minutter siden):

Det var jeg som skrevde, var ikke meningen å være anonym :) Ja, cd 1 er første mensdag! Hvis dere bor langt borte fra klinikken, kan du ringe først. Kanskje kan legen gi deg resept på tablettene uten å ha en "ekte" timen, siden du tok en grundig udersøkelse allerede... Jeg hadde en telefonkonsultasjon med min gynekolog fra Medicus ihvertfall :) De tar sikkert en individuell vurdering, men det er bare en tanke.

Okei☺️ Ja det hadde vært helt supert om det hadde gått siden vi bor langt borte, skal ringe de og spør! Takk☺️

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...