AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #1 Skrevet 3. desember 2020 Går i vg1, skal snart velge programfag. Hvis jeg skal gå sivilingeniør på f.eks. NTNU, hvilke programfag anbefaler dere at jeg tar? Vet at krav er R1+R2 og fysikk 1. Men hva anbefaler dere ytterligere? Kjemi? Mer fysikk? Skolen min har alle realfagene med unntak av Geofag, så jeg kan f.eks. også ta informasjonsteknologi eller eventuelt teknologi og forskningslære. Er dette bra fag og relevante for studiene? Takker for alle svar på forhånd. Fint om dere som har studert siving også sier hvilken linje dere gikk Anonymkode: 22d60...0c7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #2 Skrevet 3. desember 2020 Prioriter Fysikk (2) over Kjemi og It, det er viktig. Men mellom It og Kjemi bør du tenke hvilke linje du tenker å gå. I det store og det hele er det ikke nødvendig med hverken Kjemi eller It, men om du velger Kjemi (2) eller It (2) så kan det være til hjelp for introkursene i hhv kjemi og it. Jeg gikk på vgs for ca 10 år siden, og hvis ikke ting har endret seg mye siden den gang tror jeg kanskje jeg ville valgt kjemi over It. Anonymkode: 60825...53a 5
Gjest Kastanjefrø Skrevet 3. desember 2020 #3 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Går i vg1, skal snart velge programfag. Hvis jeg skal gå sivilingeniør på f.eks. NTNU, hvilke programfag anbefaler dere at jeg tar? Vet at krav er R1+R2 og fysikk 1. Men hva anbefaler dere ytterligere? Kjemi? Mer fysikk? Skolen min har alle realfagene med unntak av Geofag, så jeg kan f.eks. også ta informasjonsteknologi eller eventuelt teknologi og forskningslære. Er dette bra fag og relevante for studiene? Takker for alle svar på forhånd. Fint om dere som har studert siving også sier hvilken linje dere gikk Anonymkode: 22d60...0c7 Ville soleklart valgt kjemi, i kjemi lærer du veldig mye som kommer godt med på mange siv.ing linjer, og jeg lærte ikke noe som helst matnyttig i it 1, 2 skal derimot være ganske bra, men om du tar r2 og & fy2 blir det jo ikke det uansett.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #4 Skrevet 4. desember 2020 Kastanjefrø skrev (22 timer siden): Ville soleklart valgt kjemi, i kjemi lærer du veldig mye som kommer godt med på mange siv.ing linjer, og jeg lærte ikke noe som helst matnyttig i it 1, 2 skal derimot være ganske bra, men om du tar r2 og & fy2 blir det jo ikke det uansett. Okei. Hva med Teknologi og forskningslære? Noen formening? Anonymkode: 22d60...0c7
Gjest Kastanjefrø Skrevet 4. desember 2020 #5 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Okei. Hva med Teknologi og forskningslære? Noen formening? Anonymkode: 22d60...0c7 Ja, de jeg kjenner tok det tok det som et gratisfag for realfagspoeng og fikk ikke noe ut av det. Metode er uansett noe du lærer på universitetet, men mange sivinger har ikke kjemi, så da gir den bredden deg en fordel. Har flere venner som går siving der som også er fornøyd med at de tok kjemi. Samtidig er nok kjemi 1 blant de vg2 fagene med størst omfang, så om du heller vil fokusere på andre fag er det muligens lurt å velge det bort, spesielt om du vil gjøre det bra. Jeg fikk selv 5 i IT 1 uten noen innsats, i kjemi ville jeg sannsynligvis fått 2 eller 3 med samme arbeidsinnsats.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #6 Skrevet 4. desember 2020 Kastanjefrø skrev (5 minutter siden): Ja, de jeg kjenner tok det tok det som et gratisfag for realfagspoeng og fikk ikke noe ut av det. Metode er uansett noe du lærer på universitetet, men mange sivinger har ikke kjemi, så da gir den bredden deg en fordel. Har flere venner som går siving der som også er fornøyd med at de tok kjemi. Samtidig er nok kjemi 1 blant de vg2 fagene med størst omfang, så om du heller vil fokusere på andre fag er det muligens lurt å velge det bort, spesielt om du vil gjøre det bra. Jeg fikk selv 5 i IT 1 uten noen innsats, i kjemi ville jeg sannsynligvis fått 2 eller 3 med samme arbeidsinnsats. Åja... Tenkte på forskningsmetode og måten å jobbe i grupper på, om jeg kunne lært noe der. Hørt at det er mye rapporter og fagartikler. Lærerne i TOF på skolen min sier at alle som hadde det på vgs, og som går på universitetet, er glade for at de hadde faget fordi at det hjalp dem å tenke rundt problemstillinger på universitetet, spesielt med fordypningsoppgaver. Derfor det frister å ta det. Men som du sa, har hørt om mange som mener det egentlig bare var et fag med gratis realfagspoeng hvor man ikke lærer særlig mye .... For meg er ikke arbeidsmengde viktigst, læringsutbytte er viktigst. Tar det jeg får mest bruk for på videre studier. Har interesse for det aller meste om jeg blir flink i det. Er mulig å ta kjemi 1 i vg2 og it2 i vg3 (uten å ha hatt it1). Er det en god mulighet? Da får jeg jo begge deler. Skjønner at du ville anbefalt kjemi over it. Men trenger jeg kjemi2 da? Er det viktig for de fleste siving? Ser at f.eks. bygg, maskin++ har et kjemifag i førsteåret, og da står det bare anbefalt kjemi1 (2KJ). Men har lest at andre anbefaler kjemi2 uansett... Skal ikke ta medisin eller noe helsefag, så derfor jeg heller vurderer IT da jeg også tenker å ta en av sivingene innenfor data. Men samtidig får man it grunnkurs i første semester der også. Anonymkode: 22d60...0c7
Gjest Kastanjefrø Skrevet 4. desember 2020 #7 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Åja... Tenkte på forskningsmetode og måten å jobbe i grupper på, om jeg kunne lært noe der. Hørt at det er mye rapporter og fagartikler. Lærerne i TOF på skolen min sier at alle som hadde det på vgs, og som går på universitetet, er glade for at de hadde faget fordi at det hjalp dem å tenke rundt problemstillinger på universitetet, spesielt med fordypningsoppgaver. Derfor det frister å ta det. Men som du sa, har hørt om mange som mener det egentlig bare var et fag med gratis realfagspoeng hvor man ikke lærer særlig mye .... For meg er ikke arbeidsmengde viktigst, læringsutbytte er viktigst. Tar det jeg får mest bruk for på videre studier. Har interesse for det aller meste om jeg blir flink i det. Er mulig å ta kjemi 1 i vg2 og it2 i vg3 (uten å ha hatt it1). Er det en god mulighet? Da får jeg jo begge deler. Skjønner at du ville anbefalt kjemi over it. Men trenger jeg kjemi2 da? Er det viktig for de fleste siving? Ser at f.eks. bygg, maskin++ har et kjemifag i førsteåret, og da står det bare anbefalt kjemi1 (2KJ). Men har lest at andre anbefaler kjemi2 uansett... Skal ikke ta medisin eller noe helsefag, så derfor jeg heller vurderer IT da jeg også tenker å ta en av sivingene innenfor data. Men samtidig får man it grunnkurs i første semester der også. Anonymkode: 22d60...0c7 Ja, jeg ville gjort det om jeg var deg, kjemi 2 er uansett mye mer helsefaglig rettet og mer snevert. Du skal være eksepsjonelt flink for å ha kapasitet til it 2, r2 og fysikk 2 vg3 da.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #8 Skrevet 5. desember 2020 Kastanjefrø skrev (16 timer siden): Ja, jeg ville gjort det om jeg var deg, kjemi 2 er uansett mye mer helsefaglig rettet og mer snevert. Du skal være eksepsjonelt flink for å ha kapasitet til it 2, r2 og fysikk 2 vg3 da. Har alltid vært skoleflink siden barneskolen, tror ikke de realfagene skal bli for mye for meg. Tvert imot er jeg redd siving skal bli for mye for meg, men tror det skal gå fint det også. 😅 Anonymkode: 22d60...0c7
Gjest Kastanjefrø Skrevet 5. desember 2020 #9 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har alltid vært skoleflink siden barneskolen, tror ikke de realfagene skal bli for mye for meg. Tvert imot er jeg redd siving skal bli for mye for meg, men tror det skal gå fint det også. 😅 Anonymkode: 22d60...0c7 Lol, flere av vennene mine har 5 i r2 og A i alle mattefagene på ntnu, om du får 6 i r2, it 2 og fysikk 2 blir ntnu en lek.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #10 Skrevet 5. desember 2020 Kastanjefrø skrev (2 minutter siden): Lol, flere av vennene mine har 5 i r2 og A i alle mattefagene på ntnu, om du får 6 i r2, it 2 og fysikk 2 blir ntnu en lek. Er de bare skikkelig intelligente da, eller? Kan være de fikk 5 fordi at de syntes at matten var uinteressant. Kjenner flere som gjorde det på ungdomsskolen, men som gjør det mye bedre i realfagsmatte nå på vgs. Slik jeg forstår det er matten på universitetet (-økonomimatte da) mye vanskeligere enn matten på vgs og går i mye høyere tempo. Har lest at matte 1 går i vanvittig høyt tempo i flere tråder sammenligna med vgs, at hele R2 pensum tilsvarer liksom et par måneder på universitetet... Så jeg synes det er litt rart at du beskriver det som "en lek" om jeg klarer 6 i nevnte fag, for de fleste som går siving har jo faktisk det fra vgs, og bare fåtallet får A. Hva har du utdanna deg som? Er du siving selv, i så fall, hvilken linje er du fra? Anonymkode: 22d60...0c7 1
KapteinJ Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 Kastanjefrø skrev (På 5.12.2020 den 15.15): Lol, flere av vennene mine har 5 i r2 og A i alle mattefagene på ntnu, om du får 6 i r2, it 2 og fysikk 2 blir ntnu en lek. Dette er BS, andelen som har A i alle matefagene på NTNU er svært liten, om du går på grades.no (statistikk over alle ntnu karakterfordelinger) så er snittet i TMA4100 (altså matte 1) bare 2.18 (1 = E, 5=A), i matte 2 (TMA4105) er snittet 1.94, altså UNDER D. På siv.ing linjer har de fleste 5 og 6 i R2 fra før og alikevel er snittet så lavt, (karakterkravet på mange av linjene forutsetter at du får ha svært få firere og de fleste siv.inger har matte og fysikk som sine sterkeste fag). AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 15.23): Er de bare skikkelig intelligente da, eller? Kan være de fikk 5 fordi at de syntes at matten var uinteressant. Kjenner flere som gjorde det på ungdomsskolen, men som gjør det mye bedre i realfagsmatte nå på vgs. Slik jeg forstår det er matten på universitetet (-økonomimatte da) mye vanskeligere enn matten på vgs og går i mye høyere tempo. Har lest at matte 1 går i vanvittig høyt tempo i flere tråder sammenligna med vgs, at hele R2 pensum tilsvarer liksom et par måneder på universitetet... Så jeg synes det er litt rart at du beskriver det som "en lek" om jeg klarer 6 i nevnte fag, for de fleste som går siving har jo faktisk det fra vgs, og bare fåtallet får A. Hva har du utdanna deg som? Er du siving selv, i så fall, hvilken linje er du fra? Anonymkode: 22d60...0c7 Tviler litt på at personen som skrev det over er siv.ing siden det han sier er riv ruskende usant, om du klarer R2 greit er nok økonomi matten ganske enkel, da det blir mye repetisjon og slikt siden kjennskap til R2 ikke forutsettes der, mens på siv.ing (spesielt NTNU) har de fleste mestret R2 matten og tempoet er svært høyt videre. AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 15.10): Har alltid vært skoleflink siden barneskolen, tror ikke de realfagene skal bli for mye for meg. Tvert imot er jeg redd siving skal bli for mye for meg, men tror det skal gå fint det også. 😅 Anonymkode: 22d60...0c7 Den eneste måten å finne ut av det på er å prøve, men om målet er siv.ing bør du ikke være redd for å velge vanskelige fag på VGS, uansett hva du velger i tredjeklasse skal du et stort steg opp på siv.ing og om R2, FY2 og IT2 er vanskelig så blir TMA4100, TDT4110, TFY4115, TFY4350 og TFY433 ulidelig (altså de Høst 1. på nano, de fagene jeg kjenner best). Uansett er du motivert nok og har et bra hode for matte så går det nok bra 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 (endret) KapteinJ skrev (6 timer siden): Dette er BS, andelen som har A i alle matefagene på NTNU er svært liten, om du går på grades.no (statistikk over alle ntnu karakterfordelinger) så er snittet i TMA4100 (altså matte 1) bare 2.18 (1 = E, 5=A), i matte 2 (TMA4105) er snittet 1.94, altså UNDER D. På siv.ing linjer har de fleste 5 og 6 i R2 fra før og alikevel er snittet så lavt, (karakterkravet på mange av linjene forutsetter at du får ha svært få firere og de fleste siv.inger har matte og fysikk som sine sterkeste fag). Tviler litt på at personen som skrev det over er siv.ing siden det han sier er riv ruskende usant, om du klarer R2 greit er nok økonomi matten ganske enkel, da det blir mye repetisjon og slikt siden kjennskap til R2 ikke forutsettes der, mens på siv.ing (spesielt NTNU) har de fleste mestret R2 matten og tempoet er svært høyt videre. Den eneste måten å finne ut av det på er å prøve, men om målet er siv.ing bør du ikke være redd for å velge vanskelige fag på VGS, uansett hva du velger i tredjeklasse skal du et stort steg opp på siv.ing og om R2, FY2 og IT2 er vanskelig så blir TMA4100, TDT4110, TFY4115, TFY4350 og TFY433 ulidelig (altså de Høst 1. på nano, de fagene jeg kjenner best). Uansett er du motivert nok og har et bra hode for matte så går det nok bra Jeg er ikke siving nei, men om vi ser på tallene er det ca 7.2% av 5000 elever som får 6 i R2, 8.2% som får 6 i fysikk 2 og 12.8% som får 6 i IT 2. Om vi antar at det er mange av de samme personene som går igjen i disse tallene, utgjør det bare ca 200 personer. Til sammenligning er det ca 100 studieplasser på alle sivinglinjene, med unntak av nano, så det er logisk selvinnlysende at ikke majoriteten av studentmassen har 6 i disse fagene. Men selvfølgelig, jeg ville mye heller hørt på noen som går nano enn på meg. Og med en lek mente jeg ikke A-snitt, men at du vil kunne bestå alle fagene med moderat innsats, det står jeg fremdeles fast ved. Det er heller ikke slik at det handler om å være redd for å ta vanskelige fag på VGS, men å være smart. Om man eks. ønsker å gå nano eller indøk har en ikke råd til mange karakterer under 6, og om man da velger flere vanskelige fag vil en få mindre tid til andre fag. Som nanostudent kunne kanskje du også kommet med innspill på fagvalg. Endret 7. desember 2020 av Kastanjefrø
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #13 Skrevet 7. desember 2020 Har studert fysmat, med spesialisering i biofysikk. På vgs tok jeg R1+R2, Fysikk 1, Biologi 1+2 og Teknologi og forskningslære. Skulle på en måte ønske jeg hadde bytta ut teknologi og forskningslære med kjemi 1. Men som noen over her nevner er det så mye høyere tempo og større pensum på universitetsfagene, så etter en måneds tid med faget Biokjemi var jeg oppdatert på alt det jeg burde kunne fra kjemi. Jeg ville valgt fag etter hva du tror du har kapasitet til å gjøre det bra i, og hva du interesserer deg for. Mange sivinglinjer har nærmere 6 i snitt i opptaksgrense... Jeg har som sagt studert fysikk, med kun fysikk 1 fra vgs. Det var ingen problem. Lykke til Anonymkode: ebcbe...6dd
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #14 Skrevet 7. desember 2020 Matte, fysikk og kjemi som grunnfag på videregående er det jeg vil anbefale. Metode og gruppesamarbeid lærer du mens du studerer. Gjør du det greit i realfag på videregående vil du klare deg fint på siv.ing også. Jeg seilte gjennom VGS i realfag uten å måtte jobbe særlig for det. Overgangen til NTNU var ganske stor, men da jeg skjønte at jeg måtte jobbe mer jevnt gjennom hele semesteret kom de gode karakterene også. Studietiden på Gløshaugen var fantastisk. Hvis du skal studere der har du mye å glede deg til! Lykke til!! Anonymkode: 3c44d...74a
KapteinJ Skrevet 7. desember 2020 #15 Skrevet 7. desember 2020 (endret) Kastanjefrø skrev (6 timer siden): Jeg er ikke siving nei, men om vi ser på tallene er det ca 7.2% av 5000 elever som får 6 i R2, 8.2% som får 6 i fysikk 2 og 12.8% som får 6 i IT 2. Om vi antar at det er mange av de samme personene som går igjen i disse tallene, utgjør det bare ca 200 personer. Til sammenligning er det ca 100 studieplasser på alle sivinglinjene, med unntak av nano, så det er logisk selvinnlysende at ikke majoriteten av studentmassen har 6 i disse fagene. Men selvfølgelig, jeg ville mye heller hørt på noen som går nano enn på meg. Og med en lek mente jeg ikke A-snitt, men at du vil kunne bestå alle fagene med moderat innsats, det står jeg fremdeles fast ved. Det er heller ikke slik at det handler om å være redd for å ta vanskelige fag på VGS, men å være smart. Om man eks. ønsker å gå nano eller indøk har en ikke råd til mange karakterer under 6, og om man da velger flere vanskelige fag vil en få mindre tid til andre fag. Som nanostudent kunne kanskje du også kommet med innspill på fagvalg. "Lol, flere av vennene mine har 5 i r2 og A i alle mattefagene på ntnu, om du får 6 i r2, it 2 og fysikk 2 blir ntnu en lek." Var den delen jeg reagerte på, en veldig liten andel får A i alle mattefagene og de er nok svært lite jevnt fordelt over linjene (f.eks TFY4115 har et snitt på 2.34 totalt, mens nesten hele nanoklassen får A og B), i mattefagene er det nok ganske disproposjonalt de som studerer Nano, Kyb, Fysmat o.l med over 60 poeng i førstegangskvoten som tar A'ene. Det er forøvrig absolutt ingen garanti for at NTNU blir en lek om du får toppkarakterer i vgs fag, det kreves en langt høyere evne til abstrakt tenkning og matematisk resonering å få til kvantefysikk, matematiske approksimasjonsmetoder i fysikken eller ulineær systemteori enn å ha metodisk lært seg å gjøre R2 oppgaver uten feil. Det er fult mullig å ha toppkarakteren i alle vgs fag og fortsatt møte en metaforisk betongvegg i de vansklige gløsfagene, husk frafallet selv blant de med gode nok karakterer er høyt og MANGE må holde seg unna de vanskligste fagene rett og slett fordi de ikke får til å bestå de. Et eksempel er algoritmekonstruksjon på data som over flere år strøk 70% av studentene, andre fag som Modellering og simulering som er obligatorisk for kybernetikk studenter stryker 30% (altså 30% av studenter med toppkarakterer, kyb er blant de vanskligste å komme inn på) og snittet er 1.82 altså under D. De fleste på NTNU har nok ikke 6 i R2 og FY2, men du har nok langt de fleste om du sorterer til de med 5 og 6 til sammen, det er ca 1500 plasser på siv.ing basert på hvor mange som følger de obligatoriske førsteklassekursene. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Matte, fysikk og kjemi som grunnfag på videregående er det jeg vil anbefale. Metode og gruppesamarbeid lærer du mens du studerer. Gjør du det greit i realfag på videregående vil du klare deg fint på siv.ing også. Jeg seilte gjennom VGS i realfag uten å måtte jobbe særlig for det. Overgangen til NTNU var ganske stor, men da jeg skjønte at jeg måtte jobbe mer jevnt gjennom hele semesteret kom de gode karakterene også. Studietiden på Gløshaugen var fantastisk. Hvis du skal studere der har du mye å glede deg til! Lykke til!! Anonymkode: 3c44d...74a Ellers må jeg jo bare si meg enig her, i tillegg til R1, R2, FY1, FY2 bør du nok ta Kjemi 1 over de fleste andre fag, da med mindre du er svært god til å lære fort blir kjemien på gløs som i stor grad antar at dette er kjent ganske hard. Kjemi 2 er ganske useless, siden alt du lærer er overfladiske beskrivelser av langt mer komplekse problemer du møter senere om du velger en kjemitung linje som nanomaterialer eller Ind. Kjemi og bioteknologi. Fagvalg avhenger jo ogs Jeg tok TeFo på vgs, og det var den mest bortkastede tiden på hele videregående, inkludert tiden jeg sov i fysikktimene... Endret 7. desember 2020 av KapteinJ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå