Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg lurer på noe i forbindelse med lærerutdannelse og politiattest.

Jeg har for noen år siden blitt anmeldt for noe, men saken ble henlagt.
Jeg var helt uskyld i saken, men det er ingenting som er konkludert med, tror motparten bare ikke hadde nok beviser på at noe skjedde.

Men uansett, jeg vil ta lærerutdannelse og da må jeg levere politiattest. Vil en anmeldelse dukke opp noe på en politiattest? For i teorien kan jo alle anmelde hvem som helst, og da vil jo hvem som helst få noe på politiattesten sin.

Anonymkode: ef127...b85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, politiattesten viser kun hva du har blitt dømt for. 

Anonymkode: c3dab...8a3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, politiattesten viser kun hva du har blitt dømt for. 

Anonymkode: c3dab...8a3

Nei, det kommer også frem om du er siktet eller tiltalt for noe, ikke nødvendigvis dømt.

Anonymkode: ab536...cbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei,

Jeg lurer på noe i forbindelse med lærerutdannelse og politiattest.

Jeg har for noen år siden blitt anmeldt for noe, men saken ble henlagt.
Jeg var helt uskyld i saken, men det er ingenting som er konkludert med, tror motparten bare ikke hadde nok beviser på at noe skjedde.

Men uansett, jeg vil ta lærerutdannelse og da må jeg levere politiattest. Vil en anmeldelse dukke opp noe på en politiattest? For i teorien kan jo alle anmelde hvem som helst, og da vil jo hvem som helst få noe på politiattesten sin.

Anonymkode: ef127...b85

En utvidet politiattest viser straffesaker som ikke er avgjort av politiet eller en domstol. Det vil si at disse skal med på attesten: siktelser, tiltaler og forelegg, og dommer som ikke er rettskraftig avgjort.

Anmeldelser og henlagte saker kommer ikke med i en politiattest.

Anonymkode: 71e1c...681

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, det kommer også frem om du er siktet eller tiltalt for noe, ikke nødvendigvis dømt.

Anonymkode: ab536...cbf

Om vedkommende er anmeldt , så er ikke det samme som at vedkommende blir siktet eller tiltalt. En anmeldelse kan henlegges , både som intet straffbart, eller som henlagt pga manglende bevis. Da kommer det ikke med. Les inne på politiet.no

Anonymkode: 71e1c...681

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...